zonnescherm stopt met een "sprongetje"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkschoe
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-01 19:56
Mijn vraag:
Wij hebben een oude zonnescherm waar ongeveer 8 jaar geleden een nieuwe motor in is gekomen. Helaas weet ik het merk niet en de documentatie is verloren gegaan. Wel zie ik dat de motor ''uit en in" stand met een blauw en gele druk knop ingesteld moeten worden. Je kan alleen de gele knop zien, ik vermoed dat de motor 90 graden verdraaid gemonteerd is. Het scherm wordt bediend door twee knoppen een voor omhoog en een voor omlaag. Zolang je ze ingedrukt houdt loopt de motor. Bij loslaten stopt de beweging.
Tot voor kort werkte het geheel goed.

Het probleem is nu dat als je het scherm halverwege wil stoppen hij spontaan nog 30cm verder open gaat. Bij helemaal omhoog doen stopt hij als hij boven is, maar bij het loslaten van de schakelaat gaat hij spontaan weer ongeveer 30 cm naar beneden.

Zou dit kunnen komen van de "eind afstellingen", misschien vuil o.i.d.? Graag jullie suggesties.

De reden waarom ik dit nog niet geprobeerd heb is omdat een van de afstelknoppen lastig de bereiken is en ook omdat het eind van het zonnescherm waar de motor zit tegen een muur zit. Dus om de motor te demonteren moet het hele scherm los van de muur......

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 16:53
henkschoe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:37:
Mijn vraag:
Wij hebben een oude zonnescherm waar ongeveer 8 jaar geleden een nieuwe motor in is gekomen. Helaas weet ik het merk niet en de documentatie is verloren gegaan.
Jaag voor de grap eens een foto van het scherm door Google Lens. Grote kans dat je zo achter het type kan komen. Dan kunnen we je veel beter helpen.

[ Voor 55% gewijzigd door LTwinter op 26-07-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkschoe
Google Lens herkend de foto niet.
Ik probeer hier een foto toe te voegen maar dat lukt nog even niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkschoe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUz-hbLcakmZTyQbeJRXcXPKHpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gerSnOMVCEikefWYIcA4b9Fl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik denk dat het om een Somfy motor of vergelijkbaar gaat. (Ziet er uit als Somfy zo te zien) Die knopjes bedienen de positie van de eindschakelaartjes.

Als je de bedieningsknop inhoudt maar de beweging stopt op het uiteinde, zijn de eindschakelaars in orde.

Is het consequent diezelfde 30cm? Hoor je bij het stoppen van de beweging ook een klik uit de motor komen?

Ik gok namelijk op de ingebouwde rem, dat die niet goed terug op komt. Mijn elektrisch bediende rolluik had iets vergelijkbaars, en dat werd steeds erger totdat het rolluik helemaal niet meer open wilde blijven maar weer omlaag zakte.
Somfy biedt 5jaar garantie, waar ik toen nog net in zat. De motor is vervangen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkschoe
Vreemd, maar hij doet het weer ok. We hebben het volgende gedaan:

Geprobeerd of de eindschakelaars het doen; wat het geval was, de motor stopt met draaien bij helemaal uit en helemaal in. Het doorlopen en opnieuw een stukje uit gaan is steeds rond de 20 a 30 cm, dus de verklaring van een defecte rem lijkt mij correct.

Vervolgens een paar keer op beide knoppen tegelijk gedrukt, het scherm stopt dan met bewegen......
en hij doet het weer!!

Kan dit een vastzittende rem weer losgemaakt hebben???
Werkt zo'n rem mechanisch of elektrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die eindschakelaars zouden los moeten staan van de rem. Die onderbreken alleen de elektrische aansturing naar de motor. (Waarna de spanning ook van de rem af gaat en deze automatisch zou moeten ingrijpen)
Wat kan is dat een paar keer aan-uit de rem los heeft getrild. Maar ik verwacht dat dit geen blijvende oplossing is.

Ik weet trouwens niet precies wat je bedoelt met 'op beide knoppen tegelijk gedrukt', ik neem aan de bedieningsknoppen. Als je de eindschakelaars bedoelt: hier zijn goede uitleg filmpjes over te vinden op YouTube. Het is geen rocket science om deze af te stellen. Maar als het verkeerd of niet is afgesteld, kán er wel iets kapot draaien.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkschoe
Als ik het goed begrijp dan is de rem een veer of soort pal die elektrisch vrij gehouden wordt tijdens beweging. Als de beweging stopt en de stroom wegvalt in de motor dan treedt de rem in werking. Zo'n rem kan misschien vast gaan zitten of de veer wordt "moe". Is dit te repareren of kan de motor niet uit elkaar.

Met beide knoppen tegelijkertijd in drukken bedoel ik inderdaad de bedienings knoppen. Dus terwijl het scherm opengaat ook de "inknop" indrukken, het scherm stopt dan met bewegen. Waarschijnlijk niet een erg goed ding om te doen, maar voorzover ik kan zien is er niets kapot gegaan.

Heel erg bedankt voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zo werkt de rem inderdaad, dat heb je goed begrepen. Waarschijnlijk kan die motor niet uit elkaar zonder schade, dus die rem repareren zie ik niet snel gebeuren.

Beide bedienknoppen tegelijkertijd kan niet veel kwaad, de motor doet dan gewoon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkschoe
Helaas, jullie commentaren waren correct. Na een korte tijd goed gefuntioneerd te hebben is de oude kwaal terug. Ondertussen probeer ik nog steeds uit te vinden hoe de rem in een Somfy precies werkt: als in een trommelrem pricipe of een palletje die ergens in een vertanding valt of misschien gewoon de weerstand in de overbrenging?. Het laatste acht ik niet onwaarschijnlijk Als dat klopt dan zouden er tandwielen van de overbrenging kapot kunnen zijn? Wie weet hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nee, sorry, ik heb zo'n Somfy motor simpelweg nooit uit elkaar gehaald om dit te onderzoeken.

Vooral omdat het bij mij garantie was. Anders had ik een nieuwe motor gehaald, en de oude open gehaald om van te leren voor een volgende keer.
Misschien staan er geschikte filmpjes op youtube?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rem zonwering
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-04 23:35
Dit is inderdaad een Somfy motor,
Als er een blauwe en een witte. of een blauwe en een gele in zitten is het een motor voor een cassettescherm, deze stopt op weerstand.

Die 30 cm. zou de rem kunnen zijn, een foute afstelling of een prop die kapot (aan het gaan) is.

Als de prop 30cm. doordraait is het wachten op ellende, als deze namelijk verder doordraait kan het scherm in één keer volledig uitklappen met alle gevolgen van dien. (gebroken scharnieren e.d.)
De prop (meenemer) zit aan het einde van de motor in de oprolbuis.

Als de rem het helemaal begeeft krijg je het zelfde verhaal.

Bij het afstellen van zo'n motor moet je beide knoppen indrukken naar de lage stand (= vrijloop)
Het scherm laten uitlopen tot de gewenste uitstand en dan het uitknopje (geel of wit) weer indrukken (naar de hoge stand) vervolgens het scherm laten inlopen tot ca. 30cm. voor het sluiten, dan de blauwe indrukken (naar de hoge stand).

Scherm iets naar beneden laten lopen en vervolgens weer omhoog, bij die 30cm. zal je horen dat de motor iets lagere toeren gaat draaien, dan trekt de motor het scherm dicht tot hij genoeg weerstand "voelt".

Motor is afgesteld.

Rem zonwering

Pagina: 1