Trucs voor telefoonversleuteling en tegen zakkenrollers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:59
Benieuwd naar jullie ervaringen of anti tips?

Mocht dit topic hier niet thuishoren.
Kan een mod het Dan verplaatsen naar de juiste plek en mijn een notification sturen? Alvast bedankt
-----------------------------------------------------------------------

Welke gadgets, tricks of tools zijn er om het moeilijker te maken voor een zakkenroller om je telefoon te stelen en je gegevens te beschermen?

Bijvoorbeeld als je op vakantie gaat of naar een druk festival of stad. Ik hoor te vaak dat mensen hun telefoon verliezen.

Tegenwoordig worden gegevens vaak versleuteld met behulp van OS-oplossingen. Zoals Android Google-apparaatversleuteling op nieuwere telefoons boven Android 7?

Of iOS met Apple-versleuteling en hun ongekraakbare TPM?

Als iemand je telefoon krijgt, kunnen ze tegenwoordig op de een of andere manier toegang krijgen tot de gegevens?
Zoals die cyberprofs zoals Cellebrite? (telefoon forensics)

Bijvoorbeeld, ik heb mensen gezien die hun telefoon aan hun lichaam hebben hangen met een koord, sommige onder kleding, sommige over kleding of hangend aan hun broek of rok?

Maar ik kan me voorstellen dat een zakkenroller de draad zal doorsnijden en de telefoon zal grijpen en zelfs een blikvanger en zwaaiend doelwit zal hebben 🎯?

Of is er een manier om op afstand toegang te krijgen tot de telefoon en deze volledig te wissen, als een paniek-/back-upplan om ervoor te zorgen dat niemand je gegevens krijgt?

Ik vermoed dat als de dreiging de telefoon wist of terugzet naar de fabrieksinstellingen, de gegevens weg zijn en we of ik geen toegang meer kunnen krijgen tot het apparaat?

Maar ik denk dat Apple iOS een mechanisme heeft dat iCloud-lock wordt genoemd en dat voorkomt dat toegang tot de gegevens wordt verkregen in geval van diefstal en de telefoon niet kan worden gewist of gebruikt, toch?

Bestaat dit ook voor Android en/of andere telefoons?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gegevensbescherming zou ik me in het geval van diefstal niet te druk om maken. De meeste moderne toestellen gaan redelijk goed op slot (alleen ervaring met iOS), maar een dief of zakkenroller wil snel geld verdienen. Niet dat apparaat aan een computer hangen om hem te kunnen unlocken en jouw vakantiefoto’s bekijken en mogelijk zijn eigen locatie verraden. Voor een dief moet dat toestel zo snel mogelijk leeg en verkoopklaar, misschien zelfs in onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:56
Tegen zakkenrollers: gewoon zorgen dat je een niet al te dure/hippe telefoon hebt?

Daarnaast:
- online backup van je telefoon/wachtwoorden/foto's
- gps traceer app aanzetten
- goed wachtwoord op je telefoon
- telefoon dicht bij houden, er zijn bijvoorbeeld ook rugtassen met een extra beveiliging. Zelf zit die bij mij gewoon in mijn broekzak

En dat is alles wat je kan doen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28

Theo

moederbord

R.G schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 02:33:
Benieuwd naar jullie ervaringen of anti tips?

Als iemand je telefoon krijgt, kunnen ze tegenwoordig op de een of andere manier toegang krijgen tot de gegevens?
Zoals die cyberprofs zoals Cellebrite? (telefoon forensics)
Een gewone zakkenroller zal een gewone telefoon van een gewoon iemand nooit kunnen kraken. Tools als Cellebrite zijn zó duur, tijdrovend en complex dat het enkel gebruik wordt voor telefoons waarbij het waard is. Denk hierbij niet aan de duurste versie van de Iphone, maar echt aan de telefoon van een drugsbaas, een moordenaar, serieverkrachter enz. Het kraken van de telefoon kan zomaar 100.000 euro kosten, en zelfs meer dan dat. En dan moet je ook nog eens bij het NFI (of CIA/FBI) connecties hebben wan enkel zij hebben deze spullen liggen omdat Cellebrite enkel met di soort partijen samenwerkt..

Als een telefoon gelocked is dan is deze niet bruikbaar voor een zakkenroller en zal deze mogelijk enkel in onderdelen verkocht kunnen worden.

Maar wat je kunt doen om niet gerold te worden? Wees geen slachtoffer. Dus laat je spullen niet onbeheerd achter. Een telefoon die uit een kontzak steekt maakt je een slachtoffer. Een telefoon aan een draad dragen alsof het een handtas is maakt je een slachtoffer. De hele dag dat handschermpje in je hand hebben maakt je een slachtoffer (het kan binnen een seconde uit je hand worden gegrist in de menigte)
Stop je spullen (geld, gsm, sleutels) dus in een afsluitbare binnenzak. Dus bijv de binnenzak van een jas. Of een binnenvakje van een rugtas. Belangrijk is dat er twee handelingen nodig zijn om erbij te komen (1, open jas, 2, open binnenzak, of 1, open rugtas, 2, open binnenvak). En bij gebruik van een rugtas zoek dan naar een rugtas die moeilijk te openen is wanneer je 'm op hebt. Bijvoorbeeld omdat de ritsen op je rug zitten.

Maar nog beter; wat je niet bij je heb kun je ook niet kwijtraken. Neem dus zo min mogelijk mee wanneer je naar een festival gaat. heb je echt die Iphone van 1000+ euro nodig met alle features? of is een simpele featurefoon van 4 tientjes ook voldoende zodat je kunt bellen en Whatsappen? (meer kan er ook vaak niet mee) Het gevolg van zo'n ding kwijtraken is vrij minimaal.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

@Theo dat in onderdelen verkopen lijkt me bij de nieuwste iPhones dan weer lastig...

Ik zou denk ik idd gewoon een basis A13 oid meenemen en locken plus tracking aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:43

_Apache_

For life.

Ik heb hier een oude telefoon, die nog wel werkt.
Heb ik gewiped en gekoppeld aan een nieuw Google account, en gebruik nextcloud voor eigen data hosting met auto upload.

Dus dna neme ik de oude telefoon mee.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

--> P&B

Bij 'hoog' risico neem ik een 'burner phone mee', m'n oude iPhone, niet gekoppeld aan mn iCloud.

Verder is het voor mij 'simpelweg' opletten. Gaat tot nu toe (afkloppen) al 25 jaar goed, ook in slechte buurten en trekpleisters als de Ramblas.

Data: heb een goed password op je phone, geen pincode. Desgewenst dwing je inloggen af voor je een mensenmassa in gaat, dus dat biometrie niet werkt.

Heb backups, ook van de MFA op je foon (bv. door ook MFA apps op je tablet te hebben), en heb natuurlijk altijd en overal MFA.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
President schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:24:
Tegen zakkenrollers: gewoon zorgen dat je een niet al te dure/hippe telefoon hebt?

Daarnaast:
- online backup van je telefoon/wachtwoorden/foto's
- gps traceer app aanzetten
- goed wachtwoord op je telefoon
- telefoon dicht bij houden, er zijn bijvoorbeeld ook rugtassen met een extra beveiliging. Zelf zit die bij mij gewoon in mijn broekzak

En dat is alles wat je kan doen
Je eerste opmerking is net zo schreef als niet aangerand worden? Trek geen kort rokje aan. Elke telefoon is duur, en sterker nog, elke zakkenroller wil elke telefoon stelen.

Je andere tips zijn wel prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Top bedankt Allen.

Maar zon koord is een slecht idee?

Want las die zijn sterk en je kan in theorie ook een phone verliexen uit je zak aan een koord blijft het om je heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:56
Orangelights23 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Je eerste opmerking is net zo schreef als niet aangerand worden? Trek geen kort rokje aan. Elke telefoon is duur, en sterker nog, elke zakkenroller wil elke telefoon stelen.

Je andere tips zijn wel prima :P
Als ik op een festival ben en ik loop daar met de nieuwste iPhone rond dan trek ik de aandacht van dieven. Die hebben liever mijn iPhone van 1000 euro dan die Android van 150 euro. Zo simpel is het. De vergelijking die je maakt kunnen we dan wel overal op toepassen. Als ik op vakantie ga en in laat mij ramen allemaal open staan dan is het ook scheef als iemand zegt dat het mijn eigen schuld is als er wordt ingebroken/gestolen? 8)7

Uiteindelijk is het simpel: ene telefoon levert meer winst op dan de andere telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Nooit je telefoon in je achterzak stoppen of in een rugzak op je rug, en als je je binnenzak van een jas gebruikt haal die telefoon eruit als je je jas over een stoel hangt (rug op rug truck). Zakkenrollers willen geld en zijn niet uit op je data dus ze rollen gewoon alles wat een makkelijk doelwit is. iPhones zijn in tegenstelling wat sommige mensen denken juist een gewild doelwit, in Europa zijn ze niet bruikbaar door de account lock maar in Azië en Afrika wel dus die worden massaal gestolen en daarheen verzonden (genoeg youtube videos over).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

R.G schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:13:
Top bedankt Allen.

Maar zon koord is een slecht idee?

Want las die zijn sterk en je kan in theorie ook een phone verliexen uit je zak aan een koord blijft het om je heen?
Het is beter dan geen koord maar het nadeel is dat je telefoon makkelijk zichtbaar is en gelegenheid maakt de dief dus uit zicht is altijd nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:11:
Nooit je telefoon in je achterzak stoppen of in een rugzak op je rug, en als je je binnenzak van een jas gebruikt haal die telefoon eruit als je je jas over een stoel hangt (rug op rug truck). Zakkenrollers willen geld en zijn niet uit op je data dus ze rollen gewoon alles wat een makkelijk doelwit is. iPhones zijn in tegenstelling wat sommige mensen denken juist een gewild doelwit, in Europa zijn ze niet bruikbaar door de account lock maar in Azië en Afrika wel dus die worden massaal gestolen en daarheen verzonden (genoeg youtube videos over).
Bedoel je dat als je mijn (versleutelde) iPhone zou stelen en deze naar Afrika of Azië zou sturen, hij daar gewoon gebruikt kan worden? Hoe werkt dat dan, wordt hij geunlocked op basis van locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Kurkentrekker schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Bedoel je dat als je mijn (versleutelde) iPhone zou stelen en deze naar Afrika of Azië zou sturen, hij daar gewoon gebruikt kan worden? Hoe werkt dat dan, wordt hij geunlocked op basis van locatie?
ja meer duidelijkheid hierover svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
R.G schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:30:
[...]

ja meer duidelijkheid hierover svp.
Ik denk niet dat het kan, zie bijvoorbeeld https://blog.f-secure.com...terrent%20against%20theft.

Daarom vind ik het ook een raar idee dat een iPhone naar een ander continent wordt verstuurd en daar wel geld opbrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Kurkentrekker schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Ik denk niet dat het kan, zie bijvoorbeeld https://blog.f-secure.com...terrent%20against%20theft.

Daarom vind ik het ook een raar idee dat een iPhone naar een ander continent wordt verstuurd en daar wel geld opbrengt.
Er zijn genoeg video's op youtube over dit onderwerp en het is al jaren bekend zie deze bijvoorbeeld (YouTube: Why do mobile phones stolen in London end up in the same Chinese city?)

Je telefoon kunnen ze niet "unlocken" op de manier dat ze bij je data kunnen komen ze zetten gewoon geheel een nieuwe IOS erop (ze wissen dus alles wat erop staat) ze laten ook die iPhone op een valse manier activeren en tadaa je kan hem weer prima gebruiken in China, Afrika, half azie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-05 14:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Niet naar plekken gaan waar zakkenrollers zijn.

Als je naar zo'n plek gaat, een goedkope burner telefoon meenemen.

En zorgen dat je van alles netjes een backup hebt, de telefoon kan immers ook kapot vallen of kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:34:
[...]

Er zijn genoeg video's op youtube over dit onderwerp en het is al jaren bekend zie deze bijvoorbeeld (YouTube: Why do mobile phones stolen in London end up in the same Chinese city?)

Je telefoon kunnen ze niet "unlocken" op de manier dat ze bij je data kunnen komen ze zetten gewoon geheel een nieuwe IOS erop (ze wissen dus alles wat erop staat) ze laten ook die iPhone op een valse manier activeren en tadaa je kan hem weer prima gebruiken in China, Afrika, half azie.
Ik heb de video gekeken en het enige dat men zegt is ‘phones are more easily unlocked in china’. Ja, ok, hoedan? Nergens een bronvermelding of enige indicatie hoe dit werkt.

Wat ik wel interessant vind is dat ze zeggen dat de eigenaren (doods)bedreigingen ontvangen om ze zover te krijgen de telefoon uit hun iCloud account te laten halen. Dat is op zich nog wel plausibel, maar de video laat ook hier niet echt een bron zien, dus ik ben nog sceptisch. En daarmee zeg ik niet dat er geen iPhones gestolen worden hoor, maar ik vraag me gewoon oprecht af wat je ermee kunt zonder hem in onderdelen te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:52

Rmg

Accretion schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:47:
Niet naar plekken gaan waar zakkenrollers zijn.
_O- niet naar buiten dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kurkentrekker schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:34:
[...]

Ik heb de video gekeken en het enige dat men zegt is ‘phones are more easily unlocked in china’. Ja, ok, hoedan? Nergens een bronvermelding of enige indicatie hoe dit werkt.

Wat ik wel interessant vind is dat ze zeggen dat de eigenaren (doods)bedreigingen ontvangen om ze zover te krijgen de telefoon uit hun iCloud account te laten halen. Dat is op zich nog wel plausibel, maar de video laat ook hier niet echt een bron zien, dus ik ben nog sceptisch. En daarmee zeg ik niet dat er geen iPhones gestolen worden hoor, maar ik vraag me gewoon oprecht af wat je ermee kunt zonder hem in onderdelen te verkopen.
In je de link die je zelf deelde kon je onderaan ook lezen dat Apple pas zeer recent de “Activation Lock” heeft aangepast zodat je niet de telefoon kan factory resetten en een nieuw ID kan gebruiken (nu moet je alsnog het oude ID eerst opgeven), dit geeft al aan dat het dus wel kon voor die update.Vergis je ook niet dat de meeste dieven kunnen/doen die niet die verkopen de telefoon goedkoop door voor snel geld, de mensen die weten hoe dit precies moet (in China ect) gaan die natuurlijk niet ronduit vertellen dat is hun business model! Er zijn wel wat forums diep in het internets met meer informatie en met allemaal interessante software maar hier een paar voorbeelden geven is al niet toegestaan,want illegaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 28-07-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb een tracker aan mijn sleutelbos hangen. Als sleutelbos en telefoon meer dan 10 meter uit elkaar zijn gaat er aan beide kanten een alarm af. Dat kan ik ook met de hand activeren om te helpen met zoeken. Ik hoop dat een zakkenroller zou schrikken van het alarm en mijn telefoon dan zo snel mogelijk dumpt.

Bij festivals en dergelijke doe ik mijn telefoon in een extra grote, lelijke en vieze bumpcase. Zo kun je niet goed zien wat voor type het is en lijkt het een oud barrel te zijn.

Indien mogelijk doe ik de rits/knipper van mijn broekzak dicht.

Iemand die per se mijn telefoon wil stelen hou ik toch niet tegen, maar ik probeer geen makkelijk doelwit te zijn.

Data versleutelen doe ik voor mezelf, dieven houdt dat niet tegen.

[ Voor 4% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 29-07-2024 14:05 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:11

kodak

FP ProMod
Theo schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:39:
[...] De hele dag dat handschermpje in je hand hebben maakt je een slachtoffer (het kan binnen een seconde uit je hand worden gegrist in de menigte)
Als je een voorwerp in je handen hebt dan gaat dat gewoonlijk om controle hebben. Het in een afgesloten tas wegstoppen gaat net zo goed om controle hebben. Maar je hebt in beide gevallen niet zomaar meer of minder controle omdat er mogelijk iets kan gebeuren of omdat je de hele dag controle probeert te houden. Het hangt er vooral vanaf of er criminelen zijn, wat hun werkwijze is, hoe effectief je controle tegen die werkwijze zal zijn en dat de criminelen jou als mogelijk slachtoffer kiezen. Een of twee gebreken daarin en je telefoon de hele dag in je hand hebben kan een stuk veiliger zijn dan even in een afgesloten tasje bewaren. Wat je slachtoffer maakt is niet het vasthouden of het wegstoppen maar de gelegenheid van het moment. En dat doet zich niet spontaan te veel voor door je telefoon meer vast te houden of meer weg te stoppen. Een telefoon is om te gebruiken. Wil je het gebruiken of vasthouden, doe dat dan gewoon. De kans op een diefstal door ongewapende overval lijkt daarbij in drukte nog altijd vele malen kleiner dan zakkenrollerij van opgeborgen voorwerpen door genoeg gelegenheid in tijd en drukte.
Pagina: 1