Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBl1972
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-04 11:55
Tja, daar zit je dan, een week voor je vakantie.
De D300s is een vertrouwd apparaat, maar ondertussen wel een beetje oud aan het worden (al doet ie nog wat ie moet doen).

Moet ik dan overstappen naar iets nieuws? Maar zoals ik het nu zie (bij Kamera Express) is er alleen nog de D7500 die al uit 2017 is.
Reden voor de overstap zou vooral gewicht zijn, de hogere ISO-waarden en de koppeling met telefoon voor sneller/eenvoudiger overzetten van foto's gedurende de vakantie om te delen met familie en vrienden.

Wat heb ik nu:
D300s
Nikon 35mm (1.8)
Nikon 50mm
Nikon 16-85mm (3.5-5.6)
Nikon 70-300mm (4.5-5.6)
Nikon SB600

Bij vervanging zou alleen de camera vervangen worden en misschien de 16-85 vervangen door de 18-140mm.
Tja, wat is wijsheid?

Hebben jullie een advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:36
RBl1972 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:36:
Moet ik dan overstappen naar iets nieuws? Maar zoals ik het nu zie (bij Kamera Express) is er alleen nog de D7500 die al uit 2017 is.
Met FTZ adapter passen al je lenzen toch ook op een Z-mount camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik weet niet wat voor vakantie je gaat doen, maar mijn advies is om een nieuwe camera daar overheen te tillen.
Ook al koop je weer een Nikon, je zult toch moeten wennen aan de knoppen lay-out, instellingen, etc.
Dat wil je niet tijdens je vakantie.
Als je camera het nog wel doet, zou ik die gewoon gebruiken en later naar iets nieuws kijken, als je ook de tijd hebt om er weer vertrouwd mee te raken zonder de druk van foto's 'moeten' maken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
de overgang naar een Z systeem kun je praktisch 'blind' doen. De layout en menu's zijn gelijkwaardig.

Er zijn genoeg kits die met een FTZ adapter verkocht worden. en zou zeker een kit met lens erbij nemen om ook daar 'een stapje hoger te gaan'.

niet alle kits bieden de 18-140 aan, maar dat hangt ook af van jouw voorkeur qua toestel.

de FTZ adapter werkt gewoon feilloos met je F mount lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBl1972
Allen dank voor het antwoord.
FTZ ga ik onderzoeken; ik was gewoon gaan kijken bij DSLR en niet bij systeemcamera's.

Ik wilde de oude camera ook meenemen met vakantie (ga met de caravan, dus plek zat). In de vakantie heb ik juist tijd en ruimte om van alles uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let wel: de meeste Z mount cameras zijn full-frame, waar je DX lenzen dus niet echt handig zijn. Dus je komt dan of bij een Z50 uit, of je moet een deel van je lenzen vervangen door full frame objectieven.

Alternatief: kijk of je een tweedehands D500 op de kop kan tikken (of nieuw)? Dat is in zekere zin de opvolger van je D300s binnen de Nikon line-up. Maar dan veeeeel moderner en minder lomp (uit mijn hoofd).
Inmiddels ook alles behalve een recent model natuurlijk, maar biedt op de specifieke punten die je noemt volgens mij wel flinke een stap voorwaarts.

Als iemand met zowel een Z6 en een D500: als je het budget hebt voor een overstap naar Z-mount kan ik dat zeker aanbevelen :Y

[ Voor 58% gewijzigd door Orion84 op 26-07-2024 13:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBl1972
Het budget is er wel, maar de rentabiliteit niet. Oftewel ik maak graag foto's maar om weer meer dan 3.000 euro neer te leggen voor nieuwe spullen (Een Z6III lijkt me wel wat). Ik weet het niet. Ik zal dat er niet meer uithalen (helaas).

Goede tip om te kijken naar een 2e hands inderdaad. Want als ik mezelf diep in de ogen kijk, gaat het inderdaad alleen om die 3 punten.
Het forsere aanvoelen van de D300s in de hand (niet het gewicht) bevalt mij prima.

Eerder een 2e hands D500 boven een nieuwe D7500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:06

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

RBl1972 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:12:

Eerder een 2e hands D500 boven een nieuwe D7500?
Die twee camera's delen veel van hun componenten (sensor, AF, metering...).
De lay-out van de D7500 is wat meer consument, de D500 wat meer op de pro's. Daarin kan een voorkeur zitten. Verder is het met beide een mooie stap vooruit op je D300s (zeker als een systeemcamera nog even niet hoeft).

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:31

bobcom

Dedicated dabbler

@RBl1972 Verstandig om jezelf diep in de ogen te kijken, en op een rijtje te zetten wat je mist op de 300s.

1. Een Wifi-connectie met een tefoon of laptopje is op te lossen met een Wifi-SD-kaartje. Is al bijna achterhaald, maar het bestaat nog steeds en is de simpelste en betaalbaarste manier om je 300s Wif te geven.

2. Voor hogere ISO's moet je wel op zoek naar een modernere sensor. Zowel de D7500 als de D500 hebben die, en qua formaat zijn dat alle twee solide keuzes. Je spaart een Wifi-SD kaart uit, kan tot ISO 1600000 instellen. Gewenning aan een andere manier van fotograferen zal geen punt zijn - ze zijn achterneef of kleinkind van de D300.

3, De form factor van de D7500 en de D500 is dezelfde als die van de D300S, en ze zijn met respectievelijk 640 en 860 gram 3 tot 1 ons lichter. Ik zou zelf altijd op zoek gaan naar een gebruikte met garantie: juist gebruikte DSLR's zijn momenteel een goede aanschaf, omdat iedereen in de ban is van de "mirrorless miracles". Voor een D500 betaal je een paar honderd euri meer dan voor een D7500, voor de rest is het een kwestie van specs vergelijken.

Voor een mirrorless aps-c zou ik in jouw geval niet gaan. Ten eerste zijn die echt petite en licht, ten tweede missen ze de in-body stabilsatie die je zoekerbeeld rustiger maakt. Bovendien lijkt mij een zeer compacte body als de Z50 met een adapter en een ruim bemeten DSLR-lens ook niet wat je noemt een toonbeeld van fysieke en esthetische stabiliteit.

Als je je tzt wilt aansluiten bij de mirrorless meute dan zou eerder een (vooralsnog zeer betaalbare) Z5 een optie kunnen zijn. Weliswaar een stuk compacter dan je DSLR maar met 650 g niet bepaald iel te noemen. Is gebruikt te vinden voor een prijs die in de buurt van een gebruikte D500 ligt, en met een FTZ-adapter levert'ie je 24Mp op je 50mm en 70-300 full-frame lenzen op en 10Mp in DX-modus met je croplenzen - iets minder dan de D300s, maar voor die extra 2Mp kan je ze nog altijd op je andere camera zetten.

Geleidelijk aan zou je zo naar een spiegelloze FF-set kunnen toewerken zonder eerst alles overboord te moeten zetten. Of je zou onderweg kunnen ontdekken dat de DSLR je liever is, en de Z5 zonder verlies alsnog in kunnen ruilen voor een D500.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBl1972
Ik waardeer jullie antwoorden enorm, dank!
Mijn eerste mirrorless avontuur is slecht bevallen. (Maar misschien ook wel door het soort camera, Sony A6400. 4 jaar gehad, minder dan 5.000 kliks.)

Ik stap morgen of overmorgen in de auto naar Kamera Express. Zij hebben zowel 2e hands D500 als D7500 liggen. Kan ik mooi voelen en ruiken.
Kan ik mooi mijn oude objectieven houden. Volgens mij is dat wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:31

bobcom

Dedicated dabbler

RBl1972 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:19:
Ik waardeer jullie antwoorden enorm, dank!
Mijn eerste mirrorless avontuur is slecht bevallen. (Maar misschien ook wel door het soort camera, Sony A6400. 4 jaar gehad, minder dan 5.000 kliks.)
....
Kan ik me voorstellen. Tussen mij en de A6500 heeft het ook nooit echt geklikt. Maar ik denk niet dat dat was omdat ik daarvoor een D7000, D7100 en een D610 gewend was. Eerder een kwestie van het cameraconcept van de A6xxx-serie, dat meer weg heeft van een point & shoot dan van een camera met TTL-zoeker. Met mijn A7Riii ben ik i.i.g. nog steeds zo content als een kind.
RBl1972 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:19:
....
Ik stap morgen of overmorgen in de auto naar Kamera Express. Zij hebben zowel 2e hands D500 als D7500 liggen. Kan ik mooi voelen en ruiken.
Kan ik mooi mijn oude objectieven houden. Volgens mij is dat wat ik zoek.
Wijs besluit, hoop dat je vindt wat je zoekt. Misschien dat je dan ook die Z5 die ze voor een tientje minder dan de D500 hebben liggen even kunt vasthouden >:) ?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:50
Er zijn al genoeg goede adviezen langsgekomen. Ik sluit me daarbij aan (had bijna hetzelfde dilemma en heb de D500 gekozen). Je kan die body nu 2ehands voor erg leuke prijzen vinden. Overweeg ook de 16-80mm f2.8-4 (ook 2e hands) als opvolger van je 16-85mm, die gaat erg goed samen met de D500 ervaar ik...

[ Voor 3% gewijzigd door Archer_VC10 op 26-07-2024 22:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RBl1972
Het is de D7500 geworden. De d500 kwam qua gewicht teveel in de buurt van de d300s. En dat was nu juist een van mijn drie voorwaarden voor een nieuwe camera. Ik kan weer 10 jaar vooruit. Tegen die tijd is dan misschien de Z-serie aan de beurt :-)
Pagina: 1