Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 11:45
Hi All,

Met advies uit het componenten koopadvies ben ik van plan mijn huidige PC te upgraden en haal veel uit de meest recente BBG voor 1440p en uit het gegeven advies. Zo ook een AMD videokaart.

Ik heb jaren geleden een acer predator xb271hu scherm gekocht, maar na verder onderzoek is het volgens mij niet mogelijk om freesync te gebruiken op dit scherm. Ik lees veel over het feit dat dit een g-sync v1 scherm is dat dus niet freesync 'ondersteund' en ik dus overgeleverd ben aan een nvidia kaart als ik gebruik wil maken van vrr.

Ik lees nergens echt een duidelijk en definitief antwoord, maar veelal de overtuiging dat het niet kan.

Wat denken jullie? Kan iemand dit bevestigen?

Alvast dank!

Beste antwoord (via Crazymoose op 27-07-2024 15:23)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15
https://www.acer.com/us-e...tors/xb1/pdp/UM.HX1AA.A01
NVIDIA G-SYNC™
Geen enkele keer wordt Freesync genoemd.

Het is een monitor uit 2015/2016, toen was er nog geen sprake van de Nvidia ook Freesync zou gaan ondersteunen en was er dus de keuze uit G-Sync: Nvidia, in grote aantallen of Freesync:AMD mrt kleine aantallen.

Aangezien jouw monitor van voor die tijd is, is hij dus per definitie G-Sync (beide kon toen nog niet en G-Sync wordt genoemd).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
NVIDIA G-SYNC™

Het is een monitor uit 2015/2016, toen was er nog geen sprake van de Nvidia ook Freesync zou gaan ondersteunen en was er dus de keuze uit G-Sync: Nvidia, in grote aantallen of Freesync:AMD mrt kleine aantallen.

Aangezien jouw monitor van voor die tijd is, is hij dus per definitie G-Sync (beide kon toen nog niet en G-Sync wordt genoemd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazymoose
White Feather schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:08:

[...]

Ja, zo had ik het ook begrepen, maar had nog wat verwarring of het 'achteraf' ook toegepast zou worden zoals Nvidia dus inderdaad nu met freesync doet.

Jammer. Voelt toch als een beetje als nvidia tax waar ik nu mee te maken krijg. Het zij zo. Toch ren stuk goedkoper dan een nieuw vergelijkbaar scherm.

Dank voor het snelle antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Crazymoose schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:22:
[...]

Ja, zo had ik het ook begrepen, maar had nog wat verwarring of het 'achteraf' ook toegepast zou worden zoals Nvidia dus inderdaad nu met freesync doet.

Jammer. Voelt toch als een beetje als nvidia tax waar ik nu mee te maken krijg. Het zij zo. Toch ren stuk goedkoper dan een nieuw vergelijkbaar scherm.

Dank voor het snelle antwoord!
Voordat AMD Freesync kwam, was er alleen maar G-Sync. Dat werkte door middel van een module in de monitor die de variabele refresrate regelde. Een lange tijd zijn die Displayport-only geweest. Later kon je ook via HDMI G-Sync krijgen. Deze monitoren doet echter alleen aan een variabele refreshrate met een Nvidia (10x0-generatie en hoger).

Het was prijziger, maar je wist wel dat het altijd goed werkte. Nu met Freesync werkt de reguliere variabele refreshrate meestal wel goed, maar als je daar combinaties met HDR en Black Frame Insertion gaat doen, dan is dat zeker niet meer altijd het geval. Je moet dus reviews lezen.

Nu zou het best kunnen dat die laatste ook niet goed had gewerkt met G-Sync. Maar G-Sync is nagenoeg dood en er komen dus geen monitoren met die nieuwe technieken en G-Sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
White Feather schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:47:
[...]

Voordat AMD Freesync kwam, was er alleen maar G-Sync. Dat werkte door middel van een module in de monitor die de variabele refresrate regelde. Een lange tijd zijn die Displayport-only geweest. Later kon je ook via HDMI G-Sync krijgen. Deze monitoren doet echter alleen aan een variabele refreshrate met een Nvidia (10x0-generatie en hoger).

Het was prijziger, maar je wist wel dat het altijd goed werkte. Nu met Freesync werkt de reguliere variabele refreshrate meestal wel goed, maar als je daar combinaties met HDR en Black Frame Insertion gaat doen, dan is dat zeker niet meer altijd het geval. Je moet dus reviews lezen.

Nu zou het best kunnen dat die laatste ook niet goed had gewerkt met G-Sync. Maar G-Sync is nagenoeg dood en er komen dus geen monitoren met die nieuwe technieken en G-Sync.
Oké. Ik probeer je te volgen en begrijp je tot op zekere hoogte denk ik. De G sync in mijn scherm werkt nog gewoon zoals het zou moeten, alleen dus wel met een nvidia kaart. Ik ben nog super tevreden met mijn huidige wat oudere scherm, maar mocht ik in de toekomst een nieuw scherm aanschaffen, dan maakt het in principe niet uit als er een bepaalde versie hdmi op zit ondersteund die zowel met een nvidia als AMD kaart vrr hetzij in eerste instantie g sync en in tweede freesync.

Dat ze g-sync wat opsplitsen maakt dan niet uit, tenzij je volgens mij een hdr scherm gebruikt dan kan het de moeite waard zijn om een g sync ultimate gecertificeerd scherm te kiezen.

Ze maken het je niet makkelijk iig. Of ik maak het moeilijker dan het is :?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
maar mocht ik in de toekomst een nieuw scherm aanschaffen, dan maakt het in principe niet uit als er een bepaalde versie hdmi op zit ondersteund die zowel met een nvidia als AMD kaart vrr hetzij in eerste instantie g sync en in tweede freesync.
Ja, veruit de meeste ondersteunen standaard Freesync en als fabrikanten hun monitoren ook door Nvidia laten testen, dan kunnen ze een G-Sync certificering krijgen (G-Sync Compatible of G-Sync Ultimate).

In G-Sync gecertificeerd te zijn, moet de monitor bij minder dan 30 frames per seconde, iedere frames gewoon 2x laten zien. Bij puur Freesync hoeft dat niet, terwijl veel monitoren een vrr-bereik hebben van 48 hz en hoger.

Door die verdubbeling val je dus weer in het vrr-bereik van de monitor en gaat het beeld niet schokken (al is het niet echt heel vloeiend natuurlijk met maar minder dag 30 echte beelden per seconde).

Maar tegenwoordig kun je dit soort dingen ook gewoon in de AMD en volgens mij de Nvidia-software instellen en dan doet de gpu het zelf.

Ik zou er zelf totaal geen moeite in stoppen om naar G-Sync te kijken en gewoon een goede review lezen.

G-Sync only monitoren bestaan nagenoeg niet meer.

En van G-Sync Ultimate staan er maar 5 (waarvan 1 refurbished) monitoren in de PriceWatch en ze zijn € 1.100+.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 27-07-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
White Feather schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:20:
[...]

Ja, veruit de meeste ondersteunen standaard Freesync en als fabrikanten hun monitoren ook door Nvidia laten testen, dan kunnen ze een G-Sync certificering krijgen (G-Sync Compatible of G-Sync Ultimate).

In G-Sync gecertificeerd te zijn, moet de monitor bij minder dan 30 frames per seconde, iedere frames gewoon 2x laten zien. Bij puur Freesync hoeft dat niet, terwijl veel monitoren een vrr-bereik hebben van 48 hz en hoger.

Door die verdubbeling val je dus weer in het vrr-bereik van de monitor en gaat het beeld niet schokken (al is het niet echt heel vloeiend natuurlijk met maar minder dag 30 echte beelden per seconde).

Maar tegenwoordig kun je dit soort dingen ook gewoon in de AMD en volgens mij de Nvidia-software instellen en dan doet de gpu het zelf.

Ik zou er zelf totaal geen moeite in stoppen om naar G-Sync te kijken en gewoon een goede review lezen.

G-Sync only monitoren bestaan nagenoeg niet meer.

En van G-Sync Ultimate staan er maar 5 (waarvan 1 refurbished) monitoren in de PriceWatch en ze zijn € 1.100+.
Thanks voor je uitgebreide reactie!

Kan zeker verder zo.
Pagina: 1