Aanhangwagen kopen, enkel of dubbel-as?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04 05:42
Hi,

Ik wil een ongeremde aanhang(bak)wagen kopen voor primair (tuin)afval en mijn toekomstige verhuizing te facilicteren, dus ik dacht in eerste instantie aan een 'gewone' bakwagen met enkele as.

Echter zie ik dat de dubbelassers niet heel veel meer kosten (ongeveer 200 euro), en ik vraag mij af dit veel voordelen heeft.

Ik heb het idee dat ik dán ook de aanhanger kan gebruiken om 1 of 2 motoren mee te vervoeren (met straps vast te zetten), en dat het met een dubbele asser dan wat makkelijker gaat.
Ook dat de aanhanger niet omhoog klapt als je op de achterkant gaat staan of bij zware belasting lijkt mij een groot voordeel van een 2-asser.
Maargoed...ook 2 extra banden te onderhouden etc.

Is een 2-asser de meerprijs waard t.o.v. een enkel asser?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 10:37

killercow

eth0

Vergeet niet dat je ook een deel laadgewicht krijgt raakt als je een extra as mee moet sleuren, en dat je meer rolweerstand en dus verbruik hebt.
Als je geen E rijbewjis hebt en je kunt toe met een enkel-asser, neem dan een enkel-asser met een exrta steunpootje aan de achterkant tegen het opwippen.

N.B. je mag niet rijden met een aanhanger die meer *kan* dragen dan wat jij zonder E bewijs mag trekken. Een lege tandemasser met max 3 ton laadvermogen is dus nog steeds een boete waard.

[ Voor 24% gewijzigd door killercow op 25-07-2024 14:06 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04
Een enkel asser kan je stabiliseren met uitschuifbare voetjes om kantelen tijdens het laden te voorkomen.

Een dubbel asser kan doorgaans meer gewicht hebben.
Echter, met meer gewicht wil je echt geen ongeremde aanhanger meer. Dat is alleen bedoeld voor de allerlichste aanhangers.
Een dubbel asser kan wellicht ook betekenen dat je een extra rijbewijs nodig hebt, zoals E (achter B)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
Ik zie het voordeel van een ongeremde dubbelasser niet. Als dat ding leeg is en je gaat achterop staan komt 'ie nog steeds omhoog, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Verder zit je met het gewicht: een ongeremde enkelasser is rond de 200kg. Afhankelijk van de auto mag je 500-750kg ongeremd trekken. Het gewicht van een 2e as gaat van je laadgewicht af. Het gewicht dat je mag meenemen kan je op 1 as ook prima trekken.

Kijk naar geremd: veiliger, stabieler, meer laadvermogen en dan heeft 2 assen wel voordeel tov 1 as.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een tandemasser vind ik wel veel lastiger te manoeuvreren als ie nog niet achter de auto zit. Sowieso mag ongeremd maar max. 750KG volgens mij, dus zie niet echt het voordeel tov. een enkel asser die ook 750KG mag wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Palomar schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:06:
Een tandemasser vind ik wel veel lastiger te manoeuvreren als ie nog niet achter de auto zit. Sowieso mag ongeremd maar max. 750KG volgens mij, dus zie niet echt het voordeel tov. een enkel asser die ook 750KG mag wegen.
Hangt van de auto af. Beetje standaard auto zit op 600kg ongeremd. Wil je zwaarder moet je ook een zwaardere auto. Ongeremd is 750kg idd de max.

Mijn eigen auto mag 500kg ongeremd trekken of 1100kg geremd. Met 200kg eigengewicht van de aanhanger betekent dat 300kg beladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:32
Precies dit.. een tandemasser voor max 750kg is een beetje onzinnig eigenlijk, dat extra gewicht van die as sleep je ook mee en daardoor gaat praktisch gezien het gewicht wat je nog kan laden omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 08:06
Een enkele of dubbele as heeft niet direct met je rijbewijs E te maken. Als je aanhanger minder dan750kg beladen mag worden. Dan mag hij altijd getrokken worden met een B rijbewijs. Zelfs al zitten er 3 assen onder.

Een dubbele as kan natuurlijk meer gewicht aan. En het rijdt wat prettiger.
Daar staat tegen over dat een dubbele as meer wringt, slijt en gewoon zwaar is.

Bij een ongeremde (<750kg) aanhanger zou ik nooit voor een dubbele as gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Dank voor de snelle reacties, een enkele asser wordt het :)
Ik heb inderdaad alleen het 'gewone' rijbewijs. En doel is inderdaad om qua belading ook gewoon onder de grens van max 750kg te blijven.

Hebben jullie nog ervaring met de MDF (achtige) bakken versus aluminium? Ik zie ook nog wel een combinatie van MDF met een aluminium bodemplaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
MDF bodemplaat nog nooit gezien, wel betonplex. Betonplex is goedkoper, maar zal je tijdens de levensduur van de aanhanger een keer moeten vervangen, zeker als dat ding vaak vocht ziet.

Betonplex hoeft niet duur te zijn, vorig jaar voor 25 euro een 250x125 plaat gekocht bij de bouwhandel, kon ik zo in de kar kiepen zonder te zagen. Paar gaatjes geboord en de oude schroefjes er weer in. Zijkanten gelaten voor wat het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:56
Houd je er ook rekening mee dat je een aanhanger vaak niet meer dan 3 dagen op een openbare parkeerplaats mag neerzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:30
cd2013 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:01:
Ik wil een ongeremde aanhang(bak)wagen kopen voor primair (tuin)afval en mijn toekomstige verhuizing te facilicteren, dus ik dacht in eerste instantie aan een 'gewone' bakwagen met enkele as.
Heb je ook overwogen om er af en toe 1 te huren, dan kun je afhankelijk van je doel bv ook met of zonder zeil doen.
Bij kopen moet je het ook stallen, op een drooge plek, uit het zicht enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cd2013
Thanks voor de tips, ik kan hem op eigen terrein kwijt gelukkig. Zit met relatief grote tuin en hoop snoeiafval en regelmatig huren zou kunnen inderdaad alleen het gedoe heb ik weinig zin in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 16:35

Dentheman

Zie signature

Een kennis van mij heeft ook een ongeremde aanhanger die ik wel eens leen, qua maatvoering passen er precies grote platen in (244x122cm). Stel ik koop zelf tzt een aanhanger dan is dat ook een harde eis qua maatvoering. Misschien iets om mee te nemen in je zoektocht :)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar MOB.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:44
Als jij met 'ongeremde aanhanger' bedoelt een aanhanger met handrem maar zonder oplooprem dan ben je volgens mij gelimiteerd tot een witte kentekenplaat en dus maximaal 750kg. Dan heeft een tandemasser echt helemaal geen voordelen, alleen maar meer kosten als je 4 banden moet vervangen ipv 2.

Wil je echt een praktische aanhanger (mits je auto het trekken mag/kan) dan zou ik een 1300kg enkelasser met oplooprem zoeken, die hebben dan wel een gele kentekenplaat en dus een eigen kentekenbewijs.

En wil je helemaal flexibel zijn dan neem je een plateauwagen. Kun je er binnen 5 minuten een platte wagen van maken. Je kunt er ook makkelijk een huif of iets anders opbouwen.

Deze 1300kg enkelasser plateauwagen gebruiken wij bij scouting. De bak zet je er in 15 minuten op en dient als bagage kar, tijdens een scoutskamp dient ie als voedsel/materiaal opslag. De eigenaar van deze aanhanger vervoert er soms ook zijn motor mee. Of gebruikt 'm voor bouwen, klussen, tuinwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je5GYfzvwoQRJg37DyTNEMMRn5w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mXatbtaG3H4EEh94ISerufDw.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 25-07-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
cd2013 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:12:
Ik heb inderdaad alleen het 'gewone' rijbewijs. En doel is inderdaad om qua belading ook gewoon onder de grens van max 750kg te blijven.
Een BE-rijbewijs kan je in een dag halen. Heb je dat al overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
Zolang de auto zwaarder is dan de aanhanger en het in totaal niet boven de 3500KG komt heb je rijbewijs E niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 01:56

franssie

Save the albatross

Als het kan, kies voor een geremde. Ooit een noodstop moeten maken met een lading hout van 400 kg, en wat was ik blij dat ik een geremde had (de kinderen die de snelweg opliepen uit een auto met pech hebben waarschijnlijk nooit geweten dat dat hun redding was).

Je kan overigens wel boven de 750 uit met een geremde, als je de capaciteit laat terugkeuren tot wat er met rijbewijs B zonde E achter je auto mag (en dat is best veel afhankelijk van je auto, trekhaak en meer).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jadjong schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:19:
Zolang de auto zwaarder is dan de aanhanger en het in totaal niet boven de 3500KG komt heb je rijbewijs E niet nodig.
Dat was in 1970 misschien zo, nu zijn er meer factoren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:30
franssie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:19:
[...]

Nee hoor dat klopt gewoon, het is een tijdje ingewikkelder geweest maar omdat dat voor verwarring zorgde is het weer versimpeld:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
https://www.rijksoverheid...0laadvermogen)%20uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@trippelb laadvermogen is iets anders dan gewicht :+
Welk rijbewijs u moet hebben, hangt af van de maximale toegestane massa
Was het maar zo simpel, al lijkt de Politie meer op gewicht te handhaven, maar de verzekeraars meer op TTM, en daar ga je dan na een ongeluk.

TTM kan je wel administratief laten terugkeuren bij RDW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

blitzkrieg

Whoop Whoop!

[...]

Maximaal toegestane massa auto en maximaal toegestane massa aanhanger samen <3500kg en de auto moet dan de maximaal toegestane massa van de aanhanger mogen trekken. Met een 1300kg geremde aanhangwagen kom je met een gemiddelde middenklasse wel weg.

Ik heb zelf een 1300kg geremde aanhangwagen, inderdaad met een bakmaat net iets groter dan een volle houtplaat. Zou niet snel een ongeremd nemen. Als je er er naar kijkt is hij al overbeladen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb zelf voor een enkelasser gekozen en stond voor de zelfde keuze.

Waarom enkel? Ik wil er mee door mijn tuin rijden en een dubbelasser "wringt" erg. Daar zou ik bijv mijn grasveld mee kapot rijden in de tuin als ik hem wil sturen.

Heb gekozen voor een geremde enkelasser met een hydrolische handmatige kiepbak. Dat is heel handig als je tuinafval wil storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
@franssie TTM van het samenstel geldt voor de rijbewijs selectie. Daadwerkelijk gewicht geldt voor overlading. Je kan dus een lege aanhanger met een eigen gewicht van 700KG achter een Fiat Panda hangen, zolang je maar een BE rijbewijs hebt en niets op de aanhangert vervoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

blitzkrieg schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:41:
[...]

Maximaal toegestane massa auto en maximaal toegestane massa aanhanger samen <3500kg en de auto moet dan de maximaal toegestane massa van de aanhanger mogen trekken. Met een 1300kg geremde aanhangwagen kom je met een gemiddelde middenklasse wel weg.

Ik heb zelf een 1300kg geremde aanhangwagen, inderdaad met een bakmaat net iets groter dan een volle houtplaat. Zou niet snel een ongeremd nemen. Als je er er naar kijkt is hij al overbeladen.
Dit dus, waarbij soms Dacia middenklassers zoals een Logan een verrassend laag eigen gewicht hebben waardoor je best veel mag trekken (richting die 1500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:30
franssie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:37:
@trippelb laadvermogen is iets anders dan gewicht :+

[...]

Was het maar zo simpel, al lijkt de Politie meer op gewicht te handhaven, maar de verzekeraars meer op TTM, en daar ga je dan na een ongeluk.

TTM kan je wel administratief laten terugkeuren bij RDW.
Ook dat staat gewoon op de gelinkte website:
Hoe zwaar een aanhanger of oplegger voor uw auto mag zijn, vindt u op het kentekenbewijs van de auto
Natuurlijk moet de auto de aanhangwagen mogen trekken, maar dat heeft niets te maken met welk rijbewijs je daadwerkelijk nodig hebt om met de combinatie te rijden.

De gewichten die jij aanhaalt bepalen of de combinatie überhaupt de weg op mag. Niet of je een E rijbewijs nodig hebt.

Ook zonder een aanhanger te trekken kan de auto te zwaar zijn, mag je de auto met je B rijbewijs gewoon rijden, maar heb je hetzelfde probleem als jij hier aanhaalt. Heeft dus niks met het rijbewijs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jadjong schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:43:
@franssie TTM van het samenstel geldt voor de rijbewijs selectie. Daadwerkelijk gewicht geldt voor overlading. Je kan dus een lege aanhanger met een eigen gewicht van 700KG achter een Fiat Panda hangen, zolang je maar een BE rijbewijs hebt en niets op de aanhangert vervoert.
Dat bedoelde ik juist. Ik had het over een B zonder (!) E

Met BE mag dat inderdaad.

edit: al zal een Panda, net zoals een Fiat 500, max100 kg mogen hebben voor een fietsendrager :+

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 25-07-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17
Als je het zwenkwieltje zover uitdraait dat de voorste as van de aanhanger boven de grond zweeft gaat het een stuk makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:44
Tot de ondergrond modderig is en dat zwenkwieltje telkens vast komt te zitten in de drek. En ja tuurlijk dat heb je ook met een enkelasser in zo'n situatie. Maar een ongeremde (dus max 750kg) aanhanger zoeken en dan graag een tandemasser willen is echt zinloos.

Ja ze zijn er, ongeremde tandemassers. Maar het leeg gewicht van de aanhanger is hoger dus je kunt minder lading meenemen, leeg (en geladen) met de hand manouvreren is ruk want die banden gaan wringen in bochten, leeg achter de auto rijd het ook ruk om dezelfde reden, ga je die banden vervangen dan moet je er 4 ipv 2, ik kan nog wel even doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
FastFred schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:44:
Tot de ondergrond modderig is en dat zwenkwieltje telkens vast komt te zitten in de drek. En ja tuurlijk dat heb je ook met een enkelasser in zo'n situatie. Maar een ongeremde (dus max 750kg) aanhanger zoeken en dan graag een tandemasser willen is echt zinloos.

Ja ze zijn er, ongeremde tandemassers. Maar het leeg gewicht van de aanhanger is hoger dus je kunt minder lading meenemen, leeg (en geladen) met de hand manouvreren is ruk want die banden gaan wringen in bochten, leeg achter de auto rijd het ook ruk om dezelfde reden, ga je die banden vervangen dan moet je er 4 ipv 2, ik kan nog wel even doorgaan.
Ze zijn er inderdaad, ik heb er ook één.
Leeg manoeuvreren met de hand gaat prima overigens.
Ik doe dat zonder neuswiel, even een beetje op de dissel steunen en achterwielen zijn vrij van de grond daar is niet veel voor nodig.
Vol met de hand manoeuvreren dat hoef ik ook nooit.
Leeg achter de auto merk ik hem niet eigenlijk behalve als ik 80 rijd dan trilt hij wat, dus meestal even sneller ook wel zo prettig met het vrachtverkeer dat ook vaak sneller rijd.
Banden vervangen.... nog nooit gedaan in de 10 jaar plus dat ik hem heb maar zal wel eens tijd worden gezien de droogte scheurtjes in de wangen.

Tja ik ben er best tevreden mee eigenlijk.
Vol geladen of zelfs iets overladen rijd hij ook gewoon heel prettig.
Alleen dat je geen oplooprem hebt dat merk je wel erg goed met een ongeremde kar.
Ik rijd dan liever met een geremde.

Maar noodzakelijk tandem, nee dat niet. En al helemaal niet als hij duurder is.

Ik liep er toen voor een mooi prijsje tegen aan compleet met mooi dik op maat gemaakt afdekzeil etc. erbij.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
TBTL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Een BE-rijbewijs kan je in een dag halen. Heb je dat al overwogen?
Lijkt mij nog wel 'handig' om een keer te halen, maar op korte termijn heeft het geen echt nut voor mij, ik denk dat ik met de <750kg grens ook goed toe kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
Als het kan, kies voor een geremde. Ooit een noodstop moeten maken met een lading hout van 400 kg, en wat was ik blij dat ik een geremde had (de kinderen die de snelweg opliepen uit een auto met pech hebben waarschijnlijk nooit geweten dat dat hun redding was).

Je kan overigens wel boven de 750 uit met een geremde, als je de capaciteit laat terugkeuren tot wat er met rijbewijs B zonde E achter je auto mag (en dat is best veel afhankelijk van je auto, trekhaak en meer).
Ik ga nog eens kijken naar geremd vs ongeremd en of dat haalbaar qua prijs is, dan kom je wel meteen een stap hoger (paar 100e)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een kar gaat langer mee dan een auto, zeker met wat simpel onderhoud. Ik zou nu geen 300 euro besparen wetende dat ik er 20 jaar plezier van ga hebben . En mocht je hem ooit verkopen is een geremde meer waard nog bij verkoop.

War hierboven al gezegd wordt, een geremde enkel-asser die max 1200-1300 kilo mag wegen kan achter heel veel auto's en is ook geschikt als je eens hout of pellets koopt voor de kachel, of een gekapte boom afvoert....of een stukje betegeling afvoert (die loopt wel heel hard op, dus alsnog snel de max).

Bottomline, ik zou die extra paar honderd euro verspreid over 20 jaar plezier ervan niet besparen

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
killercow schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:05:
Vergeet niet dat je ook een deel laadgewicht krijgt raakt als je een extra as mee moet sleuren, en dat je meer rolweerstand en dus verbruik hebt.
Als je geen E rijbewjis hebt en je kunt toe met een enkel-asser, neem dan een enkel-asser met een exrta steunpootje aan de achterkant tegen het opwippen.

N.B. je mag niet rijden met een aanhanger die meer *kan* dragen dan wat jij zonder E bewijs mag trekken. Een lege tandemasser met max 3 ton laadvermogen is dus nog steeds een boete waard.
Die boete is nog tot daar aan toe, de meeste verzekeringen hebben als voorwaarde dat je een geldig rijbewijs nodig hebt. En dat heb je niet als je eigenlijk E achter B nodig had. Toch wel erg vervelend als iemand invalide wordt bij een aanrijding waarbij je betrokken raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nomad schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 06:22:
War hierboven al gezegd wordt, een geremde enkel-asser die max 1200-1300 kilo mag wegen kan achter heel veel auto's
Alleen moeten alle bestuurders dan BE hebben.

Ik heb een aanhanger met huif, enkelasser ongeremd, die perfect was voor de verhuizing van mijn nichtje.
Als het een geremde 1300kg was geweest, had die niet overal achter gemogen en had ik zelf moeten gaan rijden. Veel meer gedoe. Nu heeft hij achter alle auto's gehangen en heeft iedereen er mee gereden.

@cd2013 Bedenk ook goed of je een open aanhanger wilt of met huif. De regels zijn tegenwoordig vrij strikt met het afdekken van de lading.
Voor tuinafval is een open meestal logischer, maar als het spul eraf begint te vliegen pak je alsnog een boete.
Ik gebruik mijn huif aanhanger ook als schuurtje, kun je mooi wat dingen droog zetten (kruiwagen e.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

blitzkrieg

Whoop Whoop!

TheGhostInc schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:34:
[...]

Hoezo? Met de meeste auto's blijft het totale (toegestane) treingewicht toch onder de 3500kg, dus geen BE nodig?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cd2013
Dank voor feedback allen, ik heb inmiddels een enkel asser opgehaald (ongeremd wel). Gezien mijn gebruik (en dat ik hem in een garage kan wegzetten en geen extra opberg ruimte nodig heb) is het een open-variant gebleven/geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

TheGhostInc schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:34:
[...]

Ik heb een aanhanger met huif, enkelasser ongeremd, die perfect was voor de verhuizing van mijn nichtje.
Als het een geremde 1300kg was geweest, had die niet overal achter gemogen en had ik zelf moeten gaan rijden. Veel meer gedoe. Nu heeft hij achter alle auto's gehangen en heeft iedereen er mee gereden.

@cd2013 Bedenk ook goed of je een open aanhanger wilt of met huif. De regels zijn tegenwoordig vrij strikt met het afdekken van de lading.
Voor tuinafval is een open meestal logischer, maar als het spul eraf begint te vliegen pak je alsnog een boete.
Ik gebruik mijn huif aanhanger ook als schuurtje, kun je mooi wat dingen droog zetten (kruiwagen e.d.)
Als het max toelaatbaar gewicht van de auto <2200 kilo is, dan heb je geen BE nodig. En bijna elke middenklasser blijft daar onder, zelfs een zware stationVolvo V70 benzine blijft er (nipt) onder.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Persoonlijk zou ik alsnog even een BE-lesje aanraden ook al wil je geen volledige BE halen. Maar puur die paar trucjes leren in een uur of anderhalf is echt wel een toevoeging.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cd2013
True schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:15:
Persoonlijk zou ik alsnog even een BE-lesje aanraden ook al wil je geen volledige BE halen. Maar puur die paar trucjes leren in een uur of anderhalf is echt wel een toevoeging.
Ga ik naar kijken, lijkt me inderdaad handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 22:16

MJV

Dentheman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:48:
Een kennis van mij heeft ook een ongeremde aanhanger die ik wel eens leen, qua maatvoering passen er precies grote platen in (244x122cm). Stel ik koop zelf tzt een aanhanger dan is dat ook een harde eis qua maatvoering. Misschien iets om mee te nemen in je zoektocht :)
Ik heb uiteindelijk een 1.30x2.30 gekocht, met wat compacter, en een volle plaat past er prima in, steekt gewoon een stukje over de achterklep heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
MJV schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:43:
[...]

Ik heb uiteindelijk een 1.30x2.30 gekocht, met wat compacter, en een volle plaat past er prima in, steekt gewoon een stukje over de achterklep heen.
Pas daar wel mee op...

Ik nam ooit een keer 10 stuks 300x120 gipsplaten mee op een kar van 2,60 lang. Op vrijdagmiddag 17:30 op de A7 stond ik tegen het verkeer in te kijken op de vluchtstrook, aanhanger lag op de zijkant meters verderop. Staalkabel was (gelukkig) gebroken. Had heel anders af kunnen lopen, als 'ie me links om de auto had ingehaald had 'ie me de weg weer opgetrokken en had ik meerdere auto's en een vangrail geramd. Nu alleen een paar diepe krassen op de achterbumper en een aanhanger total loss.

Ik steek ze tegenwoordig onder het koprek door of zorg dat er voorin een paar stoeprandjes liggen ter compensatie. Je auto wordt gewoon compleet onbestuurbaar als je achterwielen van de weg getild worden door je aanhanger.
Pagina: 1