Kitten met rugvulling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 22:06
Hoi

Ik moet onder het toilet opnieuw kitten. Daar zat vroeger cement, maar dat was helemaal gebarsten. Op het meest brede stuk is de voeg circa 13mm groot dus rugvulling van 15mm moet wel lukken.

Klopt mijn redenering dat de rugvulling daar nodig is waar de kit anders zou verdwijnen in de voeg en waar de voeg smal genoeg is ik zonder rugvulling kan kitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqH1tpJ3QeAv-vcyyr-idfGRrJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLuCVqb4XaS71DMkynbM1huV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 15:47

Fe2O3

Ja das roest

Oef is er wel iets waterpas daar?

Ik zou het grove werk opvullen met een flexibele muurvuller en dat netjes afstrijken. Daarna nog evt. kitten. Deze gaten zijn veel te groot om zo even wat sanitairkit in de gooien ja.

Je gaat sowieso een issue krijgen met welke kleur kit je gaat kiezen? Zwart?

Dum de dum

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ik kwam in dit topic terecht via de Tracker. Ik snapte al niet wat een kitten met rugvulling moest. Maar nu zie ik dat het niet over katten gaat 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:16
Rugvulling gebruik je om de diepte van de voeg te beperken. Elke kit heeft een optimale breedte en diepte, mede afhankelijk van een te verwachten zetting/speling.

Maar dat is hier niet het geval? Dan kan je het volsmeren, maar of dat mooi wordt? Sommige kit krimpt ook nog wat en dan gaat het hol staan of krimpt los.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
@cy-gor25
Rugvulling is vooral bedoeld om te voorkomen dat de kit aan 3 kanten hecht of dat je enorm veel kit moet gebruiken.
In jou geval zou ik lekker een tube kit erin spuiten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Fe2O3 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:18:
Oef is er wel iets waterpas daar?

Ik zou het grove werk opvullen met een flexibele muurvuller en dat netjes afstrijken. Daarna nog evt. kitten. Deze gaten zijn veel te groot om zo even wat sanitairkit in de gooien ja.

Je gaat sowieso een issue krijgen met welke kleur kit je gaat kiezen? Zwart?
Er zijn veel problemen met niet waterpas zijn van de vloer helaas, slecht gebouwd of gewoon een slechte aannemer. Helaas zaken die we niet hebben opgemerkt. We zijn ook niet van plan er nog heel lang te blijven, het was helaas een miskoop.

Ik dacht aan witte kit. Hoe bedoel je flexibele muurvuller want want achter die voeg zit namelijk holle ruimte waar de vloer eindigt en begint de muur. De voeg afdichten met flexibele muurvuller in plaats van kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
chrisborst schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:37:
@cy-gor25
Rugvulling is vooral bedoeld om te voorkomen dat de kit aan 3 kanten hecht of dat je enorm veel kit moet gebruiken.
In jou geval zou ik lekker een tube kit erin spuiten en klaar.
Dat heb ik al eens geprobeerd, maar gaf een heel slecht resultaat zonder rugvulling. Je moet enorm veel kit gebruiken en het risico is dat het achteraan doorloopt bij het afstrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

cy-gor25 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Er zijn veel problemen met niet waterpas zijn van de vloer helaas, slecht gebouwd of gewoon een slechte aannemer. Helaas zaken die we niet hebben opgemerkt. We zijn ook niet van plan er nog heel lang te blijven, het was helaas een miskoop.

Ik dacht aan witte kit. Hoe bedoel je flexibele muurvuller want want achter die voeg zit namelijk holle ruimte waar de vloer eindigt en begint de muur. De voeg afdichten met flexibele muurvuller in plaats van kit?
Zoals je al opmerkte, kit alleen lukt niet want het is te hoog. Je zou kunnen proberen door kitlaagjes te stapelen misschien. Laagje leggen -> drogen -> laagje erop.

Alternatief is dichtsmeren met een flexibele vuller om het grootste gat dicht te maken, en dan daartegenaan een kitrandje te leggen.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
JukeboxBill schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:32:
Rugvulling gebruik je om de diepte van de voeg te beperken. Elke kit heeft een optimale breedte en diepte, mede afhankelijk van een te verwachten zetting/speling.

Maar dat is hier niet het geval? Dan kan je het volsmeren, maar of dat mooi wordt? Sommige kit krimpt ook nog wat en dan gaat het hol staan of krimpt los.
Daarom dacht ik zo de diepte te beperkingen en daarover kit te voegen omdat ik geen andere oplossing weet. Ik snap nu wel dat ze cement hebben gebruikt, maar dat breekt gewoon na een tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Fe2O3 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Zoals je al opmerkte, kit alleen lukt niet want het is te hoog. Je zou kunnen proberen door kitlaagjes te stapelen misschien. Laagje leggen -> drogen -> laagje erop.

Alternatief is dichtsmeren met een flexibele vuller om het grootste gat dicht te maken, en dan daartegenaan een kitrandje te leggen.
Ik ga het proberen met vuller. Ik wist niet dat je daarop kon kitten. Thx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
cy-gor25 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:42:
[...]
Dat heb ik al eens geprobeerd, maar gaf een heel slecht resultaat zonder rugvulling. Je moet enorm veel kit gebruiken en het risico is dat het achteraan doorloopt bij het afstrijken.
Zelf heb ik ook een "raar" toilet waar ik laatst ook met een hoop kit aan de slag moest.
Ik heb toen het volgende gedaan:
Eerst goed ontvetten zodat kit goed kan hechten.
Eerst met goedkope kit een basis opgebouwd (soort rugvulling :+ ) Hierop hecht de volgende laag ook veel beter.
Met tape mooie lijnen maken.
Kit aanbrengen
Afwerken met Finisher : https://www.ecotools.nl/finisher ==> Echt super om alles strak te krijgen.

edit; Wellicht zou je een mooie stenen plint kunnen aanbrengen. Zie je heel die gekke kier niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 25-07-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Een stenen plint is een veel mooier idee inderdaad, mooie kleur leisteen en netjes rondom zetten + die randen afkitten.

Net alsof het zo hoort :D

Dum de dum

Pagina: 1