Vraag over aansluitwaarde apparaten en aparte groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:23
Hi ,

In onze woning hebben we een aparte waskamer. In deze hele kamer is slechts 1 dubbel stopcontact aanwezig, welke direct naar de meterkast loopt op zijn eigen groep.

In het verleden zat hier een wasmachine (aansluitwaarde 2200 watt) en een droger ( 2700 watt) op. Deze gebruikten we nooit tegelijk.

Inmiddels zijn beide apparaten vervangen voor de iq700 serie van Siemens, met aansluitwaardes van 2300 watt en 1000 watt.
Met name de droger zit nu dus een stuk lager.

Nou is de vuistregel dat ieder apparaat >2000 watt een eigen groep moet hebben en dat alles van 1 groep bij elkaar opgeteld maximaal 3520 watt mag zijn.
Je raadt het al, ik kom een beetje in twijfel of ik nu die nieuwe droger en wasmachine op die dubbele WCD tegelijk kan laten draaien. De maximale van 3300 watt zit onder de grens. Er zijn geen andere stopcontacten op deze groep die toch nog voor wat extra watt zorgen (zelfs de lamp in die kamer komt van een andere groep ;) )
Of is het nog weer een ander verhaal, omdat er maar 1 dubbele WCD is waar beide apparaten op zitten? Of maakt dat niets uit, mochten beide apparaten een keer tegelijk op max power draaien.

Hoor graag hoe jullie de interpretatie van die vuistregels zien en wat jullie zouden doen.

Edit: ik besef me nu pas dat ik wellicht in een verkeerd onderdeel van het forum zit... beter bij installaties?

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 26-07-2024 00:16 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:48
3520W is uitgaande van 16A en 220V. Tegenwoordig mag je echt wel met 230V rekenen => 3680W.
De automaat beschermd puur de kabel tegen het smelten door overbelasting, en het enige wat er kan gebeuren is dat de automaat zou afspringen tijdens je wasprogramma. Volgens de karakteristiek van een B automaat schakelt hij zelfs pas na een uur uit bij 13% overbelasting, dan hebben we het al over 4158W. Daarbij komt nog eens dat je wasmachine het grootste deel van de tijd niet bezig is met verwarmen, dus 300W voor de motor en elektronica en een paar tientallen minuten 2300W om het water te verwarmen.
Elektrisch gezien is er dus absoluut geen onveilige situatie en geen noodzaak voor 2 aparte groepen.

Of er wettelijke verplichtingen zijn in Nederland weet ik niet. In België moeten ze een apart circuit zijn als op de elektrische schema's aangegeven wordt dat dat stopcontact specifiek voor de wasmachine of droogkast gebruikt worden. Als het op het schema een normaal stopcontact is waar jij toevallig voor kiest om een wasmachine en een droogkast in te pluggen, dan is het ook oke :p

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Bij mij zelfde situatie, zuinige wasmachine en droger op dezelfde groep zonder probleem (samen 2950W)
Enkel bij wassen op 90°C heb ik gevraagd de droger niet aan te zetten, in principe moet het kunnen maar toch...

Wel even checken of je dubbele WCD het aankan / van degelijke kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
robotomizer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:18:
Bij mij zelfde situatie, zuinige wasmachine en droger op dezelfde groep zonder probleem (samen 2950W)
Enkel bij wassen op 90°C heb ik gevraagd de droger niet aan te zetten, in principe moet het kunnen maar toch...

Wel even checken of je dubbele WCD het aankan / van degelijke kwaliteit is.
Hoe check ik dit?
Het ziet er als een normale geaarde dubbele opbouw wcd uit

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 17:20

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij is een stopcontact altijd geschikt voor 16A. Anders krijg je de rare situatie dat een stopcontact begint te smelten voordat een standaard zekering eruit klapt.

Ik heb thuis aardig wat nieuwe stopcontacten geplaatst. Alles wat ik in de bouwmarkt tegenkwam was tot 16A geschikt. Zelfs de huismerk budget-troep (OK e.d.).

Hier trouwens ook een wasmachine met aansluitwaarde 1900W en droger met aansluitwaarde van 700W. Dat gaat perfect op één wandcontactdoos.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 26-07-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dan gaan we dat gewoon doen :) dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En verplaatst naar DEI :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1