Keuze electrische fiets (2500-2700€)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-07 09:15
Beste Tweakers,

Mijn huidige fiets (Kalkhoff tasman classic uit 2012) is aan vervanging toe,
daartoe veel rondgeneusd op het forum hier, informatie opgezocht, fietsen bekeken en tot de volgende eisenlijst gekomen:
  • Lage instap
  • minimaal een 500Wh accu
  • Bosch middenmotor (comfort of active line)
  • fiets moet stevig zijn
  • mogelijkheid tot montage van fietszitje (sporadisch)
Hierin heb ik even wat persoonlijke voorkeuren overgeslagen, of dingen die (bijna) standaard zijn
zoals kleur, remsysteem, verlichting e.d.

Na veel rondkijken ben ik 2 mogelijk modellen uitgekomen met minimale verschillen:

1. Winora Sinus 9 625Wh
https://www.12gobiking.nl/winora-sinus-9-625-wh
2. Cube Supreme hybrid one 2024
https://www.12gobiking.nl/cube-supreme-hybrid-one

De 2 grote verschillen tussen deze 2 modellen zijn het versnellingssysteem en de accucapaciteit,
De Winora heeft een Shimano (Alivio) 1X9 derailleur systeem en een 625Wh accu, de Cube een Shimano (nexus)7-traps naafversnelling en een 500Wh accu.

Mijn huidige fiets heeft een Shimano Nexus 8-traps naaf versnelling, en ben daarmee nooit tegen problemen aangelopen, met een derailleur systeem heb ik geen ervaring.
Gezien de prijzen van de fietsen lijkt de Winora de betere keus te zijn (grotere accu, met gelijke specificaties en prijs) maar de twijfel slaat toe bij het derailleur systeem.

Wat is, in jullie ervaring, de betere keus in deze? gaat een derailleur systeem met het vereiste onderhoud uiteraard net zo lang mee als een naafversnelling?
Ik hoor graag hoe jullie hierin staan of jullie ervaringen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Derailleur schakelt en trapt fijner maar heeft iets meer onderhoud nodig. Heeft mijn voorkeur boven een naaf.

Daarnaast zou verwachten dat een derailleur langer meegaat omdat je de slijtage gevoelige onderdelen vervangt bij onderhoud.

Wat is er eigenlijk mis met je huidige fiets?

[ Voor 66% gewijzigd door Sethro op 25-07-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
Zeker van die tweede fiets ziet de bagagedrager er heel fragiel uit, ik vraag me af of dat echt geschikt is voor een kinderzitje.
Zelf laatst eenTern HSD aangeschaft voor 2800, die is enorm stevig en er kan tot 60 kg op de bagagedrager, ook mogelijk om veel spullen mee te nemen. Maar dit ivm een al iets ouder kind dat naar allerlei activiteiten moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-07 09:15
Sethro schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:18:
Derailleur schakelt en trapt fijner maar heeft iets meer onderhoud nodig. Heeft mijn voorkeur boven een naaf.

Daarnaast zou verwachten dat een derailleur langer meegaat omdat je de slijtage gevoelige onderdelen vervangt bij onderhoud.

Wat is er eigenlijk mis met je huidige fiets?
Dank voor je antwoord,

Van mijn huidige fiets is de accu zeer slecht (10-40km, dan opladen) en de motor begint steeds meer lawaai te produceren, het vervangen van de accu en reviseren van de motor kosten meer dan ik nog in de fiets wil investeren, (destijds 2e hands gekocht).
ASW1 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:44:
Zeker van die tweede fiets ziet de bagagedrager er heel fragiel uit, ik vraag me af of dat echt geschikt is voor een kinderzitje.
Zelf laatst eenTern HSD aangeschaft voor 2800, die is enorm stevig en er kan tot 60 kg op de bagagedrager, ook mogelijk om veel spullen mee te nemen. Maar dit ivm een al iets ouder kind dat naar allerlei activiteiten moet.
Beide fietsenrekken gaan tot 25Kg, fiets wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk verkeer, het plaatsen van een zitje is daarom ook ondergeschikt aan de rest. Kinderen fietsten eigenlijk altijd zelf, maar wilde de optie wel openhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je zou altijd nog een zitje kunnen nemen die je aan de zadelbuis vastzet, bijv van Yepp