Eigen ISP Belgie Coax lease

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jabajaba
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-12-2024
Hier in België heb je maar twee opties via coax: Telenet en Orange. De modems van Telenet ondersteunen geen bridgemodus, en Orange biedt geen IPv6 aan. Glasvezel is nog niet aangelegd, en DSL is te traag.

Daarom blijft er voor mij nog maar één optie over: zelf mijn eigen ISP beginnen.

Ik zou alleen IPv6 aanbieden en gebruik maken van NAT64/DNS64 en 464XLAT om toch verbinding te kunnen maken met IPv4-adressen. Dit is om de kosten te beperken.

Ik zou gebruik maken van een LIR-sponsor die lid is van de RIPE NCC. Via hen vraag ik een Provider Independent (PI) IPv6-adresruimte aan. [https://my.ifog.ch/order/forms/]

Wat ik dan nog nodig heb, is een router met BGP-ondersteuning.

Het enige waar ik geen informatie over kan vinden, is hoe ik de kabel van Telenet kan leasen. Ik vermoed dat dit een uitdaging kan worden...

Kan iemand mij hierover meer informatie geven of advies bieden over hoe ik het coax gebeuren van telenet het beste kan aanpakken? Ik vermoed dat ik niet gewoon hun kabel kan gebruiken voor mijn eigen netwerk.

Thx!

Beste antwoord (via jabajaba op 01-08-2024 09:37)

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Oke de reden om een eigen ISP te beginnen is precies? Geen bridge/IPV6?
Kijk hoe dit "normaal werkt:
1: Je wordt LIR member (RIPE) vraagt een AS en IP-space aan, IPV6 krijg je gewoon dus dat is geen probleem.
2: Je huurt ergens space (datacenter) hangt daar wat routing apparatuur op.
3: Je sluit contracten met transit providers die presence hebben in het datacenter en announced je IP space.
4: Je zoekt een partner die bereid is om jou een lijn te leveren, hiervoor is waarschijnlijk weer een interconnect nodig (in het datacenter) met de partner en een zooitje technische configuratie als deze bijvoorbeeld werkt met MPLS of PPPOE ofzoiets. Misschien wordt je hier wat wijzer van:
https://www2.telenet.be/c...le/wholesale-interconnect

Maargoed bovenstaande is natuurlijk waanzin voor 1 verbinding, wat denk je de volgende ideeën?
1: Kijk eens naar een product als extraip.com. Je zet een tunnel op over jouw bestaande internet connectie en hoppa de IP-adressen per direct beschikbaar op jouw router (IPV4 of 6).
2: Neem een VM af en doe bovenstaande zelf...Bouw een tunnel naar je VM ga aan de slag met routing en realiseer bovenstaande zelf.

Of klop aan bij partijen die dit voor jou willen regelen.. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk zakelijke ISP met navenante prijzen maar ik kan je verzekeren dat dit alsnog vele malen goedkoper is als zelf ISP spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door MasterL op 25-07-2024 14:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:24
In België is vanaf 1 november eigen modem wetgeving van kracht. Je kunt dan iig een eigen modem plaatsen en die in bridge mode zetten. Het aanbod van dit soort modems op de markt is echter wel beperkt. Ik neem aan dat een Fritzbox met Coax niet voldoende is gezien je eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabajaba
mad-dog schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:39:
In België is vanaf 1 november eigen modem wetgeving van kracht. Je kunt dan iig een eigen modem plaatsen en die in bridge mode zetten. Het aanbod van dit soort modems op de markt is echter wel beperkt. Ik neem aan dat een Fritzbox met Coax niet voldoende is gezien je eisen?
Ik ben voorstander van opensource, op dit moment gebruik ik een Protectli firewall met opnsense. Als telenet het tegen dan zou toestaan om in bridge modus te zetten of orange ipv6 zou voorzien, is dit geen probleem, maar dit is niet zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:24
jabajaba schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Ik ben voorstander van opensource, op dit moment gebruik ik een Protectli firewall met opnsense. Als telenet het tegen dan zou toestaan om in bridge modus te zetten of orange ipv6 zou voorzien, is dit geen probleem, maar dit is niet zeker...
Telenet mag het wettelijk iig niet verbieden om je eigen modem in bridge te zetten. Hun eigen modem die ze leveren is een ander verhaal, aangezien het hier gaat om een vrije modemkeuze. Het zal echter een flink karwei worden een modem te vinden. Ik lees hier en daar op Duitse fora dat de Fritzbox 6690 wel in bridge mode gezet kan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:47
Je vergeet Base en Hey Telecom overigens nog, die leveren ook via coax.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
1: Je wordt LIR member (RIPE) vraagt een AS en IP-space aan, IPV6 krijg je gewoon dus dat is geen probleem.
3: Je sluit contracten met transit providers die presence hebben in het datacenter en announced je IP space.
4: Je zoekt een partner die bereid is om jou een lijn te leveren, hiervoor is waarschijnlijk weer een interconnect nodig (in het datacenter) met de partner en een zooitje technische configuratie als deze bijvoorbeeld werkt met MPLS of PPPOE ofzoiets. Misschien wordt je hier wat wijzer van:

Maargoed bovenstaande is natuurlijk waanzin voor 1 verbinding, wat denk je de volgende ideeën?
1: Kijk eens naar een product als extraip.com. Je zet een tunnel op over jouw bestaande internet connectie en hoppa de IP-adressen per direct beschikbaar op jouw router (IPV4 of 6).
2: Neem een VM af en doe bovenstaande zelf...Bouw een tunnel naar je VM ga aan de slag met routing en realiseer bovenstaande zelf.

Of klop aan bij partijen die dit voor jou willen regelen.. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk zakelijke ISP met navenante prijzen maar ik kan je verzekeren dat dit alsnog vele malen goedkoper is als zelf ISP spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door MasterL op 25-07-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 16:58
Eigen provider beginnen... Succes.

Telenet ondersteund wel degelijk bridgemode als je een beetje aandringt.
Heb ik zelf ook, je moet wel je router laten omruilen naar een CV8560E.

Daarna kan je in mijn telenet het mac adres ingeven van het toestel (jou router) waarop je een publiek ip wil ontvangen. Dit stukje loopt ook vaak fout als de modem niet goed gekoppeld is in hun backend dan is de optie niet beschikbaar...

[ Voor 42% gewijzigd door Ghostface9000 op 25-07-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:52
Telenet heeft vije modem keuze en kan dus, dit zijn een aantal mogelijke opties is hier te vinden:
categorie: Modems en routers

Orange kan ook v6 over v4 met een tunnel van buiten. Ergens ff een servertje huren met /60 ofzo en dan een wireguard tunnel.

Een eigen ISP is veel te duur en gaat je gewoon klauwen geld kosten. Is het niet waard.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabajaba
Ghostface9000 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:53:
Eigen provider beginnen... Succes.

Telenet ondersteund wel degelijk bridgemode als je een beetje aandringt.
Heb ik zelf ook, je moet wel je router laten omruilen naar een CV8560E.

Daarna kan je in mijn telenet het mac adres ingeven van het toestel (jou router) waarop je een publiek ip wil ontvangen. Dit stukje loopt ook vaak fout als de modem niet goed gekoppeld is in hun backend dan is de optie niet beschikbaar...
Telenet ondersteunt geen Bridgemodus met een docsis 3.1 modem. Met de CV8560E doen ze aan MAC passtrough. De telenet modem heeft nog altijd zijn functionaliteit. Dit heeft dus nog steeds een eigen firewall (dubbele firewall) en telenet kan theoretisch gezien nog steeds data binnenkrijgen over mijn persoonlijk netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabajaba
MasterL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:50:

Bedankt! Dit is net wat ik zocht! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Leuk idee maar volgens mij niet te betalen. Voor een enkele MPLS van 100Mbps op het werk betalen we al 3k per maand.
Misschien even wachten tot er fiber in je buurt beschikbaar is?
Pagina: 1