Kort auto-hifi vraagje

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 18:15

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Hi, kort vraagje (nadat ik de search had gebruikt):

Ik wil ff weten wat ik allemaal nodig heb;
2 tweeters
2 boxxen voor
2 boxxen achter
2 subs in 1 kast (13" ofzo)
2 versterkers
2 actieve filters
? bekabeling (wat voor?)

Ik heb er niet zoveel verstand van, Ben ik iets vergeten?
Weet 1 van jullie wat sites waar info opstaat hoe je die zooi inbouwd? Stuur me aub niet naar audio inbouwcentra enzo, en ook niet naar websites van JBL of infinity, dit topic gaat over wat er nodig is, en de techniek achter het inbouwen...

Verder, wat voor bekabeling moet ik kopen?

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 10:29 schreef Xces het volgende:
Hi, kort vraagje (nadat ik de search had gebruikt):

Ik wil ff weten wat ik allemaal nodig heb;
2 tweeters
2 boxxen voor
2 boxxen achter
2 subs in 1 kast (13" ofzo)
2 versterkers
2 actieve filters
? bekabeling (wat voor?)

Ik heb er niet zoveel verstand van, Ben ik iets vergeten?
Weet 1 van jullie wat sites waar info opstaat hoe je die zooi inbouwd? Stuur me aub niet naar audio inbouwcentra enzo, en ook niet naar websites van JBL of infinity, dit topic gaat over wat er nodig is, en de techniek achter het inbouwen...

Verder, wat voor bekabeling moet ik kopen?
Wat je minimaal nodig hebt is:
1x composetje.
Dat zijn 2 woofers en 2 tweeter die op elkaar zijn afgestemd, inclusief twee bijbehorende scheidingsfilters.

Kabels:
2x luidsprekerkabel van amp naar scheidingsfilter,
1x 12volt van accu naar amp
1x Massa van amp naar chassis
1x Stereo signaal kabel (dubbel afgeschermd)

Amp: kun je zo gek maken als je wilt.
Simpelst is een 2 kanaals amp.

Daarnaast kun je uitbreiden met speakers in de achterdeur (meestal alleen woofers, geen tweeters)
Daarvoor kun je een aparte amp nemen, maar je kunt ook een 4 kanaals amp nemen en daar voor en achter tegelijk op aansluiten. Dan moet je wel een filtertje op de achterspeakers apart zetten.

Wil je ook nog een wubwoofer dan kun je daar het makkelijkst een subwooferkast voor nemen met een eigen amp,
of je kunt een 5 of 6 kanaals amp nemen, en dan voor, achter en de sub op dezelfde amp zetten.
Denk even na over die sub, want 2x12" is wel heel erg veel.
Het is prettig om de sub op de 'rear' van je headunit aan te sluiten, zodat je die tijdens het rijden makkelijk harder en zachter kunt zetten. Dat geeft dus weer een extra signaal kabel van headunit naar amp.

Wil je superdeluxe dan komt er een actief filter bij, zodat je de woofers voor, woofers achter, tweeters voor en de sub achter apart kunt filteren. Dat betekent wel dat je de luidspreker kabels naar voor moet verdubbelen, en dat je voortaan tot in de eeuwigheid blijft pielen om de afstelling 100% te krijgen. Het leven van een audiofiel is een lijdensweg.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Waarom 2 woofers ? Meeste versterkers hebben ook een 3 kanaals optie. Dat houd in dat je bijvoorbeeld 2x60 + 1x100 hebt. Dan heb je maar 1 sub nodig.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 10:55 schreef JT het volgende:
Waarom 2 woofers ? Meeste versterkers hebben ook een 3 kanaals optie. Dat houd in dat je bijvoorbeeld 2x60 + 1x100 hebt. Dan heb je maar 1 sub nodig.
Je bedoelt dat je veel verstekers 'gebrugd' kunt aansluiten door het linker en rechter kanaal samen te voegen?

Of bedoel je dat veel versterkers de mogenlijkheid bieden om links en rechts aan te sluiten, plus een subwoofer op links en rechts tegelijk?