Stappen cv-ketel en vloerverwarming aanzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:19
Hallo allemaal,

Morgen dienen wij het opstartprotocol van onze vloerverwarming te starten (Faber comfortvloer).

De cv-ketel staat al maandenlang tijdens onze verbouwing uit en is ook niet meer aangeweest. Alle radiatoren hebben we weggehaald en er is nu uitsluitend nog vloerverwarming. Vandaag heb ik het aantal bar op de cv-ketel gecontroleerd: 1.9

De vloerverwarming is helemaal nieuw en nog nooit opgestart. De installateur heeft de vloerverwarming wel gebruiksklaar gemaakt (gevuld, etc.)
De loodgieter heeft hierna pas de leidingen van de cv-ketel naar de verdeler omgelegd.

Nu vraag ik me echter af welke stappen ik nu het best doorlopen kan.
Ik neem aan dat ik allereerst de cv-ketel aan moet zetten. Moet ik deze vervolgens nog bijvullen en/of ontluchten, of hoeft dit niet omdat deze op 1.9 bar staat?

Daarnaast, hoe kan ik de vloerverwarming het best opstarten? Op elke website staat namelijk iets anders. Bij de instructie van Rothermo (onze vv), staat dat men de draaiknop op de verdeler helemaal moet opendraaien naar 60 graden, dit lijkt me extreem?

Het opstartprotocol is me duidelijk (van 20 naar 40 en weer terug), maar het daadwerkelijke opstarten van de vloerverwarming zelf niet echt.

Zijn dit de stappen in juiste volgorde?
- cv-ketel weer aanzetten
- afsluiters op leidingen naar verdeler openzetten
- stekker verdeler in stopcontact
- (is het noodzakelijk om de vloerverwarming te ontluchten?)
- kamerthermostaat aanzetten
- voelen of leiding naar verdeler heet wordt
- thermostaatkraan van verdeler op 20 zetten

Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Uhmazing op 27-07-2024 03:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:51
Eerst zorgen dat je in je gehele installatie een druk hebt van 1,5 a 2,0 bar. Dit is dus inclusief alle kranen open en het systeem ontlucht.

Het lijkt erop dat je type vloerverwarmingsverdeler een hoge temperatuurs verdeler is.

Zet je thermostaat hoger(zeker 5/8 graden hoger dan ruimte temp) en de knop voor je verdeler (thermostaatknop) op 20. laat deze zo'n 2 dagen aan. (let wel op dat je systeem continu blijft draaien)
Daarna zet je je knop van je verdeler 5 graden hoger en na 2/3 dagen weer 5 graden hoger.
ga door tot 50 graden op je thermostaat knop.

Een hoge temperatuursverdeler heeft een mengverhouding van 20 graden. Dit betekent dat je aanvoer temp van verdeler welke je hebt ingesteld op bijvoorbeeld 50 graden, je retour dan 30 graden is. dit word dan een gemiddelde temperatuur van 40 graden in je vloer. Dit is meer dan voldoende. zorg wel dat je na deze stappen je ook weer per 2/3 dagen terug gaat tot 20/25 graden.

Al met al ben je hier wel 10-14 dagen bezig;)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Krissiejj schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:51:
Eerst zorgen dat je in je gehele installatie een druk hebt van 1,5 a 2,0 bar. Dit is dus inclusief alle kranen open en het systeem ontlucht.

Het lijkt erop dat je type vloerverwarmingsverdeler een hoge temperatuurs verdeler is.

Zet je thermostaat hoger(zeker 5/8 graden hoger dan ruimte temp) en de knop voor je verdeler (thermostaatknop) op 20. laat deze zo'n 2 dagen aan. (let wel op dat je systeem continu blijft draaien)
Daarna zet je je knop van je verdeler 5 graden hoger en na 2/3 dagen weer 5 graden hoger.
ga door tot 50 graden op je thermostaat knop.

Een hoge temperatuursverdeler heeft een mengverhouding van 20 graden. Dit betekent dat je aanvoer temp van verdeler welke je hebt ingesteld op bijvoorbeeld 50 graden, je retour dan 30 graden is. dit word dan een gemiddelde temperatuur van 40 graden in je vloer. Dit is meer dan voldoende. zorg wel dat je na deze stappen je ook weer per 2/3 dagen terug gaat tot 20/25 graden.

Al met al ben je hier wel 10-14 dagen bezig;)
Bedankt voor je reactie. Het was me gelukkig gisteren al gelukt om het aan de praat te krijgen. De druk staat op 1,7 bar. Begintemperatuur was 20 graden toen de VV nog uitstond. Ik heb de thermostaatknop van de verdeler op stand 1 gezet (laagste stand). Hiermee ging de watertemperatuur naar ongeveer 22 graden. De kamerthermostaat (Tado V3+) heb ik op 25 graden staan, dit is het maximale.

Ik heb nog twee vraagjes:

- Wij hebben momenteel maar 1 actieve stroomgroep in de woning, waarop de vloerverwarming draait. De elektricien wil komende dinsdag de nieuwe groepenkast installeren, waardoor de stroom er kort vanaf moet. De vloerverwarming zal hiermee dus helemaal uitvallen. Is dit een probleem? Kunnen we de elektricien beter vragen om dit te doen nadat het protocol volledig is afgerond?

- Is het de bedoeling dat de kamerthermostaat voor nu 24/7 op 25 graden blijft zodat de ketel aanblijft? Volgens de Tado app heb ik in de laatste 24 uur 11,37 m3 gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Ga je dat serieus nu doen, met weerbericht rond de 30 graden de komende dagen?

Het is hier al 25 graden binnen zonder de verwarming aan.

Dus dan zou je de thermostaat inderdaad nog hoger moeten zetten, want de bedoeling is idd dat de installatie doorstrookt op de gevraagd temp.

Je moet het idd doen om eventuele gebreken te vinden maar ik zou dat gezien het weerbericht een paar daagjes uitgesteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Wilke schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:12:
Ga je dat serieus nu doen, met weerbericht rond de 30 graden de komende dagen?

Het is hier al 25 graden binnen zonder de verwarming aan.

Dus dan zou je de thermostaat inderdaad nog hoger moeten zetten, want de bedoeling is idd dat de installatie doorstrookt op de gevraagd temp.

Je moet het idd doen om eventuele gebreken te vinden maar ik zou dat gezien het weerbericht een paar daagjes uitgesteld hebben.
Wij wonen er nog niet, dus van de hitte hebben we gelukkig geen last.
We kunnen het ook niet uitstellen wegens onze zeer strakke planning. 14 Augustus komen ze namelijk onze pvc visgraat leggen en voordat deze gelegd wordt moet het opstartprotocol doorlopen zijn.

Ik heb de thermostaat (draadloos) in de kelder gelegd, daar is het een stuk koeler. Als het goed is zou het daar niet warmer dan 24 graden moeten worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Oh ja, dat zal dan wel goed gaan.

Terug naar 20 ga je natuurlijk alleen niet redden als het sowieso al 25 is. Ik heb geen idee of dat echt iets uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
Uhmazing schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het was me gelukkig gisteren al gelukt om het aan de praat te krijgen. De druk staat op 1,7 bar. Begintemperatuur was 20 graden toen de VV nog uitstond. Ik heb de thermostaatknop van de verdeler op stand 1 gezet (laagste stand). Hiermee ging de watertemperatuur naar ongeveer 22 graden. De kamerthermostaat (Tado V3+) heb ik op 25 graden staan, dit is het maximale.

Ik heb nog twee vraagjes:

- Wij hebben momenteel maar 1 actieve stroomgroep in de woning, waarop de vloerverwarming draait. De elektricien wil komende dinsdag de nieuwe groepenkast installeren, waardoor de stroom er kort vanaf moet. De vloerverwarming zal hiermee dus helemaal uitvallen. Is dit een probleem? Kunnen we de elektricien beter vragen om dit te doen nadat het protocol volledig is afgerond?

- Is het de bedoeling dat de kamerthermostaat voor nu 24/7 op 25 graden blijft zodat de ketel aanblijft? Volgens de Tado app heb ik in de laatste 24 uur 11,37 m3 gas verbruikt.
Dat de stroom eraf gaat zal voor een uur niet veel
Uitmaken maar wel voor een halve dag.

Inprincipe zal je ketel de komende 14 dagen ongeveer continu aan staan ja.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Krissiejj schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:26:
[...]

Dat de stroom eraf gaat zal voor een uur niet veel
Uitmaken maar wel voor een halve dag.

Inprincipe zal je ketel de komende 14 dagen ongeveer continu aan staan ja.
Hmm, dan vind ik het wel tricky.

Kan het kloppen dat er in 24 uur tijd 11,37 m3 gas verbruikt is volgens de Tado app? Of moet ik dit met een korreltje zout nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Ik ken de Tado app niet, omdat ik met andere apps uitlees, maar het zou me niet verbazen dat er 10m3 per dag door gaat.

Pagina: 1