Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
⬤ Mijn vraag:
Na het updaten van Windows 10 van 21h2 naar 22h2:
Het openen van een map (in File Explorer) via (bijv.) Everything.exe op een HDD is nu vaak erg traag. Regelmatig zo'n 7..8 seconden. Of 2..3 seconden, maar ook dat is trager dan anders.
Na het updaten heb ik niet programma's geïnstalleerd of zelf instellingen gewijzigd (Windows wel: een aantal zaken waren anders.)

Het maakt niet uit of het een interne HDD is of een HDD die in een multiple USB-enclose zit.
Open ik dezelfde map nog een keer vanuit Everything, dan gaat het altijd snel, zeg maar binnen 1 seconde. Ga ik naar een andere map (zelfde drive), dan kan het probleem weer optreden. Ook voor die andere map geldt dan: open ik dezelde map nog een keer vanuit Everything, dan is het steeds snel.
Soms zie ik een blauw cirkeltje draaien in File Explorer. Alsof Windows iets moet checken of laden. Dat kan ik me ook niet herinneren van 21h2.
Vanuit CMD via CD en DIR gebruiken: dan is alles snel.

Onder 21h2 was er niks aan de hand: het openen van de mappen vanuit Everything.exe ging altijd snel.

⬤ Relevante software en hardware die ik gebruik:
-Windows 10 Education, 22h2
-AMD Ryzen 9 3900X 12-Core
-SATA600
-64 GB intern (momenteel 16 GB in gebruik)

⬤ Wat ik geprobeerd heb:
-Meerdere reboots.
-ChatGPT. Die komt vooral met algemene zaken, zoals chkdsk, sfc, check op updates/drivers, check indexeringsinstellingen (dat heb ik dus uit staan, immers ik gebruik Everything), disable quick access (stond al uit), etc. Geen problemen of updates gevonden.
-Vergelijk met: openen mappen vanuit andere tools, zoals 'TreeSize Free'. Zelfde probleem. Het ligt 'm dus niet aan Everything (wat ik ook totaal niet zou verwachten).
-Vergelijk met: openen mappen op een SSD vanuit tools zoals Everything/TreeSize. Daar ben ik het probleem nog niet tegengekomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:25

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hmm, ik zal mijn Windows versie eens bekijken want heb een soortgelijk probleem (op ssd).

- Bestand maken heeft een refesh nodig voordat ik het zie verschijnen in de verkenner of op de desktop.
- Bestand downloaden, browser hangt een paar seconden voordat de download start.

Windows 10 Pro, geen custom instellingen, schone installatie, nieuwe ssd.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.