Afwerken bouwkundig detail spouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:57
Bij het klussen aan mijn nieuwe huis uit 2001 in kwam ik achter een plaatje multiplex deze open spouw tegen. Het gaat om de kamer boven op de garage, waarvan het dak haaks op het hoofdgebouw staat. De spouwmuur is van het hoofdgebouw. Volgens de bouwtekeningen zou de spouwmuur helemaal doorlopen, maar dat is dus niet zo. Het dak bestaat uit geïsoleerde dakplaten en de vloer van de kamer zijn kanaalplaten.

Op dit moment kijk je zo de spouw in. In de andere hoek van de kamer is het net zo uitgevoerd. Wat is de gebruikelijke (juiste) manier om dit af te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwoaXxlqqsMusBPSXaxlvXGQ2ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew7TU4Yjf5qYQZDi0ZATLcbn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkvHUFOYK66fjN0bGOUj6WZCVH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3dJAXeT2pxkECVLqSSFDlEz.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:57
Niet zo netjes gebouwd zo te zien. Op de tekening loopt de spouwmuur gewoon door.

Ik weet niet wat je verder nog van plan bent met de ruimte, maar ik zou de spouw denk ik dicht maken met pur en daarna afwerken met hout of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Hoe ziet er dit van buiten uit? Staat er een stukje metselwerk bovenop? Of is dit doorlopend dak constructie?

Ik zou dit gewoon aftimmeren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41

BCC

Spouw dichtzetten met Pir en en Pur en daarna een gipswandje zetten? Stopcontactjes wat naar voren trekken. Of Gipsblokken als je een wat massievere muur wil.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:42
Ik schrik van het gemak waarbij pur word geadviseerd. Pur verouderd snel, niet luchtdicht/dampdicht en dan?

Je heb ook een buitenmuur die naar binnen komt dus een koudebrug! Alles zover mogelijk afbreken en daar afwerken waar het hoort en logisch is met materialen die 50jaar meegaan

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:57
technopeuter schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:25:
Ik schrik van het gemak waarbij pur word geadviseerd. Pur verouderd snel, niet luchtdicht/dampdicht en dan?

Je heb ook een buitenmuur die naar binnen komt dus een koudebrug! Alles zover mogelijk afbreken en daar afwerken waar het hoort en logisch is met materialen die 50jaar meegaan
Het gaat hier om een muurtje van nog niet 1m2 in een hoekje van een zolderkamer. Als je het hele huis renoveert zou ik het ook anders aanpakken ja, maar dat is hier volgens mij niet aan de orde. Dit hoekje lucht en/of dampdicht maken heeft totaal geen zin als er aan de rest van het huis niets gedaan wordt. Je krijgt het niet eens dicht.

Verder lijkt de houten balk plat er bovenop te liggen met daar bovenop weer een spant van het dak van het woonhuis. Kan dus zomaar een constructieve functie hebben. Afbreken zou ik dus absoluut niet doen!

Als je geen pur wilt gebruiken zou ik het aan de kant van de opening vol stoppen met glas/steenwol om tocht te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:57
De bakstenen muur loopt inderdaad door vanaf buiten. De houten balk die er bovenop ligt is de waar de dakplaten van het hoofdgebouw op liggen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou dus de spouw verder kunnen vullen met wol en dichtmaken. Vervolgens isolatie (PIR?) platen voor de bakstenen muur maken en om de dichtgemaakte spouw en dit afwerken met gipspaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLUkIVmuTacNWLqnr_NFSGkWAvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIdjvGjPouKnQZk9IxzLpOr4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

emot schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Het gaat hier om een muurtje van nog niet 1m2 in een hoekje van een zolderkamer. Als je het hele huis renoveert zou ik het ook anders aanpakken ja, maar dat is hier volgens mij niet aan de orde. Dit hoekje lucht en/of dampdicht maken heeft totaal geen zin als er aan de rest van het huis niets gedaan wordt. Je krijgt het niet eens dicht.

Verder lijkt de houten balk plat er bovenop te liggen met daar bovenop weer een spant van het dak van het woonhuis. Kan dus zomaar een constructieve functie hebben. Afbreken zou ik dus absoluut niet doen!

Als je geen pur wilt gebruiken zou ik het aan de kant van de opening vol stoppen met glas/steenwol om tocht te voorkomen.
Je kunt dit zeker niet afbreken. Zoals je aan de buiten foto ziet, staat daar gewoon metselwerk bovenop. Dit is gewoon een ingewikkelde bouwknoop die op deze manier is opgelost. Lekker aftimmeren en niet meer aan denken :)
Pagina: 1