Rolluik als garagedeur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Daar ben ik weer met nog een woontopic :o. Aan onze woning zit een garage vast die deels bij de woning getrokken is en deels nog gebruikt wordt als berging. De huidige kiepdeur is aan vervanging toe en nu was het idee (vanwege de geringe ruimte) om daar een rolpoort als garagedeur te nemen.

Echter, de ene aanbieder van garagedeuren (zowel sectionaal als openslaand, waarbij sectionaal geen optie is en openslaand ongeveer 2.5 keer zo duur) zegt dat je nagenoeg geen isolatiewaarde hebt met een rolluik en andere aanbieders zeggen dat het prima isoleert. Nu is het sowieso nog een optie om de huidige berging te isoleren met een voorzetwandje, maar ben ik toch benieuwd naar ervaringen. De verkopers klinken toch wel erg 'wij van WC eend' en ik krijg er niet echt hoogte van hoe isolerend het wel/niet is.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:27
Waarom vraag je ze niet om een datasheet met RC waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

Spotmatic

Ken sent me

Kun je niet beter kiezen voor een geïsoleerde sectionaaldeur? Of is dat niet haalbaar vanwege de wat je noemt "geringe ruimte"?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:09:
Waarom vraag je ze niet om een datasheet met RC waarde?
Dat is een hele goede, dat ga ik sowieso eens doen bij een aantal leveranciers.
Spotmatic schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:10:
Kun je niet beter kiezen voor een geïsoleerde sectionaaldeur? Of is dat niet haalbaar vanwege de wat je noemt "geringe ruimte"?
Dat is inderdaad niet mogelijk - de berging is precies even diep als dat de huidige kiepdeur hoog is, waardoor de installatie niet gaat lukken, aldus een aanbieder van sectionaaldeuren.

[ Voor 23% gewijzigd door LAD93 op 25-07-2024 16:12 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:53

DukeBox

loves wheat smoothies

Een normaal rolluik heeft maar zeer beperkte isolatie waarde, je moet het eigenlijk meer zien als zonwering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:16:
Een normaal rolluik heeft maar zeer beperkte isolatie waarde, je moet het eigenlijk meer zien als zonwering.
Hmm dat is jammer…

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Maar het is dus een door de midden gehakte garage met berging functie die je wil isoleren? Kan je er dan geen loopdeur in zetten met een gevel? Beetje kozijnen boer kan je denk ik helpen daarmee.

Of moet je echt over de hele breedte de berging kunnen willen openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:41:
Maar het is dus een door de midden gehakte garage met berging functie die je wil isoleren? Kan je er dan geen loopdeur in zetten met een gevel? Beetje kozijnen boer kan je denk ik helpen daarmee.

Of moet je echt over de hele breedte de berging kunnen willen openen?
Dat is uiteraard ook een optie, maar in mijn hoofd een stuk duurder dan een rolpoort. Daarnaast willen wij de fietsen er ook in zetten en die komen haaks op de deur te staan, dus open doen over de volledige breedte zou wel het meest optimaal zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door LAD93 op 25-07-2024 16:49 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:53

DukeBox

loves wheat smoothies

LAD93 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:46:
Dat is uiteraard ook een optie, maar in mijn hoofd een stuk duurder dan een rolpoort.
Niet als je je maandelijkse energie rekening meeneemt. Ik weet niet wat voor ruimte je voor je garage hebt, anders zou je ook nog (geïsoleerde) openslaande deuren of vouwdeuren kunnen nemen. Heb je geen ruimte dan bestaan er ook nog zijwaarts schuivende sectionaaldeur maar die zijn duurder en vereist uiteraard ook ruimte aan een van de kanten.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 25-07-2024 16:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:49:
[...]

Niet als je je maandelijkse energie rekening meeneemt. Ik weet niet wat voor ruimte je voor je garage hebt, anders zou je ook nog (geïsoleerde) openslaande deuren of vouwdeuren kunnen nemen. Heb je geen ruimte dan bestaan er ook nog zijwaarts schuivende sectionaaldeur maar die zijn duurder en vereist uiteraard ook ruimte aan een van de kanten.
Van de geïsoleerde deuren hebben we inmiddels een offerte ontvangen en met €4700 is die fors meer dan de offertes voor rolluiken. De ruimte voor een zijwaartse sectionaaldeur hebben we niet.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:18
Echt isolerend zal het niet zijn, maar daar is het toch ook je garage voor? Als het daar -5 graden wordt dan is dat toch niet erg? Natuurlijk zit die aan de woning vast, maar daar heb je toch gewoon isolatie zitten en als je garage -5 is dan hebben de buitenmuren elders toch ook -5 of lager?

Overigens zou ik lekker voor deuren gaan, zeker met jongere kinderen. Wel iets van een deur stopper erop zodat de deur met stevige wind niet te ver open slaat zodat die kapot gaat en met iets van een dranger zodat die ook met tegenwind niet weer direct dicht slaat terwijl je kind daar met zijn of haar fiets naar buiten probeert te lopen

Een rolluik is leuk, krijgen ze dan allemaal een afstandsbediening? En blijven ze dan rustig in de zeik regen staan totdat die helemaal open is? Sowieso is je opening dan over de volledige breedte?

[ Voor 48% gewijzigd door President op 25-07-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:38
Bij een elektrische sectionaaldeur is het probleem dat je naast de hoogte van de deur zelf ook extra ruimte nodig hebt voor de motor/aandrijving. Hetzelfde geldt voor een elektrische kanteldeur. Wanneer je kiest voor een handmatig bediende deur zal je met de hoogte van de deur plus een klein beetje extra ruimte mogelijk uit kunnen komen.

Eventueel zou je ook kunnen overwegen om de sectionaal deuren niet over de hele hoogte te openen, Maar dit werk alleen als jullie zelf ook niet al te groot zijn en hier geen last van ondervinden. Of een hele hoge deur hebben.

Andere optie zou vouwdeuren zijn. Maar ik vermoed dat dit dezelfde prijsrange heeft als openslaande deuren.

Wat betreft enkel een rolluik zal dit weinig isolatie bieden. Tenzij je aan de binnenzijde ook een rolluik of snelroldeur toepast zodat je een laag stilstaande lucht krijgt welke een isolerende werken heeft. Een roldeur die voorzien is van geïsoleerde lamellen zou dan een betere keuze zijn. Al heeft dit ook een prijs. Echter zal deze ook wel iets steviger zijn.

Eventueel zou je ook kunnen overwegen om de garage te bouwen als een open overkapping en voor een rolluik gaan waarbij de fietsen uit het zicht staan opgeborgen en beschermd tegen de regen. Wel zou je dan de binnenmuren grenzend aan de woonruimtes moeten isoleren.

PS, als je voor een bediening met druppels wilt gaan zou ik je adviseren om eens de site van maaslandgroep te raadplagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Dennis__
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09 11:35
Ik heb mijn roldeur in de garage vervangen omdat deze niet goed isoleerde. Op Marktplaats heb ik bij iemand een Hormann geïsoleerde sectionaaldeur gevonden die zijn garage bij het huis ging uitbouwen. Voor 250 euro heb ik deze gekocht, gedemonteerd en opgehaald. Thuis de panelen in de primer gezet en geschilderd in de kleur van de deuren van ons huis. Het enige lastige is de torsieveren die moet je met twee man demonteren en opnieuw spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

LAD93 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:12:
[...]

Dat is inderdaad niet mogelijk - de berging is precies even diep als dat de huidige kiepdeur hoog is, waardoor de installatie niet gaat lukken, aldus een aanbieder van sectionaaldeuren.
Het is geen antwoord op je vraag voor isolatie, maar in dat geval zou een sectionaaldeur met een novoport motor van novoferm een optie kunnen zijn. Daar zit de motor aan de deur, waardoor je dus in kleinere ruimtes kunt werken.

Totaal willekeurig filmpje voor een idee: YouTube: Brama NOVOFERM ISO45 z innowacyjnym napędem bocznym NOVOPORT zamonto...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:22
Een rolluik is ook maar 0,0 inbraakwerend als er niks achterzit plus maar 8 mm dik een een echte garagedeur secionaal is 40 mm en zit goed in de rubbers en kan wat wind belasting hebben (toevallig zit ik in de garagedeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2EXPeZ17Mu7hZYNKFVAgZV8cbA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/90xdFZB6IRPPmLhPcDF3orr9.png?f=fotoalbum_large

De maten van een iso 20 met trekveren boven de rails eventueel met een novoport motortje .
Dit deurblad is maar 20 mm maar heeft ook maar beperkt bovenruimte nodig.

Mvg m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Het is me ondertussen duidelijk dat een rolluik inderdaad niet de juiste optie is, zo'n Novoferm garagedeur (al dan niet met motor) zou misschien nog wel een oplossing kunnen zijn. Ik ga daar eens wat bedrijven voor aanschrijven.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:09
Kun je eventueel 2 'staldeuren' (ik weet niet zeker of ze zo heten)* plaatsen?
Dus dat je de deuren naar buiten toe openslaat. Die kun je wel goed isoleren, van wat ik begrijp.
Geen idee van de prijs.

Oh, heet gewoon 'openslaande garagedeuren': https://www.differentdoor...e-openslaande-garagedeur/
Pagina: 1