HPE Instant On Gateway/Router e.a.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibosh
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-01 12:45
Ik ben op zoek om mijn thuis netwerk te verbeteren (sneller) te maken aangezien ik zopas van provider ben veranderd. Ik ben van 200Mbps naar +800Mbps gegaan dus mijn AP en gateway hebben een upgrade nodig.

Momenteel heb ik een Ubiquity Unify USG-3P als gateway, enkele switchen, en een UAP-AC-Pro als access point. Omdat Ubiquity geen "end-of-life" publiceert heb ik niet echt zin om bij dit merk te blijven. Bij HPE Aruba Instant On is dit er wel: HPE Instant On EOS-Policy en kan je een (beetje) inschatting maken hoe lang je ermee kan doen...

Nu heb ik die Instant-On producten wat bekeken maar ik mis blijkbaar een gateway/router met firewall, port forwarding enz...

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Of zijn er nog andere andere alternatieven die ik zeker ook moet bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Klopt die lijkt HP/Aruba niet te hebben als ze het hebben dan zit er een forse prijs aan.

Dan is Fortinet/Fortigate iets betaalbaarder.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29
Kibosh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:16:
Omdat Ubiquity geen "end-of-life" publiceert heb ik niet echt zin om bij dit merk te blijven.
Ik ben benieuwd wat de rationale hiervan is, aangezien je lifecycle/afschrijving niet gekoppeld is aan de technische levensduur van het apparaat, maar de technische mogelijkheden. Je wil immers vervangen omdat je andere technische behoeftes hebt, niet omdat de geplande EOL datum in zicht komt.

De kans is best groot dat je volgende vervanging vóór de EOL datum valt, simpelweg omdat je dan ook weer snellere AP's wil hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibosh
Aangezien een gateway ook als extra beveiliging dient, wil je deze blijven updaten zodat dit in orde blijft. In iedere software zitten fouten. Ook de functionaliteit wijzigt snel in de internet wereld. Dit moet ook aangepast worden. Bijvoorbeeld een VPN opzetten. Na een Android update kon ik ineens dit niet meer gebruiken via de USG en Ubiquity heeft hiervoor geen update gegeven. EOL was hun antwoord, na 3 jaar toen ik het ding gekocht had. Dus dat wil ik niet meer.

Je vindt ook niets over EOL op Ubiquity behalve dan op hun forums met de vraag om dit toch te geven. HPE heeft wel een EOL, waarin staat dat ze nog 5j support geven nadat een product EOL is. (als ik het juist gelezen heb). Dus het kan zijn dat je nu iets koopt en na 2 jaar alweer pech hebt.

Voila, bij deze heb je uw antwoord.

Maar ik ben op zoek naar "betaalbare" alternatieven die me dezelfde beveiliging kunnen geven. Op zich zou de provider modem genoeg moeten zijn maar daar vertrouw ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kibosh
RobbyTown schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:32:
Klopt die lijkt HP/Aruba niet te hebben als ze het hebben dan zit er een forse prijs aan.

Dan is Fortinet/Fortigate iets betaalbaarder.
Heb je een link naar wat toestel je dan juist bedoelt? Hun gamma is nogal breed (en toch prijzig)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29
Kibosh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:15:
Aangezien een gateway ook als extra beveiliging dient, wil je deze blijven updaten zodat dit in orde blijft. In iedere software zitten fouten. Ook de functionaliteit wijzigt snel in de internet wereld. Dit moet ook aangepast worden. Bijvoorbeeld een VPN opzetten. Na een Android update kon ik ineens dit niet meer gebruiken via de USG en Ubiquity heeft hiervoor geen update gegeven. EOL was hun antwoord, na 3 jaar toen ik het ding gekocht had. Dus dat wil ik niet meer.

Je vindt ook niets over EOL op Ubiquity behalve dan op hun forums met de vraag om dit toch te geven. HPE heeft wel een EOL, waarin staat dat ze nog 5j support geven nadat een product EOL is. (als ik het juist gelezen heb). Dus het kan zijn dat je nu iets koopt en na 2 jaar alweer pech hebt.
Ook bij bedrijven als HPE/Aruba, Fortinet, Cisco heb nooit de garantie dat nieuwe of gewijzigde functies worden toegevoegd in een bestaande productserie. Ook dan loop je het risico dat een bepaalde functie niet meer werkt, zonder dat er een update voor komt ondanks dat de EOL datum nog niet verstreken is.
Maar ik ben op zoek naar "betaalbare" alternatieven die me dezelfde beveiliging kunnen geven. Op zich zou de provider modem genoeg moeten zijn maar daar vertrouw ik niet op.
Ik ben bang je op zoek bent naar een utopie.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Kibosh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Heb je een link naar wat toestel je dan juist bedoelt? Hun gamma is nogal breed (en toch prijzig)...
Tja het is niet te vergelijken met Ubiquiti of Omada TP-Link. Die hebben wel een totaal oplossing inderdaad. Jammer dat HP/Aruba dat niet echt heeft (Instant On lijn heeft switches en APs maar geen routers, tegen dat 'probleem' liep ik ook aan). Ze hebben deze: uitvoering: Aruba 9012 Gateway. maar is niet een oplossing of je moet APs ook in Aruba central kunnen zetten.

Waar ik het over had. Deze word deze veel gebruikt: uitvoering: Fortinet FortiGate 60F

Ivm dual wan.

Je hebt ook de e serie die zijn wat zwakker dan de f serie.

Anders je ook nog Mikrotik misschien is dat iets?

Als je een mooie GUI wil. Misschien Firewalla (ook niet goedkoop)?

Goed om verder te weten. Cloud en lokaal verschilt nogal. Dit heb gemerkt met mijn TP-Link Omada. Bij Aruba Instant On lijkt dat ook het geval zie deze review: Aruba Instant On 1930 8G Class4 PoE 2SFP 124W review door spongepro

Zit ik door de APs te bladeren. Kom ik dit tegen: Aruba Instant On AP11D (inclusief stroomadapter) review door Anoniem: 193142 zoek je zo iets?

[ Voor 35% gewijzigd door RobbyTown op 26-07-2024 19:27 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:16

nelizmastr

Goed wies kapot

RobbyTown schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:00:
[...]

Waar ik het over had. Deze word deze veel gebruikt: uitvoering: Fortinet FortiGate 60F

Ivm dual wan.

Je hebt ook de e serie die zijn wat zwakker dan de f serie.
De letter geeft vooral aan wanneer hij is uitgekomen, niet wat hij kan, dat wordt bepaald door het cijfer. De E serie moet je niet nieuw kopen, die zijn al vrij oud intussen.
De 30E is zelfs als EOL omdat hij geen FortiOS 6.4 heeft gekregen. Geen van de gangbare E-modellen is snel genoeg als je ook Security Profiles gaat inzetten, de F-serie is qua performance een no-brainer.

Saillant detail is dat je poorten ook een andere functie kunt geven. We hebben zakelijk een paar 40F units (stukie goedkoper en nog steeds prima voor gigabit) dual wan gegeven door de Fortilink poort als WAN2 in te zetten :)

Niemand met een 40F koopt exorbitant dure Fortiswitches dus prima optie :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kibosh
RobbyTown schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:00:
[...]

Goed om verder te weten. Cloud en lokaal verschilt nogal. Dit heb gemerkt met mijn TP-Link Omada. Bij Aruba Instant On lijkt dat ook het geval zie deze review: Aruba Instant On 1930 8G Class4 PoE 2SFP 124W review door spongepro

Zit ik door de APs te bladeren. Kom ik dit tegen: Aruba Instant On AP11D (inclusief stroomadapter) review door Anoniem: 193142 zoek je zo iets?
De Instant On AP11D heeft inderdaad wat andere functies als de andere AP's bij Aruba heb ik gezien. Maar echte firewall instellingen ofzo vindt ik er niet van terug. Anders was mijn keuze al gemaakt.

Nu even al die andere merken bekijken zoals die TP-Link Omada dat je genoemd hebt. Ben ook nog iets van Netgear tegengekomen waarop je Bitdefender kan draaien via een abonnement. Klinkt prijzig maar moet het nog verder uitzoeken.

De Fortinets zijn wel te duur vrees ik. En vraag me af of die gebruiksvriendelijk genoeg zijn voor mij.

Alvast bedankt voor de reacties. We komen er nog op terug.

• Kibosh
Voila. Duurde allemaal wat langer maar hier ben ik weer na wat onderzoek te doen.

@FredvZ : Op zich is het inderdaad een utopie gebleken iets betaalbaar te vinden voor thuis met een deftige EOL (end-of-life) beschrijving. Je moet al naar de duurdere types gaan zoals Cisco, Fortinet om hier zekerheid op te vinden. Zeer spijtig maar het is zo...
Maar! Er zijn ook gateways met pfSense op (open source firewall), wat betaalbaarder is, maar ikzelf pas daarvoor.

Zodus: Wordt het Ubiquity updaten met nieuwe gateway en AP wat tussen de 5 a 600 euro zou zijn, of omschakelen naar iets volledig nieuw zoals bijvoorbeeld een WiFi Mesh systeem?

Momenteel neig ik naar om te schakelen op een Mesh systeem. De reden: Alles wordt simpeler + een extra laag bescherming in samenwerking met een anti-virus bedrijf. Bij 2 is dit wel een betalend abonnement, en bij Asus is dit gratis.
  • TP-Link Homeshield (€55 jr) in samenwerking met Norton (vroeger was dit Homecare met Aviva).
  • Asus AiProtection (gratis) in samenwerking met TrendMicro.
  • Netgear Armor (€100 jr) in samenwerking met BitDefender.
  • TP-Link Deco BE65 11000 (WiFi 7) €519 voor 9300 versie, de 11000 nog niet uit?
  • Asus ZenWifi Pro ET12 (WiFi 6E) €589
  • Netgear Orbi 960 11000 (WiFi 6E) €999 (krengen zijn zeer duur)
De units hierboven hebben allemaal nog genoeg ethernet poorten voor de bekabelde toestellen, en minstens 2x +2.5Gbps poorten voor de twee units met een kabel te kunnen verbinden. De 2.5Gbps poort is dan ineens ook wat future proof.

Maar misschien kan ik beter een nieuwe thread beginnen om de 3 Mesh systemen te bespreken zodat de mensen die er misschien één hebben dit ook zien.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kibosh schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:03:
De Fortinets zijn wel te duur vrees ik. En vraag me af of die gebruiksvriendelijk genoeg zijn voor mij.
Als je niet via een werkgever met dikke korting kan regelen, dan is het duur.

Je hebt nog niet de prijs voor paar jaren FortiCare opgezocht. De licentie kan paar keren de hardwareprijs kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 16-08-2024 18:53 ]

Pagina: 1