Beste Manier om raggelwerk te plaatsen op spantbenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ga beginnen met isoleren maar daarvoor moet ik eerst wat raggelwerk plaatsen.
Nu zit ik te denken hoe ik dit raggelwerk zou plaatsen en vraag daarbij jullie hulp, bij veel voorbeelden online hebben de huizen dikke gordingen horizontaal lopen en kan het raggelwerk verticaal lopen dan ook weer de gipsplaten verticaal gaan.

Ik heb gordingen maar dan ook nog een spantbeen daar weer voor. Isolatie gaat volledig van dakbeschot naar het eind van spantbeen toe dus het raggelwerk vind ook plaats op de spantbenen. Maar als ik daarop ga raggelen komt dat horizontaal te liggen waarmee ook de gipsplaten ben ik bang. Dat wil ik eigenlijk voorkomen gezien dat moeilijker verwerken is. Hebben jullie misschien nog goede ideeën?

Wat extra informatie wat mogelijk keuzebepalend kan zijn.
afstand tussen de spantbenen is zon 140cm hard op hard. hoogte van vloer tot plafond over het schuine dak is 268cm (is wat verder maar met 268cm komt het net een paar milimeter boven het toekomstige plafond uit voor goede aansluiting.
raggelwerk dat ik gekocht heb is 22x63 vuren. bijkopen is nog wel nodig maar dat paste allemaal niet in de auto. Houthandel is vrijwel om de hoek.

foto ter illustratieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRCXHVjlHVuSeusbUZ58bsHDYVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hxIavmaALfWtYlmkBtpazUm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S3BASTI3N
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Je zou kunnen overwegen om op je horizontale raggels weer verticale raggels aan te brengen zodat je gipsplaten er verticaal op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
S3BASTI3N schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:52:
Je zou kunnen overwegen om op je horizontale raggels weer verticale raggels aan te brengen zodat je gipsplaten er verticaal op kunnen.
Zou inderdaad een optie zijn, al ben ik dan ook weer ruim 4cm extra kwijt dat de wanden naar binnen komen.

Ik las online ook dat gipsplaten haaks op het raggelwerk geplaatst kunnen worden, dus dan loopt de naad niet over de raggel. Dat zou ook nog een optie zijn.. Al lees ik hier wel verschillende ervaringen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
Wij hebben horizontaal tussen de gordingen extra "gordingen" gezet. Deze zijn van plaatmateriaal met aan 1 kant een balkje, waardoor je het makkelijk vast kunt schroeven.

Deze hebben we iets terugliggende gelegd ten opzichte van het spantbeen waardoor we verticaal konden rachelen.

Bijkomend voordeel is dat het dakbeschot veel vlakker is komen te liggen.

Op de eerste foto zie je nog zo'n plaat zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YNOIAb_fiFGi379JuVR7bletOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFvKZHtUdjw4bYE73OxkDANu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssGi8c9lU1UsC6qOtAI_-gMkYyA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vnhfECpyOZM0LzPGW9TqKsF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 26-07-2024 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:30

MLLL

Palm Treo 650

Strook underlayment op de gordingen schroeven die kun je mooi uitrichten zodat het vlak wordt en daarop de raggels schroeven.

Je kunt er dan ook voor kiezen om een klein stukje van de spantbenen in het zicht te laten, dus tussen de spantbenen uit te raggelen.
Scheelt je een hoop uitrichtwerk, wél meer werk om de gipsplaten pas te maken. Maar het breekt wel dus speelser.