Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-03 17:37
Ik zoek een laptop die de bouwkwaliteit en gebruiksgemak heeft van een macbook (o.a. stille ventilatoren, lange accuduur, goed scherm, goed toetsenbord en trackpad, goede behuizing), maar geen macbook is. Waarom? Omdat ik native Windows wil draaien en even in een drukke periode zit, en daarom geen tijd heb om te tweaken.

Wat ga ik ermee doen?
In de eerste instantie vooral dingen die weinig intensief zijn. Schrijven, administratie, mediaconsumptie, surfen op internet. Ik game ook graag maar stel me tevreden met oudere spellen of indie games die weinig vragen van een laptop. Dat is overigens wel een must: oudere spellen kunnen draaien zoals Red Alert 2.

Wat is je budget?
Omdat ik van plan ben om hier meerdere uren per dag op te zitten en ik graag met een goed, afgewerkt en geoptimaliseerd product werk heb ik niet echt een maximum met oog op kosten-baten, maar meer dan 2000 euro wou ik er toch niet aan uitgeven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Liefst zo licht en zo stevig mogelijk, maar ik wil wel bv. het geheugen kunnen uitbreiden of de harde schijf kunnen verwisselen als dat nodig is. Geen vastgesoldeerd geheugen dus, als het even kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- Moeilijk. Ik heb tot nu toe altijd een thinkpad T520 gehad waar ik op zich tevreden over was (vooral het scherm en toetsenbord, lag ook een nette Nvidia NVS 4200M in), maar deze is nu te log en begint echt op het eind van z'n latijn te zitten. Ik heb goede en slechte dingen over de X1 Carbon van Lenovo gehoord (slechte service bij problemen). Van het werk heb ik een HP Elitebook die ontzettend goed is qua bouwkwaliteit, accu en algemene kwaliteit maar het scherm mag wel wat beter.

[ Voor 13% gewijzigd door Tweaker2020 op 26-07-2024 12:21 ]

Beste antwoord (via Tweaker2020 op 31-07-2024 20:36)

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb zelf MacBook, Dell (XPS), Lenovo en Surface laptops gehad.

De nieuwe Surface Laptop 7 is veruit de stevigste en stilste laptop van allemaal. Het 3:2 glossy (touch) scherm is prachtig en de haptische trackpad is erg fijn. Let wel op dat er een Snapdragon X ARM-processor in zit. Maar als je voornamelijk internet en Office-applicaties gebruikt, is het de meest solide Windows-laptop die je momenteel kunt krijgen. Hij lijkt echt op een MacBook qua uiterlijk en bouwkwaliteit.

Helaas is het geheugen gesoldeerd (net als bij een MacBook), maar de SSD kun je wel zelf upgraden. Ik heb zelf een uitvoering met 16GB geheugen en dat is voor mij ruimschoots voldoende.

De prijzen van een Surface Laptop 7 liggen rond de prijzen van een MacBook Air met dezelfde specificaties. Niet goedkoop dus. Je kunt de Surface Laptop 7 bekijken bij verschillende vestigingen van de MediaMarkt.

Prijzen:
https://www.microsoft.com...-7th-edition/8tq2hq5xxkj9

Verlijking tussen Surface Laptop 7 X Elite en MacBook Air M3:
YouTube: 15" Surface Laptop 7 X Elite vs 15" MacBook Air M3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46

Barrycade

Through the...

Maar je wil dus andere modellen nog aangeboden krijgen dan die Elitebook die alle vinkjes heeft?

Als je geen tijd hebt waar ga je dan niet voor? Dan weet je precies wat je krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanntje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-02 10:01
De nieuwe Surface Pro laptop is precies wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
Barrycade schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:55:
Maar je wil dus andere modellen nog aangeboden krijgen dan die Elitebook die alle vinkjes heeft?

Als je geen tijd hebt waar ga je dan niet voor? Dan weet je precies wat je krijgt.
Dat is eigenlijk een hele goede vraag. Ik heb even gekeken maar het lijkt erop dat dit model niet meer in voorraad is:
https://www.hp.com/nl-nl/...d=8a4c5ea&opt=abh&sel=ntb

Ik zou wel kunnen gaan voor een andere variant, ik weet niet of er specifieke zaken zijn waar ik hier op moet letten?

https://www.hp.com/nl-nl/...px?q=HP%20EliteBook%20840

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
sanntje schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:04:
De nieuwe Surface Pro laptop is precies wat je zoekt.
Bedankt voor je suggestie!

Het enige wat me minder lijkt, is het toetsenbord bij de 2-in-1:
https://www.microsoft.com...11th-edition/8n9t09p96cmj

Of bedoel je de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:22
Tweaker2020 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Bedankt voor je suggestie!

Het enige wat me minder lijkt, is het toetsenbord bij de 2-in-1:
https://www.microsoft.com...11th-edition/8n9t09p96cmj

Of bedoel je de laptop?
Hij bedoelde waarschijnlijk de laptop. Dat gezegd hebbende ik heb de Surface Pro, Snapdragon met het funky veel te dure toetsenbord. En, ok.. €500,- voor een los toetsenbord is echt absurd, maar de tactile feedback op het mousepad is wel echt fijn. Het toetst verder ook prima, niet bijzonder. Maar zeker niet slecht.
Wat je wel even wil dubbelchecken is hoe de software voor Windows on arm er voor staat. Ik had mij bijvoorbeeld vergist in Adobe Lightroom, classic wordt (nog) niet ondersteund, Cloud wel. En bij Adobe kan je dus niet de x86 versies installeren..
Verder is het een mooi apparaat, al vind ik de levensduur van de batterij niet heel denderend. Met een paar uurtjes toch al op 60%.

Een beetje een rant waarvan ik hoop dat het je helpt. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Een surface pro is net zo onmogelijk te repararen als een macbook. :P

Desalniettemin heb ik deze aan meerdere mensen aangeraden en zijn ze er heel tevreden mee. Ze kosten alleen wel een hoop.

Het enige nadeel wat ze ervaren is dat er helemaal geen usb a meer op zit. Dus even een usb stickje gebruiken zal de komende jaren nog wat tegenvallen, of dongles. Net als bij macbook toch?

Disk vervangen kan ook, er zit de kleinste nvme kaart achter een klepje als ik het goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
analogworm schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Hij bedoelde waarschijnlijk de laptop. Dat gezegd hebbende ik heb de Surface Pro, Snapdragon met het funky veel te dure toetsenbord. En, ok.. €500,- voor een los toetsenbord is echt absurd, maar de tactile feedback op het mousepad is wel echt fijn. Het toetst verder ook prima, niet bijzonder. Maar zeker niet slecht.
Wat je wel even wil dubbelchecken is hoe de software voor Windows on arm er voor staat. Ik had mij bijvoorbeeld vergist in Adobe Lightroom, classic wordt (nog) niet ondersteund, Cloud wel. En bij Adobe kan je dus niet de x86 versies installeren..
Verder is het een mooi apparaat, al vind ik de levensduur van de batterij niet heel denderend. Met een paar uurtjes toch al op 60%.

Een beetje een rant waarvan ik hoop dat het je helpt. 😅
jeroen3 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:25:
Een surface pro is net zo onmogelijk te repararen als een macbook. :P

Desalniettemin heb ik deze aan meerdere mensen aangeraden en zijn ze er heel tevreden mee. Ze kosten alleen wel een hoop.

Het enige nadeel wat ze ervaren is dat er helemaal geen usb a meer op zit. Dus even een usb stickje gebruiken zal de komende jaren nog wat tegenvallen, of dongles. Net als bij macbook toch?

Disk vervangen kan ook, er zit de kleinste nvme kaart achter een klepje als ik het goed herinner.
Hmm... Dat moeilijk repareren vind ik toch wel minder, al besef ik dat het een kwestie van kiezen zal zijn tussen enerzijds mobiliteit en anderzijds repareerbaarheid (en ik vroeg natuurlijk ook wel om 'iets macbook achtigs' :D). Maar dat bv. het geheugen vast gesoldeerd is vind ik dan eigenlijk niet kunnen, dat maakt enorm veel uit qua levenslengte (mijn thinkpad ging van 4 naar 16 gb). Anderzijds: als hij nu 6 jaar of langer meegaat is dat z'n prijs ook wel weer waard, maar dat is natuurlijk moeilijk te voorspellen of het straks nog afdoende gaat zijn.

@analogworm : ik lees op internet dat er emulatiemogelijkheden zijn voor 86/64-architectuur, zou dat geen oplossing zijn? Ik vermoed namelijk dat ik dat nogal eens ga nodig hebben aangezien ik soms wat oudere drivers gebruik (b.v. voor een mengpaneeltje waar ik wel eens mee klooi).

edit: ik lees net dat oude games dus niet draaien. Dat is wel een dealbreaker helaas.

Alleszins veel dank voor jullie input en hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker2020 op 26-07-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Waarom niet opnieuw een Thinkpad?

Ik heb net een nieuwe T16 gen2 gekocht met AMD 7840U cpu, deze heeft tevens een razendsnelle iGPU onboard.
Met 32GB. Zelf heb ik de goedkoopste 256 GB ssd besteld, en deze meteen vervangen door een single sided 4TB ssd. Tevens het 400 lit scherm wat zuiniger is, en de dikke 86Wh accu. Was iets van 1350 euro kwijt (*zonder de 4tb ssd natuurlijk)

Resultaat een accuduur die reallife makkelijk 12 uur meegaat (de reviews hebben het in het zuinigste scenario ook over bijna 11 uur, maar dat is met de kleinere 52 Wh batterij :) )

https://www.notebookcheck...-Ryzen-7040.841646.0.html

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-06 15:28
Als je vergelijkbare bouwkwaliteit met een MacBook wil, zou ik wegblijven bij de EliteBooks. Deze gebruiken toch nog veel plastic en voelen niet zo stevig aan. De Surface lijn van Microsoft komt kwa bouwkwaliteit goed in de buurt, echter zien wij dat deze gigantisch veel defecten vertonen t.o.v. andere fabrikanten.

De XPS of Precision lijnen van Dell zijn denk ik wel de moeite waar om naar te kijken; stevig gebouwd, mooi vormgegeven en een prachtig scherm.

Ik denk dat er eigenlijk geen enkele fabrikant van Windows laptops is die de bouwkwaliteit van MacBooks kan evenaren, maar het gat wordt steeds kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
psy schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:00:
Waarom niet opnieuw een Thinkpad?

Ik heb net een nieuwe T16 gen2 gekocht met AMD 7840U cpu, deze heeft tevens een razendsnelle iGPU onboard.
Met 32GB. Zelf heb ik de goedkoopste 256 GB ssd besteld, en deze meteen vervangen door een single sided 4TB ssd. Tevens het 400 lit scherm wat zuiniger is, en de dikke 86Wh accu. Was iets van 1350 euro kwijt (*zonder de 4tb ssd natuurlijk)

Resultaat een accuduur die reallife makkelijk 12 uur meegaat (de reviews hebben het in het zuinigste scenario ook over bijna 11 uur, maar dat is met de kleinere 52 Wh batterij :) )

https://www.notebookcheck...-Ryzen-7040.841646.0.html
Ik sta zeker open voor thinkpads. Deze ziet er netjes uit, ook met de klassieke look _/-\o_ Ik zie wel dat het geheugen altijd gesoldeerd is, kan dat? Daar ben ik geen voorstander van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
MiguelXL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:01:
Als je vergelijkbare bouwkwaliteit met een MacBook wil, zou ik wegblijven bij de EliteBooks. Deze gebruiken toch nog veel plastic en voelen niet zo stevig aan. De Surface lijn van Microsoft komt kwa bouwkwaliteit goed in de buurt, echter zien wij dat deze gigantisch veel defecten vertonen t.o.v. andere fabrikanten.

De XPS of Precision lijnen van Dell zijn denk ik wel de moeite waar om naar te kijken; stevig gebouwd, mooi vormgegeven en een prachtig scherm.

Ik denk dat er eigenlijk geen enkele fabrikant van Windows laptops is die de bouwkwaliteit van MacBooks kan evenaren, maar het gat wordt steeds kleiner.
Dank voor je input!

Ik moet wel zeggen dat mijn Elitebook juist heel erg stevig aanvoelt, zowel de behuizing, als het toetsenbord, geen schermwobble enz. Ik zou ook wel denken dat deze volledig van aluminium is al kan dat misschien gezichtsbedrog zijn. Maar ik zal zeker ook eens naar de XPS of PRecision kijken. Heb je misschien specifieke suggesties qua model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Tweaker2020 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Ik sta zeker open voor thinkpads. Deze ziet er netjes uit, ook met de klassieke look _/-\o_ Ik zie wel dat het altijd geheugen gesoldeerd is, kan dat? Daar ben ik geen voorstander van.
Klopt, dat vond ik in eerste instantie ook wel vervelend. Het schijnt dat je wel de optie 64GB kán nemen, al vond ik hem zelf niet. Goed, ik vond 32 GB al voldoende, daar draaien mijn desktop's thuis ook op, moet voor mij voldoende zijn voor de komende jaren. Er schijnen ook Thinkpad's te zijn waarbij je wel verwisselbaar memory hebt, maar ik wilde persé deze ene configuratie met AMD en deze dikke accu vanwege de absurd lange batterijtijd welke je dan krijgt. Terwijl hij met zo'n 1,8 kg nog goed mee te nemen is.
Heb hem vorige week in Japan nog voor een groot deel in mijn rugzak gehad en overal mee heen gesjouwd. Nee het is geen klein 12/13 inch laptopje, maar het grote 1920x1200 scherm is mij wel veel waard.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:32
Lenovo Slim of Yoga lijn bekeken? Mooie slanke laptops, vaak goede schermen, etc. Ik zou eens op notebookcheck neuzen, daar worden ook de schermen heel fijn beoordeeld.

Staar je niet blind op gebruikte processors, vergelijk echt de resultaten van die laptop. Sommige behuizingen zijn zo slank met minder goede koeling dat een processor bijvoorbeeld maar een paar minuten op de volle belasting werkt. Dat kun je bij notebookcheck ook heel goed zien.

HP Spectre lijn bekeken?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:55
Zoals al genoemd, de Surface Pro laptops zijn heel netjes.

Eventuele alternatieven: Asus Zenbook OLED of Galaxy Book3 of 4 Pro... beide zeer degelijke laptops, mooie materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
Arjan90 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:07:
Lenovo Slim of Yoga lijn bekeken? Mooie slanke laptops, vaak goede schermen, etc. Ik zou eens op notebookcheck neuzen, daar worden ook de schermen heel fijn beoordeeld.

Staar je niet blind op gebruikte processors, vergelijk echt de resultaten van die laptop. Sommige behuizingen zijn zo slank met minder goede koeling dat een processor bijvoorbeeld maar een paar minuten op de volle belasting werkt. Dat kun je bij notebookcheck ook heel goed zien.

HP Spectre lijn bekeken?
Dank voor je suggesties. Toevallig overwoog ik de Yoga Slim 7 toen ik de review op de tweakers frontpage zag verschijnen. In eerste instantie schreef ik deze af wegens het ontbreken van een jackaansluiting. Echter krijg je een verloopstuk meegeleverd en als ik 'on the go' ben heb ik toch altijd bluetooth oortjes of koptelefoon bij, dus eigenlijk is dit totaal geen punt besef ik nu. Blijft alleen de mogelijke issue met x64/86 over. Ik moet me hier eens wat beter in verdiepen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker2020 op 26-07-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
MicGlou schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:07:
Zoals al genoemd, de Surface Pro laptops zijn heel netjes.

Eventuele alternatieven: Asus Zenbook OLED of Galaxy Book3 of 4 Pro... beide zeer degelijke laptops, mooie materialen.
De surface pro lijkt me heel goed, maar wegens mogelijke compatibiliteitsissues met de x86/64 twijfel ik hier nu wel aan. De Asus zenbook ga ik zeker eens verder bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:55
Tweaker2020 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:19:
[...]

De surface pro lijkt me heel goed, maar wegens mogelijke compatibiliteitsissues met de x86/64 twijfel ik hier nu wel aan. De Asus zenbook ga ik zeker eens verder bekijken.
De meeste Surface laptops hebben gewoon "normale" CPU's... alleen het allerlaatste model de 7 is met SD.

Overigens is het met de prijstelling van de Surface apparaten net zoals met die van Apple... een basis model is nog redelijk betaalbaar, maar zodra je wat meer opslag of geheugen wil dan schieten de prijzen omhoog.

Wat dat betreft zit je prijstechnisch wat beter bij de Galaxy Book of de ZenBook.

Dit is volgens mij een hele mooie deal: uitvoering: ASUS Zenbook S 16 UM5606WA-RK003W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Tweaker2020 wat voor een schermgrootte wil je eigenlijk? Lees ik daaroverheen? Dat kan nogal schelen qua welke laptop bij je past en wat er beschikbaar is. Overigens bedoelde ik niet de Snapdragon variant van de Slim 7x. Er zijn ook AMD/Intel varianten.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
MicGlou schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:32:
[...]

De meeste Surface laptops hebben gewoon "normale" CPU's... alleen het allerlaatste model de 7 is met SD.

Overigens is het met de prijstelling van de Surface apparaten net zoals met die van Apple... een basis model is nog redelijk betaalbaar, maar zodra je wat meer opslag of geheugen wil dan schieten de prijzen omhoog.

Wat dat betreft zit je prijstechnisch wat beter bij de Galaxy Book of de ZenBook.

Dit is volgens mij een hele mooie deal: uitvoering: ASUS Zenbook S 16 UM5606WA-RK003W
Dat ziet er inderdaad uit als een goede deal! Thanks, ik ga ‘m overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
Arjan90 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:35:
@Tweaker2020 wat voor een schermgrootte wil je eigenlijk? Lees ik daaroverheen? Dat kan nogal schelen qua welke laptop bij je past en wat er beschikbaar is. Overigens bedoelde ik niet de Snapdragon variant van de Slim 7x. Er zijn ook AMD/Intel varianten.
Sorry, dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Ik zoek een grootte van rond de 15 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Tweaker2020 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:04:
[...]

Dat ziet er inderdaad uit als een goede deal! Thanks, ik ga ‘m overwegen.
Die is wel 16 inch, maar aan de andere kant ook de nieuwe AMD processor. De PX13 van Asus is een 2-in-1 met een krachtigere processor, maar volgens mij wel iets boven je budget.

Ik zou serieus eens naar de Spectre lijn kijken, wij hebben er één van ik geloof 2016 en die doet het nog steeds heel goed, hele goede kwaliteit! Als huidige kwalitatief vergelijkbaar zijn, zijn dat mooie laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
Arjan90 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Die is wel 16 inch, maar aan de andere kant ook de nieuwe AMD processor. De PX13 van Asus is een 2-in-1 met een krachtigere processor, maar volgens mij wel iets boven je budget.

Ik zou serieus eens naar de Spectre lijn kijken, wij hebben er één van ik geloof 2016 en die doet het nog steeds heel goed, hele goede kwaliteit! Als huidige kwalitatief vergelijkbaar zijn, zijn dat mooie laptops.
De Spectre zal ik ook zeker bekijken/meenemen in mijn overweging, dank voor je advies!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Niet online

De nieuwe Surface Laptop 7 is veruit de stevigste en stilste laptop van allemaal. Het 3:2 glossy (touch) scherm is prachtig en de haptische trackpad is erg fijn. Let wel op dat er een Snapdragon X ARM-processor in zit. Maar als je voornamelijk internet en Office-applicaties gebruikt, is het de meest solide Windows-laptop die je momenteel kunt krijgen. Hij lijkt echt op een MacBook qua uiterlijk en bouwkwaliteit.

Helaas is het geheugen gesoldeerd (net als bij een MacBook), maar de SSD kun je wel zelf upgraden. Ik heb zelf een uitvoering met 16GB geheugen en dat is voor mij ruimschoots voldoende.

De prijzen van een Surface Laptop 7 liggen rond de prijzen van een MacBook Air met dezelfde specificaties. Niet goedkoop dus. Je kunt de Surface Laptop 7 bekijken bij verschillende vestigingen van de MediaMarkt.

Prijzen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
erikloman schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:30:

Prijzen:

Ik ben deze idd sterk aan het overwegen. Iedereen die 'm in handen heeft gehad/getest heeft, lijkt lovend.
Buiten de mogelijks tragere prestaties van een SD X voor x86/64 emulaties, zijn er nog andere risico's in dit opzicht? Ik kan oudere spellen wel gewoon spelen, heb ik begrepen? Qua programma's gebruik ik niks flitsends dus idd lijkt me het risico hier laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
MiguelXL schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:01:
Als je vergelijkbare bouwkwaliteit met een MacBook wil, zou ik wegblijven bij de EliteBooks. Deze gebruiken toch nog veel plastic en voelen niet zo stevig aan.
Dit is ook mijn ervaring met een laptop van werk, Elitebook, vast net een andere variant, maar zelfde prijscategorie. Ik ben in tegenstelling tot TS juist ook niet onder de indruk van de bouwkwaliteit. De omhulling van het scherm is van plastic en na 4 jaar is het scharnier ook een beetje lam aan het worden. Het scherm is zoals TS al zegt ook niet bijzonder, lage resolutie.

Verder irriteren mij vooral de Windows-ecosysteem specifieke problemen, zoals virusscanners (want zakelijk) die alles 3x trager maken, driver-problemen (veronderstel ik) waardoor je zit met echo's in Zoom-calls als je geen externe headset o.i.d. gebruikt, echt, ik wist niet dat dit nog een ding kon zijn in deze eeuw. Verder werkt sleep nooit echt lekker zoals bij een Mac, na een dag of twee is de accu dood. Plus een batterijduur van 2 a 3 uur op zijn hoogst. Maar goed, dat is wat je betaalt voor geen vertikale integratie, denk ik maar. (Het is niet alsof dit onder Linux wezenlijk beter is, maar bij Macs dus absoluut wel).

Dell XPS ziet er minder sexy uit maar zijn prima, de Surface hardware is ook mooi en stevig idd (zeg ik als bepaald niet Microsoft fan), maar als er veel defecten zijn is dat wel weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Niet online
Tweaker2020 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:47:
[...]
Ik kan oudere spellen wel gewoon spelen, heb ik begrepen? Qua programma's gebruik ik niks flitsends dus idd lijkt me het risico hier laag.
Voor gaming is de Snapdragon X niet erg geschikt. Het ligt sterk aan welk spel je wilt gaan spelen.

Zie ook dit filmpje:
YouTube: GAMING on a Snapdragon X Elite Laptop! (15+ Games Tested)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFXcy9U1gvBp9y0wqV3L6sd5FnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26avLnsFtDIN6dqqhMNhTfPu.jpg?f=fotoalbum_large

Welke spellen denk je te gaan spelen? Ik kan ze eventueel voor je proberen.

[ Voor 44% gewijzigd door erikloman op 29-07-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
erikloman schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Voor gaming is de Snapdragon X niet erg geschikt. Het ligt sterk aan welk spel je wilt gaan spelen.

Zie ook dit filmpje:
YouTube: GAMING on a Snapdragon X Elite Laptop! (15+ Games Tested)

[Afbeelding]

Welke spellen denk je te gaan spelen? Ik kan ze eventueel voor je proberen.
Dank je hiervoor! Ik wou in eerste instantie vooral oudere spellen spelen (denk 'heel' oud, zoals Red Alert 2, Age of Mythology, AoE2) en niet-belastende indie games zoals Slay The Spire, maar het is natuurlijk wel zonde als je 'eigenlijk' ook moderne games zou moeten kunnen draaien, zoals Baldur's Gate 3, als je toch al dit geld uitgeeft. Lastig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
Wilke schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Dit is ook mijn ervaring met een laptop van werk, Elitebook, vast net een andere variant, maar zelfde prijscategorie. Ik ben in tegenstelling tot TS juist ook niet onder de indruk van de bouwkwaliteit. De omhulling van het scherm is van plastic en na 4 jaar is het scharnier ook een beetje lam aan het worden. Het scherm is zoals TS al zegt ook niet bijzonder, lage resolutie.

Verder irriteren mij vooral de Windows-ecosysteem specifieke problemen, zoals virusscanners (want zakelijk) die alles 3x trager maken, driver-problemen (veronderstel ik) waardoor je zit met echo's in Zoom-calls als je geen externe headset o.i.d. gebruikt, echt, ik wist niet dat dit nog een ding kon zijn in deze eeuw. Verder werkt sleep nooit echt lekker zoals bij een Mac, na een dag of twee is de accu dood. Plus een batterijduur van 2 a 3 uur op zijn hoogst. Maar goed, dat is wat je betaalt voor geen vertikale integratie, denk ik maar. (Het is niet alsof dit onder Linux wezenlijk beter is, maar bij Macs dus absoluut wel).

Dell XPS ziet er minder sexy uit maar zijn prima, de Surface hardware is ook mooi en stevig idd (zeg ik als bepaald niet Microsoft fan), maar als er veel defecten zijn is dat wel weer jammer.
Dank om je ervaringen te delen. Ik moet wel zeggen dat mijn ervaringen met de EliteBook totaal anders zijn, misschien hebben we het over verschillende submodellen? Qua accu haal ik gemakkelijk een werkdag van 8 uur. Kan er ook wel mee te maken hebben dat ik niks belastends draai maar enkel de standaard office-achtige programma's. Aangezien ik een type ben dat werk en privé strikt gescheiden houd heb ik besloten om in ieder geval geen EliteBook te kopen. Beetje knullige reden misschien, maar een mens zit soms vreemd in elkaar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 11:43
Ik heb recentelijk (~1 maand terug) ongeveer hetzelfde probleem gehad. Ook met 'redelijke spoed' gewoon mijn gedateerde en overlijdende laptop vervangen. Future proof/upgradebaar stond redelijk hoog, <15", en ik wilde al minimaal 2TB SSD wat nagenoeg direct een upgrade betekent (of >2K aftikken).

Ook ik zou lichte taken hebben, mijn primaire game is de klassieker OpenTTD, en inderdaad geen Macbook omdat ik een gewoontedier ben en deze niet betaalbaar >2 schermen aan kan sturen. In het verleden heb ik ook altijd vaak gekozen voor werkpaardlaptops (Dell Latitude, Dell Precision), en mijn laatste huisdiertje was een Surface Pro 4. Vanuit werk een Toshiba nogiets en recentelijker een HP Elitebook en nu een HP Zbook.

Ipv een ticket te openen (maar heb wel nog ergens een concept openingspost staan), heb ik uiteindelijk gekozen voor een voor een Framework laptop. Grofweg de 13", AMD 7840U, 60Hz scherm (ivm levertijd en vaak "gedocked") als barebone gekocht, en in Nederland een 4TB SSD, 64GB en W11 erbij gevonden (goedkoper dan meebestellen). Ongeveer 2000E totaal.

In hoeverre dit matcht aan jouw eisenpakket (met mijn interpretatie):
- Stille ventilatoren: Nee. Bij het typen van dit bericht zijn ze stil (=uit), onder load hoor je ze.
- Lange accuduur: Voor mij goed genoeg.
- Goed scherm: Ja
- Goed toetsenbord: Ja
- Goede behuizing: Ja
- Upgradebaar: Ja
- <2000E: Ja (maar je mag zelf finetunen ;))

Ipv nu een complete review te schrijven om je misschien te overtuigen, is review: De Zen4-upgrade voor de Framework Laptop (en het linkje erin naar de intel review erbij mbt bouwdegelijkheid) misschien een betere indicatie, en ook een goede vergelijking met andere laptops.

Framework checkt zeker niet alles af voor je, maar voor mij was het een goede keus met een soortgelijk eisenpakket (voor zover ik het kon vinden in het ticket, ik mis misschien gewenste grootte). Maar het is ook een ander concept en andere markt dan Apple/HP/Dell/Lenovo/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tweaker2020 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Ik sta zeker open voor thinkpads. Deze ziet er netjes uit, ook met de klassieke look _/-\o_ Ik zie wel dat het geheugen altijd gesoldeerd is, kan dat? Daar ben ik geen voorstander van.
Dat is helaas bijna altijd het geval. Of je moet een hp z-book (Studio) willen, waar dit iig nog niet zo was (wel 2 nvme slots en 2 dimm slots), maar ook een slok duurder dan een EliteBook. M.i. dan toch niet waard.

De Thinkpads T's lijken iets dunner geworden te zijn dan eerder (hier in huis zijn 2 versies met 4 jaar ertussen). En anders een Thinkpad T de S-variant. Ik vind zelf de 16:10 verhouding erg fijn. Een Thinkpad T is wel iets zwaarder dan een EliteBook + lijkt heel soms last te hebben van BSODs. Reden onbekend. Soms weken niet.

Als je voor Dell kiest, dan is een XPS dunner en daardoor waarschijnlijk duurder dan een Latitude. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden (betalen).

Een computerboer kan adhv van zijn reparaties vertellen welke van de grote 3 het meest betrouwbaar is. Ik denk Dell op 3 en HP en Lenovo stuivertje wisselen (voor de genoemde zakelijke modellen). Ik heb te weinig laptops voorbij zien komen om dit te kunnen onderbouwen, maar spreek de leverancier van de laatste laptop na (die ons een Thinkpad T verkocht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikloman
  • Niet online
Tweaker2020 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Dank je hiervoor! Ik wou in eerste instantie vooral oudere spellen spelen (denk 'heel' oud, zoals Red Alert 2, Age of Mythology, AoE2) en niet-belastende indie games zoals Slay The Spire, maar het is natuurlijk wel zonde als je 'eigenlijk' ook moderne games zou moeten kunnen draaien, zoals Baldur's Gate 3, als je toch al dit geld uitgeeft. Lastig wel.
Je kan ook kijken op deze site of je game draait op ARM
https://www.worksonwoa.com/games/

Zoals Slay The Spire:
https://www.worksonwoa.com/games/slay_the_spire/

[ Voor 6% gewijzigd door erikloman op 30-07-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
kdekker schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:07:
[...]

Dat is helaas bijna altijd het geval. Of je moet een hp z-book (Studio) willen, waar dit iig nog niet zo was (wel 2 nvme slots en 2 dimm slots), maar ook een slok duurder dan een EliteBook. M.i. dan toch niet waard.

De Thinkpads T's lijken iets dunner geworden te zijn dan eerder (hier in huis zijn 2 versies met 4 jaar ertussen). En anders een Thinkpad T de S-variant. Ik vind zelf de 16:10 verhouding erg fijn. Een Thinkpad T is wel iets zwaarder dan een EliteBook + lijkt heel soms last te hebben van BSODs. Reden onbekend. Soms weken niet.

Als je voor Dell kiest, dan is een XPS dunner en daardoor waarschijnlijk duurder dan een Latitude. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden (betalen).

Een computerboer kan adhv van zijn reparaties vertellen welke van de grote 3 het meest betrouwbaar is. Ik denk Dell op 3 en HP en Lenovo stuivertje wisselen (voor de genoemde zakelijke modellen). Ik heb te weinig laptops voorbij zien komen om dit te kunnen onderbouwen, maar spreek de leverancier van de laatste laptop na (die ons een Thinkpad T verkocht)
Dank voor je bedenkingen! Ik begin wat terug te komen van het veto op gesoldeerde geheugen, aangezien ze dat allemaal bijna lijken te hebben. Terug een thinkpad hou ik dan ook zeker in overweging aangezien ik wel een zwak voor die dingen heb. XPS staat ook nog steeds op de lijst al zijn ze idd erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker2020
Overigens: dank voor al jullie goede suggesties. Ik geloof dat ik genoeg materiaal heb om een afgewogen keuze te kunnen maken. Voorlopig neig ik toch naar de nieuwe surface pro modellen gezien deze het dichtst een MacBook benaderen qua kwaliteit. Enig nadeel is de architectuur maar ik denk niet dat dat in de praktijk echt een issue zal zijn gezien ik nauwelijks gespecialiseerde software draai en gamen eerder een bijzaak is. De ander genoemde modellen heb ik echter zeker nog niet afgeschreven. Ik ga er eens goed voor zitten. Thanks allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tweaker2020 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:30:
[...]

Dank voor je bedenkingen! Ik begin wat terug te komen van het veto op gesoldeerde geheugen, aangezien ze dat allemaal bijna lijken te hebben. Terug een thinkpad hou ik dan ook zeker in overweging aangezien ik wel een zwak voor die dingen heb. XPS staat ook nog steeds op de lijst al zijn ze idd erg duur.
Je geeft een leuke reactie terug. Succes met je zoektocht en wellicht is het leuk om tzt te delen wat je gekozen hebt.

Bij mij speelde de prijs een behoorlijke rol: ik heb al diverse malen een nieuwe-in-de-verpakking laptop gekocht, die uit een overtollige voorraad van een bedrijf kwam. Op Tweakers zijn of waren meerdere van die bedrijven actief, waar je dus voor ca 1000 een zgan zaken laptop koopt, met doorgaans nog een kleine drie jaar garantie. Ik was er blij mee, want het scheelde toch wel ca 400 met de gangbare nieuwprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Tweaker2020 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:34:
Overigens: dank voor al jullie goede suggesties. Ik geloof dat ik genoeg materiaal heb om een afgewogen keuze te kunnen maken. Voorlopig neig ik toch naar de nieuwe surface pro modellen gezien deze het dichtst een MacBook benaderen qua kwaliteit. Enig nadeel is de architectuur maar ik denk niet dat dat in de praktijk echt een issue zal zijn gezien ik nauwelijks gespecialiseerde software draai en gamen eerder een bijzaak is. De ander genoemde modellen heb ik echter zeker nog niet afgeschreven. Ik ga er eens goed voor zitten. Thanks allemaal!
uitvoering: Lenovo Yoga Slim 7 14Q8X9 (83ED001RMH) deze overwogen? Qua bouwkwaliteit is die ook heel erg goed en je hebt bij lenovo altijd de mogelijkheid om de garantie eenvoudig uit te breiden naar garantie aan huis. Dat is bij Microsoft niet mogelijk. En de Lenovo heeft 32GB
Pagina: 1