Duurzaamheidslening, wat kan wel en niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 09:20

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik heb het een en ander gepland om aan te pakken:
- vervangen van oude dakkapel voorzijde huis (oktober)
- dakrenovatie (dakpannen) (januari)
- zonnepanelen (januari, aansluitend aan dakrenovatie)
- (nog niet gepland) hybride warmtepomp

Nu wil ik zoveel mogelijk proberen te financieren via de SVn Duurzaamheidslening en dan is dus die vraag wat daar wel en niet binnen valt. In mijn geval hebben we het over de gemeente Haarlem: https://haarlem.nl/duurzaamheidslening

Het plaatsen van zonnepanelen en de warmtepomp lijkt me wel een duidelijk verhaal. Maar ik kan ook argumenteren dat het vervangen van een oude ongeïsoleerde dakkapel voor een nieuwe obv de huidige eisen aan isolatie ook in aanmerking komt? Dakrenovatie lijkt me dan weer niet, dak is aan de binnenzijde al geïsoleerd.

Ik ben dus benieuwd naar ervaringen met hoe dit werkt, kan ik bijvoorbeeld zoveel mogelijk proberen en dan kijken wat er wel/niet goedgekeurd wordt? Of wordt alles dan afgekeurd en is het beter om een meer specifeke aanvraag te doen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:44

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik vermoed dat je het vervangen van de oude dakkapel met een beter geïsoleerde (dak + beglazing) prima in de duurzaamheidslening mee kunt nemen. Ik heb vorig jaar contact met mijn eigen gemeente gehad over de Duurzaamheidslening en bij ons zijn ze in ieder geval goed meedenkend om inwoners in staat te stellen om te verduurzamen. Ook is het (bij ons) prima mogelijk om per maatregel een aparte lening af te sluiten.

Maar het makkelijkst is om even een (telefonische) afspraak met de gemeente-ambtenaar te maken zodat je zekerheid hebt over hoe je dit het beste kunt aanvragen.

Rail Away!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk twee losse aanvragen ingediend, een voor de zonnepanelen en een voor de dakkapel en deze zijn inmiddels goedgekeurd.
Bij de dakkapel kwam al vrij snel terugkoppeling dat niet alle kosten onder de regeling zouden vallen (rolluik bijvoorbeeld) en de vraag wat de staat was van de huidige dakkapel. Daar is uiteindelijk toch ook ruim 90% van het totale offertebedrag van meegenomen, meer dan ik bij voorbaat gedacht had.

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-09 18:13
Haan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:46:
Bij de dakkapel kwam al vrij snel terugkoppeling dat niet alle kosten onder de regeling zouden vallen (rolluik bijvoorbeeld).
Kun je wellicht de argumentatie achter die terugkoppeling delen? Ik zie bij ons in de gemeente staan dat ‘gemotoriseerde rolgordijnen’ mogen. En dan zou ik het opvallend vinden dat gemotoriseerde rolluiken weer niet zouden mogen. Terwijl er (hetzij beperkt) ook wel voordelen aan zitten voor duurzaamheid waar ik dat bij rolgordijnen minder vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
@Mazziemal De details zullen wel per gemeente verschillen. Meer dan dit heb ik niet als motivatie
Ik kan voor de aanvraag alleen de isolerende componenten en bijbehorende werkzaamheden meenemen zoals deze vermeld staan in de verordening. De plaatsing van rolluiken valt daar niet onder en zal niet worden meegenomen in de aanvraag van de lening.
Maar zoals gezegd viel ruim 90% van de kosten wel onder de regeling, dat is voor mij al meer dan prima.