Weinig kokend water opbrengst franke 3in1 kraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:30
Als wij kokend water uit onze franke 3in1 kokendwater kraan tappen, komt er echt nauwelijks water uit.

Wat ik al heb gedaan:

- Franke pro M filter vervangen
- Inlaat combinatie gecontroleerd en vrij gemaakt van kalk (kraan opent en sluit goed) (overdrukventiel werkt goed)
- Hele traject tot kranenblok gecontroleerd
- Perlator verwijderd en schoongemaakt

Tot het kranenblok is er waterdruk. Als ik de uitloop van de kraan demonteer, dan kan ik hier nauwelijks doorheen blazen en gaat zeer zwaar. Ik heb de uitloop al een nacht in de antikalk en azijn gehad om te ontkalken maar dit heeft niet geholpen. Er blijft een ministraal uitkomen!

Warm en koud water lopen overigens wel goed.

Heeft iemand hier ervaringen mee? en/of oplossingen?

Gasloos sinds 2020.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoes
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-11-2024
Ben je hier nog uitgekomen?

Ik heb hetzelfde model en loop tegen hetzelfde probleem aan.
-nieuw filter geplaatst
-perlator gecontroleerd/verwijderd

heb enkel de uitloop nog niet eraf gehaald om te controleren, maar aan de andere kant is heet en koud water gewoon in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
mkoes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:34:
Ben je hier nog uitgekomen?

Ik heb hetzelfde model en loop tegen hetzelfde probleem aan.
-nieuw filter geplaatst
-perlator gecontroleerd/verwijderd

heb enkel de uitloop nog niet eraf gehaald om te controleren, maar aan de andere kant is heet en koud water gewoon in orde.
Nee nog niet verder gekomen. Ik heb Franke een mail gestuurd of het een bekend probleem is, maar dan wordt je gelijk doorgestuurd naar een bedrijf die gelijk een serviceaanvraag in behandeling wil nemen.

Hebben jullie een waterontharder? Wij niet en ben bang dat die uitloop verstopt zit met kalk. Heb hem al een nacht in ontkalking gehad, maar heeft tot dusver nog niet geholpen. Hik ook tegen die 165 euro aan voor een nieuwe uitloop, gezien ik niet weet of dat gaat helpen.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:53
Hoe oud is de kraan?
Ik zie foto's voorbij komen van Quookers die naar 6 jaar ook helemaal verzadigd zijn met kalk.

[ Voor 70% gewijzigd door Draakje5 op 13-08-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:07
Heeft ie eerst wel goed gewerkt, en is het probleem langzaam erger geworden of opeens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoes
pauldaytona schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:26:
Heeft ie eerst wel goed gewerkt, en is het probleem langzaam erger geworden of opeens?
Het is langzaam erger geworden, waarbij we nu op een punt zijn dat het echt een heel klein straaltje is geworden.
Draakje5 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:24:
Hoe oud is de kraan?
Ik zie foto's voorbij komen van Quookers die naar 6 jaar ook helemaal verzadigd zijn met kalk.
2019 als ik mij goed herinner, dan zit je dus op een jaar of 5. wat ik persoonlijk wel een korte levensduur zou vinden als hij al afgeschreven zou zijn.
Herkz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:19:
[...]

Nee nog niet verder gekomen. Ik heb Franke een mail gestuurd of het een bekend probleem is, maar dan wordt je gelijk doorgestuurd naar een bedrijf die gelijk een serviceaanvraag in behandeling wil nemen.

Hebben jullie een waterontharder? Wij niet en ben bang dat die uitloop verstopt zit met kalk. Heb hem al een nacht in ontkalking gehad, maar heeft tot dusver nog niet geholpen. Hik ook tegen die 165 euro aan voor een nieuwe uitloop, gezien ik niet weet of dat gaat helpen.
nee geen ontharder inderdaad.
kosten lopen zo wel flink op
- filter van 100 euro
- perlator van 50 euro.
Nu dan eventueel nog een uitloop van 165 euro, met de kanttekening dat het dan nog niet eens is opgelost.
Ik ga wel de uitloop eens demonteren om te zien hoe deze eraan toe is.

[ Voor 75% gewijzigd door mkoes op 13-08-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:07
Wat zit er in die uitloop dan, is dat niet gewoon een buis met een bocht erin? Keer trek of buigveer erdoor halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoes
pauldaytona schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:16:
Wat zit er in die uitloop dan, is dat niet gewoon een buis met een bocht erin? Keer trek of buigveer erdoor halen?
als ik TS moet geloven zitten er dus meerdere kanalen in.

[ Voor 6% gewijzigd door mkoes op 13-08-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNf78FtEMjOL6WfFu9NTy0dU5SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ynfENGEJZuP7N8MtyCJXTg4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ0IlaxIYXMpjQp9dXA_WViawm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0FF9ubzuWPZWsS7QyfQn346.jpg?f=fotoalbum_large

De transparante slang is dus voor het kokende water en daaromheen gaat koud en warm water.
Ook met enkel het slangetje blijft het uiteraard een zwak straaltje. Volgende stap is zonder het kraanblok proberen kokend water te tappen. Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
mkoes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:07:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De transparante slang is dus voor het kokende water en daaromheen gaat koud en warm water.
Ook met enkel het slangetje blijft het uiteraard een zwak straaltje. Volgende stap is zonder het kraanblok proberen kokend water te tappen. Wordt vervolgd
Ik heb dus tot aan die slang een goede waterdruk. Ik kreeg dat slangetje trouwens niet uit de uitloop, hoe heb je dat gedaan? Bij mij lijkt hij vast te zitten.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
pauldaytona schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:16:
Bij mij lijkt het slangetje kleiner kwa diameter (rond de 8mm?) dan die van Mkoes, lijkt dat hij een iets andere type kraan heeft. Zal eens kijken of ik er iets doorheen kan halen.

Gasloos sinds 2020.

• mkoes
Even een update;
Toch maar de volledige boiler gedemonteerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVfjR88DI0E9zwN4nGJoBDkCiUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVHsgX4DFKp1VQKF4gHUKsNF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6QCJWMHDb0U6mvmQFgGa8FwCvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYd658rVncM8Bnl1nhVx3uGd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pJ7RMIlDVWfAWBH-ikkloTyVJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjprQNgVdPdaJAbA2B9Zrddp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kj4gfPn0aSWpvUvJ8RFyJuhXjBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bC18Svb29kEhAQLqXUgBlLFw.jpg?f=fotoalbum_large

Foto’s zeggen genoeg waarschijnlijk
Nu alles even in de azijn laten weken en straks weer assembleren

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

mkoes schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:13:
Even een update;
Toch maar de volledige boiler gedemonteerd

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto’s zeggen genoeg waarschijnlijk
Nu alles even in de azijn laten weken en straks weer assembleren
Wij hebben onze franke meeverhuisd naar een nieuwe woning en daar na een anderhalf jaar weer aangesloten in de nieuwe keuken. Aanvankelijk kwam er toen ook een bijzonder klein straaltje uit, daar is een monteur voor geweest wat het niet echt beter maakte. Hij verdacht de kokendwaterslang tussen boiler en kraan. Nu na verloop van tijd heb ik de indruk dat het wel weer is zoals het voorheen werkte, mogelijk zachter water dat de kalk langzaam afbreekt?

Lang verhaal maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, de monteur die hier was zei dat je eigenlijk niks kon servicen aan de boiler en ook de kokendwaterslang zou je niet los kunnen vervangen, en dit zou gelijk tot een nieuwe boiler leiden. Tussen neus en lippen door gaf hij wel aan dat als het zijn kraan was, dat hij er wel aan zou proberen te hobbyen… het moet dus te doen zijn.

Heb jij nog speciale gereedschappen nodig gehad, pakkingen en/of heb je de slang tussen kraan en boiler schoongemaakt/vernieuwd?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ugchel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:08:
de monteur die hier was zei dat je eigenlijk niks kon servicen aan de boiler en ook de kokendwaterslang zou je niet los kunnen vervangen, en dit zou gelijk tot een nieuwe boiler leiden.
vandaar dat ik best veel Quookers verkoop/monteer.
Ze kosten wel veel meer, maar onderhoud en ontkalken is heel makkelijk.

En dan gebeurt het vaak na veel problemen met de Franke en Ithodaalderop boilers, die al 1-2x zijn vervangen.

Wel leuk van @mkoes om een inkijkje te geven bij de Franke (ik stuur ze eigenlijk direct naar de recycling).

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 29-08-2024 20:07 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkoes
Ugchel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:08:
[...]

Wij hebben onze franke meeverhuisd naar een nieuwe woning en daar na een anderhalf jaar weer aangesloten in de nieuwe keuken. Aanvankelijk kwam er toen ook een bijzonder klein straaltje uit, daar is een monteur voor geweest wat het niet echt beter maakte. Hij verdacht de kokendwaterslang tussen boiler en kraan. Nu na verloop van tijd heb ik de indruk dat het wel weer is zoals het voorheen werkte, mogelijk zachter water dat de kalk langzaam afbreekt?

Lang verhaal maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, de monteur die hier was zei dat je eigenlijk niks kon servicen aan de boiler en ook de kokendwaterslang zou je niet los kunnen vervangen, en dit zou gelijk tot een nieuwe boiler leiden. Tussen neus en lippen door gaf hij wel aan dat als het zijn kraan was, dat hij er wel aan zou proberen te hobbyen… het moet dus te doen zijn.

Heb jij nog speciale gereedschappen nodig gehad, pakkingen en/of heb je de slang tussen kraan en boiler schoongemaakt/vernieuwd?
Het zou natuurlijk kunnen dat met zachter water de kalkopbouw weer afgebroken wordt, maar daar heb ik dan weer geen verstand van.

Het is tegenwoordig natuurlijk wel een wegwerpmaatschappij geworden waar ik erg slecht tegen kan.
Dat dit niet te repareren was had ik ook al begrepen van de servicedienst.
Boiler of kraan vervangen zou het worden.
Met dat in het achterhoofd de gehele unit dus maar gedemonteerd en gewoon gestart.
- slangen uitblazen
- verdeelblok gedemonteerd (zie messing blok hieronder) en weer gangbaar gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5_ZVuLxx4bhYNLb4txZ_M5L1Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r58414j3CniiBybniF0myasd.jpg?f=fotoalbum_large
- geprobeerd om de cartouche eruit te halen, maar dit is niet gelukt, heb de kraanknop er niet afgekregen :( (inbus wel eruit gekregen, zie onderstaand) hier zou dus nog wat kalkopbouw in kunnen zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99oqeck5xlv-ajmy3R2spL7npuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RODVgTOOjSjpSqadFKdjyP2T.jpg?f=fotoalbum_large
- het verwarmingsspiraal zit gemonteerd op een koperen flens, deze heb ik met wat 3M scotch-brite weer proper gemaakt en de bouten weer aangetrokken (geen NM data beschikbaar, dus op gevoel vastgezet, ging vrij eenvoudig los ook)
speciaal gereedschap is dus niet nodig.
ik heb gebruikt:
- Inbus setje voor het kranenblok
- dop 10 voor de flens van de boiler
- sleuteltang + steeksleutels voor de slangen
- 3M scotch-brite
- azijn

al met al komt er nu weer een normale straal kokend water uit de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mevolV2jb9WeqwagY5-rurRL7AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTnfqAoqQ4S3i67b3ADCGNhy.jpg?f=fotoalbum_large
en hierbij nog al het kalkgruis bij elkaar geveegd, kan je wel een colafles mee vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyO
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-11-2024
@mkroes

@mkoes mag ik jou inhuren om dezelfde route te volgen bij mijn kraan?
Ik ga dit never nooit alleen kunnen managen ben ik bang…. 😔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico55
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-11-2024
Anderhalf jaar geleden gaf mijn Franke kokendwaterkraan een klein straaltje kokend water. De installatie was 4,5 jaar oud. Een Franke monteur kwam langs, haalde de kraanuitloop eraf, monteerde een nieuwe en presenteerde de rekening van iets van 180 euro. Nu, eind november 2024, kreeg ik weer een miniem straaltje water. Ik haalde de kraanuitloop van de kraan af (achter de kraan een 2 mm inbus schroefje), demonteerde de plastic slang (voor kokend water) uit de uitloop, zag dat de plastic slang aan de binnenzijde voor een deel verkalkt was, verwijderde de kalk met een stuk draadijzer, monteerde de uitloop weer op de kraan en het probleem was verholpen. Op internet heb ik niet een nieuw stukje plastic slang voor de kraan kunnen vinden. Vandaar denk ik ook dat Franke daarom de hele uitloop vervangt en daar lekker veel geld aan verdient. Het kan dus ook anders en meteen ook veel goedkoper. Ik hoop dat mensen een keer hier iets aan hebben.

• relaxteb
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 00:04
Hier hetzelfde, waar zat het meeste gruis? In het verdeelblok? Nog tips voor de demontage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gait100
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-04 10:10
Wij hadden hetzelfde probleem met onze Franke Perfect 3 kraan. De uitloop gedemonteerd. De transparante slang was verkleefd. Met een naald weer open gemaakt. We hebben weer een krachtige straal!
We kregen dit onderdeel niet weer bevestigd aan de slang, net voor de perlator. Welke functie heeft dit onderdeel? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeZxGCSO7vdrEmM250kxBgutkUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTxIGUQUIAr4Vp8RcE7SxbRM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gait100
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-04 10:10
We hebben de kraan dus weer gemonteerd zonder dit onderdeel. Ondanks dag werkt alles goed.
Pagina: 1