Is mijn step oplader aan het overhitten/laden of stukgaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-05 14:28
Geleegd i.v.m afgerond topic.

[ Voor 112% gewijzigd door luukdr98 op 19-08-2024 10:12 . Reden: Geleegd i.v.m afgerond topic. ]

Beste antwoord (via luukdr98 op 26-07-2024 20:40)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:12

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

luukdr98 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:33:
- Hij laad wel op, alleen hij lijkt heel snel groen aan te slaan en snel warm te worden, al na een uur of 2. Terwijl dit praktisch gezien niet logisch is. Want hij moet wel 6 uur aan de oplader.
Batterijen laden met een "curve", hoe leger hoe harder en hoe voller hoe trager. Het is dus niet gek dat de lader warm(er) wordt aan het begin. Wat is "warm"? Kun je 'm wel nog zonder je handen te branden vasthouden of is het te heet om comfortabel vast te houden?
Heb je al eens gemeten met een multimeter wat er uit de lader komt?

- Ik heb geen idee wat dat is, zo ver ga ik nooit met techniek. Dus, nee.
Een el-cheapo multimeter koop je voor een tientje ofzo; dan kun je meten wat er uit de lader komt. Meten = weten. Dat gaat dan niet op 3 decimalen met zo'n ding, maar dat hoeft ook niet. Daarentegen, zoals ik zei, voor 2 tientjes meer heb je een nieuwe lader... dus, tja...
En mag ik uit je link afleiden dat dit niet de originele lader is maar een aftermarket?

- Yes! Ik kan wel even de originele naam opzoeken.
Mja, het ziet er een beetje uit als een cheap chinees generiek ladertje waar een flinke marge op is gezet. Maar dat is moeilijk met zekerheid te zeggen. Persoonlijk zou ik voor een origineel gaan waar mogelijk. Kost allicht wat meer, heb je ook wat. Goedkoop = duurkoop. Helemaal als straks je huis affikt. Bel ze eens zou ik zeggen (020 7235840).

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 26-07-2024 20:48 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Wel handig als je even vermeldt welke step (merk/type), welke oplader (merk/tyoe, origineel of aftermarket) enz. Je link werkt ook niet.

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 26-07-2024 20:15 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
RobIII schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:13:
Wel handig als je even vermeldt welke step (merk/type), welke oplader (merk/tyoe, origineel of aftermarket) enz. Je link werkt ook niet.
Klopt inderdaad. Ik dacht even dat het een algemeen dingetje kan zijn en het makkelijk in te schatten is. Het is bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

luukdr98 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:17:
[...]

Klopt inderdaad. Ik dacht even dat het een algemeen dingetje kan zijn en het makkelijk in te schatten is. Het is bijgewerkt.
Ik ben even zo vrij geweest je post aan te passen zodat er niet alleen maar links maar ook (merk)namen en types in je post staan. Wel zo handig voor onze zoekmachine voor mensen die in de toekomst mogelijk ook op dit merk/type zoeken. Keywords enzo ;)

Ik weet niet hoe die lader specifiek werkt, maar dergelijke laders doen 80+ watt en dus kunnen die wel warm / "heet" worden. Maar wat bedoel je precies met "blijft op groen lampje hangen"? Ging het lampje eerst / vroeger uit dan? Lampje op de lader neem ik aan? Laadt de step wel of niet op? Heb je al eens gemeten met een multimeter wat er uit de lader komt? (Wat overigens niet garandeert dat 'ie goed is, onder belasting kan het voltage alsnog inkakken).

En mag ik uit je link afleiden dat dit niet de originele lader is maar een aftermarket?

Maar goed, uiteindelijk weet je 't voor 3 tientjes. Bestel je die lader, wordt die niet (zo) heet als de ander mikker je de ouwe weg. Wordt 'ie ook zo heet heb je een reservelader :+

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 26-07-2024 20:28 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
RobIII schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Ik ben even zo vrij geweest je post aan te passen zodat er niet alleen maar links maar ook (merk)namen en types in je post staan. Wel zo handig voor onze zoekmachine voor mensen die in de toekomst mogelijk ook op dit merk/type zoeken.
Oh dankjewel! Ik deed die poging ook al om een label toe te voegen, maar zo specifiek ging het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
RobIII schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Ik ben even zo vrij geweest je post aan te passen zodat er niet alleen maar links maar ook (merk)namen en types in je post staan. Wel zo handig voor onze zoekmachine voor mensen die in de toekomst mogelijk ook op dit merk/type zoeken. Keywords enzo ;)

Ik weet niet hoe die lader specifiek werkt, maar dergelijke laders doen 80+ watt en dus kunnen die wel warm / "heet" worden. Maar wat bedoel je precies met "blijft op groen lampje hangen"? Ging het eerst / vroeger uit dan? Laadt de step wel of niet op? Heb je al eens gemeten met een multimeter wat er uit de lader komt? (Wat overigens niet garandeert dat 'ie goed is, onder belasting kan het voltage alsnog inkakken).

Maar wat bedoel je precies met "blijft op groen lampje hangen"?

- De lader is dus snel groen, en zelfs als ik de lader volledig ontkoppel, dus uit het stopcontact én de step, dan blijft het lampje aan, en groen. En dan na zoveel minuten valt de oplader pas volledig uit.

Ging het eerst / vroeger uit dan?

- Hij deed eerder geen rare dingen en ging netjes aan het einde op het groene lampje volledig opladen. En toen was uit gewoon uit.
Laadt de step wel of niet op?

- Hij laad wel op, alleen hij lijkt heel snel groen aan te slaan en snel warm te worden, al na een uur of 2. Terwijl dit praktisch gezien niet logisch is. Want hij moet wel 6 uur aan de oplader.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Batterijen laden met een "curve", hoe leger hoe harder en hoe voller hoe trager. Het is dus niet gek dat de lader warm(er) wordt aan het begin. Wat is "warm"? Kun je 'm wel nog zonder je handen te branden vasthouden of is het te heet om comfortabel vast te houden?

Een el-cheapo multimeter koop je voor een tientje ofzo; dan kun je meten wat er uit de lader komt. Meten = weten. Dat gaat dan niet op 3 decimalen met zo'n ding, maar dat hoeft ook niet. Daarentegen, zoals ik zei, voor 2 tientjes meer heb je een nieuwe lader... dus, tja...

Mja, het ziet er een beetje uit als een cheap chinees generiek ladertje waar een flinke marge op is gezet. Maar dat is moeilijk met zekerheid te zeggen. Persoonlijk zou ik voor een origineel gaan waar mogelijk. Kost allicht wat meer, heb je ook wat. Goedkoop = duurkoop. Helemaal als straks je huis affikt. Bel ze eens zou ik zeggen (020 7235840).

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 26-07-2024 20:48 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
RobIII schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:39:
[...]

[...]

[...]

Ik heb hem vandaag nogmaals geprobeerd op te laden en deze keer na een klein uurtje bleef hij rood(dus het normale opladen, rood = opladen), alleen hij werd weer heel snel warm,. Dan koppel ik hem dus gauw af voor alle gevolgen van dien. Ik heb een nieuwe oplader besteld. Mocht dit niet de oplossing zijn, dan word het een diepe zoektocht waari k écht niet op zit te wachten. Omdat de elektrische step markt heel vaag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

luukdr98 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:48:
alleen hij werd weer heel snel warm
Dat doen laders. Ik heb nog steeds geen antwoord op: wat is warm? Kun je 'm nog vasthouden of niet?
Ik heb een nieuwe oplader besteld.
Dan kun je iig vergelijken. Gooi de ouwe (nog) niet meteen weg dan!
Mocht dit niet de oplossing zijn, dan word het een diepe zoektocht waari k écht niet op zit te wachten. Omdat de elektrische step markt heel vaag is.
Joh, het is een generiek adaptertje, er zijn er talloze duurdere en goedkopere. Worst case is de nieuwe ook prut en koop je een duurdere. Het is niet alsof er andere electronen uit komen dan van een goedkopere/duurdere ofzo ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
@RobIII voor hoever ik nu ben gekomen kon ik hem wel vasthouden maar is het niet echt chill ofzo. Hij was niet ultra warm. Ik heb hem nog niet tot de max laten overladen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Opladers worden warm, dat is nu eenmaal zo. Je telefoon wel eens gevoeld terwijl die aan de lader ligt? In het begin serieus warm, vanaf een procent of 70% ofzo wordt dat al veel minder.
Oh ja, laad dat spul niet in huis op. Bij een kennis is zo'n ding ontploft en heeft het hele dak opgetild en 10cm opgeschoven. Daar moet een compleet nieuw dak op...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

luukdr98 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:32:
Ik heb hem nog niet tot de max laten overladen denk ik.
Je hebt 't over overladen, maar daar is (volgens mij) helemaal (nog) geen sprake van... Hoe kom je tot die conclusie? Want het is de batterij die zou overladen, een lader kun je niet 'overladen' want die wordt niet geladen, die doet het laden. Hij zou overbelast kunnen zijn als 'ie een (te) hoog amperage moet leveren, maar als je 'm nog vast kunt houden is 'ie volgens mij nog niet zó heet dat je je zorgen moet gaan maken. Zoals al vaker gezegd: laders worden warm/heet. Nee, dat is niet altijd goed, maar ook niet altijd reden tot zorgen.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
sig69 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:07:
Opladers worden warm, dat is nu eenmaal zo. Je telefoon wel eens gevoeld terwijl die aan de lader ligt? In het begin serieus warm, vanaf een procent of 70% ofzo wordt dat al veel minder.
Oh ja, laad dat spul niet in huis op. Bij een kennis is zo'n ding ontploft en heeft het hele dak opgetild en 10cm opgeschoven. Daar moet een compleet nieuw dak op...
Oh dus je bedoelt dat de warmte ook kan afnemen? Ik laad hem nu heel gedoseerd en voorzichtig op. Ik laat hem nu niet te warm worden en ik doe er pauzes tussen. Daarna laat ik hem weer een stukje op. Maar het is "chinese troep" hoorde ik. Dus het is blijkbaar normaal ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nogmaals: dat warm worden is normaal. Kan je hem niet meer vastpakken, dan is het niet normaal.

Geef het ding gewoon een keer de kans om fatsoenlijk je step op te laden als deze leeg is (zonder door jouw geïntroduceerd onderbrekingen). Voel af en toe en zolang je je poten er niet aan brand, is het goed.
Is je step daarna gewoon netjes opgeladen, dan is er niks raars aan de hand.

Aangezien je al een nieuwe hebt gekocht kan je de bovenstaande cyclus ook daarmee doen en de hitte vergelijken. Wordt de nieuwe (aanzienlijk) minder warm in de eerste uren, dan kan je die het beste blijven gebruiken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

luukdr98 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:12:maar sinds een paar dagen word de lader heel snel heet en blijft hij op een groen lampje hangen, ook als de lader volledig afgekoppeld is.
Dit verhaal verteld echter dat hij voorheen niet zo heet werd? Of heb je dat misschien gewoon niet gemerkt?

Wat bedoel je met op een groen lampje blijven hangen? Mijn fiets en step laders branden altijd groen, tenzij ze aangesloten zijn én aan het opladen zijn. Wat staat er over dat lampje in de handleiding?

Alles kan stuk.

Pagina: 1