Is deze manier van verzenden van processor acceptabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeonism
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-06 09:35
Ik heb een Ryzen 7 7700 Tray besteld via *knip* en krijg die op deze manier toegestuurd, zie foto's.

Ik heb niet zoveel processoren ontvangen via de post, dus ik weet niet wat normaal is en hoe kwetsbaar ze zijn, dus ik ben benieuwd of ik nog kan vertrouwen dat deze processor in orde is na de verzending.

Mijn twee problemen met deze manier van verpakken:
1 De enige manier waarop de processor zelf bescherm is zijn twee lagen schuim waartussen de processor zit, maar hij zit tegen de rand, wat een indicatie is dat deze heeft kunnen schuiven tussen de schuimplaten. De processor heeft dus mogelijk een paar klappen gehad tijdens het verzenden.
2 Het doosje waar de processor in zat zat vrij los in de omvattende doos, dus het doosje kon vrij bewegen in de grote doos.

Kan ik deze processor nog veilig in gebruik nemen? Ik overweeg retourneren, maar als een andere leverancier het ook zo verpakt kan ik hem net zo goed houden.

Mijn vorige ervaring was een i5 13600K, en die kwam in een mooie verpakking van Intel. Dus daar meet ik het ook aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i14p5-W2Oh7h1iogD5qnjzmibVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFC3HTa9WQNyS3nBYB7lYvxH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU8AFymyNNOdpPC3sUXrUpvKg1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGZZuhGbLx801NLfx3FohiYS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qciDg7Zmq488VvruSfAZKZJbYcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nh1Llsyn7QQ6SjkAQAiTzDAf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door br00ky op 25-07-2024 21:04 . Reden: website noemen is niet toegestaan ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Geen schoonheidsprijs maar functioneel weinig mis mee. Zelf ben ik altijd van het zekere voor het onzekere.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zou in een steviger doosje kunnen met minder bewegingsruimte, maar als het werkt zou ik me er niet druk over maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
Tja, je hebt een Tray versie besteld dus die komt verder zonder verpakking. Dan snap ik dat de webshop het zo simpel en goedkoop mogelijk verpakt. De vorige CPU die je bestelde was waarschijnlijk dan een Boxed versie, daar krijg je een fatsoenlijk doosje etc omheen.

Als hij er goed uitziet zou ik hem sowieso gewoon proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
aeonism schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:45:

Mijn vorige ervaring was een i5 13600K, en die kwam in een mooie verpakking van Intel. Dus daar meet ik het ook aan.
Voor een tray versie is dit niet vreemd. Zie er zo genoeg langskomen. 'Vroeger' toen ze nog pinnen hadden zaten die dan nog wel een een soort heel zacht schuim, maar dat is het dan ook wel.

Als je een mooi doosje wil, voortaan Box versie bestellen. Dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dT6MtaX.png

Dat zal denk ik meer lijken op je ervaring van de vorige keer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33

HugoBoss1985

Xenotech

De cpu niet in (een anti-ESD) zakje/doosje; dat verdiend geen schoonheidsprijs.

Verder mag de cpu natuurlijk nooit schuiven/stoten dus die roze schuimdelen moeten dik genoeg zijn om het op te sluiten.

Dat kartonnen doosje lijkt mij verder stevig zat, sterker dan de boxed (hierboven afgebeeld) doos omdat de cpu niet achter zo'n dun plastic raampje zit voor de show.

Ik zou me met dat schuiven eerder zorgen maken over ESD (door het schuiven) of over afgebroken weerstandjes onder de cpu i.p.v. het stoten.
Maar die heeft deze cpu niet aan de onderkant.

Ik had er zelf ook voor gezorgd dat het kleine doosje niet kon schuiven in de overdoos.

Al met al veel verbeter punten.

En tja ESD schade kan pas jaren later optreden... stuur hem retour, laat hem omruilen met het verzoek om ESD regels te respecteren.

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-07-2024 20:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

HugoBoss1985 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:14:
De cpu niet in (een anti-ESD) zakje/doosje;
Dat foam is A-ESD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 16:20
Ik zou dit onacceptabel vinden. Is dit een nieuwe processor? Ik dacht dat een 'tray' processor gewoon in een plastic omhulseltje kwam oid.

[ Voor 27% gewijzigd door DLSS op 25-07-2024 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Weer wat geleerd ;)
Ik ben zelf echt gewend dat hardware gewoon in een ESD zakje/plastic doosje zit.
Hopelijk heeft de inpakker/orderpikker de ESD regels gerespecteert (handschoenen, polsbandje, etc/e.d.)
Die garantie heb je met nieuw kopen met boxed hardware wel, dan zit het in een doos, vervolgens in een plastic doosje en/of een ESD zak.
En moederborden en grafische kaarten dan vaak met een dichtgeplakte ESD zak.

Volgens mij, wanneer je een 5700x3d koopt, zit deze in een plastic doosje met een seal plakbandje?

[ Voor 67% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-07-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeonism
Bedankt voor de antwoorden. Het lijkt redelijk normaal te zijn, ik heb nog even gezocht naar "tray verpakking" en kom dit bericht tegen:

Rowin2405 in "Amd ryzen 5600 tray minimale verpakking"

Toch vindt ik het opmerkelijk, maar als dit zo normaal is dan zullen de processoren wel tegen een stootje kunnen. Als ik een verkoper was dan zou ik de boel toch niet een beetje beter verpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dekt het schuim wel gewoon het hele binnenste doosje af? Dus zodat de CPU niet in dat doosje kan rondstuiteren? Als dat niet kan lijkt dit me niet heel gek. Ja, het doosje zelf wordt vast flink alle kanten op gegooid in de post, maar die klappen zou het schuim wel op moeten vangen.

Zolang de CPU maar niet zodanig los zit dat die kan kantelen, dan kan hij een klap opvangen op een enkel pinnetje op de hoek en dan is het natuurlijk klaar met die CPU.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

aeonism schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:35:
Bedankt voor de antwoorden. Het lijkt redelijk normaal te zijn, ik heb nog even gezocht naar "tray verpakking" en kom dit bericht tegen:

Toch vindt ik het opmerkelijk, maar als dit zo normaal is dan zullen de processoren wel tegen een stootje kunnen. Als ik een verkoper was dan zou ik de boel toch niet een beetje beter verpakken.
Nu ik je link naar het andere topic heb gelezen moet ik mezelf wel corrigeren...

Want dat soort blauwe vouwdoosjes met schuim had je in het AMD64 (socket 754, 939) tijdperk ook al.
Ik heb toen ook wel eens een cpu gekocht die in zo'n doosje kwam.
Wellicht ook al met socket 462 cpu's.

Ik heb dus al heel lang geen tray cpu meer gekocht.

@bwerg Enige vervorming van (de hoekjes van) het pcb door stoten lijkt mij inderdaad niet ideaal :P

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-07-2024 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Een CPU is een vast blok. Daar kan heel weinig mee gebeuren als je daar mee gaat voetballen sinds er geen pinnen meer op zitten. Deze zit netjes tussen twee stukken schuim, daar kan echt helemaal niks mis mee gaan bij vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeonism
bwerg schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:40:
Dekt het schuim wel gewoon het hele binnenste doosje af? Dus zodat de CPU niet in dat doosje kan rondstuiteren?
Nouja, om zeker te zijn heb ik het doosje er maar weer even bij gepakt, de processor in het midden van het doosje geplaatst tussen de twee schuimlagen in, en een beetje geschud. Dan gaat de processor nergens heen. Dus dat lijkt op zich wel goed te zitten.

Het doosje zat wel op zo'n manier in de omvattende doos dat het schuim een beetje bij elkaar gehouden zat, en de processor dus vermoedelijk wel redelijk op zijn plek. Dus het valt wellicht allemaal mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennism
DLSS schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:20:
Ik zou dit onacceptabel vinden. Is dit een nieuwe processor? Ik dacht dat een 'tray' processor gewoon in een plastic omhulseltje kwam oid.
Tray ziet er zo uit, daar pak je gewoon een cpu uit en die doe je in een doosje als dit als je hem gaat verzenden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XqcphCh.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 16:20
Dennism schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:56:
[...]

Tray ziet er zo uit, daar pak je gewoon een cpu uit en die doe je in een doosje als dit als je hem gaat verzenden:

[Afbeelding]
Aah dat wist ik niet. Dan begrijp ik deze verzending al iets beter. Al zou ik het alsnog anders verpakken haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Officieus was het de bedoeling dat tray's helemaal niet op de consumenten markt terecht komt als los product.

Hoe dan ook is die CPU heel wat harder dan het kartonnen doosje, als daar geen grote beschadigingen aan zitten dan zit het met de CPU ook wel goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mwah. ik vind het eerlijk gezegd meer dan prima verpakt ?
Nette doos met een cpu die mooi geklemd is tussen a statisch foam .
Laatse tray cpu die ik kreeg kwam in een bubbeltjes envelop

[ Voor 22% gewijzigd door heuveltje op 26-07-2024 09:20 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:45
Dennism schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
In theorie zijn tray cpu's voor systeem bouwers en niet voor verkoop bedoelt.
Als je 100 systemen moet bouwen scheelt dat een hoop verpakkingsmateriaal als je het via tray koopt.
Tray cpu's hebben ook andere garantie afhandeling dan een retail verpakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
heuveltje schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:19:
Mwah. ik vind het eerlijk gezegd meer dan prima verpakt ?
Nette doos met een cpu die mooi geklemd is tussen a statisch foam .
Laatse tray cpu die ik kreeg kwam in een bubbeltjes envelop
Ik hoop een cpu zonder pinnetjes? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Hell-Slave schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:12:

Tray cpu's hebben ook andere garantie afhandeling dan een retail verpakte.
Elders in de wereld is dat mogelijk (en in NL mogelijk qua fabrieksgarantie), maar in de Nederland mag een verkoper niet een mindere garantie geven op een tray vergeleken met een box cpu. Beide moeten gewoon aan het conformiteitsbeginsel voldoen voor de volledige technische levensduur van het product. En een tray cpu heeft geen lagere technische levensduur dan een box cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
Static-Dissipative.

Dit soort foam wekt geen statische lading op en zal het langzaam afvoeren als het is ontstaan.
Maar het beschermt niet tegen strikes van buitenaf!

Als het in een zakje of zwart shielded doosje was gestopt was het wel goed.

Dus nee, niet acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

jeroen3 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:37:
Dit soort foam wekt geen statische lading op en zal het langzaam afvoeren als het is ontstaan.
De roze variant is wel degelijk antistatisch en zolang de inhoud is ingesloten ook volledig bescherm tegen ESD invloeden van buitenaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit is een heel nette manier van versturen. Het foam zelf is duidelijk anti-statisch/neutraal/afvoerend, karton is dik, en ook nog eens dubbel verpakt. Daarnaast is het een LGA CPU, met daarnaast ook nog eens geen SIMD's of andere componenten aan de "schuur" vlakken; alles zit onder, of geencapsuleerd door de IHS. Ik had dit erger gevonden bij een LGA1700 tray CPU, die hebben namelijk een hoop onzin onderaan het substraat.

Tray CPU's zijn ITT tot boxed CPU's, zoals @Dennism en @DukeBox al aangeven doorgaans helemaal niet van een verpakking voorzien (vroeger waren ze afbreekbaar maar tegenwoordig zit er een soort statiegeld op), en ook niet écht voor de consumentenverkoop (hoewel we in NL vrij uniek zijn dat we nog steeds "mom and pop" box-winkels hebben die in deze niche kunnen springen, garantievoorwaarden zijn ook wat meer winkelier specifiek ipv fabrikant-specifiek bij tray VS boxed).

Nogmaals, dit is gewoon netjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Umbrah op 30-07-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Dennism schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Elders in de wereld is dat mogelijk (en in NL mogelijk qua fabrieksgarantie), maar in de Nederland mag een verkoper niet een mindere garantie geven op een tray vergeleken met een box cpu. Beide moeten gewoon aan het conformiteitsbeginsel voldoen voor de volledige technische levensduur van het product. En een tray cpu heeft geen lagere technische levensduur dan een box cpu.
Waar zeg ik "mindere garantie" ?
Ik zei andere garantie afhandeling, namelijk verkoper vs fabriek.

https://www.intel.com/con...000029613/processors.html

Tray Processor

Als onderdeel van een Original Equipment Manufacturer (OEM)-systeem.
Tray-processors worden verkocht aan fabrikanten met een hoog volume, zoals Acer, ASUS, Dell, Hewlett-Packard of Lenovo.
Ze kopen processors in bulk en verwerken ze in pc's (laptops, desktops, All-in-Ones).
Garantievervangingen en technische ondersteuning voor tray-processors worden rechtstreeks door deze leveranciers geleverd.
We verwijzen naar deze processors als tray- of OEM-processors.
Intel biedt geen directe garantieondersteuning.
Neem contact op met uw OEM of wederverkoper voor garantieondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Hell-Slave schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Waar zeg ik "mindere garantie" ?
Ik zei andere garantie afhandeling, namelijk verkoper vs fabriek.

https://www.intel.com/con...000029613/processors.html

Tray Processor

Als onderdeel van een Original Equipment Manufacturer (OEM)-systeem.
Tray-processors worden verkocht aan fabrikanten met een hoog volume, zoals Acer, ASUS, Dell, Hewlett-Packard of Lenovo.
Ze kopen processors in bulk en verwerken ze in pc's (laptops, desktops, All-in-Ones).
Garantievervangingen en technische ondersteuning voor tray-processors worden rechtstreeks door deze leveranciers geleverd.
We verwijzen naar deze processors als tray- of OEM-processors.
Intel biedt geen directe garantieondersteuning.
Neem contact op met uw OEM of wederverkoper voor garantieondersteuning.
En dat klopt hier in Nederland zoals ik al aangaf niet direct, hier heb je ten allen tijden je wettelijke rechten bij de verkoper. Een conformiteitsclaim op een boxed cpu loopt hier dus ook gewoon via de verkoper en niet via de fabriek (dit mag je wel doen, maar is niet aan te raden, want bij de verkoper heb je meer rechten) net als een conformiteitsclaim bij een tray cpu, en die verkoper mag box of tray niet anders behandelen qua garantie voorwaarden. Hier in Nederland zit er dus in de basis in garantie afhandeling tussen tray of box geen enkel verschil.

Terwijl je in andere landen je met een tray cpu inderdaad niet naar de fabrikant kan, maar via de verkoper moet, maakt dat gebrek aan fabrieksgarantie op een tray cpu hier in Nederland in principe dus geen verschil. Dat soort teksten op websites zijn want dat betreft (logischerwijs) meer op de US gericht en hun wetgeving omtrent consumentrechten dan onze wetgeving omtrent consumentenrechten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 30-07-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:37:

Dus nee, niet acceptabel.
Het zit in een gesloten doosje, waar komen die strikes vandaan? Hooguit had er een ESD sticker op gemoeten, zodat je het doosje alleen opent in een ESD veilige omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
@TheGhostInc Iets kan al lading krijgen van het trasport van de kartonnen doos over tafel of rollers. Of wanneer er plakbond om de doos wordt gedaan. Of wanneer er vulbubbels in de doos worden gedaan....
De ontlading kan dan bijvoorbeeld komen wanneer iemand het oppakt. Of het tegen de kant botst na sorteren.

Het doel van esd veilig verpakken is dan dat deze verfeffeningstroom om de gevoelige elektronica heen gaat, daarvoor zijn die metalige zakjes of zwarte doosjes. Een soort faraday kooi. Als het hier in zit gebeurt er niets meer.

Roze materiaal is doorgaans slechts materiaal wat slecht statisch lading oppakt, en niet opwekt als het tegen zichzelf aangewreven wordt, zoals wanneer van de rol afgehaald. Maar volgens @DukeBox is dit specifieke roze schuim ook shielding.
Pagina: 1