Hoe gebruik ik geen plastic onder mijn grind?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusjesman
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik wil graag een grind oprit, alleen ik wil geen plastic grindmatten in mijn tuin. Heeft iemand ook ervaring met alternatieven? Ik heb al van alles voorbij zien komen, maar omdat het toch best wel een investering voor mij is zou ik wel graag willen weten wat het beste werkt voordat ik het ga kopen.

Het gaat om een oprit van ongeveer 6 bij 4 meter met een hoekje van iets minder als een halve meter naar mijn voordeur. De steen die ik er neer ga leggen heet piedra red 8-16 en ik kan best wel een eindje naar beneden graven omdat er geen kabels onder mijn oprit liggen. Er is dus veel mogelijk. Heeft iemand ook tips voor mij?

Beste antwoord (via Klusjesman op 29-07-2024 13:26)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Wij hebben een flinke grind oprit (kunnen ongeveer 4 a 5 auto's op staan, en er ligt niets onder. Geen plastic, geen grindmatten. Ik geloof zo dat het beter is mèt, maar ik moet zeggen dat we nauwelijks problemen hebben zonder enige onderlaag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
autobanden?

waarom wil je geen plastic?
er zijn prima gerecycled kunststof matten te vinden. (misschien zelfs van oceaanplastic)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:40
Of gewoon zonder grindmatten. Laag menggranulaat van 20-30cm en die goed aantrillen. Daar het grind gewoon op storten. Enige nadeel is dat je wat spoorvorming kan krijgen. Bij mijn ouders harkten we 1x per jaar de oprit en waren de sporen weer verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48

BCC

piedra red 8-16, dat is toch split, geen grind? Dan kun je het ook in het asfalt leggen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 17:08
Wat @loeberce zegt, gewoon een gebroken-puin baan maken, met een zware triplaat aftrillen en daarop grind.
Werkt al 30 jaar goed bij een meter of 30 oprit. Wel af en toe harken inderdaad.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klusjesman
Bedankt voor jullie hulp.
@jack zomer Ik wil liever geen plastic in de tuin omdat ik alles graag in mijn tuin milieubewust wil doen. Ik snap dat er gerecycled word, maar je weet niet wat voor invloed dat heeft als het er lang ligt. Straks word het nog micro plastic.
@loeberce Die optie had ik ook al bekeken, maar ook daar schijnt dan weer plastic in te zitten. Ik vond het wel een mooie optie en het maakt mij eigenlijk niet echt weel uit dat ik 1x per jaar even moet harken. Ik denk niet dat dit echt veel werk is. Ik zag dat er wel meer opties bestaan qua granulaat.
@BCC Ja klopt, piedra red is inderdaad een split en niet grind. Ik wil alleen liever geen asfalt omdat het niet water doorlatend is. Dat is weer niet goed voor het bodemleven. Ook vind ik het fijn dat er geen plassen met water op blijven staan als het regent.
@Ora et Labora Ik denk inderdaad dat ik dat ga doen. Ik moet alleen even kijken wat voor gebroken puin of granulaat ik ga gebruiken want het moet wel schoon zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Er zijn weinig andere opties die dekkend zijn, het enige dat dan overblijft is niks eronder. Dan moet je heel wat andere rotzooi sprayen of iedere zomer een paar dagen op de knieën om onkruid weg te halen, en je zult op het begin ieder jaar en daarna iedere paar jaar nieuw grind moeten aanvullen.

Ik heb geen andere opties gezien die (al dan niet gerecycled) plastic of rubber bevatten, en het is allemaal kankerverwekkend en breekt af tot microplastics. 9/10 mensen zal het niks boeien, maar ik vind het ook niet zo'n fijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusjesman
@Oon Ja klopt. Het zou dan wel weer harder te zijn als andere rode stenen volgens mijn buurman, dus het vergruizen zal wel wat meevallen. In principe kan ik het gewoon laten bezorgen, dus ik denk niet dat het echt moeilijk is om aan te vullen als dat nodig is. Ik ben ook niet zo precies dat het met de waterpas vlak moet liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-05 16:17
Een andere mileubewuste optie is om betongrastegels te leggen op de oprit. Geen plastic, geen rijsporen en waterdoorlatend. Het is alleen geen grind zoals je in je openingspost aangaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusjesman
@Onderling1987 ja klopt, maar beton vind ik dan weer net niks. Ik hou wel van een beetje kleur in mijn tuin en beton vind ik meestal zo kunstmatig overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-05 16:17
Klusjesman schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:46:
@Onderling1987 ja klopt, maar beton vind ik dan weer net niks. Ik hou wel van een beetje kleur in mijn tuin en beton vind ik meestal zo kunstmatig overkomen.
Klopt, maar doordat er gras in/doorgroeit valt het beton redelijk weg tegen het gras. Ik zie ze bij mij inde buurt best veel terug en ziet er prima uit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 14:37
loeberce schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:23:
Of gewoon zonder grindmatten. Laag menggranulaat van 20-30cm en die goed aantrillen. Daar het grind gewoon op storten. Enige nadeel is dat je wat spoorvorming kan krijgen. Bij mijn ouders harkten we 1x per jaar de oprit en waren de sporen weer verdwenen.
Lekker giftig.
https://pointer.kro-ncrv.nl/onderzoeken/giftige-grond

Veel gemeenten halen menggranulaat weer juist weg.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klusjesman
@Onderling1987 Bedankt voor de tip, maar ik vind het gewoon niet mooi. Ik heb er verder geen waarde oordeel over. Het is gewoon niet mijn ding. Ik hou het liever gewoon bij puur natuur en beton past daar in mijn beleving niet zo in. Misschien is het wel voor sommige mensen heel mooi, maar niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusjesman
@donald_dick die had ik ook al gezien. Vandaar dat ik er wat voorzichtig mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusjesman
Ik heb inmiddels even gebeld met de leverancier en die gaf aan dat er ook gewoon natuursteen granulaten zijn die geen plastic bevatten. @loeberce Ik ga gewoon doen wat je aangaf, maar dan waarschijnlijk met noors graniet granulaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 21:51
Met good old klinkers heb je helemaal geen plastic troep e.d. nodig, en hoef je ook niet te harken. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Terpen Tijn op 27-07-2024 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:16

Dido

heforshe

Terpen Tijn schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:44:
Met good old klinkers heb je helemaal geen plastic troep e.d. nodig, en hoef je ook niet te harken. :)
Nee, en je vernaggelt ook de hemelwaterafvoer.

offtopic:
* Dido is eigenlijk wel voorstanders van een tegeltax voor mensen die een overmatig deel van hun perceel betegelen/bestraten. Maar dat hoort in een eigen topic :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Dat split wat je er in gaat leggen gaat spoorvorming geven.
Nadeel van split is dat het heel lastig te harken is, dus die sporen krijg je moeilijk weg.
Waarom geen 'boerengrind' in dezelfde grootte (4-16mm)?
Is makkelijk te harken (ik spreek uit ervaring) en is redelijk goedkoop bij de lokale zand/grind zuiger te halen.
En het vergruist echt nooit, ook na 100 jaar nog niet.
Nog een voordeel: Grind is gladder, daardoor spoelt het (door de regen) makkelijker schoon dan split. Op den duur komt er toch zand/aarde op je oprit, dan kun je grind 'opharken' en regent het schoon. Bij split hecht het zand en aarde makkelijker vanwege het ruwe oppervlak, dan krijg je ook eerder alggroei en zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:30
Dido schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:46:
[...]

Nee, en je vernaggelt ook de hemelwaterafvoer.

offtopic:
* Dido is eigenlijk wel voorstanders van een tegeltax voor mensen die een overmatig deel van hun perceel betegelen/bestraten. Maar dat hoort in een eigen topic :)
Ik ben vooral voorstander van anderen belasting laten betalen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusjesman
@Yaksa Het harken is voor mij geen probleem. Ook ben ik niet zo bang voor spoorvorming of vergruising omdat het graniet steen is. Het bedrijf geeft zelf aan dat het enorm hard is. Je zou het wat kunnen vergelijken met basalt. Dat vergruist ook bijna niet. ( https://shop.kks.nl/hst/k...D514BA87CC12589A20045E5D6 )
Ook geeft het bedrijf aan dat ik de steen terug mag brengen als het te vies word na verloop van tijd en dan mag ik met korting een nieuwe steen uitzoeken.

Ook wou ik graag rood op mijn oprit en die kleur heeft grind niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Wij hebben een flinke grind oprit (kunnen ongeveer 4 a 5 auto's op staan, en er ligt niets onder. Geen plastic, geen grindmatten. Ik geloof zo dat het beter is mèt, maar ik moet zeggen dat we nauwelijks problemen hebben zonder enige onderlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:16
Of dit soort grasbetontegels:
https://www.sierbestratin...0/kijlstra-keigrasstenen/

Het nadeel van los grit is,is dat het "wegloopt". Je sleept altijd wat mee, wat dan op straat komt en sta je regelmatig de boel weer bij elkaar te vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusjesman
Bedankt dat je meedenkt, maar ik hou niet zo van beton in mijn tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klusjesman
Ik heb het inmiddels aangelegd met noors graniet 0-32 als onder bodem en piedra red 8-16 als siersplit er bovenop. Ik ben er erg tevreden mee.

Bedankt voor de hulp iedereen, maar ik hoef niet meer tips te ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 11:50
@Klusjesman Foto? Ben toch wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusjesman
@Truus01 ik moet er nog even over nadenken om dat te doen. Ik weet niet of het een goed idee is om mijn huis online te zetten. Ik ben ook nog niet helemaal klaar met de voortuin. Als ik het online post doe ik dat liever als de tuin ook af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-05 11:50
Klusjesman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:33:
@Truus01 ik moet er nog even over nadenken om dat te doen. Ik weet niet of het een goed idee is om mijn huis online te zetten. Ik ben ook nog niet helemaal klaar met de voortuin. Als ik het online post doe ik dat liever als de tuin ook af is.
Detail foto van alleen het grind? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klusjesman
Truus01 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Detail foto van alleen het grind? ;)
Ik zal na het werk vanavond even een close-up foto maken van de split.
Pagina: 1