Houten vloer, Fermacell: demping & dampfolies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 21:52

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Binnenkort gaan we in onze bovenwoning Fermacell platen leggen om vloerverwarming in te frezen.
De vloer waar het op komt te liggen is van hout, geïsoleerd met geblazen cellulose tussen de balken.
Dit cellulose ligt in een op aluminium lijkend folie.

We wonen er nog niet, maar hebben van de zijburen gehoord dat er altijd veel overlast van (contact-)geluid was. De relatie met die buren lijkt nu na een paar keer klussen ook al op gespannen voet te staan.

M'n vriendin en ik hebben nu al het gevoel op eieren te moeten lopen, en zijn bang dat we straks bvb in de avond ook niet rustig TV kunnen kijken, zonder dat ik constant naar de volumeknop te hoeven kijken.

Ik ben dus niet op zoek naar het minimum wat ik moet doen om aan wetgeving te voldoen, maar naar wat ik voor redelijke prijs en opbouwhoogte kan doen om straks zo zorgeloos mogelijk daar te wonen.

We hebben van de oude vloer nog van die groene isoboard platen liggen. Wilde die misschien recyclen voor extra geluiddemping. Echter schijnt dat een dampremmend folie nodig te hebben, maar dat lijkt me onhandig, want dan zit de houten vloer ingesloten tussen alu folie van cellulose, en een dampremmende folie vd isoboard.

Opbouw wordt:
1. Afwerkvloer
2. Folie?
3. 25mm fermacell met vloerverwarming
4. 9mm vilt (fabrieksmatig op Fermacell, zijn die 2e26 platen)
5. Extra demping?
6. Folie?
7. Vuren latten en stukjes underlayment waar het hout rot was
8. Balkenlaag met 15-20 cm geblazen cellulose, in aluminium folie

Ik lees eigenlijk bijna nergens over gebruik van damp folies bij gebruik van Fermacell. Heb gedacht over een waterdicht/dampopen folie op de latten te leggen om dat te beschermen, maar dat lijkt ook niet heel gebruikelijk.

Opbouwhoogte wordt beneden gelimiteerd door hoogte van eerste/laatste tredes van de twee trappen, en de wc deur. Deur kan ingekort worden, en bij de trappen komt het ook niet op een mm meer of minder. Echter is lager natuurlijk wel beter.

Bovenop de vloerverwarming wil ik eigenlijk zo min mogelijk leggen, om de warmteafgifte zo min mogelijk te beperken. De afwerkvloer wordt ofwel het oude vinyl terugleggen direct op de dichtgesmeerde fermacell, ofwel een laminaatvloer met daartussen een dunne ondervloer folie. Ik kwam bvb heatfoil tegen, met lage warmteweerstand en toch nog een 10db contactgeluiddemping bij dikte van slechts 1.2mm.

Mijn vraag is dan:

1. Wat is een logische opbouw voor zoveel mogelijk demping? Voornamelijk contact als ook luchtgeluid.
2. Is het nog verstandig om waterdichte/luchtdichte/dampremmende/open/klimaatfolie toe te passen? Zo ja, waar in de opbouw?
3. Heeft het nog zin om die oude isoboard terug te plaatsen tussen de latten en de vilt laag van de fermacell, of is dat verspilde opbouwhoogte?
4. In plaats van isoboard zou ik om millimeters te besparen ook xps platen kunnen doen zoals https://www.onlinevloeren...db-ondervloer-5mm-0606300, lijkt iets beter te egaliseren, isoleert nog een mini beetje tbv vloerverwarming, maar wellicht sluit ik dan weer vocht op in de latten/balkenlaag.
5. En geldt datzelfde niet ook als ik bvb heatfoil bovenop de fermacell leg? Dan is potentieel vocht ingesloten in de balken/latten + gipsvezel. Is dat geen probleem dan?

Wellicht zou de beste oplossing zijn om over de 2e26 plaat nog een 10mm fermacell plaat te leggen, maar dat vind ik dan weer net spannend omdat de de 2e26 platen samen al zo'n 1500 kg extra op de vloer zijn. Nog een paar honderd kg extra daaraan toevoegen wil ik het liefst vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Iemand die hier nog iets over kan zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:09
Je noemt je huis een bovenwoning. Die maken ze al een tijdje niet meer. Dus ik ga uit van een oud huis.

In dat geval mis ik nog een hele belangrijke in je verhaal: ontkoppelen van de vloer. Vooral voor contactgeluid is dat essentieel. Een laagje isoboard of xps is geen ontkoppeling. Zoek ook maar eens op ontkoppelen vloer in dit forum.

Ik zou een sterk verend materiaal in stroken of blokjes (geen platen) toepassen. Bijvoorbeeld deze:

https://www.akoestiekwink...ende-ontkoppelingsstroken

Noot: die website/fabrikant is erg duur, maar de website is erg informatief over dit onderwerp, daarom link ik er naar toe. Je kan ongeveer hetzelfde materiaal vaak goedkoper elders bestellen. Ze bieden ook deze platen aan, zoiets zou je zelf als opbouw kunnen nabouwen.

Je moet ook de fermacell platen ontkoppelen van de wanden.

Ik heb zelf (en dan vooral mijn onderburen) prima ervaring met heatfoil.

Een klimaat of dampfolie zou alleen nodig zijn bij grote temperatuur verschillen met je onderburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Weet niet of je het had gezien, maar de fermacell plaat waar ik het over had is de 2e26 plaat met 9mm vilt aan de onderkant. Ook heb ik minerale wol randstroken bijbesteld voor ontkoppeling bij de muren.

@Puntenwolk: Is bij de 9mm vilt nog meer ontkoppeling nodig met behulp van die agglomer stroken die je linkte? Werkt het vilt zelf niet al ontkoppelend?

Je zegt strook en geen plaat, echter moet de fermacell volledig ondersteund worden. Als je er stroken onder legt, kan het makkelijk breken lijkt me. Dus twijfel of dat wel de juiste weg voorwaarts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:09
Als je de tweede link in mijn post hierboven leest en het voorbeeld daarin, zie je dat er én een trillingsdempende laag (zoals het vilt in jouw geval) én ontkoppeling nodig is. Daar worden ook twee verschillende lagen fermacell gebruikt, dus fermacell - dempingslaag - fermacell - ontkoppeling - ondervloer.

Voor ontkoppelen wil je voorkomen dat de vloer zich gaat gedragen als één massa met de ondervloer en zijn blokjes/stroken aanbevolen ten opzichte van platen. Of de ondersteuning voldoende is hangt af van de onderlinge afstand van je blokjes/stroken en daar zijn genoeg
voorbeelden voor te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markiemark1337
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Hey Faust,

Ik heb toevallig een soortgelijke situatie. 1e verdieping ligt op houten balken, daarop ligt Underlayment, daarop 7mm groene platen.

Daar bovenop wil ik nieuwe 2e26 fermacell leggen, en vloerverwarming infrezen.

Mijn twijfel is of ik die 7mm groene platen moet laten liggen. Liefst wel, voor extra geluidsisolatie. Maar geen idee of dit wel een geschikte ondergrond voor 2e26 is. Nergens kan ik hier iets over teruglezen, behalve jouw post op tweakers.

Dus ik ben erg benieuwd wat jouw uiteindelijke setup is geworden, en of alles nog goed is: vloerverwarming (geen lekkage), geen oneffenheden op je vloer, etc.

Groeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ben uiteindelijk gegaan voor:

Laminaat
Rubberen ondervloer https://www.vloervoordeel...-rubber-11-db-isosilence/ met goede warmteweerstand en geluidseigenschappen
Fermacell 2e26
Vloerdelen/underlayment
Balken

Wat ervaringen:

Het leggen van de platen duurde erg lang bij ons. Had verhalen gelezen van mensen die 1-2 dagen bezig waren. Dat geloof ik graag als je rechthoekige ruimtes hebt. Alles bij ons is scheef, en we zijn ruim een week bezig geweest voordat alleen de platen erin lagen.
Investeer in een goed zaagblad voor je cirkelzaag. Blad voor hout wordt te heet en verbrand na een tijdje, plus dit gaat veel moeizamer erdoorheen. Wij hebben deze gebruikt en dat ging als een trein erdoorheen https://www.toolstation.n...expert-vezelcement/p13694
Let ook op dat je constructievloer echt vlak is. Bij ons zat een mm of 1,5 verschil tussen 2 delen van de vloer. Ik dacht dat het vilt dit wel zou opvangen. Dat leek ook zo te zijn, tot na het frezen. Je verzwakt de plaat, en op een paar plekken liet door het hoogteverschil de bovenste van de twee gipsvezel platen los (vilt vang puntongelijkheid goed op, maar matig bij verschil tussen 2 grote oppervlaktes). Uiteindelijk allemaal wel op te lossen, en nu zie/voel je er niks meer van, maar van te voren (lokaal) egaliseren was beter geweest. En had achteraf gezien tijd gescheeld.

Dan het frezen. Dit was ook een ramp. We hebben eerst een freesmachine gehuurd bij HuurMaat. Ik weet niet wat die lui daar dachten, maar het geleidingswiel was veel groter/hoger dan de zwenkwieltjes, dus het apparaat balanceerde op slechts 2 van de 4 zwenkwieltjes, waardoor je de frees diepte niet constant kon houden. Dus bij de eerste bocht zat de frees meteen door het vilt van de plaat heen.
Gebruik altijd eerst een testplaat om een stukje te oefenen voordat je de frees in je net gelegde vloer zet!! Gelukkig hadden wij dat ook gedaan.
Deze frees terug gebracht en dag later bij Boels voor 2x zoveel geld een frees gehuurd, maar daar kon je iig wel normaal een bocht mee maken.

Echter.. Hiervan bleek de diepteafstelling ook tijdens het frezen door de trillingen uit zichzelf rond te kunnen draaien. Hierdoor hebben we heel veel stukken achteraf met de hand bij moeten werken. Letterlijk met houtbeitels en haakse slijper met diamantschijf. Dan is een huiskamer met een paar honderd meter aan sleuf opeens heel groot. Voordat alles er helemaal netjes in lag waren we in plaats van een dag of 2 (dagje frezen, dagje slangen leggen + sleuven dichtsmeren) nog eens 2 weken extra bezig voordat het helemaal mooi was.

Dan nog het stof. Dat vindt je nu nog steeds op sommige plekken in huis terug. Heel heel heel veel stof. Zorg dat je een goede bouwstofzuiger erbij hebt. Bespaar niet door een goedkoper/kleiner model te nemen. Zakken gaan ook heel hard. En kosten een vermogen bij Boels. Zorg dat je weet welke zakken er in de machine moeten en bestel die online ergens.
Overweeg ook een halfgelaatsmasker, want je longen wil je ook niet vol hebben met die troep. Bespaar niet op je eigen gezondheid.

En ik zou aanraden echt maximaal 14mm slang erin te leggen. Bij 16mm + 2 tot 3mm speling voor de frees blijft er echt weinig plaat over. Ben achteraf blij dat ik niet voor 16mm gegaan ben.

Het resultaat:
Ondanks dat we dachten in een paar dagen ipv een paar weken klaar te zijn, toch blij dat we het hebben gedaan en met hoe het erin zit. Als ik het opnieuw mocht doen zou ik wellicht zwaluwstaartplaten overwegen met zandcement. Als je de vloerdelen/underlayment verwijderd en die platen direct op de balken legt, kom je maar een paar mm hoger uit dan met fermacell platen, maar heb je niet dat gedoe met frezen.
Echter als je een rechthoekige ruimte hebt, en het frezen wel gewoon in 1x goed gaat, dan valt het allemaal best mee. Het kan echt wel in een paar dagen. Alleen bij ons niet :p.

Nu ben ik vooral blij met het comfort en de warme voeten, en ben ik het zwoegen met de haakse slijper door de sleuven heen al lang weer vergeten.

Edit: en die groene platen zou ik dus niet meer gebruiken. Onder je Fermacell doen ze weinig/niks, en tussen fermacell en afwerkvloer zijn ze wegens hogere warmteweerstand ongeschikt. Lekker op MP zetten of gratis weggeven. Er is altijd wel iemand die ze nog kan gebruiken

[ Voor 3% gewijzigd door faust2016 op 28-12-2024 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiemark1337
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Enorm bedankt voor je uitgebreide reactie. Het infrezen en leggen van de vloerverwarming laat ik een partij doen. Erg benieuwd hoeveel mm leiding ze gaan nemen als ik je verhaal lees.

En als ik dit zo lees ga ik die groene platen eruit halen en mij verdiepen in bv die rubberen ondervloer.

Nogmaals dank en een fijne jaarwisseling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 09:13
Hi,

Lees het bericht nu pas, maar waarom geen kant en klaar ingevreesde fermacel platen gekocht?

Die bezorg ik als chauffeur regelmatig in de grote steden vooral bij : bovenwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:42
nl0jdb schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:22:
Hi,

Lees het bericht nu pas, maar waarom geen kant en klaar ingevreesde fermacel platen gekocht?

Die bezorg ik als chauffeur regelmatig in de grote steden vooral bij : bovenwoningen.
Die zijn als ik mij goed herinner veel duurder. Duurder dan wanneer je het laat infrezen, vooral als je wat m2 hebt te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 09:13
Veel duurder vat wel mee als ik dat zo zie, waarom zouden de vakmannen het anders kopen?

* Geen stof.
* Maatvast
* tijdsbesparing (Niet wachten tot iemand tijd heeft om te vrezen)

per saldo misschien nog wel goedkoper, een vloertje vrezen is ook niet gratis en in dit soort kussen heb je het meestal over 50-100m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekbeer
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
faust2016 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 01:59:
Ben uiteindelijk gegaan voor:

Laminaat
Rubberen ondervloer https://www.vloervoordeel...-rubber-11-db-isosilence/ met goede warmteweerstand en geluidseigenschappen
Fermacell 2e26
Vloerdelen/underlayment
Balken

Wat ervaringen:

Het leggen van de platen duurde erg lang bij ons. Had verhalen gelezen van mensen die 1-2 dagen bezig waren. Dat geloof ik graag als je rechthoekige ruimtes hebt. Alles bij ons is scheef, en we zijn ruim een week bezig geweest voordat alleen de platen erin lagen.
Investeer in een goed zaagblad voor je cirkelzaag. Blad voor hout wordt te heet en verbrand na een tijdje, plus dit gaat veel moeizamer erdoorheen. Wij hebben deze gebruikt en dat ging als een trein erdoorheen https://www.toolstation.n...expert-vezelcement/p13694
Let ook op dat je constructievloer echt vlak is. Bij ons zat een mm of 1,5 verschil tussen 2 delen van de vloer. Ik dacht dat het vilt dit wel zou opvangen. Dat leek ook zo te zijn, tot na het frezen. Je verzwakt de plaat, en op een paar plekken liet door het hoogteverschil de bovenste van de twee gipsvezel platen los (vilt vang puntongelijkheid goed op, maar matig bij verschil tussen 2 grote oppervlaktes). Uiteindelijk allemaal wel op te lossen, en nu zie/voel je er niks meer van, maar van te voren (lokaal) egaliseren was beter geweest. En had achteraf gezien tijd gescheeld.

Dan het frezen. Dit was ook een ramp. We hebben eerst een freesmachine gehuurd bij HuurMaat. Ik weet niet wat die lui daar dachten, maar het geleidingswiel was veel groter/hoger dan de zwenkwieltjes, dus het apparaat balanceerde op slechts 2 van de 4 zwenkwieltjes, waardoor je de frees diepte niet constant kon houden. Dus bij de eerste bocht zat de frees meteen door het vilt van de plaat heen.
Gebruik altijd eerst een testplaat om een stukje te oefenen voordat je de frees in je net gelegde vloer zet!! Gelukkig hadden wij dat ook gedaan.
Deze frees terug gebracht en dag later bij Boels voor 2x zoveel geld een frees gehuurd, maar daar kon je iig wel normaal een bocht mee maken.

Echter.. Hiervan bleek de diepteafstelling ook tijdens het frezen door de trillingen uit zichzelf rond te kunnen draaien. Hierdoor hebben we heel veel stukken achteraf met de hand bij moeten werken. Letterlijk met houtbeitels en haakse slijper met diamantschijf. Dan is een huiskamer met een paar honderd meter aan sleuf opeens heel groot. Voordat alles er helemaal netjes in lag waren we in plaats van een dag of 2 (dagje frezen, dagje slangen leggen + sleuven dichtsmeren) nog eens 2 weken extra bezig voordat het helemaal mooi was.

Dan nog het stof. Dat vindt je nu nog steeds op sommige plekken in huis terug. Heel heel heel veel stof. Zorg dat je een goede bouwstofzuiger erbij hebt. Bespaar niet door een goedkoper/kleiner model te nemen. Zakken gaan ook heel hard. En kosten een vermogen bij Boels. Zorg dat je weet welke zakken er in de machine moeten en bestel die online ergens.
Overweeg ook een halfgelaatsmasker, want je longen wil je ook niet vol hebben met die troep. Bespaar niet op je eigen gezondheid.

En ik zou aanraden echt maximaal 14mm slang erin te leggen. Bij 16mm + 2 tot 3mm speling voor de frees blijft er echt weinig plaat over. Ben achteraf blij dat ik niet voor 16mm gegaan ben.

Het resultaat:
Ondanks dat we dachten in een paar dagen ipv een paar weken klaar te zijn, toch blij dat we het hebben gedaan en met hoe het erin zit. Als ik het opnieuw mocht doen zou ik wellicht zwaluwstaartplaten overwegen met zandcement. Als je de vloerdelen/underlayment verwijderd en die platen direct op de balken legt, kom je maar een paar mm hoger uit dan met fermacell platen, maar heb je niet dat gedoe met frezen.
Echter als je een rechthoekige ruimte hebt, en het frezen wel gewoon in 1x goed gaat, dan valt het allemaal best mee. Het kan echt wel in een paar dagen. Alleen bij ons niet :p.

Nu ben ik vooral blij met het comfort en de warme voeten, en ben ik het zwoegen met de haakse slijper door de sleuven heen al lang weer vergeten.

Edit: en die groene platen zou ik dus niet meer gebruiken. Onder je Fermacell doen ze weinig/niks, en tussen fermacell en afwerkvloer zijn ze wegens hogere warmteweerstand ongeschikt. Lekker op MP zetten of gratis weggeven. Er is altijd wel iemand die ze nog kan gebruiken
Mag ik vragen hoe de geluidsdemping bevalt naar zijburen/ onderburen?

Ik woon sinds kort ook in een oude bovenwoning met boze buren en kijk naar een zelfde opbouw, inclusief met vloerverwarming. Ik heb alleen een plankenvloer en twijfel of ik daar de 2e26 direct opleg of eerst OSB of dunne spaanplaat ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
@trekbeer De onderbuurman heeft zelfs tijdens het klussen weinig last van ons gehad. Zijburen wel. Al heb ik nooit aan de andere kant van de muur gestaan, dus weet ik niet of zij extra gevoelig hiervoor zijn, of dat ze echt een stuk meer horen dan de onderbuurman.

Wat sowieso ook veel scheelt is dat er bij ons cellulose vlokken tussen de balken zitten (geblazen). Dit heeft zowel thermische als akoestische voordelen. Zou ik nog even naar kijken of er als iets tussen zit voordat je dat onbereikbaar maakt met vloerverwarming erop.

Wat is de gedachte achter spaanplaat of OSB bovenop de planken plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekbeer
  • Nu online
@faust2016 Vooral om hoogteverschillen tussen de planken weg te nemen, ze zijn gevoelsmatig niet overal even recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:46
Hier al twee jaar fermacell met n laagje vilt (totaal 3cm) direct op de plankenvloer. Aan de zijkant ook een viltstrook. Bevalt uitstekend, het valt eigenlijk alleen op als je (als een olifant) op je hielen loopt. Het leggen is inderdaad een monikkenwerk zodra het scheef loopt (vooral met kleine kamers rondom een hal), maar gaat verder wel heel snel. Absoluut geen spijt van en eerlijk gezegd ook geen idee wat ik nog zou missen door bijv toepassing van extra osb. Uiteindelijk blijft het een oude woning, dus je hoort altijd wel wat.

Edit: wat zegt Fermacell hier zelf over? Bij extra demping komt er wel meer kracht te staan op bijv de naden, omdat je waarschijnlijk ook een iets flexibelere vloer krijgt...

[ Voor 14% gewijzigd door SimonBR39 op 25-04-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Zo lang het grootste gedeelte van de plaat ondersteund is, maakt een klein beetje ongelijkheid tussen de planken niet echt uit.

Ter illustratie: wij hebben wat slechte planken vervangen door underlayment. Alleen dat geultje op foto 1 nog opgevuld met wat zandcement oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg-Nb2_ItTdNuA-W-Xe6FyCl8Eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beogoWyx63PyddIx6a1ArpqR.jpg?f=fotoalbum_large

Die vloerdelen zitten er iig al tientallen, zo niet bijna 100 jaar in. Zijn ook heus niet allemaal kaarsrecht meer. Na het leggen voelde je eigk nergens meer wat van, behalve dus hoogteverschil tussen keukendeel en woonkamer deel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2axo14HnfERc_nJY9b19sgGlnK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrOGHjydRYDZ9Y4lZW72jk9r.jpg?f=fotoalbum_large

Zo lang je geen abrupte verschillen tussen 2 grote vlakken hebt, zie ik weinig toegevoegde waarde van OSB/spaanplaat.

Je kan btw ook nog Knauf Brio 23 overwegen. Massieve plaat, ipv van 2 op elkaar geplakte platen bij Fermacell. Heb die laatst ergens anders gelegd. Kan je iig niet krijgen dat die gaat klapperen doordat de platen van elkaar loskomen bij ongelijke ondergrond.
Aan de andere kant, kan je wel weer makkelijk zelf 'custom' lipjes maken met de Fermacell platen. Kan handig zijn voor gekke hoekjes en moeilijke kleine stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:42
Hoe was het verwerken van de fermacell? Hoe heb jij de platen op maat gezaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekbeer
  • Nu online
Bedankt voor de tips allen. Ik ga denk ik voor een zelfde opstelling als @faust2016. Daarbij ga ik nog easycell tussen de balken blazen want het klinkt nu enorm hol.

Een laatste vraag nog, ik wil graag als topvloer parket. Zijn er nog tips over zwevend of verlijmd leggen? Ik wil graag het contactgeluid goed isoleren, maar ik lees dat de warmteafgifte ook geïsoleerd wordt.
Pagina: 1