Ennatuurlijk warmte afleverset blijft doorstromen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-05 18:15
De afleverset van mijn Ennatuurlijk stadsverwarming blijft ruisen, alsof er water door de leidingen blijft lopen. Hij blijft ook erg warm. Het ruisen klinkt behoorlijk hard, ik hoor het ook in de gang met de deur van de meterkast dicht.

Als ik de hoofdafsluiter dicht zet, stopt het geluid. Maar heb ik natuurlijk geen warm water meer.

Met de Ennatuurlijk gebeld, die zeggen dat het niet aan hun afleverset ligt en dat ik het maar zelf moet oplossen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? En kan het kwaad om de afsluiter open te laten staan?

Hier een foto van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chZ8783KLga5b1OMnq3aUGexpJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruhQk0PfZJTtCbwy0GoKQ1aI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Hebben je buren er ook last van? Ik bedoel, is het een individueel probleem met jouw installatie?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:04
Die 2 zilveren pijpen naar het witte kastje zijn ook heet?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Dat het aan de zijde van de leverancier blijft stromen is normaal. Dit circuit blijft stromen zo dat iedereen warm water heeft.

Stroomt hij aan de afname zijde?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Jim423 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:41:
Zal straks als ik thuis ben even checken. Denk het wel, want het witte kastje was ook heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
_eLMo_ schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:42:
Dat het aan de zijde van de leverancier blijft stromen is normaal. Dit circuit blijft stromen zo dat iedereen warm water heeft.

Stroomt hij aan de afname zijde?
Hoe kan ik dat controleren? Op dezelfde manier als bovenstaande reactie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59
_eLMo_ schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:42:
Het zijn onafhankelijke, parallelle aansluitingen naar de woningen, niet serieel. Je kunt prima de hoofdafsluiters van de aan-/afvoerleidingen in je huis dichtzetten, de rest van de wijk heeft daar geen hinder van.

Als er veel water blijft stromen zonder dat je woning warmtevraag heeft, kan het zijn dat de elektrische klep stukgegaan is die in je verwarmingsleiding zit? Die zie ik op de foto onderaan, in de linkse van de witte leidingen.

Vermoedelijk is dat een (Honeywell?) klep die open zou moeten gaan als je verwarming aan moet, maar dat kan bij jou ook iets anders zijn.

Hoe is je verwarmingssysteem ingericht? Vloerverwarming? Of anders? En hoe wordt dat aangestuurd? Dat kan allemaal van belang zijn ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:52
Je hebt verschillende stadssets. Sommigen met een Servo 3 wegklep.
Maar ook met een thermische driewegklep die meet in de warmwaterspiraal of TSA. Deze moet altijd minimaal 60C zijn volgens de waterhygiene wetten.

Soms hele oude sets laten altijd een klein beetje over de spiraal lopen of zijn vervuild in de klepzitting.

Hele discussies over gehad met bewoners die beweren, de verwarming is uit en toch heb ik verbruik. Klopt dit is het warmhouden van warmwater.

Wat je kunt doen om verbruik te besparen is alleen de afsluiters aan de primaire kant openzetten voordat je gaat douchen cq warmwater verbuiken.
Dat kan niet zo heel veel kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Jim423 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:41:
Ik heb de hoofdkraan weer open gezet. Toen bleef het stil. Toen ik warm water in de keuken pakte, hoorde ik het weer stromen. Daarna blijft hij stroomgeluiden maken, ook al is de kraan weer dicht. Beide zilveren pijpjes zijn heet.

De stroomgeluiden stoppen pas weer als ik beneden de rode kraan dicht zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:16
Bard1982 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:08:
...

Met de Ennatuurlijk gebeld, die zeggen dat het niet aan hun afleverset ligt en dat ik het maar zelf moet oplossen. ..
Je huurt die afleverset toch bij hen? Vreemd dat ze niet willen helpen. Ik had eenzelfde issue, mijn set bleef ook doorlopen en dat hebben ze netjes opgelost.
Sterker nog, zij belde mij om te vertellen dat mijn verbruik wel erg hoog was en dat ze vermoeden dat mijn afleverset niet goed werkte.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Ik huur de set van hen inderdaad. Ze zeggen dat het aan mijn binnenhuis installatie ligt, maar ik zou niet weten wat dan de oorzaak is. Lijkt wel een klep ofzo die niet dicht gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Bard1982 op 27-07-2024 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Die symptomen duiden op een probleem in die witte kast bovenin. Ik vermoed dat dat de warmtewisselaar is voor je warme tapwater, dus keukenkraan, wastafels, douche, etc...

De hamvraag is dan voor nu: is dat apparaat onderdeel van je huurset van Ennatuurlijk? Of is dat een eigen apparaat dat jouw eigendom is?

Als het onderdeel is van je huur-apparatuur van Ennatuurlijk, dan kun je een storing aanmelden en mogen ze iemand langs sturen om dat te verhelpen. In het andere geval dien je zelf een installateur in te schakelen als je dit wilt laten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Ik betaal aan Ennatuurlijk iedere maand 'Afleverset Warmte' 9,84 euro.

Heb vanochtend 2 telefonistes aan de telefoon gehad die weigeren het als storing voor hen te zien. Hoe kom ik daar doorheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Bard1982 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:08:

Heb vanochtend 2 telefonistes aan de telefoon gehad die weigeren het als storing voor hen te zien. Hoe kom ik daar doorheen?
Een afleverset kan in verschillende varianten bestaan. Er zijn afleversets die alleen de warmte (voor verwarming) aan je woning leveren. Er zijn ook sets die beide functies (verwarming en warm tapwater) combineren in 1 enkel apparaat.

Je moet dus eerst duidelijk krijgen of je afleverset van Ennatuurlijk alleen voor verwarming is, en de warmtewisselaar voor je warm tapwater daar wel of geen onderdeel van is.

Het kan namelijk zo zijn dat je alleen voor warmte en de afleverset voor warmte betaalt en je de warmtewisselaar zelf in eigendom hebt. In dat geval doet Ennatuurlijk daar inderdaad niets mee, het is niet hun apparaat dan...

Ik ga er vanuit dat de klantenservice van Ennatuurlijk je die duidelijkheid wel kan geven...

Toevoeging: Ik heb mijn eigen (jaar)factuur erbij gepakt, en daar staat op:

"Afleverset warmte en warm kraanwater"

Bij jou staat er alleen:

"Afleverset Warmte"

Je kunt er dus vanuit gaan dat jouw warm-water-apparaat, die witte kast bovenin, niet van Ennatuurlijk is. Dus moet je inderdaad zelf op zoek naar een installateur om daar onderzoek en eventueel werkzaamheden aan te laten doen...

[ Voor 16% gewijzigd door Gameboy op 27-07-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Bard1982 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:08:

Dit stuk van Feenstra is wel goed geschreven en klopt wel.
https://www.feenstra.com/...mte-de-meter-altijd-door/

Als je je de items in de post helder hebt gemaakt dan kan je duidelijker de klacht aangeven.
En anders zeg je gewoon “ik heb ineens geen warm water meer”
Dan komen ze wel.
(Moet je wel je warmwater daarvan krijgen)

En als de monteur er is zeg je, gisteren deed warmwater niet, hoorde een hard geluid vanochtend en deed weer, maar nu blijft het water de hele dag lopen in de buizen, zou dat de 3weg klep kunnen zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 27-07-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Correctie zag je foto.
Er is geen 3 wegklep. De bovenste witte kast is de warmwatervoorziening met een thermisch bediende afsluiter.
Grote kans dat deze vuil is op de klepzitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Technician- schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:24:
Correctie zag je foto.
Er is geen 3 wegklep. De bovenste witte kast is de warmwatervoorziening met een thermisch bediende afsluiter.
Grote kans dat deze vuil is op de klepzitting.
Nu is de vraag of daarvoor een installateur moet komen of Ennatuurlijk? Ik dacht dat alles van Ennatuurlijk is. Zie ook alleen hun logo op een sticker naast de witte kast die voor warm water zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Bard1982 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Nu is de vraag of daarvoor een installateur moet komen of Ennatuurlijk? Ik dacht dat alles van Ennatuurlijk is. Zie ook alleen hun logo op een sticker naast de witte kast die voor warm water zorgt.
Dat zegt niet zoveel. Er is apparatuur van Ennatuurlijk in je woning aanwezig, dus is die sticker correct en handig ;).

Waarschijnlijk is die afleverset dus alleen voor verwarming, en niet voor warm tapwater. Anders had Ennatuurlijk je uiteraard verder kunnen en willen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Bard1982 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Ennatuurlijk heeft geen monteurs en stuurt een installateur aan.
Maar soms is de afgifteset na x jaar eigendom en moet je die zelf laten vervangen.
Dat is iets wat je zelf uit moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Je kunt ook de plaatselijke Feenstra o.g. bellen die de service en jouw buurt doet.
Die weten dat vaak wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
Ik ga maandag wel even een installateur bellen. Dank voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
Kennelijk had ik inderdaad nog een eigen warmwater-set en een afleverset van Ennatuurlijk. Huis is uit 2001.

Nieuwe alles-in-1 set aangevraagd bij Ennatuurlijk, komen ze in september installeren. Tot die tijd zetten we voor en na het douchen wel even de rode hoofdkraan open en dicht. Daar ga ik nu geen installateur voor laten komen.

Dank voor de input. Ik dacht namelijk dat alles al van Ennatuurlijk was (vorig jaar verhuisd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Bard1982 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:11:
Kennelijk had ik inderdaad nog een eigen warmwater-set en een afleverset van Ennatuurlijk. Huis is uit 2001.

Nieuwe alles-in-1 set aangevraagd bij Ennatuurlijk, komen ze in september installeren. Tot die tijd zetten we voor en na het douchen wel even de rode hoofdkraan open en dicht. Daar ga ik nu geen installateur voor laten komen.

Dank voor de input. Ik dacht namelijk dat alles al van Ennatuurlijk was (vorig jaar verhuisd).
Mooi, dank voor de terugkoppeling.
Pagina: 1