werkgeheugen: aanvullen of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-05 22:05
Hoi,

de pc van een vriend met Windows 10 en 4GB ram loopt heel traag. Ik schoonde zijn PC al op, vergrootte zijn OS-partitie en wil toch ook RAM voor hem uitbreiden. Hij gebruikt 'm voor kantoorwerk, maar het is na mijn werk net aan allemaal. Mijn vraag: RAM aanvullen of geheel vervangen?

Wat er nu in zit: 4GB Kingston 9932301-p01-a00g

Vraag 1: klopt het dat dit DDR4 geheugen is?

Vraag 2: kan ik er een bankje bijkopen van 4GB en moet dat dan identiek zijn aan bovengenoemd of alleen dezelfde snelheid hebben?

Vraag 3: of kan ik beter 1 bankje van 8GB kopen? Als dit het geval is, welk merk mag het zijn? Budget speelt niet wezenlijk een rol, maar het hoeft ook niet onnodig duur te zijn.

Veel dank en groet, Scooby

[ Voor 3% gewijzigd door Scooby Doo op 26-07-2024 20:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Nielsson
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:55

Mr Nielsson

Born at a very young age.

1. Ja, dit is DDR4
2. Lagere/hogere snelheid werkt vaak ook, maar zal altijd de laagste van de 2 aanhouden. Beste is wel om dezelfde snelheid aan te houden inderdaad.
3. Kingston is niet het duurste merk, dus daarmee zit je altijd goed.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:32
8GB is tegenwoordig ook al minimaal, voor een paar tientjes heb je met dit oude bakkie nooit meer te weinig geheugen, deze G.Skill Value F4-2400C15D-16GNT heeft dezelfde snelheid als het Kingston reepje wat er nu inzit. Welk moederbord en CPU zit erin, misschien kan de snelheid nog wat hoger? (Gebruik evt CPU-Z)

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 27-07-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
Scooby Doo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:19:
de pc van een vriend met Windows 10 en 4GB ram loopt heel traag. Ik schoonde zijn PC al op, vergrootte zijn OS-partitie en wil toch ook RAM voor hem uitbreiden. Hij gebruikt 'm voor kantoorwerk, maar het is na mijn werk net aan allemaal. Mijn vraag: RAM aanvullen of geheel vervangen?
Welk systeem? Je zult de eerste niet zijn om RAM te vervangen / uit te breiden om erachter te komen dat het niets uitmaakt. Wat voor CPU zit erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18
Scooby Doo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:19:
de pc van een vriend met Windows 10 en 4GB ram loopt heel traag. Ik schoonde zijn PC al op, vergrootte zijn OS-partitie en wil toch ook RAM voor hem uitbreiden. Hij gebruikt 'm voor kantoorwerk, maar het is na mijn werk net aan allemaal.
Er zit toch wel een SSD in die PC?
Zelfs met 4GB en een SSD moet een PC ook nog gewoon vlot kunnen werken.
Met een normale HDD blijft Windows 10/11 altijd onwerkbaar traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05 14:57
Met een SATA-SSD zal een PC die met name voor kantoorwerk gebruikt wordt inderdaad al een stuk vlotter draaien, zelfs als er maar 4GB RAM in zit. Zo'n HDD blijft toch een bottleneck.

Maar @Scooby Doo, heb je niet wat meer gegevens over die PC? Met op zijn minst een merk en type kan er veel gerichter advies gegeven worden. Misschien kan er wel meer RAM in dan 8GB, bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door PCG2020 op 28-07-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Hoi allen, sorry, ik heb niet doorgehad dat er meer reacties zijn gekomen dan de eerste. Excuses dat ik niet meer reageerde.

Er zit een ssd in, inderdaad. Het is een Paradigit-PC uit 2019 ongeveer. Ik heb geen gegevens over het mobo helaas. Nadere gegevens heb ik op dit moment niet. Lekker vaag dus, sorry.

Ik heb dit geheugenbankje besteld en ontvangen:

Kingston Technology KSM32RS8/8HDR. Component voor: Pc/server, Intern geheugen: 8 GB, Geheugenlayout (modules x formaat): 1 x 8 GB, Intern geheugentype: DDR4, Kloksnelheid geheugen: 3200 MHz, Geheugen form factor: 288-pin DIMM, CAS-latentie: 22, ECC

Toen ik het bankje vanochtend plaatste, werkte de pc niet. Het oude bankje terugzetten hielp. Form factor is identiek (toch?)

Dit is wat er in zat (en er nu dus weer in zit): 4GB Kingston 9932301-p01-a00g.

Ik zie 2 mogelijkheden: het bankje is stuk of het bankje is niet compatibel met het moederbord. Hoe kom ik daar achter?

[ Voor 14% gewijzigd door Scooby Doo op 02-08-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:18
In die specificaties staat al ECC (en "Pc/server") en volgens de datasheet is het ook nog "registered" geheugen (RDIMM). Je moet gewoon unregistered/unbuffered geheugen hebben (UDIMM). ECC zou kunnen werken (al dan niet "in non-ECC mode"), maar dat zit er nu ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Post wat CPU-Z screenshots. HWiNFO64 leest nog meer uit.

Dan zien we wat voor een CPU, moederbord, chipset,... dat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Raynman, dank je voor je reactie! Ik wist helemaal niet van een verschil tussen RDIMM en UDIMM (zoek daar net wat over op en begrijp dat er nog meer types DIMM zijn). Je moet best diep in de specs duiken om dit te vinden trouwens. Hierboven wordt ook een ander bankje genoemd (uitvoering: G.Skill Value F4-2400C15D-16GNT ) en als ik die link volg dan zie ik dat DIMM-verschil bijvoorbeeld niet genoemd. Ik heb net als Mr Nielsson hierboven gedacht ‘Kingston, Dimm, kan niet missen’. Beetje té eenvoudig dus…

Shit… ik heb dit bankje nu al 1x gebruikt, dus of ruilen nog kan… ik weet het niet.

Rapture, dat wil ik wel en graag, maar ik ‘moet’ eerst even op vakantie 😁!

Klopt het volt dat dit bankje 4GB Kingston 9932301-p01-a00g draait op 1,2v?

[ Voor 24% gewijzigd door Scooby Doo op 02-08-2024 21:28 ]

Pagina: 1