2e router ertussenuit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 18:56
Ik heb internet van KPN met ertussen een Netgear router.
Dit was omdat het KPN netwerk standaard op 192.168.2.x zat en al mijn apparaten voorheen in de 192.168.1.x range zaten.

Nu heb ik al een paar keer het probleem gehad dat internet zonder reden uitviel en met het herstarten van de Netgear kwam het internet direct weer terug.

Aangezien er nu een KPN update is geweest waarbij ik de router op een andere range kan zetten (kon voorheen niet), wil ik de netgear router ertussenuit halen.

Nu heb ik 2 "issues".

WIFI:
Voor het wifi gebruik ik alles van Unifi. Ik heb een stuk of 5 AP's waarvan 2 de versie 5 lite zijn, 2 de versie 5 Pro en 1x de 6 Pro.

Direct verbinding maken met wifi op het KPN modem geeft me ongeveer 400Mb/s (heb glasvezel).
Maak ik verbinding met de unifi AP, dan kom ik op 80Mb/s / 90Mb/s

Ik heb ooit kanalen laten zoeken en destijds het kanaal gepakt waar ik het minste verkeer op zag, kan alleen even niet meer vinden hoe ik dat gedaan heb.

PiHole
Dit lijkt opgelost. Heb PiHole geüpdatet en nu lijkt het weer te werken.
Ik gebruik PiHole als eigen DNS server.
In het KPN modem heb ik primary DNS ingesteld op het ip adres van PiHole (192.168.1.34).
Als ik rechtstreeks naar dit IP adres ga kom ik uit op PiHole, maar alle "local dns" entries werken niet.

Test ik op terminal (op mac) met het volgende commando:
nslookup google.com
Dan krijg ik dit te zien:
% nslookup google.com
Server: 192.168.1.34
Address: 192.168.1.34#53

Non-authoritative answer:
Name: google.com
Address: 142.250.179.142
Ik heb als test Secondary DNS en IP6 DNS leeg gehaald, toch kom ik niet op eigen DNS domeinen die voorheen (voor het verwijderen van de NetGear) wel gewoon werkte.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

80/90Mbps klinkt als een van twee issues:

1) ergens is een netwerkkabel kapot of fout geknepen waardoor je maar 100Mbps link hebt.

2) apparaat waarmee je meet verbindt met 2.4GHz met je APs, waar dit ongeveer best haalbare snelheid is.

Kijk dus naar hoe je met AP verbindt (tip: netsh wlan show interface ) en kijk in de UniFi controller wat voor Ethernet link je APs hebben.

Verder heb je het over UAP "Lite" en "Pro". Welke? Zonder verdere toevoeging klinkt dit als de oude WiFi-4 / WiFi-n eerste generatie UAP's en "versie 5" kan ik helemaal niet plaatsen. Klopt dat of zijn het AC Lite/Pro of 6 Lite/Pro?

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 27-07-2024 11:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcHOxNYLLKGRq3hp8f5-F7VDX0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZhZM9pX43mxiVOtmYgje1I89.png?f=fotoalbum_large

Dit is het overzicht wat ik op unifi zie (Garage is idd uit nu).
Ik meet nu zelfs maar rond de 60 / 70 via een 2018 macbook pro

update:
Nu meet ik via mijn iPhone 14 Pro en meet (via dezelfde AP) wel 450Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Kun je de 2,4GHz band uitzetten? Dan kun je testen of het daaraan ligt.(Oftewel ondersteunen AL je devices die gebruik maken van WLAN, die frequentie van 5GHz?)

[ Voor 38% gewijzigd door Kabouterplop01 op 27-07-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik denk dat het toch geen probleem blijkt te zijn. Heb de macbook herstart en meet nu ook 460Mbps.
Wellicht dat sommige apparaten toch even moeten herstarten of netwerk moet herstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dat klinkt heel erg alsof je clients op de 2.4ghz belanden. Zie ook 2) van dion

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan zat je MacBook inderdaad op 2.4GHz en is hij weer terug naar 5.

Als je AP’s te veel overlap hebben dan werkt je roaming tussen de AP’s ook niet lekker en kan hij blijven hangen bij een bepaald AP, zelfs door terug te vallen op 2.4GHz. Je zou dan voor het betr. AP de zendsterkte voor 2.4 kunnen verlagen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
Zoals @nelizmastr al zei is de overlap tussen al die AP's waarschijnlijk veel te groot.
5 AP's voor een gemiddeld huis is over het algemeen veel te veel.
En als al je devices 5Ghz kun je de 2,4 Ghz beter uitzetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1