Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-09 20:17
Vorig jaar september ben ik gestart bij een nieuwe werkgever. Het jaarcontract loopt eind augustus af.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik weet niet wat te doen en er is tijdsdruk. Wie weet raad?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:35
Wat is je opzegtermijn bij optie 2? Anders optie 2 doen, en op zoek gaan naar een nieuwe baan?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Matthewhay
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:24
Optie 2 en ZSM een nieuwe baan zoeken met betere voorwaarden.

Als je voor optie 3 kiest onderhandelen over schuld.

Succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:13
Wat een bijzonder iets.

Persoonlijk zou ik snel klaar zijn met een werkgever zoals die je noemt en snel op zoek naar iets anders.

In welke sector werk je?

In de IT heb je binnen 4 weken met gemak iets nieuws. maar wil je meer tijd en zekerheid.
Onderteken dan eerst het jaar contract en ga op zoek naar iets nieuws.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je enig zicht op in hoeverre de bewering dat je verkeerd bent ingeschaald klopt?

Of anders bekeken: als je op zoek gaat naar een andere baan (al dan niet met nog een jaarcontract om daar meer tijd voor te hebben), ga je dan ook daadwerkelijk eenzelfde (of beter) salaris krijgen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-09 17:11
Heb je een studieovereenkomst getekend voor die "training"?
laptop en telefoon zijn bedrijfsmiddelen en kunnen ze mijn inziens niet op je verhalen aangezien je die inlevert wanneer je weg gaat, waarom verwacht je dat je hier voor moet betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:25:
Members only:
Members only:

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Verkeerd ingeschaald.. maar met jaarcontract kan je nog wel dat salaris krijgen.
Ik zou (is altijd makkelijker vanaf de zijlijn) zeggen dat ik dat een redelijk vreemd verhaal vind maar dan toch kies voor het jaarcontract met behoud van salaris. Nadat ik dit had ondertekend zou ik kenbaar maken dat ik actief op zoek ben naar iets anders.

wat ook nog een optie is, na 3 keer verlengen moeten ze je een vast contract geven. dat kan je ook "uitzitten" maar brengt natuurlijk ook risico's.

Als je voor nieuwe baan zoekt, let dan ook op proeftijd, onder proeftijd krijg je geen hypotheek.

Lager salaris zou ik niet snel kiezen vooral als je hetzelfde blijft doen. Je kan ook kopen op basis van salaris van laatste 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Galinsky schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:48:

Als je voor nieuwe baan zoekt, let dan ook op proeftijd, onder proeftijd krijg je geen hypotheek.

Lager salaris zou ik niet snel kiezen vooral als je hetzelfde blijft doen. Je kan ook kopen op basis van salaris van laatste 3 jaar.
Hypotheek krijg je niet tenzij je een vast contract hebt, of een intentieverklaring van je werkgever voor een vast contract.

Op basis van laatste 3 jaar geldt misschien voor ZZP ofzo, maar niet voor een normale werknemer.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 10:57

Kwastie

Awesomeness

Members only:

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:16
Optie 2 laten aanpassen dat er geen sprake is van een opzegtermijn aan jouw kant en geen resterende studiekosten/concurrentiebeding . Die blijft alleen aan de kant van de werkgever liggen zo heb jij alle vrijheid om het komende jaar keuzes te maken.

Wilt hij hierin niet mee gaan blijft optie 1 (met stap omhoog) op tafel liggen, optie 3 komt pas als er een scheve verstandshouding ontstaat en je geen andere keuze meer ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-10 20:15
Optie 2 en rustig op zoek naar wat anders.

Hoeveel is het verschil?

[ Voor 25% gewijzigd door ColeJ op 26-07-2024 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zoals gezegd zou ik optie 2 pakken en de komende tijd lekker op zoek gaan naar wat anders. Werk genoeg op dit moment.

[ Voor 13% gewijzigd door Imperium op 26-07-2024 15:15 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
Laptop en telefoon voor EIGEN rekening ?? Dit zijn WERKmiddelen, om je werk te kunnen doen.

Het is een klassieker maar: RUN Forrest !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zvn4RYegX7UDexhI_A9X_pBNLgg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/sOwP9vxvzzqgraremam3NIP3.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 110% gewijzigd door pennywiser op 26-07-2024 15:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:17
Hou er wel rekening mee dat als je voor optie 2 kiest je dat jaar uit moet zitten als je werkgever niet mee wil werken. Van een maand (of twee) opzegtermijn is geen sprake omdat je het contract voor de duur van een jaar aangegaan bent. Je kan dus alleen weg als je werkgever dat goed vind, maar hij kan je aan je contract houden

Source: ik heb het zelf meegemaakt en was een hoop (onverwachts) gedoe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
Telefoon en laptop is gewoon gereedschap.
Kansloos dat daar een clausule voor is.

Verlengen met een jaarcontract tegen huidige salaris en wegwezen :Y

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:15

tha_crazy

Mafketel

Wat betreft studieschuld, let even op dat trainingen gevolgd voor uitvoering van je werkzaamheden niet terugbetaald hoeven te worden.
Dit is sinds een paar jaar wettelijk geregeld.

https://www.juridischloke...arden/studiekostenbeding/
https://www.achmearechtsb...n-terugbetalen-na-ontslag

Toevallig recent dit bijltje moeten hakken bij mijn vrouw toen ze haar een studiekosten regeling onder haar neus wilde duwen voor een opleiding welke zij verplicht zou moeten volgen voor additionele werkzaamheden.

[ Voor 36% gewijzigd door tha_crazy op 26-07-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Imperium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:15:
Zoals gezegd zou ik optie 2 pakken en de komende tijd lekker op zoek gaan naar wat anders. Werk genoeg op dit moment.
Als je een nieuw jaarcontract aangaat, moet je die wel uitzitten. Bij contractbreuk kunnen de kosten namelijk gewoon verhaalt worden (zoals kosten voor acquisitie van een nieuwe medewerker).

Maar goed ik zou ook voor optie 2 gaan en dan een paar maanden voor het einde van het contract gaan solliciteren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Of kiezen voor optie 1, met een vast contract, dan heb je meestal 1 maand opzegtermijn en dan direct op zoek naar een nieuwe baan :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:20

P_Tingen

omdat het KAN

tha_crazy schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:24:
Wat betreft studieschuld, let even op dat trainingen gevolgd voor uitvoering van je werkzaamheden niet terugbetaald hoeven te worden.

Toevallig recent dit bijltje moeten hakken bij mijn vrouw toen ze haar een studiekosten regeling onder haar neus wilde duwen voor een opleiding welke zij verplicht zou moeten volgen voor additionele werkzaamheden.
En voordat je werkgever (of een ander bijdehandje) gaat roepen: "ja maar, je hebt er voor getekend".
Jammer dan, je kan de wet niet overrulen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:25:
Vorig jaar september ben ik gestart bij een nieuwe werkgever. Het jaarcontract loopt eind augustus af.

***members only***

Ik weet niet wat te doen en er is tijdsdruk. Wie weet raad?
Dit heeft alle kenmerken van een bewuste scam. Ze nemen jou aan voor een bepaald salaris, binden jou met leningen voor (waarschijnlijk nutteloze maar in elk geval veel te dure) "trainingen", en verlagen dan na een jaar het salaris omdat ze denken dat je niet meer weg kunt.

Ik zou contact opnemen met een jurist en nagaan of dit uberhaupt bindend is. Teken niets maar dan ook niets totdat je dat hebt gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
pennywiser schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:23:
Laptop en telefoon voor EIGEN rekening ?? Dit zijn WERKmiddelen, om je werk te kunnen doen.
Precies, dat alleen al is een reden om niet bij dit bedrijf te willen werken. Ik vind het ook altijd al kansloos als laptop en telefoon in een vacaturetekst staan als lokkertje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
anboni schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Precies, dat alleen al is een reden om niet bij dit bedrijf te willen werken. Ik vind het ook altijd al kansloos als laptop en telefoon in een vacaturetekst staan als lokkertje...
Waarschijnlijk mag je mensen niet eens laten betalen voor dergelijk primaire werkmiddelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom zou je werkeloos door eigen schuld zijn als je een nieuw contract met negatievere voorwaarden weigert?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
Wolly schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:44:
Waarom zou je werkeloos door eigen schuld zijn als je een nieuw contract met negatievere voorwaarden weigert?
Omdat optie 2 niet negatiever is, maar hetzelfde als het huidige contract. Dat weigeren = geen uitkering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Omdat optie 2 niet negatiever is, maar hetzelfde als het huidige contract. Dat weigeren = geen uitkering.
Slimme werkgever. Wel een vieze streek.

Ik zou optie 2 nemen en hem het leven zuur maken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Of met gelijke munt terugslaan. Je nu ziekmelden en de komende maanden eens rustig op zoek naar wat anders. Werkgever is verplicht maximaal 24m door te betalen, ook met tijdelijk contract. Misschien niet de meest fraaie oplossing maar dat is die van hem ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Imperium op 26-07-2024 16:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:55
Imperium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:04:
Of met gelijke munt terugslaan. Je nu ziekmelden en de komende maanden eens rustig op zoek naar wat anders. Werkgever is verplicht maximaal 24m door te betalen, ook met tijdelijk contract. Misschien niet de meest fraaie oplossing maar dat is die van hem ook niet.
Dat is niet waar. Als een contract per rechtswegen eindigt is de werkgever helemaal niet verplicht door te betalen. Als TS zich nu ziekmeldt dan gaat hij gewoon na zijn contract uit dienst en komt TS in de ziektewet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:07:
[...]

Dat is niet waar. Als een contract per rechtswegen eindigt is de werkgever helemaal niet verplicht door te betalen. Als TS zich nu ziekmeldt dan gaat hij gewoon na zijn contract uit dienst en komt TS in de ziektewet.
Je hebt gelijk, ik las het verkeerd. Niet zo’n handige zet dus.. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Imperium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:04:
Erg slecht advies. Bedrijfsarts zegt: geen medische problemen maar conflict tussen werknemer en werkgever, werkgever meldt je terecht beter en alle verlengingsopties zijn van tafel, je kan fluiten naar een referentie en afh van je branche (de grootte) kan het je achtervolgen.

Dit moet je echt niet doen, echt niet.

Zie bijv https://www.rechtstelefoo...ich-onterecht-ziek-wat-nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
Imperium schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Je hebt gelijk, ik las het verkeerd. Niet zo’n handige zet dus.. 8)7
Geen probleem, gebeurt mij ook weleens ;). Ik dacht alleen: wat een raar advies :+.

Ik zou TS aanraden om advies in te winnen bij het Juridische loket of de lokale rechtswinkel. Als zijn primaire gereedschappen en (ik neem aan) verplichte trainingen door hem vergoed dienen te worden aan werkgever dan zou ik hier niet bij willen zitten en weten waar ik aan toe ben voordat ik iets zou toezeggen.

Als je er zonder problemen vanaf kunt zou ik denk ik kiezen voor het onbepaalde tijd contract en op zoek gaan naar iets anders. Als dat een lastig verhaal word, zou ik denk ik kiezen voor het bepaalde tijd contract en er dan nog maar een jaar blijven zitten tegen de huidige voorwaarden. Dan kun je tzt sowieso gaan uitkijken naar een andere baan. Maar ik zou mijn plaats wel weten voor de toekomst, en dat is niet bij deze partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:50
Klinkt alsof je flink genaaid wordt door je huidige werkgever. Als je je zorgen maakt over het vinden van een nieuwe baan, kan je misschien onder optie 2 een contract overwegen voor een aantal maanden (bijvoorbeeld half jaar), zodat je tijd hebt om wat anders te zoeken.

Ook zou ik je aanraden een rechtsbijstandsverzekering aanraden als je die nog niet hebt, want dat studiekostenbeding gaat nog wel een keer terugkomen en anders komen ze vast nog wel met wat anders om je te naaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:10
Hahn schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat dit de redenering is die het UWV toepast.

Echter, ik vind wel dat de werkgever de relatie met de werknemer verziekt. Alle reden voor werknemer om zo snel mogelijk elders te gaan werken. Als het nieuwe jaar contract geen redelijke opzegtermijn heeft is het nu met de verziekte relatie sterk nadelig voor de werknemer. Ik ben wel benieuwd wat een jurist hier over zou zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Heb je nog last van die aandoening waar je belastingaftrek voor wilde? En nog woning koop plannen?

Dan zit je aardig in een shit storm.
Heeft je prestatie ook geleden daar onder? Want dan komt alles wel in een ander daglicht te liggen imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:44

EiT

Even goed overleggen met iemand die kennis heeft van arbeidsrecht.

Beetje vreemd dat je een bedrijfs laptop en telefoon moet terug betalen als je uit dienst gaat en vervolgens na een jaar een contract aanbieden tegen minder salaris.

Let op dat een verlenging (optie 2) waarschijnlijk pas opgezegd kan worden na het einde van de termijn.

Als je vast contract neemt zou je direct opzoek kunnen met 1 maand opzegtermijn. Minder salaris kan je dan voor lief nemen i.v.m. beperken van risico’s. Probleem is dan wel dat ze die extra kosten mogelijk wel hard kunnen maken, geen idee hoe dat verder juridisch stand houdt, ik hoop het niet.

Persoonlijk zou ik je manager vertellen dat hij je belachelijke keuzes bied, je spullen inlevert en je contract met zulke rare voorwaarden niet wenst te verlengen.

Als hij dan over de vergoeding mbt laptop, telefoon en trainingen begint vertellen dat daar geen juridische grondslag voor is en dat je hem succes wenst voor de rechter waar jij kan uitleggen dat dit als chantage middel wordt gebruikt om jouw na een jaar minder salaris te bieden.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:40
Wat mij vooral opvalt is de verlaging van het salaris. Dat is in Nederland niet toegestaan, tenzij je een andere functie krijgt waarbij een lager salaris hoort (demotie) en het daarmee eens bent.
Dat je "te hoog bent ingeschaald" is niet jouw probleem.

Algemeen:
Al met al klinkt dit nou niet bepaald als de ideale werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

Kijk eens naar TS post historie zou ik zeggen. Wellicht is het dan wat meer logisch alhoewel dat gedoe met zelf je pc kopen en telefoon niet zo kies klinkt.

Maar daar weten we de achtergrond ook niet. Wellicht twilde TS wel beter en luxer dan aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:12
Ik zie een aantal mensen adviseren om voor optie 2 te gaan en dan zsm op zoek naar iets anders. Op zich denk ik een prima advies, hou dan wel even in de gaten of tussentijds opzeggen mogelijk is, anders zit je voor een jaar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:58
DCV191283 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:09:
Ik zie een aantal mensen adviseren om voor optie 2 te gaan en dan zsm op zoek naar iets anders. Op zich denk ik een prima advies, hou dan wel even in de gaten of tussentijds opzeggen mogelijk is, anders zit je voor een jaar vast.
Ts moet dat gewoon is contract laten zetten. Dat zou ik sowieso altijd adviseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoi!!! op 26-07-2024 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DCV191283 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:09:
Zoals eerder al opgemerkt, kun je vanuit optie 1 sowieso met een maand opzegtermijn weg. Lijkt mij dus verreweg de beste optie :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:38
Thijsmans schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:26:
[...]

Zoals eerder al opgemerkt, kun je vanuit optie 1 sowieso met een maand opzegtermijn weg. Lijkt mij dus verreweg de beste optie :)
Vind ik ook je heb dan vastigheid en kan dan rustig op zoek gaan naar een andere baan

Geeft ook minder stress in mijn ogen oké minder geld maar sowieso meer zekerheid op geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Yakumos schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:28:
Wat is je opzegtermijn bij optie 2? Anders optie 2 doen, en op zoek gaan naar een nieuwe baan?
Het contract kan worden opgezegd middels de wettelijke opzegtermijn. Google leert mij dat een tijdelijk contract geen opzegtermijn kent. Als ik het dan geod snap dan kan ik niet tussentijds het jaarcontract opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:42:
[...]

Het contract kan worden opgezegd middels de wettelijke opzegtermijn. Google leert mij dat een tijdelijk contract geen opzegtermijn kent. Als ik het dan geod snap dan kan ik niet tussentijds het jaarcontract opzeggen.
Tussentijdse opzegging staat echter in vrijwel elk tijdelijk contract. Om een goede keuze te kunnen maken zou je beide contractvormen van te voren moeten inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
rickie19 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:31:
In welke sector werk je?

In de IT heb je binnen 4 weken met gemak iets nieuws. maar wil je meer tijd en zekerheid.
Onderteken dan eerst het jaar contract en ga op zoek naar iets nieuws.
Ik ben Java developer. Het is waar dat een IT'er binnen 4 weken iets nieuws kan vinden. Maar in augustes zijn veel mensen op vakantie. Solliciteren, kennismaken, contract tekenen duurt vast meer dan 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Orion84 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:37:
Heb je enig zicht op in hoeverre de bewering dat je verkeerd bent ingeschaald klopt?

Of anders bekeken: als je op zoek gaat naar een andere baan (al dan niet met nog een jaarcontract om daar meer tijd voor te hebben), ga je dan ook daadwerkelijk eenzelfde (of beter) salaris krijgen?
Ik snap het inschalen niet. Er zijn groepen en schalen. Mijn funcite omschrijving blijft gelijk. Ik wordt in groep en/of schaal teruggezet maar ik weet nog niet hoeveel.
Ik weet dat mijn huidige salaris bovengemiddeld is voor mijn leeftijd maar zeker niet buitensporig. IT bedrijven in mijn regio betalen slechter dan in de randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:47:
[...]

Ik ben Java developer. Het is waar dat een IT'er binnen 4 weken iets nieuws kan vinden. Maar in augustes zijn veel mensen op vakantie. Solliciteren, kennismaken, contract tekenen duurt vast meer dan 4 weken.
Mensen worden denk ik speciaal voor jou van vakantie terug gehaald om jou aan te nemen. Blijf niet te lang hangen daar, waar je je eigen laptop moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:55:
[...]

IT bedrijven in mijn regio betalen slechter dan in de randstad.
Ik had al zo'n vermoeden, is de regio oost Nederland misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
atsan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:40:
Heb je een studieovereenkomst getekend voor die "training"?
Wat bedoel je met een studieovereenkomst?
In mijn arbeidsvoorwaarden staat dat opleidingskosten naar rato moet worden terugbetaald bij uitdiensttreding. Opleidingskosten worden over 3 jaar afgebouwd.
laptop en telefoon zijn bedrijfsmiddelen en kunnen ze mijn inziens niet op je verhalen aangezien je die inlevert wanneer je weg gaat, waarom verwacht je dat je hier voor moet betalen?
Ik heb een foutje gemaakt. De laptop blijft van de werkgever, maar de muis, toetsenbord, en headset moet ik allemaal overnemen tegen 2/3 van de aanschafwaarde. Dat zijn persoonlijke hulpmiddelen die ik niet mag inleveren. De telefoon moet ik ook overnemen. Totale kosten max €1000,- kan ik mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reacher

Reacher

oldschool

Voor wat het waard is… wanneer je dit zomaar accepteert staat de deur open voor meer raar gedoe. Hardware boete.. klinkt niet als iets waar je heel erg enthousiast over moet worden. Studiekosten komt nog wel voor, maar genoeg werkgevers die dit over willen nemen.

Dat iemand jou meer betaald dan ze nu willen doen is niet jou probleem, het is jou probleem op het moment dat je het accepteert. Als je van mening bent dat je de vergoeding waard bent, dan zul je dat moeten uitspreken. Wij gaan niet opkomen voor jou belangen, dat moet je zelf doen. Je weet zelf ook wel dat dit op zn minst vreemd te noemen is.

Een Java developer kan op genoeg plekken aan de slag. Leuke werkgevers waar deze grapjes niet aan de orde komen.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Galinsky schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:48:
Verkeerd ingeschaald.. maar met jaarcontract kan je nog wel dat salaris krijgen.
Ik zou (is altijd makkelijker vanaf de zijlijn) zeggen dat ik dat een redelijk vreemd verhaal vind maar dan toch kies voor het jaarcontract met behoud van salaris. Nadat ik dit had ondertekend zou ik kenbaar maken dat ik actief op zoek ben naar iets anders.
Ik vind het ook vreemd. Ik wist niet dat dit mogelijk was. Had ik dit vooraf geweten dan had ik in het eerste jaar minder trainingen gedaan.
Het jaarcontract met behoud van salaris mag ik niet tussentijds opzeggen vanwege de wettelijke opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
pennywiser schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:23:
Foutje van mijn. De laptop is een werkmiddel en hoef ik niet te betalen. De telefoon is voor mij persoonlijk en de andere hardware zijn PERSONLIJKEmiddelen die ik moet overnemen bij uitdiensttreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
kleautviool schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:24:
Hou er wel rekening mee dat als je voor optie 2 kiest je dat jaar uit moet zitten als je werkgever niet mee wil werken. Van een maand (of twee) opzegtermijn is geen sprake omdat je het contract voor de duur van een jaar aangegaan bent. Je kan dus alleen weg als je werkgever dat goed vind, maar hij kan je aan je contract houden

Source: ik heb het zelf meegemaakt en was een hoop (onverwachts) gedoe
Het contract mag met de wettelijke opzegtermijn worden opgezegd. De wettelijke opzegtermijn van een jaarcontract is 1 jaar. Simpel gezegd kan ik optie 2 niet tussentijds opzeggen.

Wat voor gedoe heb jij meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:11:
[...]

Foutje van mijn. De laptop is een werkmiddel en hoef ik niet te betalen. De telefoon is voor mij persoonlijk en de andere hardware zijn PERSONLIJKEmiddelen die ik moet overnemen bij uitdiensttreding.
Telefoon is ook zeer twijfelachtig. Toch geen iPhone 14 van 1200 euro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:07
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:04:
[...]

In mijn arbeidsvoorwaarden staat dat opleidingskosten naar rato moet worden terugbetaald bij uitdiensttreding. Opleidingskosten worden over 3 jaar afgebouwd.
De hamvraag is: had je die opleiding nodig voor je werk? Want het is tegenwoordig helemaal niet meer vanzelfsprekend dat een werkgever de opleidingskosten kan verhalen op een werknemer.
[...]

Ik heb een foutje gemaakt. De laptop blijft van de werkgever, maar de muis, toetsenbord, en headset moet ik allemaal overnemen tegen 2/3 van de aanschafwaarde. Dat zijn persoonlijke hulpmiddelen die ik niet mag inleveren. De telefoon moet ik ook overnemen. Totale kosten max €1000,- kan ik mee leven.
Ik vind 't absurd dat je überhaupt iets over *moet* nemen. En de wetgever vindt dat ook, want dit soort bedingen belemmeren jou bij het mogelijk overstappen naar een andere werkgever.

Dus mijn advies: raadpleeg een arbeidsrechtadvocaat om je positie te laten beoordelen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
tha_crazy schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:24:

Dank je!

Wanneer is iets een training voor het uitvoeren van je werkzaamheden?
Ik heb (vrijwillig) trianingen gevolgd voor architectuur maar ik ben (nog) geen architect. Valt dat dan wel onder die regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Barrycade schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:45:
Heb je nog last van die aandoening waar je belastingaftrek voor wilde? En nog woning koop plannen?

Dan zit je aardig in een shit storm.
Heeft je prestatie ook geleden daar onder? Want dan komt alles wel in een ander daglicht te liggen imho.
Ja, ik heb last van vermoeidheidverschijnselen en spierpijnen. Afgezien van enkele vrije dagen die ik voor ziekenhuisbezoek opnam heeft mijn werk niet geleden.

Ik wil ook heel graag een woning kopen samen met mjin vreindin. Zonder vast contract zal het heel lastig worden. Wéér een jaar wachten op zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
gerritjan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:04:
Wat mij vooral opvalt is de verlaging van het salaris. Dat is in Nederland niet toegestaan, tenzij je een andere functie krijgt waarbij een lager salaris hoort (demotie) en het daarmee eens bent.
Dat je "te hoog bent ingeschaald" is niet jouw probleem.
Weet je zeker dat het niet mag? Voor mensen met een vast-contract snap ik dat. Geldt dat ook voor mensen met een tijdeljik contract?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Weet je zeker dat het niet mag? Voor mensen met een vast-contract snap ik dat. Geldt dat ook voor mensen met een tijdeljik contract?
zoeken bij google naar 'verlaging salaris bij verlenging'

Eerste link:
Hoort bij uw nieuwe functie een lager salaris? Het nieuwe salaris mag niet lager zijn dan 90% van uw oude salaris.
Maar aangezien je nog niet weet wat je nieuwe salaris zou worden bij vast contract (optie 1), lijkt me het handig als je dat eerst uitzoekt/navraagt. Misschien valt de schade mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 26-07-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
Barrycade schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:09:
Kijk eens naar TS post historie zou ik zeggen. Wellicht is het dan wat meer logisch alhoewel dat gedoe met zelf je pc kopen en telefoon niet zo kies klinkt.

Maar daar weten we de achtergrond ook niet. Wellicht twilde TS wel beter en luxer dan aangeboden.
Wat is er met mijn post historie wat het allemaal wel logisch maakt?
De laptop mocht ik niet zelf kiezen maar hoef ik ook niet voor te betalen. Ik heb dat fout gelezen. De telefoon moet ik wel overnemen.
Vooral de trainingen zijn duur om terug te betalen. Dat gaat om duizenden eureos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
pennywiser schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:02:
Ik had al zo'n vermoeden, is de regio oost Nederland misschien?
Noord-Oost Nederland. Ik woon in Drenthe. Wat deed jou dat vermoeden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Ga lekker bij Dictu in Assen werken dan, jaren geleden een deta klus gedaan en het was toen een Java bolwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
pennywiser schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:13:
Telefoon is ook zeer twijfelachtig. Toch geen iPhone 14 van 1200 euro?
Nee, ik heb een dual-sim Samsung gekocht voor €800,- omdat het als hotspot moet functioneren en er werk applicaties op moeten kunnen draaien. Na 1 jaar kost het mij 2/3*€800 = €533,33.
Dat valt te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
StevenK schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:14:
De hamvraag is: had je die opleiding nodig voor je werk? Want het is tegenwoordig helemaal niet meer vanzelfsprekend dat een werkgever de opleidingskosten kan verhalen op een werknemer.
De duurste training is een meerdaagse architectuur training met hotelovernachtingen. Strict genomen heb ik die training niet nodig voor een developer functie.
Een aantal trainingen waren verplicht. Het waren communicatie trainingen en teambuilding trainingsessies en zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Een gevoel. Werkgevers weten dat buiten de Randstad het verloop veel minder is en dat heeft weleens dit gedrag tot gevolg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Nee, ik heb een dual-sim Samsung gekocht voor €800,- omdat het als hotspot moet functioneren en er werk applicaties op moeten kunnen draaien. Na 1 jaar kost het mij 2/3*€800 = €533,33.
Dat valt te overzien.
Allemaal argumenten om het niet te hoeven overnemen. Telefoon kan nog gewoon naar een nieuwe werknemer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:47:
[...]

De duurste training is een meerdaagse architectuur training met hotelovernachtingen. Strict genomen heb ik die training niet nodig voor een developer functie.
Een aantal trainingen waren verplicht. Het waren communicatie trainingen en teambuilding trainingsessies en zo.
Verplicht = niet voor eigen rekening. Er zijn nieuwe regels: https://zozitwet.nl/nieuw...chte-scholing-werknemers/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:07
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Dat valt te overzien.
In andere woorden: je hebt het toestel gekozen dat je nodig had om je werk te kunnen doen. Dus compleet van de zotte dat je verplicht bent dat ding over te nemen.
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Verplichte trainingen, dan is opleidingskosten terugbetalen echt een no-go..

Is dit toevallig zo'n werkgever waar ze dan ook nog van jou verwachten dat je de opleiding (deels) in eigen tijd volgt *en* dat ze de werktijd die eraan besteed is ook als 'opleidingskosten' noteren?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 05:44

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Wellicht dat een nieuwe werkgever de kosten wil overnemen. Kan je meenemen in de onderhandelingen tijdens een sollicitatiegesprek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-09 17:11
Apollyon schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:04:
[...]

De studieovereenkomst is een document waarin de werkgever bijvoorbeeld kan aangeven dat je je studie dient terug te betalen indien je uit dienst gaat, hier moet naast de rato van afbouw van de kosten ook de kosten worden opgegeven. de overeenkomst is geldig wanneer jij hem daadwerkelijk ook tekent.

Je geeft aan dat in de arbeidsvoorwaarden van je arbeidsovereenkomst een zin is opgenomen dat je opleidingskosten dient terug te betalen naar rato. Staat hier ook de kosten van deze opleiding? zo nee dan heeft werkgever niet zo veel te willen, en moet er een studieovereenkomst opgesteld worden.

Kosten moeten voor jouw duidelijk zijn voorafgaand aan de start van de opleiding.

Aangezien het hier over hoge kosten kunnen gaan adviseer ik je om juridisch advies in te winnen voordat je opzegt. Dit is ook van belang wanneer je nu bijvoorbeeld voor optie 2 gaat en over 7mnd weer met hetzelfde probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
StevenK schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:12:
Is dit toevallig zo'n werkgever waar ze dan ook nog van jou verwachten dat je de opleiding (deels) in eigen tijd volgt *en* dat ze de werktijd die eraan besteed is ook als 'opleidingskosten' noteren?
Het is ongeveer 50/50 eigen tijd. Werktjid is niet als opleidingskosten genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
atsan schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:20:
De studieovereenkomst is een document waarin de werkgever bijvoorbeeld kan aangeven dat je je studie dient terug te betalen indien je uit dienst gaat, hier moet naast de rato van afbouw van de kosten ook de kosten worden opgegeven. de overeenkomst is geldig wanneer jij hem daadwerkelijk ook tekent.
In mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik studiekosten naar rato moet terugbetalen. Ik heb nooit een apart docukent voor studiekosten getekend. Alleen van de architectuur training weet ik hoeveel gekost heeft ongeveer maar dat is mondeling gezegd.
Je geeft aan dat in de arbeidsvoorwaarden van je arbeidsovereenkomst een zin is opgenomen dat je opleidingskosten dient terug te betalen naar rato. Staat hier ook de kosten van deze opleiding? zo nee dan heeft werkgever niet zo veel te willen, en moet er een studieovereenkomst opgesteld worden.
Nee in mijn arbeidscontract staan geen bedragen van traningen. Ik heb geen afzonderlijke studieovereenkomst hoeven tekenen.
Kosten moeten voor jouw duidelijk zijn voorafgaand aan de start van de opleiding.
Er is mij geen document met kosten gestuurd dat ik moets tekenen. In een gesprek is wel gezegd dat de architectuur training erg duur was. Ik vole mij een beetje dom dat ik niet heb doorgevraagd.
Aangezien het hier over hoge kosten kunnen gaan adviseer ik je om juridisch advies in te winnen voordat je opzegt. Dit is ook van belang wanneer je nu bijvoorbeeld voor optie 2 gaat en over 7mnd weer met hetzelfde probleem zit.
Door schande en schade wordt je wjis. Ik ga een rechtsbijstand verzekireng afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Die rechtsbijstandverzekering die je nu gaat afsluiten zal niets meer doen voor deze situatie. Schakel wel een arbeidsrechtadvocaat in, als ik jouw kant van het verhaal lees vallen die kosten weg tegen de mogelijke boetes die je aan je huidige werkgever moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Er is tegenwoordig wel zoiets als rechtshulp on-demand (advocaterij-as-a-service :+). BrandMR rekent bijvoorbeeld vaste prijzen voor verschillende pakketten.

Sowieso loont het om lid te worden van een vakbond. Niet alleen omdat het een investering is in je eigen loonontwikkeling (de bonden onderhandelen immers met de branches over loon), maar ook omdat je daar altijd kunt aankloppen bij arbeidsconflicten. En bij CNV krijg je er voor consumentengeschillen (die buiten het werkgebied van de vakbond vallen) een rechtsbijstandverzekering bij :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Apollyon schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:14:
[...]

In mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik studiekosten naar rato moet terugbetalen. Ik heb nooit een apart docukent voor studiekosten getekend. Alleen van de architectuur training weet ik hoeveel gekost heeft ongeveer maar dat is mondeling gezegd.

[...]

Nee in mijn arbeidscontract staan geen bedragen van traningen. Ik heb geen afzonderlijke studieovereenkomst hoeven tekenen.

[...]

Er is mij geen document met kosten gestuurd dat ik moets tekenen. In een gesprek is wel gezegd dat de architectuur training erg duur was. Ik vole mij een beetje dom dat ik niet heb doorgevraagd.
Jij bent niet dom, je werkgever is dat geweest. Als ik het zo lees, dan hoef je op basis van wat jij hier zegt precies nul euro aan studiekosten terug te betalen. Zie bijvoorbeeld de site van het juridisch loket over waar zo’n overeenkomstt aan moet voldoen om geldig te zijn.

Als je geen apart beding hebt getekend voor die architectuur opleiding, dan hoef je niets terug te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:37
Je geeft een link naar een andere situatie, namelijk functiewijziging. Daar is juist geen sprake van.
In principe gelden voor een werknemer met een tijdelijk contract dezelfde voorwaarden als voor werknemers in vaste dienst. Salaris is een primaire arbeidsvoorwaarde. Wijzigen mag, maar je bent er als werknemer zelf bij. Ben je in vaste dienst, dan kun je onderhandelen over andere arbeidsvoorwaarden. Ben je in tijdelijke dienst, dan kun je een nieuw contract weigeren. Maar dan moet werkgever een nieuwe kracht vinden en zo simpel is dat niet in de huidige (IT)markt.

Paar vragen voor @Apollyon om zelf over na te denken:
- waarom vindt de werkgever dat je te hoog bent ingeschaald? Heeft dat te maken met een fout bij HR, je functioneren, inschaling collega’s?
- is al aangegeven welke opleidingskosten je moet terugbetalen, of is dit een vermoeden van jou op basis van beschrijving in arbeidsvoorwaarden? Hou angsten, vermoedens en feiten zoveel mogelijk gescheiden.
- waarom zou je het salaris wel houden bij tijdelijk contract? Daar kan toch haast geen inhoudelijk argument voor zijn?
- welke mogelijkheid zou je hebben om weer op dat hogere salaris te komen?
- zou het verschil in salaris tijdelijk acceptabel zijn voor je?

Ik zou zelf voor de eerste optie kiezen en zo snel mogelijk vertrekken. Alles liever dan een werkgever die zo met mij omgaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 28-07-2024 19:46 ]

Pagina: 1