Laptop opleiding Systeem en Netwerkbeheer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 09:52
Ik zoek een laptop voor mijn opleiding Graduaat Systeem en Netwerkbeheer die start in September.
Maar kom tot de conclusie er nogal veel keus is en nogal veel problemen met bepaalde laptop merken zijn en weet op den duur niet meer wat ik moet kiezen, Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Wat ga je met je laptop doen?

Vooral voor opleiding Graduaat Systeem en Netwerkbeheer. (België)
Welke programma's ik ga gebruiken weet ik nog niet voldoende, maar hier op het forum zullen ze dat alvast wel weten.

Wat is je budget?

Budget : Rond 2000 euro indien nodig kan dit nog wat speling hebben.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Dus laptop zal iedere dag meegenomen worden naar school , via auto.

Misschien iemand die me kan helpen zoeken of aanraden welke rugzak ik heb best aankoop, Waar laptop in past en nog andere schoolbenodigdheden, zoals ethernet kabel is verplicht bij te hebben + een raspberry pi ( Moet nog worden aangekocht weet nog niet welke)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

- Graag resolutie groter dan 1080p, 60hz (oldschool)
- Ethernet poort verplicht
- Graag normale looks ( geen gaming laptop)
- School zelf raad I7 Proccesor aan en alsook 32gb RAM bij voorkeur

Heb zelf deze 2 laptops in het oog, maar wil wat meer ervaringen over deze merken te weten komen.

Asus Vivobook pro 15 : blijkbaar heeft asus nogal slechte service, dus vermijdt ik deze liever?

https://www.bol.com/be/nl...-azerty/9300000169207279/

Hp Omen Transcend 16 : black screen issue 2023 versie laptops, 2024 gefixt?

https://www.hp.com/be-nl/...op-16-u1005nb-9u4p4ea-uug

Wat ik bedoel met normale looks refereer ik naar de Hp Zbook power G11, maar iets te duur helaas.
en alsook de Asus Zephyrus 16 2024 maar die heeft helaas geen ethernet poort meer aanwezig, anders was de keus snel gemaakt.

alvast bedankt voor jullie hulp?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Beetje absurd dat school een i7 met 32GB geheugen aanraadt voor een opleiding systeembeheer, want zo heel zwaar is de tooling die je nodig hebt niet.

Ik zou wegblijven van HP's consumentenmodellen, dat zijn gewoon geen degelijke laptops.

Wat is er mis met een Lenovo ThinkPad? Degelijker is er niet, en de duurdere modellen zijn nog goed te repareren. Een met zo'n tepeltje in het toetsenbord is ook heel handig als je veel van plek wisselt (bijv. verschillende collegezalen) want dan heb je geen muis nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39

bakvis

Tweakers.Nerd

Hier een netwerk engineer die ondertussen 10 jaar in het vak zit en een soortgelijke opleiding heeft gedaan. Hier my 2-cents.

Netwerk apparatuur wordt voornamelijk beheerd via 3 tools:
- Putty/Shell SSH of console (Serieel naar USB). Meestal wordt hiervoor Putty gebruikt (Windows) of de Shell (Linux)
- Web-based management omgeving. Denk hierbij aan cloud-based management oplossingen, web-portals van apparatuur etc
- Remote desktop (RDP) om op afstand een server over te nemen waar je bovenstaande zaken op start.

Al deze tools zijn relatief licht (vergeleken met photoshop/game development/video editing) en kunnen op de relatief simpele laptops gedraaid worden.

Dat gezegd te hebben kun je potentieel met een 700-1000 euro laptop af, wat geheugen is fijn maar rekenkracht is niet altijd belangrijk en GPU rekenkracht al helemaal niet.

Wat vaak gebeurt bij opleidingen is dat labs en opdrachten virtueel worden uitgevoerd in een virtuele omgeving op je laptop. Hiervoor moet je of een VM (virtuele machine) of een virtueel netwerk opbouwen met GNS3/CIsco packet tracer/EVE-NG.

Hiervoor is meer rekenkracht nodig, een snellere processor (Snelle i5, i7), voldoende geheugen (32Gb is niet onverstandig) en voldoende snelle opslag (minimaal 1TB SSD, 2TB of 2 SSD's hebben de voorkeur)

De laptops die je aangeeft voldoen wel aan de eisen. Mijn persoonlijke ervaring is: pak een compactte laptop (13/14") en werk waar mogelijk met een scherm wat is aangesloten via USB/Dock/HDMI en een los toetsenbord/muis. Dit is ergonomisch ook veel beter.

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 14:20
Oon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:56:
Beetje absurd dat school een i7 met 32GB geheugen aanraadt voor een opleiding systeembeheer, want zo heel zwaar is de tooling die je nodig hebt niet.
Ik vermoed dat ze vooral VMs gaan draaien voor labs en dan is wat extra kracht (en vooral werkgeheugen) wel handig. Vreemd is wel dat alle aanbieders andere eisen stellen. Je zou denken dat het curriculum vergelijkbaar is.

Op HOGENT is een i5 met 16 GB al voldoende.
https://www.hogent.be/opl...beheer/computervereisten/

AP HO Antwerpen wil dan wel een i7 maar neemt ook genoegen met 16 GB.
https://www.ap.be/graduaat/systeem-en-netwerkbeheer (zie FAQ onderin)

HOWEST is het wel eens met de specs.
https://www.howest.be/nl/hardware?opleiding=229

Dus tsja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 13:16
Ik heb graduaat systeem en netwerkbeheer op de Hogeschool PXL gedaan en ik gebruikte de HP EliteBook 665 G11.

Cat linux.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
bakvis schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:07:
Hier een netwerk engineer die ondertussen 10 jaar in het vak zit en een soortgelijke opleiding heeft gedaan. Hier my 2-cents.

Netwerk apparatuur wordt voornamelijk beheerd via 3 tools:
- Putty/Shell SSH of console (Serieel naar USB). Meestal wordt hiervoor Putty gebruikt (Windows) of de Shell (Linux)
- Web-based management omgeving. Denk hierbij aan cloud-based management oplossingen, web-portals van apparatuur etc
- Remote desktop (RDP) om op afstand een server over te nemen waar je bovenstaande zaken op start.

Al deze tools zijn relatief licht (vergeleken met photoshop/game development/video editing) en kunnen op de relatief simpele laptops gedraaid worden.

Dat gezegd te hebben kun je potentieel met een 700-1000 euro laptop af, wat geheugen is fijn maar rekenkracht is niet altijd belangrijk en GPU rekenkracht al helemaal niet.

Wat vaak gebeurt bij opleidingen is dat labs en opdrachten virtueel worden uitgevoerd in een virtuele omgeving op je laptop. Hiervoor moet je of een VM (virtuele machine) of een virtueel netwerk opbouwen met GNS3/CIsco packet tracer/EVE-NG.

Hiervoor is meer rekenkracht nodig, een snellere processor (Snelle i5, i7), voldoende geheugen (32Gb is niet onverstandig) en voldoende snelle opslag (minimaal 1TB SSD, 2TB of 2 SSD's hebben de voorkeur)

De laptops die je aangeeft voldoen wel aan de eisen. Mijn persoonlijke ervaring is: pak een compactte laptop (13/14") en werk waar mogelijk met een scherm wat is aangesloten via USB/Dock/HDMI en een los toetsenbord/muis. Dit is ergonomisch ook veel beter.
alvast Bedankt voor de extra informatie

extra schermen zijn niet aanwezig op de school (howest), zou je dan nog steeds opteren voor een 14" of toch naar 16" gaan?

kwa specs zit ik dus goed te kijken, is een Ultra 155H voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Sniels schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Ik vermoed dat ze vooral VMs gaan draaien voor labs en dan is wat extra kracht (en vooral werkgeheugen) wel handig. Vreemd is wel dat alle aanbieders andere eisen stellen. Je zou denken dat het curriculum vergelijkbaar is.

Op HOGENT is een i5 met 16 GB al voldoende.
https://www.hogent.be/opl...beheer/computervereisten/

AP HO Antwerpen wil dan wel een i7 maar neemt ook genoegen met 16 GB.
https://www.ap.be/graduaat/systeem-en-netwerkbeheer (zie FAQ onderin)

HOWEST is het wel eens met de specs.
https://www.howest.be/nl/hardware?opleiding=229

Dus tsja...
ja inderdaad,

Bij Vives was 16gb voldoende. Maar ik denk dat ze op de school zelf desktops hadden staan ,vandaar dat de laptop minder relevant was dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Gemmeke schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:10:
Ik heb graduaat systeem en netwerkbeheer op de Hogeschool PXL gedaan en ik gebruikte de HP EliteBook 665 G11.
Ik bekijk deze eens nader.

heb je verder al problemen gehad met de laptop?

edit :

enig idee of je bij deze laptops RAM kan upgraden en Opslag?

https://www.hp.com/be-nl/...-pc-a37y2et-uug#techSpecs

[ Voor 23% gewijzigd door aaronito op 25-07-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Oon schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:56:

Ik zou wegblijven van HP's consumentenmodellen, dat zijn gewoon geen degelijke laptops.

Wat is er mis met een Lenovo ThinkPad? Degelijker is er niet, en de duurdere modellen zijn nog goed te repareren. Een met zo'n tepeltje in het toetsenbord is ook heel handig als je veel van plek wisselt (bijv. verschillende collegezalen) want dan heb je geen muis nodig
bedankt, ik bekijk deze optie eens, is het beter om voor ADA 500 te gaan of intel ARC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48

pistole

Frutter

Voor werk recentelijk overgestapt naar een Lenovo P16s. Erg fijn, snel genoeg, 32GB, 1TB. 16" HD scherm is (voor mij) ook goed genoeg.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39

bakvis

Tweakers.Nerd

aaronito schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:15:
[...]

alvast Bedankt voor de extra informatie

extra schermen zijn niet aanwezig op de school (howest), zou je dan nog steeds opteren voor een 14" of toch naar 16" gaan?

kwa specs zit ik dus goed te kijken, is een Ultra 155H voldoende?
Qua scherm zou ik voor een 14" gaan. Voldoende werkruimte voor dagelijkse werkzaamheden. Op school/tijdens college ben je meestal noties aan het maken en is 1 venster vaak voldoende. Wanneer je thuis of op kot een groter scherm tot je beschikking hebt kun je daar lekker multitasken :-).

Ik heb (zakelijk) een 14" Dell met 32Gb ram en een i5-1345U. Voor mijn werkzaamheden met veel multitasken is dit al meer dan voldoende. Daar staat wel 2x 24" bij op kantoor.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
bakvis schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Qua scherm zou ik voor een 14" gaan. Voldoende werkruimte voor dagelijkse werkzaamheden. Op school/tijdens college ben je meestal noties aan het maken en is 1 venster vaak voldoende. Wanneer je thuis of op kot een groter scherm tot je beschikking hebt kun je daar lekker multitasken :-).

Ik heb (zakelijk) een 14" Dell met 32Gb ram en een i5-1345U. Voor mijn werkzaamheden met veel multitasken is dit al meer dan voldoende. Daar staat wel 2x 24" bij op kantoor.
zoals je zelf al aangaf

is het dan wel goed om voor een 14" te gaan als je alles moet doen via je eigen laptop op school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
en wat is het nadeel om met een ethernet adapter te werken via usb C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Mijn budget is gewijzigd wegens omstandigheden naar ongeveer 1500 euro.

mischien ga ik toch nog voor de HP Elitebook 660 G11 32GB met de 165H wel wat boven budget, maar het moet het waard zijn tegenover de gaming laptops die veel goedkoper zijn dan de zakelijke modellen.

wat denken jullie is het het waard om voor de G660 te gaan tegenover de Vivobook pro 15 oled ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Zie in de specificaties van de HP Elitebook 660 G11 dat standaard slechts 1 sodim slot gevuld is. Je kan dus ook voor de 16gb versie gaan die is 1500E vs 1800 voor de 32gb versie. Voor 300E moet het wel lukken om zelf het ram te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Christiaan676 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:49:
Zie in de specificaties van de HP Elitebook 660 G11 dat standaard slechts 1 sodim slot gevuld is. Je kan dus ook voor de 16gb versie gaan die is 1500E vs 1800 voor de 32gb versie. Voor 300E moet het wel lukken om zelf het ram te upgraden.
Maar dan heb je toch een 155u ipv 165h?
Of kijk ik over deze versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Mijn laptop Elitebook 660 G11 is eindelijk toegekomen.

Nu weet er iemand raad of ik de hp wolf security op de laptop er beter afhaal of die gebruik.
niet echt duidelijk wat deze doet, enkel bij iedere programma moet ik die toestemming geven om de applicatie te kunnen instaleren.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Alle HP software kan er af, Windows heeft daar UAC voor en kan prima software wel of geen admin-rechten geven.

HP Support Assistant kun je laten staan, daarmee kun je af en toe checken of er firmware- en driver updates zijn voor je laptop. Cruciale firmware updates komen óók met Windows Update mee, dus die Support Assistant _mag_ er ook af.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
PD2JK schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:29:
Alle HP software kan er af, Windows heeft daar UAC voor en kan prima software wel of geen admin-rechten geven.

HP Support Assistant kun je laten staan, daarmee kun je af en toe checken of er firmware- en driver updates zijn voor je laptop. Cruciale firmware updates komen óók met Windows Update mee, dus die Support Assistant _mag_ er ook af.
ok bedankt, zal deze dadelijk verwijderen.

Met de support assistent lukt de vingerafdrukscanner driver niet om te installeren/updaten.
Via de support website wel, maar support assistent blijft melden dat die ook upgedate moet worden.
aanmelden via vingerafdruk werkt niet altijd.

en weet je soms hoe de fans kunnen geregeld worden ? de cpu wordt namelijk snel 65 graden tijdens youtube film.

edit: Ik heb een setting gevonden in de bios onder always fan on AC power. kan kiezen in stappen van 0 tot 15. verlopig eens op 15 gezet en bij opstart ging deze direct boven de 4000rpm, voordien rond de 2300.
dus deze setting lijkt te helpen.
en bij installatie van drivers kwam die al rond de 80. en bij cinebench test throttle hij op 100 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door aaronito op 02-09-2024 14:15 ]

Pagina: 1