Defecte zonwering serre verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-05 16:41
Aan één zijde van de zonwering is (om onverklaarbare reden) een koord losgekomen.
Voor zover ik kan zien hoort deze koord om de katrol, maar er zit totaal geen rek in het koord om het over de katrol te krijgen. Bij de andere/werkende zijde van de zonwering zit er zelfs nog wat speling in het koord (dus totaal niet strak gespannen).

Rechterzijde met een losgekomen koord (uiteinde gedemonteerd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwUUQj_FYly3w0nMpI7tUIKroEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqwlgy6Xic6dTisyD0lSDO5x.jpg?f=fotoalbum_large

Linkerzijde met een werkend koord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOZyTYDV4pi6mILOEQJvd2bDCVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/il5kS9CSwaCR2LfF6jRQoVM2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckmaYs1icD-a7RY999Bbx7Ogkcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWSfT887X7Tde3PLw4DT9uDG.jpg?f=fotoalbum_large

Wegens bouwvak krijg ik geen contact met de serre aannemer. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen om dit te verhelpen?

Beste antwoord (via Ruvo op 04-08-2024 21:31)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 14:37
Yep koord is op want er zit teveel rek in. Zie laatste foto. Liever niet touw hergebruiken, dan sta je volgend jaar weer. Ik heb precies zo 1 en ik repareer hem altijd zelf. Je kunt naar de zonwering winkel gaan, maar ik gebruik zelf buitenboordmotor trekkoord van 2 of 3 mm. Klos van 50m er gaat bij mij ruim 30m op. De panelen moeten even los dan kan je zien hoe het zit, en nieuw koord spannen. Als je het er weer omheen krijgt ook top, maar verwacht dat dit weer gaat gebeuren als je het niet opnieuw gaat spannen met nieuw rekvrij koord.

Er zit een veer in de behuizing, die moet op spanning staan.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 26-07-2024 10:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kun je met de inbusbout op de 2de foto de kap lossen zodat je bij de andere kant van de bout (zichtbaar op foto 3) kunt komen.

Dan kun je de witte katrol losmaken, touwtje eromheen doen en de katrol weer vastbouten en de als laatste de kap weer terugplaatsen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Yep koord is op want er zit teveel rek in. Zie laatste foto. Liever niet touw hergebruiken, dan sta je volgend jaar weer. Ik heb precies zo 1 en ik repareer hem altijd zelf. Je kunt naar de zonwering winkel gaan, maar ik gebruik zelf buitenboordmotor trekkoord van 2 of 3 mm. Klos van 50m er gaat bij mij ruim 30m op. De panelen moeten even los dan kan je zien hoe het zit, en nieuw koord spannen. Als je het er weer omheen krijgt ook top, maar verwacht dat dit weer gaat gebeuren als je het niet opnieuw gaat spannen met nieuw rekvrij koord.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 26-07-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
Fraggert schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:51:
Kun je met de inbusbout op de 2de foto de kap lossen zodat je bij de andere kant van de bout (zichtbaar op foto 3) kunt komen.

Dan kun je de witte katrol losmaken, touwtje eromheen doen en de katrol weer vastbouten en de als laatste de kap weer terugplaatsen.
Dit heb ik bij de rechterzijde (met losgekomen koord) reeds geprobeerd, maar ik krijg het koord niet om de katrol wegens te weinig rek/speling.
pennywiser schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:58:

Even een check of ik je goed begrijp: een rekvrij koord is juist goed? Want de rechterzijde, met losgekomen koord, heeft geen rek. Sterker nog, deze is zo gespannen dat ik het koord niet over de katrol krijg gespannen.
Ik dacht initieel dat de linkerzijde geen probleem was, aangezien het koord daar nog op zit (weliswaar met rek). En ik het probleem zou fixen als ik het losgekomen koord bij de rechterzijde over de katrol krijg gespannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ruvo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Dit heb ik bij de rechterzijde (met losgekomen koord) reeds geprobeerd, maar ik krijg het koord niet om de katrol wegens te weinig rek/speling.
mijn vraag was ook of je met de grote bout het witte wiel kunt losmaken. :)

nevermind.....ik zie op foto 1 dat je het kapje met het wiel al los hebt |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 26-07-2024 11:03 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ruvo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:42:
[...]

[...]

Even een check of ik je goed begrijp: een rekvrij koord is juist goed? Want de rechterzijde, met losgekomen koord, heeft geen rek. Sterker nog, deze is zo gespannen dat ik het koord niet over de katrol krijg gespannen.
Ik dacht initieel dat de linkerzijde geen probleem was, aangezien het koord daar nog op zit (weliswaar met rek). En ik het probleem zou fixen als ik het losgekomen koord bij de rechterzijde over de katrol krijg gespannen.
Rekvrij koord is goed. Uiteraard rekt rekvrij koord ook met de jaren altijd wel, en dat is nu. Of een veer is geknapt dat kan ook. De 2 koord delen komen meestal samen in de bewegende balk van het scherm zelf. En daar zitten de veren in. Kijk of daar een kap op zit en of je iets kan zien wat niet klopt. Er zitten 1 of 2 veren in, misschien is er 1 geknapt of iets anders obvious. Het hangt wel veel te los aan de linkerkant, ook bij een opgerold scherm moeten de veren spanning hebben.

Het kan inderdaad ook heel goed zijn dat je slack opheft als je rechts weer op de katrol hebt, maar het komt natuurlijk niet voor niets van de katrol af zomaar.

Als je bezig bent, olie dan de asjes van alle katrolletjes gelijk even.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 26-07-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
pennywiser schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:00:
[...]
Het kan inderdaad ook heel goed zijn dat je slack opheft als je rechts weer op de katrol hebt, maar het komt natuurlijk niet voor niets van de katrol af zomaar.
Dit was ook mijn gedachte. Het linkerkoord wordt wel strakker als ik het rechterkoord aanspan. Maar er moet een oorzaak zijn dat het rechterkoord eraf ligt. Om deze reden vandaag een ladder geleend die groot genoeg is om bij de balk/kap te komen.
Alleen ik krijg de bovenste kap er niet af. Wellicht moeten daarvoor eerst de ‘zijkapjes’ eraf. Maar dat gaat alleen bij de rechterzijde, aangezien ik niet bij het linker ‘zijkapje’ kan omdat de boeidelen in de weg zitten.
Zie jij toevallig nog een andere manier om de veringen te checken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppmu3-lC6wTqqdSbS2MOAgHgVow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRQYbdCWgWHoTBuaOXL48W3i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Ruvo op 28-07-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Die bovenkap vereist wat kracht. Die zit klem tussen de 2 zijkanten, helaas beetje wrikken ben ik bang. Daarna kijken wat je tegenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvo
pennywiser schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:03:
Die bovenkap vereist wat kracht. Die zit klem tussen de 2 zijkanten, helaas beetje wrikken ben ik bang. Daarna kijken wat je tegenkomt.
Ik heb uiteindelijk toch het koord over de katrol weten te krijgen. Voor nu werkt het prima, maar ik zal binnenkort toch een nieuw koord moeten spannen. Bij het inrollen van het doek zie je namelijk dat het koord niet constant op spanning staat. Hopelijk krijg ik dan alsnog de bovenkap los. Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
De bewegende dwarsligger heeft als het goed is ook een kap, die moet ook los voor een totaal overzicht en om de koorden (2) te kunnen verwijderen en weer monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem zonwering
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-04 23:35
Het kan zijn dat het koord ergens blijft hangen.
In de meeste gevallen zit het zo in elkaar:

Aan de bovenzijde zit het om de oprolbuis heen, de slagen moeten hier netjes naast elkaar lopen en in tegenovergestelde richting van het doek rollen.
Dan over een katrol de geleider in naar de katrol aan het einde van de geleider.
Vervolgens naar de onderlat waar ook een katrol aan de buitenkant zit die het koord naar binnen (in de onderlat) geleidt.

In de onderlat zitten veren, meerdere katrollen en een klemsysteem.

Let goed op hoe de koorden zitten en zorg dat ze niet over elkaar heen schuren/lopen.
Doek moet boven en onder uitgelijnd zitten (midden)
Laat het scherm ca. 3/4 uitlopen en span de veren op door aan de koorden te trekken.
Meestal staat de veerlengte (die het moet worden) op een sticker in de onderlat.
Staat dit er niet span de veren en kijk naar het doek, zorg dat deze strak hangt (niet overdrijven) veren aan beide zijden moeten gelijke spanning hebben.
Dan de koorden in de klemmen vastklemmen.

Testen voordat je iets afknipt of afsluit, dan resten koord op ca. 0.5m extra (voor eventuele service in de toekomst) afknippen en opwikkelen, deze op een goede plaats in de geleider vastleggen (plakband o.i.d)
Kappen vastzetten en genieten maar weer.
:*)

Rem zonwering

• Ruvo
Rem zonwering schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:57:
Het kan zijn dat het koord ergens blijft hangen.
In de meeste gevallen zit het zo in elkaar:

Aan de bovenzijde zit het om de oprolbuis heen, de slagen moeten hier netjes naast elkaar lopen en in tegenovergestelde richting van het doek rollen.
Dan over een katrol de geleider in naar de katrol aan het einde van de geleider.
Vervolgens naar de onderlat waar ook een katrol aan de buitenkant zit die het koord naar binnen (in de onderlat) geleidt.

In de onderlat zitten veren, meerdere katrollen en een klemsysteem.

Let goed op hoe de koorden zitten en zorg dat ze niet over elkaar heen schuren/lopen.
Doek moet boven en onder uitgelijnd zitten (midden)
Laat het scherm ca. 3/4 uitlopen en span de veren op door aan de koorden te trekken.
Meestal staat de veerlengte (die het moet worden) op een sticker in de onderlat.
Staat dit er niet span de veren en kijk naar het doek, zorg dat deze strak hangt (niet overdrijven) veren aan beide zijden moeten gelijke spanning hebben.
Dan de koorden in de klemmen vastklemmen.

Testen voordat je iets afknipt of afsluit, dan resten koord op ca. 0.5m extra (voor eventuele service in de toekomst) afknippen en opwikkelen, deze op een goede plaats in de geleider vastleggen (plakband o.i.d)
Kappen vastzetten en genieten maar weer.
:*)
Ik heb uiteindelijk het koord opgespannen, en sindsdien werkt het weer zoals behoren. Maar alsnog bedankt voor deze reactie; leer ik weer stukje bij :)
Pagina: 1