Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-04 20:36
Hi iedereen,

De afgelopen jaren heb ik in het buitenland gewoond en gewerkt en in de loop van 2023 ben ik terug naar Nederland gegaan. De Belastingdienst heeft een formulier wereldinkomen toegestuurd.

Alles is mij duidelijk op één ding na.

In het buitenland heb ik namelijk een pensioenpotje opgebouwd middels een maandelijks bedrag welke van je loon werd afgetrokken, zoals in NL.

Daarbij had je twee opties.

1) De standaard manier. Er wordt geen belasting op belast en wanneer je het bedrag na je pensioen laat uitkeren betaal je er belasting over.

2) De expat manier. Je betaalt over het maandelijkse bedrag wat in je pensioenpot gaat loonbelasting en wanneer je het uit laat betalen, ook vóór je pensioen, krijg je het nettobedrag gestort op je rekening.

Ik heb voor het tweede gekozen.

Alles leuk en aardig, maar ik weet niet waar ik dit ontvangen bedrag dien in te vullen.

Bij vraag 2f staat namelijk 'Pensioen, lijfrente en andere uitkeringen buiten NL.' Hier staat in de toelichting o.a. het volgende bij: 'afkoopsommen lijfrente en afkoopsommen pensioen die onder de loonheffing vielen'.

Daaronder (2g) staat 'Afkoopsommen lijfrente' waarop 'geen loonheffing is ingehouden.'

Iemand enig idee bij welke van de twee ik dit bedrag dien te noteren?

Hier en hier meer info over deze pensioen scheme. Het gaat om de 53a scheme.

Link naar toelichting Wereldinkomen.

Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 26-07-2024 17:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
een pensioen potje is alleen inkomen als je er geld uit laat uitbetalen.
als het een spaarpot voor (toekomstig) pensioen is, dan is het meestal vrijgesteld/geblokkeerd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
peter-rm schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:48:
een pensioen potje is alleen inkomen als je er geld uit laat uitbetalen.
als het een spaarpot voor (toekomstig) pensioen is, dan is het meestal vrijgesteld/geblokkeerd vermogen.
Ja, het is officieel een pensioenpot, maar door die regeling die ik erop heb toegepast heb het dus tussentijds kunnen innen.

Hier en hier meer info over deze pensioen scheme. Het gaat om de 53a scheme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Die tweede klinkt als iets dat de NL bdienst als 'gewoon' vermogen zou zien. Inkomstenbelasting over betaald, je kunt er altijd over beschikken. Zeg ik zonder kennis van zaken. Hoe het je het tot nu toe aangeduid bij de belastingaangiftes?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
F_J_K schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:06:
Die tweede klinkt als iets dat de NL bdienst als 'gewoon' vermogen zou zien. Inkomstenbelasting over betaald, je kunt er altijd over beschikken. Zeg ik zonder kennis van zaken. Hoe het je het tot nu toe aangeduid bij de belastingaangiftes?
Dit is de eerste keer dat ik weer iets voor de NL belasting moet invullen sinds dat ik terug ben, dus... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
wat mi onder 2e bedoeld wordt is het(eenmalig) onder inhouding van belasting/loonheffing uitbetalen van een opgebouwde pensioenpot. Daar is (volgens NL wetgeving) ook revisierente over verschuldigd.

wat onder 2g bedoeld wordt dat zijn pensioengelden waarover (nog) geen belasting is betaald.

wat ik uit de TS lees is er al wel belasting over betaald en kan dit bedrag daarom gelijkgesteld worden met een spaartegoed (voor toekomstig pensioen). het is dus geen inkomen voor de IB

je kunt hierover ook de belastingtelefoon buitenland in heerlen bellen 055- 5 385 385

[ Voor 3% gewijzigd door peter-rm op 26-07-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
peter-rm schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:08:
wat mi onder 2e bedoeld wordt is het(eenmalig) onder inhouding van belasting/loonheffing uitbetalen van een opgebouwde pensioenpot. Daar is (volgens NL wetgeving) ook revisierente over verschuldigd.

wat onder 2g bedoeld wordt dat zijn pensioengelden waarover (nog) geen belasting is betaald.

wat ik uit de TS lees is er al wel belasting over betaald en kan dit bedrag daarom gelijkgesteld worden met een spaartegoed (voor toekomstig pensioen). het is dus geen inkomen voor de IB

je kunt hierover ook de belastingtelefoon buitenland in heerlen bellen 055- 5 385 385
Die heb ik gebeld maar zij kwamen nou niet echt behulpzaam over.

Dus volgens u dien ik het onder het kopje bank- en spaartegoeden buiten Nederland te plaatsen?

Overigens bedenk ik mij nu net dat als je kijkt maar het peildatum, wat 01-01-2023 is, ik het geld niet het laten uitbetalen maar ik dit in de zomer 2023 liet doen. Weet niet of dat de zaak doet veranderen.

[ Voor 11% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 26-07-2024 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Nu online
Aangezien het een formulier betreft om een (wereld) inkomen en vermogenstoetsing voor het recht op toeslagen vast te stellen, zou ik me er niet al te druk om maken. Als je al toeslagen krijgt op basis van een laag inkomen, in het ergste geval zul je na de aangifte IB met een M formulier nog een naberekening krijgen wat een extra afrekening of een teruggave kan betekenen.

Voor toeslagen over 2023 moet wel voor 1 sept 2024 een aanvraag ingediend zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
De belastingdienst heeft veelste weinig personeel op de "buitenlandse" afdeling en daarnaast zijn ze ook nog eens uiterst onbekwaam. Let wel (volgens mij krijg je dit ook telefonisch vermeld) hetgeen wat ze jou vertellen heeft geen basis, dus mocht het fout gaan is dat niet het probleem van de telefonische helpdesk. Vragen dien je schriftelijk te stellen maar ook daar is mijn ervaring niet goed mee. Dus.. hoe verder. Ik heb zelf een accountant in dienst (Deloitte) die me bijstaan maar verwacht daar ook geen wonderen van, zij volgen 100% de wet en nemen nul risico, dus onduidelijkheden zullen zij altijd in het voordeel van Heerlen toepassen. Daarnaast zijn hun rekeningen altijd indrukwekkend zelfs als er meerwerk uit voortkomt dankzij hun eigen schuld. Ik kan de grote vier dan ook niet echt aanraden, maar zou wanneer het om een substantieel bedrag gaat een accountant raadplegen hoe je hier het slimste mee om kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:13
n4m3l355 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:15:
De belastingdienst heeft veelste weinig personeel op de "buitenlandse" afdeling en daarnaast zijn ze ook nog eens uiterst onbekwaam. Let wel (volgens mij krijg je dit ook telefonisch vermeld) hetgeen wat ze jou vertellen heeft geen basis, dus mocht het fout gaan is dat niet het probleem van de telefonische helpdesk. Vragen dien je schriftelijk te stellen maar ook daar is mijn ervaring niet goed mee. Dus.. hoe verder. Ik heb zelf een accountant in dienst (Deloitte) die me bijstaan maar verwacht daar ook geen wonderen van, zij volgen 100% de wet en nemen nul risico, dus onduidelijkheden zullen zij altijd in het voordeel van Heerlen toepassen. Daarnaast zijn hun rekeningen altijd indrukwekkend zelfs als er meerwerk uit voortkomt dankzij hun eigen schuld. Ik kan de grote vier dan ook niet echt aanraden, maar zou wanneer het om een substantieel bedrag gaat een accountant raadplegen hoe je hier het slimste mee om kunt gaan.
Ik heb compleet andere ervaringen, en mijn situatie is lastiger dan TO - ik heb een Nederlandse holding, in vier landen in Europa gewerkt met elk respectievelijk een holding in die landen (drie opgeheven, een actief nog) en heb dankzij het verkrijgen van RSU’s en na vesting period het voor aardig hoge bedragen kunnen verkopen. De Nederlandse belastingdienst heeft mij exact uitgelegd wat wanneer gold en hoe het op welke manier belast wordt. Gratis, snel en duidelijk. En het belangrijkste: correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Orangelights23 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:25:
Ik heb compleet andere ervaringen, en mijn situatie is lastiger dan TO - ik heb een Nederlandse holding, in vier landen in Europa gewerkt met elk respectievelijk een holding in die landen (drie opgeheven, een actief nog) en heb dankzij het verkrijgen van RSU’s en na vesting period het voor aardig hoge bedragen kunnen verkopen. De Nederlandse belastingdienst heeft mij exact uitgelegd wat wanneer gold en hoe het op welke manier belast wordt. Gratis, snel en duidelijk. En het belangrijkste: correct.
Nogmaals advies per telefoon is doorgaans niet bindend zoals de Belastingdienst zelf aangeeft. Daarnaast kampt de belastingdienst al jaren met tekorten qua personeel. Dat het voor jou goed uitpakt is eerder geluk dan wijsheid. Persoonlijk heb ik al jaren van dien met de internationale afdeling en het is kommer en kwel, iets wat door mede expats wordt beaamd. Leukste voorbeeld is dat ze aanslagen naar China blijven sturen met een Westers adres, komt natuurlijk nooit aan. En ik heb specifiek voor dit soort zaken een postvak maar dat is helaas ook onmogelijk voor Heerlen.

[ Voor 8% gewijzigd door n4m3l355 op 27-07-2024 17:03 ]

Pagina: 1