Ik heb internet van KPN met ertussen een Netgear router.
Dit was omdat het KPN netwerk standaard op 192.168.2.x zat en al mijn apparaten voorheen in de 192.168.1.x range zaten.
Nu heb ik al een paar keer het probleem gehad dat internet zonder reden uitviel en met het herstarten van de Netgear kwam het internet direct weer terug.
Aangezien er nu een KPN update is geweest waarbij ik de router op een andere range kan zetten (kon voorheen niet), wil ik de netgear router ertussenuit halen.
Nu heb ik 2 "issues".
WIFI:
Voor het wifi gebruik ik alles van Unifi. Ik heb een stuk of 5 AP's waarvan 2 de versie 5 lite zijn, 2 de versie 5 Pro en 1x de 6 Pro.
Direct verbinding maken met wifi op het KPN modem geeft me ongeveer 400Mb/s (heb glasvezel).
Maak ik verbinding met de unifi AP, dan kom ik op 80Mb/s / 90Mb/s
Ik heb ooit kanalen laten zoeken en destijds het kanaal gepakt waar ik het minste verkeer op zag, kan alleen even niet meer vinden hoe ik dat gedaan heb.
PiHole
Dit lijkt opgelost. Heb PiHole geüpdatet en nu lijkt het weer te werken.
Ik gebruik PiHole als eigen DNS server.
In het KPN modem heb ik primary DNS ingesteld op het ip adres van PiHole (192.168.1.34).
Als ik rechtstreeks naar dit IP adres ga kom ik uit op PiHole, maar alle "local dns" entries werken niet.
Test ik op terminal (op mac) met het volgende commando:
Iemand een idee wat ik fout doe?
Dit was omdat het KPN netwerk standaard op 192.168.2.x zat en al mijn apparaten voorheen in de 192.168.1.x range zaten.
Nu heb ik al een paar keer het probleem gehad dat internet zonder reden uitviel en met het herstarten van de Netgear kwam het internet direct weer terug.
Aangezien er nu een KPN update is geweest waarbij ik de router op een andere range kan zetten (kon voorheen niet), wil ik de netgear router ertussenuit halen.
Nu heb ik 2 "issues".
WIFI:
Voor het wifi gebruik ik alles van Unifi. Ik heb een stuk of 5 AP's waarvan 2 de versie 5 lite zijn, 2 de versie 5 Pro en 1x de 6 Pro.
Direct verbinding maken met wifi op het KPN modem geeft me ongeveer 400Mb/s (heb glasvezel).
Maak ik verbinding met de unifi AP, dan kom ik op 80Mb/s / 90Mb/s
Ik heb ooit kanalen laten zoeken en destijds het kanaal gepakt waar ik het minste verkeer op zag, kan alleen even niet meer vinden hoe ik dat gedaan heb.
PiHole
Dit lijkt opgelost. Heb PiHole geüpdatet en nu lijkt het weer te werken.
Ik gebruik PiHole als eigen DNS server.
In het KPN modem heb ik primary DNS ingesteld op het ip adres van PiHole (192.168.1.34).
Als ik rechtstreeks naar dit IP adres ga kom ik uit op PiHole, maar alle "local dns" entries werken niet.
Test ik op terminal (op mac) met het volgende commando:
Dan krijg ik dit te zien:nslookup google.com
Ik heb als test Secondary DNS en IP6 DNS leeg gehaald, toch kom ik niet op eigen DNS domeinen die voorheen (voor het verwijderen van de NetGear) wel gewoon werkte.% nslookup google.com
Server: 192.168.1.34
Address: 192.168.1.34#53
Non-authoritative answer:
Name: google.com
Address: 142.250.179.142
Iemand een idee wat ik fout doe?