Mini-pc / Barebone / NUC voor kantoor/photoshop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 16:48

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben voor een kennis op zoek naar een mini-pc voor standaard office gebruik (boekhouding etc) + lichte fotobewerking (edit: blijkbaar geen adobe). Het liefste wil zij een NUC-format, maar dat lijkt nogal lastig te zijn.

Momenteel werkt ze nog met een iMac van ca. 15j oud (Core 2 Duo), die niet meer vooruit te branden is. Ze heeft overigens een bloedhekel aan MacOS, dus wil gewoon Windows gebruiken. Gezien het beoogde gebruik is een lange levensduur ook belangrijk en daarvoor mag de proc/memory wel wat hoger ingeschaald worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt rond de €1000,-, maar ik ben in de veronderstelling dat we rond de €600 al een sterk systeem kunnen neerzetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles is toegestaan. Een laptop wil ze niet, ook al zou dat qua gebruik wel makkelijk zijn.
Monitoren zijn nog voorhanden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
nvt

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee, maar geen Apple

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, stil, liefst met VESA mount en anders een beetje aan te gluren.

Ga je overklokken?
nvt

Wat verwacht je van ons?
Update: ik heb wat meer rondgevraagd en kom toch voornamelijk op Geekom en bepaalde modellen van Minisforum uit. Ik denk dat het grootste probleem is, dat mensen (consumenten) tegenwoordig heel weinig reviews schrijven van hardware. Het is ook jammer dat er zo weinig aanbod is op de NL markt.

Ik kom er niet helemaal uit w.b. de beschikbare, betrouwbare/duurzame barebones. Asus NUC lijkt (gezien recente reviews) nog niet helemaal stabiel, Intel NUC is EOL, MSI Cubi EOL, Minisforum en aanverwante Chinese fabrikaten (b)lijken onbetrouwbaar.
Ik heb zelf goede ervaringen met Gigabyte BRIX (uitvoering: Gigabyte GB-BRi5H-8250), gebruikt als server. Daar lees ik echter ook wisselende verhalen over. Qua specs lijkt Asus ExpertCenter wel goed, maar daar kan ik weinig over vinden.
Ik zat ook nog te kijken naar een DeskMini, maar dat lijkt me qua formfactor en uiterlijk toch net niet te passen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van actueel advies wb betrouwbare merken/modellen. Barebone is geen probleem, want dat zet ik met liefde in elkaar. Qua ram en SSD kom ik er op zich wel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door vpm op 02-08-2024 10:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:49
Dit zijn misschien nog wel twee interessante alternatieven: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1983050;1874240/
De Zotac met i7-1360p heeft een aardige cpu en ik verwacht dat de iris xe ook iets beter is dan de standaard intel gpu. Deze vereist DDR5 Sodimm.
De duurdere Intel NUC heeft een 5% snellere cpu, maar nog DDR4 Sodimm. Daarnaast ook een Intel Arc gpu waar je met fotobewerking waarschijnlijk nog wel wat performance voordeel van hebt.
Betrouwbaarheid laat zich lastig voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik gebruik zelf zo eentje (tweedehands versie) en heb deze bij veel mensen aangeraden (en zijn tevreden):

uitvoering: HP Pro Mini 400 G9 (9M954AT)

Ze zijn er ook van Dell en Lenovo.
Zijn zuinig*, stil en betrouwbaar.

Vaak voor een nette prijs over te nemen, en makkelijk achter een monitor te monteren.

* De bovenstaande (12500T,32gb ram, 1tb) gebruikt +- 15-20W idle.. een oudere lenovo m720q i5-8400T (16gb,512gb) draait 4-6W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:59
Vraag even aan die kennis of ze de nieuwe AI mogelijkheden gebruikt van lightroom. Want wij hadden een laptop thuis met een RTX3050TI en die deed bij AI ruisreductie er 4 minuten over per foto en dat wordt je gauw zat. (ter vergelijk nieuwe pc met RTX 4070 ti super deed er 8 in 30 seconden.)

Mocht dat niet het geval zijn dan zullen die nucjes prima presteren, maar als je dus wat meer wilt loop je gauw tegen de grenzen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vpm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 16:48

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
Logic Lion schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:03:
Vraag even aan die kennis of ze de nieuwe AI mogelijkheden gebruikt van lightroom. Want wij hadden een laptop thuis met een RTX3050TI en die deed bij AI ruisreductie er 4 minuten over per foto en dat wordt je gauw zat. (ter vergelijk nieuwe pc met RTX 4070 ti super deed er 8 in 30 seconden.)

Mocht dat niet het geval zijn dan zullen die nucjes prima presteren, maar als je dus wat meer wilt loop je gauw tegen de grenzen aan.
Ik heb het eigenlijk verkeerd begrepen. Ze doet blijkbaar niks anders dan fotobeheer, zonder echt bewerking etc. Mijns inziens zou een Geekom Air12 al voldoende moeten zijn, al is dat wel de bare minimum.

Ik krijg veel positieve geluiden van Geekom mini's, dus die heb ik meegenomen in de vergelijking.