TV ophangen aan gipswand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Graag wil ik mijn TV, een LG G3 65 inch ophangen aan een gipswand. Het moet aan een steun die ver genoeg naar voren kan zodat er makkelijk een gordijn achterlangs kan schuiven, dus dat zal een centimeter of 30 moeten zijn. Nog meer naar voren is bonus, want dat zou de feng shui wel ten goede komen.

De muur is keurig afgewerkt dus openbreken om de constructie te inspecteren is geen optie. Omdat mijn andere muren van gipsvezelplaat zijn weet ik redelijk zeker dat deze dat ook is. Na openschroeven van het stopcontact kan ik zien dat die meteen naast een houten balk zit. Verder zoeken met mijn Aldi leidingzoeker bevestigt dat er om de 60cm (zoals verwacht) een verticale balk achter het gips zit. Zo'n 5 cm naast het gewenste midden van de TV loopt ook een balk.

Ik ben dus van plan om een goede leidingzoeker te huren/lenen en om dan zo goed mogelijk de positie van de balk bijna-midden-achter de TV te vinden zodat ik daar gewoon een paar enorme schroeven in kan zetten. De andere bevestigingspunten van de backplate van de muursteun zet ik dan met muurankers aan de gipsplaat.

Wat ik me afvraag:

- Gaat dit ueberhaupt wel goed aflopen? Of is de combinatie van gipswand, gewicht TV en afstand tot muur sowieso wat al te ambitieus? Het simpele draagvermogen geloof ik wel, maar als de TV een eindje van de muur hangt is er een aardige hefboom bezig om te proberen om de bovenkant van de steun uit de muur te trekken.
- Moet ik kiezen voor een constructie die minstens 2 balken raakt in plaats van 1?
- Ik neig nu naar deze steun, maar ik kan nergens de afmetingen van de backplate vinden. Gaat dat goed?

De feiten:

- Vrij zeker gipsvezelplaat
- Om de 60cm een houten balk
- Geen metalen studs
- TV weegt 24 kg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 10:55
- Ja, dit is altijd spannend. Je kan natuurlijk altijd om een idee te krijgen uitrekenen hoeveel horizontale kracht er op de schroeven in de balk gaan staan bij maximale afstand tot de muur
- Ja, je wil minstens twee balken hebben, anders heb je geen stabiliteit. De muurankers gaan niks hieraan toevoegen, ze kunnen zich immers niet verankeren in de gipsplaat. Het gros van de kracht zal zich dan op de bovenste twee schroeven zetten, dus reken maar uit hoeveel die moeten kunnen houden
- Volgens de specs is die 44,5 cm breed, dus dan zou ik zeggen nee. Op foto 5 kan je zien dat de maximale afstand 390mm is en dat dan vergelijken met de afmeting van de backplate

Is het een vrijstaande muur? Of is de gipswand als na-isolatie tegen een stenen muur aangezet? Als dat laatste het geval is, kan je natuurlijk door de balk heen alsnog goede bevestiging vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Als er toch een TV voor hangt, is het minder storend als je er eerst een (grotere) plaat hout tegenaan schroeft. Die werkt dan om het gewicht van je TV en steun te verdelen.

Gipsmuur -> Plaat hout -> Steun -> TV.

Neem stevig hout. Multiplex bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Ik zou denk ik toch kijken of je iets in balken kan schroeven, dus dan kan je twee dingen doen:
1. Een plaat erin schroeven en daar de tv aan hangen (en mooi in dezelfde kleur verven).
2. Toch openbreken en een balkenframe maken op de juiste plek. Daarna gips repareren (stuk terugzetten en dicht smeren)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
Nmm niet echt mogelijk in alleen gipsplaat. Ik heb ook houtskeletbouw en de gipsplaat gaat bollen zeker met een kracht maal arm constructie. De gipslaat gaat mogelijk op den duur scheuren en TV ligt op de grond. Zorg dat je in de houten balken bevestigt, dit heb ik nu ook gedaan. 24kg is ook veel zwaarder dan gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
CJ_Latitude schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:02:
- Ja, dit is altijd spannend. Je kan natuurlijk altijd om een idee te krijgen uitrekenen hoeveel horizontale kracht er op de schroeven in de balk gaan staan bij maximale afstand tot de muur
In zijn algemeenheid zou je dat kunnen doen. Ik specifiek kan dat niet :$ . Zou er wel in kunnen duiken, maar het lastige is dat zeg dat er 500kg uitkomt, dan heb ik eigenlijk nog geen idee of dat veel of weinig is.
- Ja, je wil minstens twee balken hebben, anders heb je geen stabiliteit. De muurankers gaan niks hieraan toevoegen, ze kunnen zich immers niet verankeren in de gipsplaat. Het gros van de kracht zal zich dan op de bovenste twee schroeven zetten, dus reken maar uit hoeveel die moeten kunnen houden
Dat is een goed punt. Hoewel die stabiliteit geen issue zou zijn als je de TV exact midden op de balk schroeft toch? Dan is het alleen oppassen als je de TV verplaatst dat je de krachten gelijk houdt (niet bepaald fraai natuurlijk als dat nodig zou zijn).
- Volgens de specs is die 44,5 cm breed, dus dan zou ik zeggen nee. Op foto 5 kan je zien dat de maximale afstand 390mm is en dat dan vergelijken met de afmeting van de backplate
Ahja, thanks voor het beredeneren.
Is het een vrijstaande muur? Of is de gipswand als na-isolatie tegen een stenen muur aangezet? Als dat laatste het geval is, kan je natuurlijk door de balk heen alsnog goede bevestiging vinden.
Het is een buitenmuur, maar de buitenmuur zelf is trespa tegen hout, dus daar is niet meer stevigheid te halen. In theorie natuurlijk wel, maar in de praktijk ga je daar niets mee kunnen zonder de muur open te breken.

@Aardedraadje Ja daar zat ik ook aan te denken. Dan zou dat dus een plaat van 128cm breed moeten worden om dan 3 balken af te dekken. Dat lijkt me wel redelijk fool proof. Je gaat dat natuurlijk wel heel duidelijk zien. De tv is 144cm breed, dus de dekt dat wel af, maar je kijkt er langs de zijkant wel langs.

@MrAngry Openbreken ga ik niet aan ga beginnen, dan zet ik hem wel op een kastje :). Het is misschien ook niet de beste planning maar ik heb nou net eerst de muren mooi behangen en geverfd, en bedacht toen pas van hee, dat kastje waar de TV op staat, dat valt nu ineens enorm uit de toon :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Nikel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:19:
@Aardedraadje Ja daar zat ik ook aan te denken. Dan zou dat dus een plaat van 128cm breed moeten worden om dan 3 balken af te dekken. Dat lijkt me wel redelijk fool proof. Je gaat dat natuurlijk wel heel duidelijk zien. De tv is 144cm breed, dus de dekt dat wel af, maar je kijkt er langs de zijkant wel langs.
Die steun ga je ook zien, dus wat dat betreft valt het denk ik nog wel mee. :) Als je hem mooi schildert in dezelfde kleur als de rest van de meur, valt het denk ik enorm mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:39

Fe2O3

Ja das roest

Hoe ver vanaf het plafond hangt de TV, en, hoe stevig is je plafond?

https://www.amazon.nl/dp/...8e-4962-9464-1e115682add8

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Fe2O3 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:49:
Hoe ver vanaf het plafond hangt de TV, en, hoe stevig is je plafond?

https://www.amazon.nl/dp/...8e-4962-9464-1e115682add8
Nice, out of the box :). Iets te veel kantoorvibes bij zo'n ding in de woonkamer (het plafond is gewone gipsplaat trouwens), maar het is op zich helemaal geen slecht idee :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
En als je een gleuf maakt en de houten plaat achter de gipswand zet?(Of ipv de gipsplaat , rechtstreeks op de 3 balken.

Dan steekt het minder uit,en na schilderen valt het amper op. Laat staan als je eroverheen gaat met een laagje vlisobehang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:51
Precies, gipsplaat uit de muur snijden,12mm multiplex er op, behangen/ schilderen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Een LG G3 is toch juist bedoeld om plat tegen de muur te hangen? “Flush fit” noemt LG dat zelf. Er zit toch ook al een arm bij die helemaal in de tv wegvalt zodat hij strak tegen de muur hangt. Dan is gips geen enkel probleem, maar zodra je hem op een arm naar voren haalt wordt het dat wel. Maar ik begrijp de situatie nog niet helemaal denk ik, waarom hangt er een gordijn voor je muur waar de tv aan hangt?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1