Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn3000
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-08 12:39
Mijn vraag
afgelopen week heb ik mijn eerste pc gebouwd. Alles ging goed tot dat ik een paar uur aan het gamen was en mijn scherm ineens begon te bevriezen, geen hapering of niks van te voren. Ik kon nergens meer op drukken, maar de pc bleef wel lopen. nadat ik de PC via de knop op de behuizing uit en weer aan deed, kreeg ik de melding ''geen signaal''. Pas nadat ik het knopje van de PSU uit en weer aan had gedaan, ging mijn PC weer op een gewone manier aan.
Nu doet mijn PC dit gemiddeld één keer per dag. Eerst zat ik te denken aan oververhitting, maar de temperaturen zijn tijdens het gamen prima.
Het gebeurd ook random. Soms aan het begin van een gameavond of soms pas na zes uur goed gamen.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 7800XD
ASUS 4080 super
MSI B650 GAMING PLUS WIFI
Corsair Vengeance - Geheugen DDR5 - 32 GB: 2 x 16 GB - 288-PIN - 6000 MHz / PC5
Lexar NM790 4 TB - SSD M.2 - 4 TB - 3d v- nand (TLC) - PCI Express 4.0 x
Montech King 95 Pro Zwart
Corsair RM850e v2 - Voeding ATX12V 3.0, EPS12V 2.92 - 80 Plus Gold - 850 Watt
Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Black -Vloeis afmeting radiator: 360 mm - Intel LGA:1851, 1700

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Driver update
- Windows update
- HDMI aansluitng ipv Displayport
- Benchark
- kabels en hardware goed aandrukken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Wat is de SKU van het RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn3000
Bios versie is 1.80

SKU bedoelt u dit nummer mee? CMK32GX5M2B6000C30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Memtest gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:32
Probeer het eens met één geheugen reepje op standaard snelheden (dus geen xmp).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 11:11
Klinkt als defect RAM. Op willekeurige tijden wordt dat stukje geheugen gebruikt dat kapot is, en zorgt voor bevriezen.

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 14:46
Heb je het geheugen ook draaien op 6000mhz? Kan zijn dat je beetje pech hebt met je IMC. Ik zou eens even DOCP/XMP uitzetten. En even kijken of je MSI bordje excessieve voltages gebruikt of de 7800X3D nodeloos over de klippen jaagt (MCE, "performance boosts" opties etc).

Random BSOD's is inderdaad safe bet dat het het geheugen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Dan loop je een aantal versies achter.
SKU bedoelt u dit nummer mee? CMK32GX5M2B6000C30
Dat RAM is geoptimaliseerd voor Intel XMP. Waarom heb je dit RAM gekocht ipv RAM met AMD EXPO profielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
[b]Uszka in "Pc bevriest tijdens gamen."Uszka schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:39]

Dat RAM is geoptimaliseerd voor Intel XMP. Waarom heb je dit RAM gekocht ipv RAM met AMD EXPO profielen?
Ach dat doet er helemaal niets toe, iemand niet onnodig ander RAM geheugen laten kopen.
Het "optimaliseren" doet de moederbord memory trainer zelf zodra hij boot. Timings zijn timings.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Majestici schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Ach dat doet er helemaal niets toe, iemand niet onnodig ander RAM geheugen laten kopen.
Het "optimaliseren" doet de moederbord memory trainer zelf zodra hij boot. Timings zijn timings.
*knip* niet op de man Niet ieder geheugen werkt met iedere cpu. Zeker bij AMD loopt sommig geheugen gewoon niet lekker.

En zeker bij Corsair gooien ze allerlei geheugenchips door elkaar. Sommige daarvan werken gewoon niet of niet stabiel met Ryzen.

Sowieso wil het hebben van EXPO-timings dus zeggen dat het chips betreft die werken op Ryzen.

Waar denk je trouwens dat QVL-lijsten voor zijn? Voor de 🐈‍⬛-k*t?

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 03-08-2024 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Majestici schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Als je de QVL eens bekijkt zie je dat specifiek dit geheugen "CMK32GX5M2B6000C30" NIET op de lijst staat terwijl andere varianten er wel op staan.

De CMK32GX5M2B6000Z30 en de CMK32GX5M2B6000C38 staan er bijvoorbeeld wel op.

https://www.msi.com/Mothe...ING-PLUS-WIFI/support#mem

Dus grote kans dat het geheugen dat TS heeft gekocht niet volledig compatible is en dus dit soort praktijken kan veroorzaken.

Beste advies is dat TS toch echt geheugen aanschaft dat op de QVL staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Wylana op 29-07-2024 15:26 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
Stap 1 is altijd XMP uit en ram stock draaien. Crashed het dan niet dan is het gegarandeerd ram gerelateerd. en dat is het helaas 9 van de 10 keer de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn3000
Heb uiteindelijk de ram sticks vervangen, heb er nu de AMD variant inzitten.
Probleem blijft zich nog wel voordoen, alleen had ik nu een zwart scherm in plaats van een freezing scherm.
Heeft iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Eens een voeding lenen van een ander om die uit te sluiten? Snelle rekensom hier zegt me dat je verbruik rond de 800Watt is. Dan zou je zeggen 850Watt voeding is voldoende, maar mijn ervaring heeft mij geleerd dat je beter wat ruimer kan zitten. Even checken kan in ieder geval geen kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majestici
White Feather schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:29:
[...]

*knip* Niet ieder geheugen werkt met iedere cpu. Zeker bij AMD loopt sommig geheugen gewoon niet lekker.

En zeker bij Corsair gooien ze allerlei geheugenchips door elkaar. Sommige daarvan werken gewoon niet of niet stabiel met Ryzen.

Sowieso wil het hebben van EXPO-timings dus zeggen dat het chips betreft die werken op Ryzen.

Waar denk je trouwens dat QVL-lijsten voor zijn? Voor de 🐈‍⬛-k*t?
Hmmmm wat is dit dan?
Merlijn3000 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:56:
Heb uiteindelijk de ram sticks vervangen, heb er nu de AMD variant inzitten.
Probleem blijft zich nog wel voordoen, alleen had ik nu een zwart scherm in plaats van een freezing scherm.
Heeft iemand nog een idee?
*knip* niet op de manPartscannon afvuren is niet helpen, maar iemand nodeloos op kosten jagen.

@Merlijn3000 ik zou niets meer lukraak vervangen totdat je definitief en herhaaldelijk het euvel kunt reproduceren. Rando#4123 die vermoed dat het de voeding is, zonder enig argument of manier om dit te verifiëren, jaagt je enkel op kosten.

Je zegt dat de PC op de achtergrond blijft doorgaan maar je beeld vasthangt. Dat doet mij wijzen naar de videokaart wiens driver vasthangt. Speel je games zonder fps cap soms? E-sports die 700-800fps halen? Kan zijn dat 4080 een hoge transient pulled en de voeding tripped. Ik weet dat ze dit wel verbeterd hebben sinds de 4000 serie, maar je kunt toch een randgeval hebben.

Kun je dus even een scenario schetsen van het type games die je speelt en in welke instellingen?

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 03-08-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn3000
Heb de RAM gelukkig kunnen ruilen, bleek een fout van het bedrijf te zijn. Zij hadden de verkeerde gestuurd (kreeg daardoor zelfs een cadokaart).

Ik speel vooral shooters (cod mw3) en grand strategy games (mount and blade 2 bannerlords)
Bij deze games is het ook telkens gebeurd.

Ik speel nog wel eens spellen die meer dan 10 jaar oud zijn er daar komt het niet voor. Bijvoorbeeld medieval 2 total war en terraria.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
n=1.

Mijn reactie is gebaseerd op vele keren waar het wel problemen opleverde, zo’n 70% van dit soort problemen bij Ryzen zijn het geheugen.

*knip* offtopic
Het zegt alleen dat het niet het probleem oplost.
*knip* Partscannon afvuren is niet helpen, maar iemand nodeloos op kosten jagen.
Als het al direct niet werkt, zit je nog binnen de 2 weken terugstuur-termijn, dus helemaal niets op kosten jagen.

Bovendien is mijn reactie onderbouwd en gebaseerd op vele vergelijkbare situaties en dus helemaal geen partscannon afvuren. Bovendien is nogal overdreven om 1 enkele wisseling parts cannon noemen. De winkel geeft zelfs zelf al aan dat ze niet de goede hebben gestuurd. 😀

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 03-08-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Merlijn3000 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:22:
Ik speel vooral shooters (cod mw3) en grand strategy games (mount and blade 2 bannerlords)

Ik speel nog wel eens spellen die meer dan 10 jaar oud zijn er daar komt het niet voor. Bijvoorbeeld medieval 2 total war en terraria.
De vraag was, wat zijn de condities. Dus settings, welke framerates haal je. Om een idee te krijgen wat de belasting is. Ben je een beetje bekend met monitoring tools? Zodat je wellicht wat data kunt verzamelen.
White Feather schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:33:
Mijn reactie is gebaseerd op vele keren waar het wel problemen opleverde, zo’n 70% van dit soort problemen bij Ryzen zijn het geheugen.

Bovendien is mijn reactie onderbouwd en gebaseerd op vele vergelijkbare situaties en dus helemaal geen partscannon afvuren. Bovendien is nogal overdreven om 1 enkele wisseling parts cannon noemen. De winkel geeft zelfs zelf al aan dat ze niet de goede hebben gestuurd. 😀
Maar er was geen enkele test uitgevoerd om te verifiëren dat dit een probleem was. Dat de winkel de verkeerde gestuurd hadden en dat het nog binnen 14-dagen beleid was, is irrelevant voor mijn punt. Als dit je werkmethode is, dan suggereer je dat ook wanneer dat niet het geval is.

[ Voor 7% gewijzigd door Majestici op 02-08-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Memtest gedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Majestici schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

Maar er was geen enkele test uitgevoerd om te verifiëren dat dit een probleem was. Dat de winkel de verkeerde gestuurd hadden en dat het nog binnen 14-dagen beleid was, is irrelevant voor mijn punt. Als dit je werkmethode is, dan suggereer je dat ook wanneer dat niet het geval is.
Het was sowieso al duidelijk dat dit niet Dimms waren die:
- op de QVL stonden èn
- geen EXPO-profiel hebben
- èn de fabrikant AMD totaal niet noemt op hun productpagina.

Het is mij en een aantal anderen hier wel bekend dat dat vragen is om problemen, zeker bij Corsair.

Het is dus sowieso goed geweest om die dingen te ruilen.

Dan kun jij alle signalen negeren die er zijn rondom het RAM, samen met de werkelijkheid: de dimmen konden gewoon terug konden (staat gewoon in de topic-start!) en dan beweren dat ik aan partscannon doe, maar dat is gewoon onzin.
*knip* offtopic

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 03-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Laatst online: 21:01
Vesper64 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:09:
Eens een voeding lenen van een ander om die uit te sluiten? Snelle rekensom hier zegt me dat je verbruik rond de 800Watt is. Dan zou je zeggen 850Watt voeding is voldoende, maar mijn ervaring heeft mij geleerd dat je beter wat ruimer kan zitten. Even checken kan in ieder geval geen kwaad.
Deze build gebruikt bij lange na geen 800w. De meestte PSU calculators zijn nogal onauwkeurig.

Een 4080 verbuikt nabjj de 320w under full load een 7800x3d zo'n 120W under full load.
dat is bij elkaar +/- 450W + 100w voor overige zaken als chipset /geheugen ssd/hd.
Ruim genomen en afgerond zon 600w.

Dus tenzij de voeding stuk is zou deze ruim volgende capaciteit moeten hebben om deze build te voeden.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
White Feather schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

- op de QVL stonden èn

Het is mij en een aantal anderen hier wel bekend dat dat vragen is om problemen, zeker bij Corsair.

Dan kun jij alle signalen negeren die er zijn rondom het RAM, samen met de werkelijkheid: de dimmen konden gewoon terug konden (staat gewoon in de topic-start!) en dan beweren dat ik aan partscannon doe, maar dat is gewoon onzin.
*knip* niet op de manDe correcte stap was het geheugen van de DOCP/XMP profiel afhalen en zien of dat het probleem oplost. Dat een module niet in de QVL lijst staat betekend niet dat het niet kan werken, enkel dat het niet getest is. Net zo goed als dat het geen garantie is dat het wél werkt. Mijn kit stond ook op de lijst, maar ik moest nog altijd icm mijn IMC het geheugen op 1.37V zetten om het stabiel te krijgen. Op JEDEC snelheid maakt het kitje echt niets uit, dat zijn standaard timings.

Er is niets mis met een standaard verlangen van forumleden dat ze zaken verifiëren alvorens ze adviezen maken. Meten is weten. Ik draai ook al langer mee op forums, en ik heb honderden van dit soort topics gezien waar op het einde de halve computer vervangen is en nog niemand het weet. En als je geen pushback wilt hebben, misschien niet mensen voor grapjas uitmaken.

On-topic was ik al, ik wacht op reactie van OP ivm vragen.
snakeye schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Een 4080 verbuikt nabjj de 320w under full load een 7800x3d zo'n 120W under full load.
dat is bij elkaar +/- 450W + 100w voor overige zaken als chipset /geheugen ssd/hd.
Ruim genomen en afgerond zon 600w.
Dat zijn powervirus waarden. Tijdens gaming zit de 7800X3D meer rond de 70-80W, 4080 ligt het helemaal aan de resolutie en settings. 4K RT wellicht wel, maar oudere of MP games zal hij hooguit 60-70% load hebben en een stuk lager zitten.

Veel mensen overschatten inderdaad de voeding. Kan wel zijn dat de 4080 super een gemene transient spike heeft, maar zover ik weet is dat meer bij de 3000 series.

[ Voor 45% gewijzigd door br00ky op 03-08-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Fijn dat iedereen zo begaan is met het oplossen van het probleem. Laten we elkaar vooral niet aanvallen op hóe dat gaat. Het is nog altijd aan TS zelf om te bepalen of hij/zij daadwerkelijk onderdelen gaat vervangen. Net als het opvolgen van andere adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Tis weekend, ontkoppel je C:/ drive en hang er een lege ssd of hdd aan en installeer eens windows opnieuw met je bios op fail safe waarden (F5) en kijk eens op het weer optreedt, dan ga je in je hardware hoek dingen uitwisselen en testen, temps enz na loggen en komt het niet terug, zat het toch ergens in de instellingen of software.. kost je niks als je een spare disk hebt liggen, enkel wat tijd..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:50
Misschien een gekke vraag maar gebeurt het vastlopen tegelijk met trillingen op het bureau waar de kast (eventueel) op staat. Zelf een tijdje terug met een vergelijkbare build een zelfde soort probleem gehad, daar bleek het probleem in de CPU te zitten die niet goed pakte. Iedere keer als t bureau een klap kreeg omdat je er tegenaan stoot tijdens het opstaan of omdat je er (tijdens het gamen) een ram op geeft, kapte het hele systeem ermee. Uren lang alles zitten testen, was geen foute waarde te vinden. Bij mij viel het kwartje pas toen ik tijdens de test het systeem kantelde om een schroefje te pakken dat onder de kast was gerold.

CPU als defect gemeld, deze is gecontroleerd door de betreffende leverancier (deze heeft geen problemen met de CPU geconstateerd). Als "service" aan nieuwe processor gekregen en vervolgens nooit meer last gehad van het hele probleem.

Het de kans dat dit het lijkt mij zeer nihil, maar goed het is wel zo makkelijk te testen/uit te sluiten dat het zeker even de moeite waard is.

succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
White Feather schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

- op de QVL stonden èn

[mbr]*knip* offtopic [/]
offtopic:
Hier Corsair ddr5 ram op een 7800x3d. Loopt zalig op 5600 mtps en 1,25 volt.

AMD zit met Agesa. Dit stukje microcode zorgt ervoor dat sneller RAM wel eens van die vage klachten kunnen geven. Dit hoeft niet altijd de schuld te zijn van het geheugen, maar ook kan de IMC in de CPU niet helemaal lekker wil. Agesa; dus hoeft geen defect in de IMC te zijn en een BIOS update kan wonderen. Altijd nummer 1.

Om meer duidelijkheid te krijgen of dit het geheugen betreft kun je het RAM op 4800 mtps zetten op 1,25 volt. Gaat het dan mis dan is je geheugen echt niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
jimh307 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

offtopic:
Hier Corsair ddr5 ram op een 7800x3d. Loopt zalig op 5600 mtps en 1,25 volt.

AMD zit met Agesa. Dit stukje microcode zorgt ervoor dat sneller RAM wel eens van die vage klachten kunnen geven. Dit hoeft niet altijd de schuld te zijn van het geheugen, maar ook kan de IMC in de CPU niet helemaal lekker wil. Agesa; dus hoeft geen defect in de IMC te zijn en een BIOS update kan wonderen. Altijd nummer 1.

Om meer duidelijkheid te krijgen of dit het geheugen betreft kun je het RAM op 4800 mtps zetten op 1,25 volt. Gaat het dan mis dan is je geheugen echt niet in orde.
Het is ook meestal niet de schuld van het geheugen, want meestal werkt het geheugen dat op Ryzen niet werkt gewoon prima op Intel.

AMD is gewoon vrij kieskeurig qua geheugen en werkt gewoon niet lekker met sommige geheugenchips. (Intel heeft dat een stuk beter voor elkaar.) Dan werkt het helemaal niet of niet op de snelheden dat het zou moeten lopen.

En aangezien Corsair vele verschillende chips gebruikt in de standaard-serie, weet je gewoon niet wat je krijgt. Dan werkt het wel of niet stabiel of alleen op 4800 MT/s.

Vandaar het advies. Tegen de tijd dat het systeem stabiel gekregen is en uitgezocht welk onderdeel het is, zit je waarschijnlijk buiten je 2 weken wettelijke bedenktijd. Als dan blijkt dat het niet (stabiel) werkt op 6000 MT/s, dan kun je het niet meer terugsturen.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 12-08-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
White Feather schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Het is ook meestal niet de schuld van het geheugen, want meestal werkt het geheugen dat op Ryzen niet werkt gewoon prima op Intel.

AMD is gewoon vrij kieskeurig qua geheugen en werkt gewoon niet lekker met sommige geheugenchips. (Intel heeft dat een stuk beter voor elkaar.) Dan werkt het helemaal niet of niet op de snelheden dat het zou moeten lopen.

En aangezien Corsair vele verschillende chips gebruikt in de standaard-serie, weet je gewoon niet wat je krijgt. Dan werkt het wel of niet stabiel of alleen op 4800 MT/s.

Vandaar het advies. Tegen de tijd dat het systeem stabiel gekregen is en uitgezocht welk onderdeel het is, zit je waarschijnlijk buiten je 2 weken wettelijke bedenktijd. Als dan blijkt dat het niet (stabiel) werkt op 6000 MT/s, dan kun je het niet meer terugsturen.
Corsair met AMD is altijd een gokje, dat klopt. Voor AMD is alles boven de 4800 mtps (of 5200 mtps max) feitelijk een overklok. Daarboven is het mazzel hebben, maar als ik geheugen moet troubleshooten begin ik met stock settings met eventueel een lichte voltage overklok. Door 4800 mtps te draaien op 1,25 volt sluit je het RAM vrijwel direct uit.

Misschien ook eventueel PBO uitschakelen in het BIOS, dat kan ook helpen.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Geheugen in de juiste 2 sloten?

En wat is je cpu temperatuur als je een cpu test draait? Bijv. Cinebench draaien met hwinfo er naast zodat je kan zien wat de max. Waardes zijn.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 02:58
@Merlijn3000
  1. Welke versie van Windows draai je?
  2. Welke software draait er gelijktijdig nog meer? (daarmee bedoel ik software die je videokaart gebruiken of beeldscherm-zaken aanpassen. Dus bv: geaccellereerde software als Discord of software als fps-counters, opname software, etc.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 09:36
@Merlijn3000 misschien lees ik er over heen, maar zoals @Uszka schreef loopt je bios een paar versies achter, heb je die al geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn3000
Sorry voor mijn late reactie, was op vakantie.
Ik heb de Bios up to date nu, maar het probleem blijft zich voordoen.
Heb even gekeken naar fps en wat een spel vraagt, maar hier kan ik niks bijzonders uithalen.
Bij grote spellen als call of duty komt de framerate nooit onder de 60.
Heb even verschillende spellen gespeeld de afgelopen dagen en ook bij ´´mindere´´ spellen loopt de PC soms compleet vast.
Het logboek van de PC geeft geen problemen aan wanneer de pc vastloopt, maar wel wanneer ik de pc uit moet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Merlijn3000 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:26:
Heb even gekeken naar fps en wat een spel vraagt, maar hier kan ik niks bijzonders uithalen.
Ik op deze manier ook niet:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Merlijn3000 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:26:
Sorry voor mijn late reactie, was op vakantie.
Ik heb de Bios up to date nu, maar het probleem blijft zich voordoen.
Bij grote spellen als call of duty komt de framerate nooit onder de 60.
Heb even verschillende spellen gespeeld de afgelopen dagen en ook bij ´´mindere´´ spellen loopt de PC soms compleet vast.
Het logboek van de PC geeft geen problemen aan wanneer de pc vastloopt, maar wel wanneer ik de pc uit moet drukken.
Misschien wel slim om dan de problemen die het logboek wel aangeeft hier te posten zodat er meer kans bestaat dat je echt geholpen wordt.
Overigens heb ik ook de indruk dat er nog wat andere vragen gesteld zijn waar je geen antwoord op geeft, dat helpt natuurlijk ook niet en maakt dat mensen die wel genegen zijn om te helpen op een gegeven moment (terecht) afhaken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn3000
Mijn excuses ik dacht dat ik alle vragen beantwoord had, maar ik heb ook maar een basis verstand van ICT. Ik heb van alle foutmeldingen die ik krijg tijdens het opstarten van de pc een schermafbeelding gemaakt, aangezien ik tijdens het probleem geen specifieke foutmelding krijg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN8hPORf1p_ZcKdfejjXGyE6E2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1EtirkH4ga3svbni3noy9jw2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr_bQJXBmwpDkBHydFn3OWOFMm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NSHQwS7Nuw7Af7W3fs1XJRDw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFrKWMaleWJ_8pomQac5DWim1aI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JvMft1UGcH0kFRf6FqFfSqKq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSzH8V_-CZShKAQzmsljVjo8EFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppcCK8XXMCBIdouvDK4o0c2B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DZd98HLpzeRBnKY4TvGj5AL0xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2fDzfpsImpqyaNNi7ZDDJwcr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEyNWla9I5rdRUvnAezgpXO-wjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lYMutz5SdPfCCYUOVcAJdISm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYM1xfo5MRJW1lA8TElsA9aZLqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XodEcjG0dmB9bbOXL3EVsZ9H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlW-Lyhk4U1mslM0m4XTUdscZZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xeM1h8KnSYZuWqIlU6wVUTuf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9v6sKeejYWG_UM5yPSfGqZpV5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sMCEpzUlOdPuDZ8UHfD8zIfr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbFI-kF3XZXMgt8M6Wn-knAFMvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ACPbOQWQmXM0xNf6d2zkT2s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAyA5-e_EK3XLxCdd1VFj9keDn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMZgufmmVC5Z7GfigHqocp46.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adcqOPlR0GZNBW2Gn_x8Lziql4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wczS6LyBTvqYkvHkrk71lanj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVX07P2TKWCuuv_H9nYQ7YZd-F0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Xbcp6Heoq2DqpkT00eb7ejF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsfftn4ZJxbeO_LIMNOtNEnyiAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCTkBs90c2OTRozbjfioRlXT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5ysBC-awlzr6ovP9eoxRSFXluE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BVYXgcyu37wHi7mupPM2vvPV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EY-MDPRGpm1Ds8v1D30TmTJG1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qPPOhHl7QHMmI9VRIDlStPk8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn3000
Ik zie inderdaad dat ik een aantal vragen nog niet beantwoord heb:
- de temperatuur van de CPU zit tussen de 38 en 71 graden.
- Naast het gamen gebruik ik Discord en meestal heb ik dan Edge open staan. Het probleem doet zich ook voor als er maar één app (de game) actief is.
- @Majestici hoe kan ik jou van goede data verschaffen, want ik kan alleen mijn framerates en temps zien. Zijn er goede apps die jij gebruikt?
- @meljor Ja en ze zijn zelfs een keer vervangen, had namelijk de verkeerde gekregen.
- @jimh307 heb geprobeerd met PBO aan en uit. beide keren geen verscheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Je kan hwinfo draaien terwijl je gamed en dan tijdens de game de max waardes aflezen die je cpu haalt, welke voltages en ook de gpu temp, vram temp junction temp, harddisk temp, hotspot temp etc.
Misschien dat je dan iets afwijkends kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Merlijn3000 PBO is dus uitgesloten, maar nu even je geheugen op de manier testen die ik aangaf. Anders blijft het gokken tot in den treure.

Dus geheugen op 4800 mtps zetten met 1,25 volt. Gaat dat goed dan probeer je 1,2 volt. Gaat dat ook goed dan verhoog je de klok totdat er fouten komen. Vanaf dan wordt memtest86 een optie. ;)

PS: Op elke PC vind je fouten in het logboek. Alleen hardwarefouten moeten serieus genomen worden. Overige fouten kunnen softwarematig opgelost worden.

• Merlijn3000
@Majestici ik probeer nu data te verzamelen, hiervoor gebruik ik MSI afterburner. Met deze app kan ik tijdens het gamen alle specs zien in de linkerbovenhoek. Het gekke alleen is dat de pc mij niet gunt om de specs te zien wanneer hij vastloopt. De PC gaat nu op zwart scherm, na 5 seconden MSI logo met de mededeling dat de pc opnieuw opgestart gaat worden door een onbekende fout. Na 15 seconden start mijn PC opnieuw op. ik heb dus geen hard restart hoeven uitvoeren.

• Merlijn3000
Heb nu toch freeze moment gehad, waarna ik een foto kon maken met mijn telefoon van een aantal gegevens.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lLZAtiNiMAEwS0f4ONuCKAPtmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tovUtWdRhgK8YAFVw9g9qb0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik speelde hier Black Myth Wukong, een nieuw veel eisend spel om de freeze uit te lokken. Al na 2 min kreeg ik de freeze.

• Merlijn3000
Ook heb ik vandaag OCCT gebruikt om te testen. Eerst deed ik een extreme test met alle onderdelen. Na 8 minuten kreeg ik een freeze.
in die 8 minuten gebruikten alle onderdelen 100% vermogen, dus een PSU probleem lijkt me uitgesloten.
Na deze test heb ik de CPU samen met de ram getest op extreme. Na nog geen 5 seconden, ging mijn scherm op zwart en begon het lampje van de DRAM te branden op mijn moederbord. Nadat ik de PC uit deed en weer probeerde op te starten, kreeg ik geen boot. Het lampje van de CPU en de DRAM bleven branden. Na de PC even met rust te laten ging die nog niet aan (dikke stress) Na 3 keer proberen kreeg ik eindelijke een boot. Ik heb mijn RAM sticks al een keer vervangen, dus ik begin nu toch te denken aan een probleem met de CPU. Het ondervolten van de RAM lukt mij nog niet, maar er komt een vriend langs die meer verstand heeft van werken in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05:24
Merlijn3000 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:11:
Mijn excuses ik dacht dat ik alle vragen beantwoord had, maar ik heb ook maar een basis verstand van ICT. Ik heb van alle foutmeldingen die ik krijg tijdens het opstarten van de pc een schermafbeelding gemaakt, aangezien ik tijdens het probleem geen specifieke foutmelding krijg.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben zelf ook niet zeer technisch maar ik zie bij 1 van die fouten dat de driver bestand van je gou niet kan laden/vinden. Mogelijk is er iets met die ssd, probeer een herinstallatie van je Windows en je drivers op een nieuwe primaire opslag medium desnoods een hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zelf heb ik vroeger rare vastlopers gehad omfat de grote moederbord voedingskabel niet goed vast zat. Heb je die ook echt goed aangeduwd? Gebruik je een stekkerdoos? Die al eens vervangen?

[ Voor 15% gewijzigd door Cobiwan op 23-08-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
In het laatste screenshot is te zien "Uitzonderingscode 0x000005"

Deze melding is vrijwel altijd te herleiden naar het geheugen.
Merlijn3000 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:22:
Heb de RAM gelukkig kunnen ruilen, bleek een fout van het bedrijf te zijn. Zij hadden de verkeerde gestuurd (kreeg daardoor zelfs een cadokaart).

Welk geheugen zit er nu in precies en staat dat op de QVL?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merlijn3000
Nadat er getest is met andere onderdelen, ben ik erachter gekomen dat het moederbord niet goed werkt. Bij alle testen gaat het goed, behalve als ik mijn eigen moederbord gebruik. Er is verder geen fysieke schade te zien, dus ik heb het retour gestuurd naar de leverancier. Hopelijk is na het vervangen van het moederbord het probleem opgelost.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1