Ervaringen met kantoortje/thuiswerkplek in eigen tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 07:43
Mijn vriendin en ik overwegen te gaan verhuizen van een tussenwoning naar een vrijstaande woning met ruime tuin. Wij werken allebei veel vanuit huis en zullen dit straks ook blijven doen.

Het nieuwe huis dat we op het oog hebben, is beneden heel ruim en boven wat kleiner. Voor ons prima (we zijn en blijven met zijn tweeën) maar het is alleen nog een puzzeltje hoe we dat gaan doen met onze 2 thuiswerkplekken (1 kan boven, de ander liever niet).

Een van de opties is een bestaand schuurtje in de tuin beter isoleren en daar een thuiswerkplek van te maken. Een andere optie is een nieuwe specifieke “thuiswerk unit” neerzette. Een snelle zoektocht leert dat daar voldoende aanbod in is.

Nu de vraag: zijn er mensen die een kantoortje/thuiswerkplek in eigen tuin hebben? Wat zijn je ervaringen hiermee? Is het fijn? Ook in de winter? Wat zijn de voor- en nadelen die je ervaart?

Dank alvast voor het delen van jullie ervaringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Alles valt en staat met je wensen/verwachtingen. Je kan er alleen een bureau neerplempen met wifi en je werk doen, maar hoeveel luxe of comfort wil je graag?

- Moet er alleen wifi heen of ook bedraad internet?
- Isolatie moet op orde zijn, zowel qua weersinvloeden als geluid/lawaai.
- Zomers snel heet, winter koud --> hoe ga je verwarmen en/of koelen? L/L warmtepomp (airco)? Of wellicht zonwering? Verwarming dmv (elektrische) kachel of infrarood? Of gewoon een dikke trui aan?
- Ga je door de stromende regen richting je huis voor toiletbezoek, koffie/thee etc? Of moeten er sanitaire voorzieningen worden aangelegd zoals een wasbak, toilet en afvoer?
- Elektra: in de bestaande schuur voldoende stopcontacten op de juiste plekken? Licht? Ramen?

Als de benedenverdieping heel erg ruim is: heb je daar geen optie tot een werkplek creëren? Dus de een boven, de ander beneden? Aangezien je met z'n tweeën bent en zal blijven ben je vrij flexibel in je opties. Een tuinkantoor heeft zeker z'n charmes, maar kan al snel kostbaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:17
Denk ook na of het ook als gastenverblijf dienst moet doen, en of je een keukentje/sanitair er in wilt.

Een mantelzorgunit is dan ook een optie. Of een chalet/stacaravan.

Qua woningwaarde is misschien een uitbouw aan de woning vast waarschijnlijk de betere optie.

Wil je verwarmen met een aansluiting op de bestaande CV, een airco, of houtkachel? Denk bij die laatste 2 graag wel om de buren mbt lawaai van de airco en kanker van de houtkachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:09
Uit interesse, maar mag zoiets ook zomaar? Een schuurtje op je terrein lijkt mij toch iets anders dan een leefruimte/werkruimte en al helemaal anders dan een gastenverblijf.

Als de aankoop misschien staat of valt bij de mogelijkheid iets in de tuin te mogen doen, lijkt me dat wel van belang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11
Truus01 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:18:
Uit interesse, maar mag zoiets ook zomaar? Een schuurtje op je terrein lijkt mij toch iets anders dan een leefruimte/werkruimte en al helemaal anders dan een gastenverblijf.

Als de aankoop misschien staat of valt bij de mogelijkheid iets in de tuin te mogen doen, lijkt me dat wel van belang.
Mits ondergeschikt aan het hoofdgebouw, mag een bijgebouw op afstand van de woning in beginsel vergunningsvrij. Bv kantoortje vergunningsvrij, zelfstandige wooneenheid met vergunning.

Gewoon door de omgevingsvergunning check halen om het zeker te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JeroenVerweij schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:14:
Nu de vraag: zijn er mensen die een kantoortje/thuiswerkplek in eigen tuin hebben? Wat zijn je ervaringen hiermee? Is het fijn? Ook in de winter? Wat zijn de voor- en nadelen die je ervaart?
Toen wij ons huidige huis kochten, was de garage achter in onze tuin al omgebouwd tot kantoor. Bevalt eigenlijk prima, maar toch een aantal overwegingen:
- Nou valt onze tuin meer te omschrijven als 'koertje' (om maar eens mooi Vlaams woord te gebruiken) dus als we wat drinken willen pakken of toiletbezoek dan zijn we in een paar stappen binnen. Maar als je een diepe tuin van 50 of 100m hebt dan zal dat toch minder prettig zijn denk ik, in sommige weersomstandigheden.
- Beveiliging: Geen idee hoe 'afgesloten' je tuin is en of je van plan bent waardevolle spullen daar te bewaren, maar zo'n losstaande unit is natuurlijk wel gevoeliger voor inbraak. Een laptop+randapparatuur kan al reden zijn voor sommige lui om dingen te doen die ze beter niet doen, maar als je (daarnaast) ook nog gevoelige papieren / data daar zou bewaren, dan is het risico misschien niet alleen maar in geld uit te drukken.
- Doorluchting / verlichting / verwarming / koeling. Onze omgebouwde garage heeft maar aan één kant ramen / deuren, dus het voelt altijd een beetje 'donker' aan. Tevens hebben we daar een elektrisch kacheltje staan voor in de winter want met nachtvorst kan het 's ochtends toch al snel kil aanvoelen. Om nog maar te zwijgen van hete periodes door het jaar heen. Het kacheltje is een oplossing die prima werkt voor ons, maar het is lastig om de warmte eruit te krijgen omdat het lastig door te luchten is.
- Verder nog handig om na te denken over andere toepassingen dan kantoor, maar dat is heel persoonlijk allemaal...

Imho: Als twee kantoortjes een 'must' is, dan zou ik 1 altijd het liefst in de tuin hebben als daar voldoende mogelijkheden voor zijn. Ruimtes in het huis zelf zijn doorgaans schaars en kunnen (ook) voor andere doeleinden handig zijn (doeleinden waarvoor het juist niet handig is om die in de tuin te hebben), bijvoorbeeld als extra grote inloopkast, logeerkamer of gewoon als opberghok voor dingen als stofzuiger of voorraad ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 25-07-2024 12:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 07:43
Bedankt voor alle reacties! Heel blij met het meedenken en de verschillende tips over de vergunningschecker, beveiliging, etc. En nog een mooi nieuw woord geleerd ;) In ons geval gaat het ook om een ‘koertje’. Het perceel is weliswaar bijna 700m2 groot maar de tuin loopt allemaal mooi verdeeld rondom de woning. Afstand tussen ingang tuinkantoor en ingang woning zal dan ook max een meter of 10 zijn.

Ik heb weer wat dingen om uit te zoeken en over na te denken. Bedankt tot zo verre!
Pagina: 1