Kan rookkanaal te groot zijn voor afzuigkap?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bij ons in de keuken (huis uit 1929) is een nisje van 90cm waar het inductiefornuis staat. Een vorige eigenaar heeft de opening van het afvoerkanaal afgedopt, maar wij zouden toch graag wel een afzuigkap ophangen en dus heb ik de dop er afgehaald. Na 15 jaar aan zand dat naar beneden kwam weg te hebben gehaald voel ik dat hij aardig lijkt te trekken (ook te zien aan bewegende spinnenwebben).

In instructies lees ik overal dat de afvoer naar buiten dezelfde diameter moet hebben als de diameter buis op je afzuigkap. In ons geval zit er een klein stukje buis in de nis van ongeveer dezelfde maat, en daarna is het rechthoekige kanaal van baksteen veel breder. Zou dit alsnog geschikt zijn om de afzuigkap in te laten blazen?

Zo op het oog gaat het kanaal recht omhoog, en maakt het daarna een knik opzij. Ik vermoed dat het bij die knik samen komt met het afvoerkanaal van de bovenburen (hun afzuigkap ziet op die plek) en dat het daarvandaan verder naar het dak gaat. Cv zit sowieso niet op dat kanaal (heeft een afvoer verderop).

Volgens mijn berekeningen is de afvoer vanaf de afzuigkap tot het dak zo'n 9 meter. hoeken van 90 graden tellen als 3, dus dan zit je op ~12, wat onder het maximale getal van 13 zit wat ik overal lees.

Zou het kwaad kunnen dat het kanaal zo veel breder is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg5HUYnqSxbOARFPD24J19tdmn8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NVxua0YHzrjbMGdT08giyUR2.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IiPLK0TaLDhIwByYlx8agpYL80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DNXsra5L1uGfVpRk9mfdth1s.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IejZqLFhIEA6JZNDiEukol31EE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xFbKbop6DLTs7Rpb5DuRVmEo.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:05
Ik kan me voorstellen dat als je daar vettige kookdamp in gaat blazen dat dat op de muren gaat plakken en het op een gegeven moment inclusief oude roet restanten naar beneden komt druppen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-05 22:54
Als het kanaal intern een heel eind loopt, zoals je beschrijft, zou ik het wel durven met de condensatie. Want koud zullen de muren dan niet echt zijn.

Ik twijfel eerder of je genoeg 'druk' aan de keuken zijde kan leveren voor een goede afzuiging. Of dat je afgezogen lucht via allerlei kieren stiekem op andere punten uitkomt of onvoldoende in beweging komt en gaat stinken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:08

jjust

Het leven is een strijd

Wat je wellicht kunt doen is een afvoerpijp door de schoorsteen (laten) trekken. Je weet niet hoe luchtdicht de schoorsteen is. Het risico is dat je de luchtjes in de bovenverdieping plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Het kanaal zit tegen de muur naar de buren dus zal niet super koud worden inderdaad. Een pijp trekken lijkt me de beste optie maar ook wat lastig door de plaatsing.
Ik zal eerst eens kijken wat er bij de bovenburen te zien is; wellicht kan ik er daar prima bij om een flexibele pijp te laten zakken oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:18

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je er maar niet 20 jaar vettige lucht in blaast, en dan bedenkt dat er wel een kachel kan staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Een bedrijf als easy-liner kan zo’n kanaal aan de binnenkant bekleden met luchtdichte kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:40
Ik denk dat je door de grootte wat flow gaat missen. Hoe lang is t kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik zou er een nieuwe buis doorheen laten trekken inderdaad zo'n oud rookkanaal is oud :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Als het een recht kanaal is kan je er toch van boven wel een flexibele buis in laten zakken?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:36
je zou kunnen zoeken naar een PVC buis om binnen in omhoog te drukken

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
blitzkrieg schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:31:
Als het een recht kanaal is kan je er toch van boven wel een flexibele buis in laten zakken?
En daarmee de afvoer van de afzuigkap van de bovenburen afsluiten zeker?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Een PVC buis lijkt me lastig van binnen omhoog te drukken, je kan vanuit de keuken nooit de draai maken die je nodig hebt, plus dat je dan tegen die bocht aanloopt.

Als hij inderdaad uitkomt bij de buren dan moet het lukken vanaf daar een flexibele buis te laten zakken. Vraag is alleen hoe het rookkanaal tussen hun afzuigkap en het dak er uit ziet.

Ik ga van het weekend wel eens bij ze kijken om te zien hoe het er daar uit ziet. Bedankt voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Yaksa schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:42:
[...]

En daarmee de afvoer van de afzuigkap van de bovenburen afsluiten zeker?
Ik mag hopen dat als er bovenburen zijn, er een centrale afzuiging is geregeld vanuit de VvE. Indien van toepassing.

Ik zou zelf ook gaan voor een kanaal er in, dat garandeert de luchtstroom wat beter

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
Waterbeesje schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:02:
[...]Ik mag hopen dat als er bovenburen zijn, er een centrale afzuiging is geregeld vanuit de VvE. Indien van toepassing.
Ik zou zelf ook gaan voor een kanaal er in, dat garandeert de luchtstroom wat beter
Centrale afzuiging in een pand uit 1929, hoe zie je dat voor je?
Misschien handig om het hele topic even goed te lezen dan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peli
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:47
Ik zou mij iets meer verdiepen in de de natuurlijke werking van een dergelijke oude constructie. Tot de jaren 70 hadden weinigen een afzuigkap. Wel hadden oudere woningen een schouw die een natuurlijke 'trek' kende. Eigenlijk heb je hier geen afzuigkap nodig (mits de schouw voldoende 'trek' kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
2 afzuigkappen op het zelfe kanaal is zelden een goed idee zonder ventilator op het dak. Dan sta je door de weerstand van kanalen of bij ongunstige wind het bij elkaar de keuken in te blazen, daarnaast vergeet niet om een klep aan te brengen een kanaal als dit trekt in de meeste gevallen als een malle van nature (ook als je niet aan het koken bent). Waarschijnlijk zal 1 van bovenstaande punten de reden zijn dat het kanaal was afgedopt.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 27-07-2024 10:54 ]

Pagina: 1