Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roosje2345
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-09-2024
Gigabyte AERO 5 KE4-72EE614SH | 15.6" OLED | Intel i7-12700H | 16GB RAM | 1TB SSD | NVIDIA GeForce RTX 3060 | Windows OS | QWERTY Toetsenbord

Gisteren is mijn nieuwe laptop aangekomen, gelijk geïnstalleerd natuurlijk en volledig opgeladen. Nu blijkt dat de laptop op het netstroom moet blijven, anders valt die uit. De accu geeft aan op 100% te zijn, dus hij laadt wel op.
Kan het alleen aan de accu liggen?
Gigabyte gemaild, maar die geeft aan het contact verder met Amazon af te handelen omdat de laptop binnen een jaar aangeschaft is. Dan zou ik de laptop moeten retourneren, maar die is daar niet meer te verkrijgen (aanbieding gekocht). Verder geen inhoudelijke informatie gehad.
Iemand anders gaf aan dat het eventueel nog aan de drivers kan liggen, alleen heb ik de laptop al naar de fabrieksinstellingen gezet, zodat die weer terug kan. Is het echt een accu dingetje of kan het nog aan iets anders liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Roosje2345 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:38:
Kan het alleen aan de accu liggen?
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het de accu is, maar eerder het BMS en energiebeheer chips op je moederbord.

Je zou kunnen proberen om met iets van een Linux usbstick te kijken wat er gebeurd. Maar als je laptop niks staat te doen en hij valt echt direct uit als je de stekker eruit trekt (max 1-2 seconden), dan schakelt hij niet goed om naar de batterij. Zelfs een gare batterij doet het namelijk nog wel een half minuutje als je laptop niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roosje2345
Nee de laptop valt echt onmiddellijk uit en start dan dus ook niet meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zie je in het OS (Windows of Linux, ik neem aan Windows) een status van de accu? Als ie daar al een fout herkent, is dat duidelijk. Anders op andere plekken (zoals de event viewer) even kijken of je een melding ziet.

Retourneren is wat anders dan aanbieden ter reparatie (RMA). Je kunt de laptop gewoon aanmelden en dan dient de leverancier met een oplossing te komen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roosje2345
Room42 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:35:
Zie je in het OS (Windows of Linux, ik neem aan Windows) een status van de accu? Als ie daar al een fout herkent, is dat duidelijk. Anders op andere plekken (zoals de event viewer) even kijken of je een melding ziet.
Nee ik zie geen foutmeldingen! De accu ook laadt gewoon op, staat op 100% en het systeem geeft aan dat alles in orde is, daarom is het een beetje raar.
Retourneren is wat anders dan aanbieden ter reparatie (RMA). Je kunt de laptop gewoon aanmelden en dan dient de leverancier met een oplossing te komen.
Klopt! Maar Amazon geeft aan dat ik het product kan retourneren en dat ik dan mijn geld terug kan krijgen en biedt geen mogelijkheid om de repareren. En gigabyte zelf geeft aan dat als er iets mis is de leverancier dat moet oplossen dus:D
Op papier is de laptop precies wat we nodig hebben en het was een heule mooie aanbieding, daarom wil ik hem eigenlijk niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:02

chromeeh

the Gnome

Misschien een overbodige vraag, maar de BIOS is up to date?
Niet dat een firmware update nodig is om het BMS / energie beheer (weer) werkend te krijgen?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Roosje2345 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:00:
[...]

Klopt! Maar Amazon geeft aan dat ik het product kan retourneren en dat ik dan mijn geld terug kan krijgen en biedt geen mogelijkheid om de repareren. En gigabyte zelf geeft aan dat als er iets mis is de leverancier dat moet oplossen dus:D
Maar is Amazon de leverancier dan, of heb je van een verkoper van Amazon gekocht?
Op papier is de laptop precies wat we nodig hebben en het was een heule mooie aanbieding, daarom wil ik hem eigenlijk niet kwijt.
Nogal wiedes dat ie zo goedkoop was. :P Maar dan zou je kunnen kijken wat een vervangende accu zou kosten om hem zo zelf te repareren.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roosje2345
chromeeh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:03:
Niet dat een firmware update nodig is om het BMS / energie beheer (weer) werkend te krijgen?
Tsja, de laptop is nieuw en heb gelijk alle updates uit laten voeren dus ik ga er wel vanuit... maar zou dat nog even kunnen nachecken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
Ik zou bij de klantenservice proberen of je 'em om kunt ruilen. Anders zou ik er niet mee verder klooien en de spullen terugsturen. Voor hetzelfde geld zegt de winkel dadelijk dat jij de laptop kapot hebt gemaakt 8)7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
chromeeh schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:03:
Een laptop met een BIOS leveren waarbij hij zijn accu niet kan gebruiken? Alles is mogelijk, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik snap waarom je voor deze prijs gewoon een werkende laptop wil, mogelijk kan je nog wat met Amazon proberen voor elkaar te krijgen (of een juridische weg, maar daarvoor moet je meer in Shopping subforum zijn). Maar ik zou niet met de hardware zelf gaan kloten: Het is een splinternieuwe laptop, die moet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:24

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Eens met bovenstaande, nieuw dus zou gewoon zonder (teveel) gedoe moeten werken. Dat hij überhaupt niet naar de accu overgaat is raar, klinkt vooral als een defect.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:19:
[...]
Maar is Amazon de leverancier dan, of heb je van een verkoper van Amazon gekocht?

[...]

Nogal wiedes dat ie zo goedkoop was. :P Maar dan zou je kunnen kijken wat een vervangende accu zou kosten om hem zo zelf te repareren.
Volgens mij is Amazon de verkoper dus moet je daar aankloppen.

Alleen...Amazon doet niet aan garantie of repareren. Die geeft je gewoon je geld terugv(en daar kun je van alles van vinden, maar succes om die strijd met Amazon aan te gaan). En als deze laptop voor een hele scherpe prijs gekocht is 'verlies' je dus geld.

Ik snap daarom wel dat TS wil kijken of er zelf nog iets te doen is
Pagina: 1