Muur opvullen waar schouw gestaan heeft

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 16:28
Onlangs een oude woning (90 jaar oud) gekocht en hier stond een schouw behoorlijk in de weg en midden in de keuken. Deze is inmiddels afgebroken en nu is onderstaand het resultaat.

Hoe kan ik het beste het gedeelte opvullen waar de schouw heeft gestaan? Het hoeft niet ultra strak, er komt weer een keuken terug aan die muur en vermoedelijks tegeltjes en kastjes waardoor je weinig gaat zien er van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8lZdVUAQhTVXfcYtdfScwacbVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tqRqn6GsTEAhVXhzbsNx87D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wajpl_-PhTWN4KGw4woVOhJMwpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Oxa5AwjcmsrnwilUvTieK73E.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

Pazo

Mroaw?

Het diepe gedeelte opvullen met cellenbeton blokken (heb je volgens mij van 7 en 10cm dik).
Makkelijk te zagen en te verlijmen.
Dan stuken / plijsterlaag eroverheen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-09 08:47
Wat Pazo zegt, je hebt ze ook van 5cm dik. Mocht je je muur gaan pleisteren eerst die roet wegborstelen en de muur behandelen anders trekken die vlekken door je stuc ;)

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je de schouw op de bovenverdieping ook weggehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Wolly schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:54:
Dit. Hopelijk is het geen dragende schouw, anders heb je straks wellicht een probleem :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 19:04

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

aapjuh99 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:47:
Wat Pazo zegt, je hebt ze ook van 5cm dik. Mocht je je muur gaan pleisteren eerst die roet wegborstelen en de muur behandelen anders trekken die vlekken door je stuc ;)
Je kunt het ook overschilderen met wegenverf. Scheelt ook dat de roetlucht dan niet meer te ruiken is.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Of paar stucplaatjes er tegenaan en dan volsmeren met mp75

Uiteraard goed schoonmaken van te voren.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
Het is een plat dak, geen verdieping er boven meer.
Wolly schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:54:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Als ik de blokken er voor verlijm dan neem ik aan dat dit niet 5 of 7 cm door de blokken trekt?

Denk dat de blokken beter werken en minder gevoelig zijn voor scheuren dan dat ik er wat gipsplaatjes voor zet en dichtsmeer?
aapjuh99 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:47:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59
Besef je ook vooral even dat je nu mogelijk een doorgang hebt van zeg kruipruimte tot dak? en dat het misschien handig is om wat lege buizen te leggen alvorens het dicht te smeren.. you'll never know when it comes in handy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:51
The Prutsor schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:49:
Besef je ook vooral even dat je nu mogelijk een doorgang hebt van zeg kruipruimte tot dak? en dat het misschien handig is om wat lege buizen te leggen alvorens het dicht te smeren.. you'll never know when it comes in handy
Waarmee hij bijvoorbeeld op zonnepanelen of een buiten unit voor een airco of warmtepomp zinspeelt :-).

Wel even een vraag: wordt er straks iets opgehangen aan de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Daar zal een keukenkastje en/of afzuigkap worden opgehangen.
President schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:56:
[...]

Waarmee hij bijvoorbeeld op zonnepanelen of een buiten unit voor een airco of warmtepomp zinspeelt :-).

Wel even een vraag: wordt er straks iets opgehangen aan de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 14:42
Ik zou het gewoon uitrachelen en dan gipsplaatje. Ik denk dat qua scheurgevoeligheid elke oplossing dat probleem heeft maar dat voorkom je met gaasband.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Me2, een balkje in het midden waar je ze op kunt schroeven, en op de stenen verlijmen met bouwschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Is inderdaad ook een optie, echter als daar nog een afzuigkap aan word gehangen zijn de blokken denk ik daar wat beter voor geschikt? (Of moet aan voorhand al rekening kunnen houden waar de bevestigingspunten zijn bij het uitrachelen.

Moet ik ook veerankers gebruiken voor dit stukje?
Makkelijk schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:20:
Ik zou het gewoon uitrachelen en dan gipsplaatje. Ik denk dat qua scheurgevoeligheid elke oplossing dat probleem heeft maar dat voorkom je met gaasband.

[ Voor 5% gewijzigd door basjuhh op 27-07-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Als ik het ga vullen met de blokken dien ik dan ook veerankers te gebruiken of kan ik ze ook aan de achterkant en zijkant vastlijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
basjuhh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:38:
Het is een plat dak, geen verdieping er boven meer.

[...]
En wat staat er op het dak? ;) Als dat een zware bakstenen schoorsteen is dan kan de boel alsnog verzakken... zoals bij mij in het jaren 60 complex is gebeurd. Gebeurde niet gelijk, de oude schouwen/kachels zijn er al weggehaald voordat ik er kwam wonen 7 jaar geleden, maar mijn mooie strak gestucte muur heeft nu scheuren en er zit zelfs al een "brok" los... zo ook bij mijn buren. Volgend jaar wordt het dak vernieuwd en halen ze gelijk die dingen van het dak af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Daar stond een 4 meter hoge schoorsteen die eerst weggehaald is. Daarna de schouw en hebben we er een afvoer/paddestoeltje teruggeplaatst voor een afzuigkap op aan te sluiten.
MicGlou schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:41:
[...]

En wat staat er op het dak? ;) Als dat een zware bakstenen schoorsteen is dan kan de boel alsnog verzakken... zoals bij mij in het jaren 60 complex is gebeurd. Gebeurde niet gelijk, de oude schouwen/kachels zijn er al weggehaald voordat ik er kwam wonen 7 jaar geleden, maar mijn mooie strak gestucte muur heeft nu scheuren en er zit zelfs al een "brok" los... zo ook bij mijn buren. Volgend jaar wordt het dak vernieuwd en halen ze gelijk die dingen van het dak af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Inmiddels alles aangeschaft en ga deze week beginnen. Wat ik me nu afvraag; is het straks na verlijmen en stucen stevig genoeg om er wandkasten of een afzuigkap aan te hangen? Ik vul het gat in de vloer met zandcement en nadat dit droog is zal ik de cellenbetonblokken tussen de muur verlijmen.

Dien ik nog andere zaken te doen voor de stevigheid gezien hier later nog kastjes of een afzuigkap aan word gemonteerd?
Pazo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:24:
Het diepe gedeelte opvullen met cellenbeton blokken (heb je volgens mij van 7 en 10cm dik).
Makkelijk te zagen en te verlijmen.
Dan stuken / plijsterlaag eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:17
Imho zet je de blokken beter op het beton en smeer je daarna de vloer aan met zandcement. Je hoeft dan niet te wachten tot het zandcement driog is. Ook wordt een muur normaal gezien niet op zandcement gezet.

Ik zou denken dat de muur stevig genoeg wordt maar evt kan je wat spouwankers plaatsen

[ Voor 17% gewijzigd door decipherer op 14-10-2024 12:20 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:46
Dan zou ik toch om het blok een veeranker er in zetten die je vast zet aan de achterliggende muur, mogelijk dat je ze iets in moet korten, voor het geld hoef je het niet te laten.
Pagina: 1