Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1800
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo,

Ik ben bezig met het aanpassen van mijn tuinverlichting, hierbij loop ik tegen een probleem aan. Ik maak gebruik voor de bediening een systeem genaamd Twilight low voltage deze heeft een lichtsensor en gaat aan zodra het donker is (zie foto ter voorbeeld).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eDaG2Uc-1VcvdLghsQfSUY8-8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAzBA7wPuRLwJVjpmM4WtEOP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft als output 12v AC, nu wil ik hierop nieuwe lampensetjes kunnen aansluiten die werken door middel van een 230v DC trafo.

Kortom is het mogelijk om een relais te maken/kopen die 230v dc kan schakelen vanuit 12v ac. Die ik vervolgens op een stekkerblok kan zetten zodat ik in die stekkerblok meerdere 230v trafo’s kan zetten die dan geschakeld worden?

Alvast heel er bedankt,
Ik hoop dat dit genoeg informatie is en dat ik de vraag op de juiste manier gesteld hebt.

Beste antwoord (via thomas1800 op 31-07-2024 12:49)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:03

dragonhaertt

@_'.'

https://www.conrad.nl/nl/...elcontact-1-s-503104.html

Zoiets zou geschikt moeten zijn (als je DIN rail montage zoekt)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je zit met twee problemen.

1: AC zul je gelijk moeten richten alvorens daarmee een relais te schakelen. Of een module moeten vinden die geschikt is om relais te schakelen bij een AC voeding.

2: DC laat zich niet zo makkelijk onderbreken als AC. Als er een stroom loopt en je hebt een ongeschikt relais, dan zou je vlambogen kunnen krijgen die zich (in tegen stelling tot AC) niet vanzelf doven. Zoek dus een relais dat zeker weten geschikt is voor 230 VDC (of hoger) en de stroomsterktes die je verlichting vraagt. Om hoeveel stroom gaat het?

Weet je zeker trouwens dat er 230 VDC uit je trafo komt? Een trafo geeft per definitie AC, tenzij er meer componenten omheen zitten (dan is het dus niet alleen een trafo maar een voedingsadapter o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1800
Hoi Aardedraadje,

Je hebt gelijk het betreft een voedingsadapter
Hieronder een foto van de set. Mag ik ook de link sturen op deze forum?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jlf8rD2JFc_kRUEgUtGnz6imDdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsurIrxqVVP2tjH6teXyJkOb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Relais met 12V AC coil bestaat gewoon.
Hoe veel stroom wil je kunnen schakelen? Dat is een belangrijke specificatie.

Je zoekt dus een relais met
12V AC coil
x ampère schakel vermogen
>230V DC max switch voltage

230V dc lijkt me overigens wel raar.
Een linkje naar de specificaties mag gewoon!
Ik neem aan dat het gewoon 12V DC (1A) is.

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 26-07-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-10 11:20
thomas1800 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:23:
Hoi Aardedraadje,

Je hebt gelijk het betreft een voedingsadapter
Hieronder een foto van de set. Mag ik ook de link sturen op deze forum?

[Afbeelding]
Dit is geen 230V DC maar gewoon 12V. Heb je een linkje?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

https://www.conrad.nl/nl/...elcontact-1-s-503104.html

Zoiets zou geschikt moeten zijn (als je DIN rail montage zoekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Ik zou geneigd zijn te zeggen: Gooi een gelijkrichter en spanningsregulator achter de 'oude' schakelset.
Volgens de sticker op de foto levert dat ding 108Watt op 12V (AC!)
Ik raak echter in de war van de input op die Twilight: Die geeft 110V 60Hz aan.
En er zit ook een Amerikaanse stekker aan.
Heb je dit apparaat in Nederland in gebruik (gehad)?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59
Ludeco heeft ook een lichtsensor die je direct in het 12V systeem kunt opnemen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1800
Excuses voor de verwarring, ik heb er niet zoveel verstand van helaas, ik zal even het e.e.a proberen op te helderen. De foto van de twilight is van internet en niet die van mij. Die van mij heeft wel een europese stekker dat is deze. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xK23z_2OvvomeIYbcUPWSQsL-X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUws1nqfDxTMdPYbLch8WFdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIOBMUl011hnn0vXN4zzoq0nbrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZfVLR4zHOaokk07tH4xapFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de link naar het lampensetje waarover ik het oa hebt. https://www.gamma.nl/asso...t-zwart-3-stuks/p/B630938

Mijn idee was zelf om gewoon een normale stekkerblok te kunnen schakelen met mijn twilight, en dat ik dan in die stekker blok de adapters kan steken van allerlei verschillende lampensetjes zodat ik niet gebonden ben aan een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Ah, dank voor de toelichting. Dat verklaart waarom de knal is uitgebleven :+
In dat geval is de optie van @dragonhaertt een goede om tussen de Twilight en een stekkerblok te zetten.

Ter overweging: Ik weet niet of er unieke functionaliteit in de Twilight zit die je wil houden, maar anders zou je kunnen overwegen daar een alternatief voor te zoeken. Dit apparaat lijkt een transformator te hebben en als je die het jaar door in het stopcontact hebt zitten alleen om te schakelen, dan kan zijn sluipverbruik de kosten van een andere lichtsensor op den duur nog wel eens overschrijden...
Tja, duurzame energie en installaties ;)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Pagina: 1