Kabelnoord zakelijk - eigen firewall + router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-09 23:10
Hi allen,

Ik ben helaas geen netwerk guru, dus vandaar dat ik hier mijn vraag kom stellen. Ik ga straks verhuizen en neem dan glasvezel zakelijk (vast ip) af bij kabelnoord.

Ik weet dat ik in geval van eigen router aansluiten het Mac-adres moet doorgeven, maar vroeg me af hoe het werkt als ik er een firewall tussen zou willen hebben, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb straks een tweedehands fortigate 60e in bezit namelijk. Heb wel wat ervaring met beheer van de apparatuur op kleine schaal, en eigen router instellen lukt ook wel, maar de initiële aansluiting van een firewall in het netwerk heb ik geen ervaring mee. Hij moet voor de router, dat weet ik, maar hoe zit dit dan met aansluiting op kabelnoord modem? Moet ik daarvan dan dus het Mac-adres gaan doorgeven?

Bedankt voor het meedenken :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Als je die Fortigate wil gebruiken dan zou ik die neerzetten in plaats van je router. Zo'n Fortigate kan die taken namelijk ook prima uitvoeren.

Apparaten die we "Firewall" of "Router" noemen zijn steeds meer op elkaar gaan lijken en zijn steeds vaker voorzien van elkaars functionaliteiten. De kans is best groot dat het appraat wat je nu "router" ook een ingebouwde firewall heeft.

Mocht je de Fortigate gaan gebruiken dan moet je inderdaad het MAC-adres daarvan doorgeven aan Kabelnoord. Er zitten twee WAN-poorten op de Fortigate, met elk een eigen MAC-adres. Alleen het MAC-adres van de poort waar je Kabelnoord op aansluit hoef je door te geven.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
FredvZ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:19:
Als je die Fortigate wil gebruiken dan zou ik die neerzetten in plaats van je router. Zo'n Fortigate kan die taken namelijk ook prima uitvoeren.

Apparaten die we "Firewall" of "Router" noemen zijn steeds meer op elkaar gaan lijken en zijn steeds vaker voorzien van elkaars functionaliteiten. De kans is best groot dat het appraat wat je nu "router" ook een ingebouwde firewall heeft.

Mocht je de Fortigate gaan gebruiken dan moet je inderdaad het MAC-adres daarvan doorgeven aan Kabelnoord. Er zitten twee WAN-poorten op de Fortigate, met elk een eigen MAC-adres. Alleen het MAC-adres van de poort waar je Kabelnoord op aansluit hoef je door te geven.
Dank voor je reactie, echter kan zo’n fortigate geen wifi uitzenden dacht ik? Daar wil ik graag nog wel gebruik van maken namelijk.
De functies die ik zou willen gebruiken is o.a. vpn en mijn router voor wifi. Hoe zou ik dit moeten indelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

space_lion schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:38:
Hi allen,

Ik ben helaas geen netwerk guru, dus vandaar dat ik hier mijn vraag kom stellen. Ik ga straks verhuizen en neem dan glasvezel zakelijk (vast ip) af bij kabelnoord.

Ik weet dat ik in geval van eigen router aansluiten het Mac-adres moet doorgeven, maar vroeg me af hoe het werkt als ik er een firewall tussen zou willen hebben, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb straks een tweedehands fortigate 60e in bezit namelijk. Heb wel wat ervaring met beheer van de apparatuur op kleine schaal, en eigen router instellen lukt ook wel, maar de initiële aansluiting van een firewall in het netwerk heb ik geen ervaring mee. Hij moet voor de router, dat weet ik, maar hoe zit dit dan met aansluiting op kabelnoord modem? Moet ik daarvan dan dus het Mac-adres gaan doorgeven?

Bedankt voor het meedenken :)
  1. Waarom zakelijk? De TS is wel erg incompleet.
  2. Met de context van de TS kan ik maar 1 conclusie maken: huur iemand in. Je benoemd een zakelijke aansluiting en een Fortigate. Een zakelijke aansluiting kost meer dan een consumentenaansluiting en heeft daarmee ook een hogere SLA en afspraken met de provider. Vanaf dit punt is het speculatie maar: ik ga ervan uit dat je niet voor je lol extra wil betalen en daarom dan ook bewust heb gekozen voor een business lijntje. En daarmee dan ook behoefte heb aan deze extra dikke SLA voor bijv een aantal vaste diensten welke je achter de Fortigate wil draaien.
  3. Die Fortigate zijn complete cursussen voor en zijn 100 wegen voor naar Rome. Ga je dat ding in proxy of flow mode draaien? Je VPN IPSEC of L2TP? Hoeveel adressen heb je op de zakelijke lijn en ga je deze opvangen met een aantal VIP's? Ga je je netwerk segmenteren met VLAN's? Ik noem maar wat Fortinet gerelateerde dingen maar je snapt hopelijk waar ik op doel.
space_lion schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Dank voor je reactie, echter kan zo’n fortigate geen wifi uitzenden dacht ik? Daar wil ik graag nog wel gebruik van maken namelijk.
De functies die ik zou willen gebruiken is o.a. vpn en mijn router voor wifi. Hoe zou ik dit moeten indelen dan?
De 60e heeft geen wifi aan boord. Daarvoor zal je naar een Wifi alternatief moeten kijken. Mocht het om een huis-tuin-keuken setup gaan zou ik de access point lijn van Fortigate niet adviseren. Dat is de Fortinet oplossing, integreert leuk met een Fortigate (router / firewall) maar kost veel te veel voor een simpele setup.

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 25-07-2024 11:35 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-09 12:04
[...]
Wifi access points na je firewall, heeft Kabelnoord niks meer mee te maken.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
@Yariva ik ben ZZPer en gebruik een vast ip-adres voor connecties met klantomgevingen. Dat is de reden voor zakelijke aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
Christoxz schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Wifi access points na je firewall, heeft Kabelnoord niks meer mee te maken.
Ah ja, is ook zo. Mijn asus router kan ook als AP ingericht worden.

Bedankt voor de informatie allen, ik ga eerst even kijken of ik de fortigate neer wil gaan zetten of niet, maar dan weet ik dat ik dit Mac-adres dus moet gaan doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-09 16:22

Sharky

Skamn Dippy!

Ik zou iemand inhuren die een ochtend dat voor je inregelt, dan heb je meteen een goed geconfigureerde firewall. Je geeft aan dat je er niet heel kennis van hebt, dan is een Fortigate goed configureren niet zo even gedaan.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

space_lion schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:35:
@Yariva ik ben ZZPer en gebruik een vast ip-adres voor connecties met klantomgevingen. Dat is de reden voor zakelijke aansluiting.
Duidelijk, maar dit kan ook met genoeg commerciële lijnboeren zoals een Freedom internet. Dat je huidige IP adres nu bij een zooi klanten in de ACL's zit snap ik maar dit maakt je wel erg afhankelijk van de provider en eventuele toekomstige kostenverhogingen.

Hoe ik dit altijd aan pak is ergens een centraal punt hebben in een datacenter en vanuit daar doorhoppen naar klanten. Hoeft niet veel te kosten en zorgt wel dat je provider onafhankelijk bent. Een beetje captain hindsight vibes maar wie weet heb je er iets aan.

Nog mooier natuurlijk met eigen IP space maar dan gaat de kassa wel rinkelen en zou overkill zijn voor de situatie.

Overigens nog inhoudelijk op je vraag: houdt er ook rekening mee dat zo'n Fortigate een abonnement vereist voor de NGFW functionaliteit. Voor VPN functionaliteit, routing en wat basis L4 firewalling voldoet hij prima zonder licentie. Zo heb ik hem ook draaien in de meterkast. Maar zodra je de daadwerkelijk leuke dingen zoals IPS / IDS, Antivirus, Web filtering etc. wil inschakelen dan is een jaarlijkse licentie a €80 verplicht.

[ Voor 19% gewijzigd door Yariva op 25-07-2024 12:44 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space_lion
Yariva schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Duidelijk, maar dit kan ook met genoeg commerciële lijnboeren zoals een Freedom internet. Dat je huidige IP adres nu bij een zooi klanten in de ACL's zit snap ik maar dit maakt je wel erg afhankelijk van de provider en eventuele toekomstige kostenverhogingen.

Hoe ik dit altijd aan pak is ergens een centraal punt hebben in een datacenter en vanuit daar doorhoppen naar klanten. Hoeft niet veel te kosten en zorgt wel dat je provider onafhankelijk bent. Een beetje captain hindsight vibes maar wie weet heb je er iets aan.

Nog mooier natuurlijk met eigen IP space maar dan gaat de kassa wel rinkelen en zou overkill zijn voor de situatie.

Overigens nog inhoudelijk op je vraag: houdt er ook rekening mee dat zo'n Fortigate een abonnement vereist voor de NGFW functionaliteit. Voor VPN functionaliteit, routing en wat basis L4 firewalling voldoet hij prima zonder licentie. Zo heb ik hem ook draaien in de meterkast. Maar zodra je de daadwerkelijk leuke dingen zoals IPS / IDS, Antivirus, Web filtering etc. wil inschakelen dan is een jaarlijkse licentie a €80 verplicht.
Je maakt dit nogal groot naar mijn idee, kabelnoord levert gewoon internet aan consumenten ook. Ik heb de providers vergeleken die een vast ip aanbieden en daaruit een keuze gemaakt. Het is een buitengebied, dus veel keuze is er sowieso niet. De extra kosten voor het vaste ip adres had ik nu ook bij ziggo, en bij kabelnoord betaal ik straks een paar euro minder zelfs en heb ik glasvezel.

Bedankt voor je bijdrage verder, maar niet echt iets waar ik advies voor vroeg :P

Ik was me inderdaad bewust van het abbo, ik heb ervaring met het beheer van de apparatuur bij een vorige job, maar de inrichting niet. Ik ga even kijken of het meerwaarde heeft voor ons.

[ Voor 5% gewijzigd door space_lion op 26-07-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Beste optie is inderdaad de Fortigate als router/firewall in te zetten en dus ook voor VPN (ondersteunt SSL en IPSec VPN waarvan die laatste fatsoenlijke hardware offload heeft en dus sneller is). Wi-Fi moet je altijd los zien van een router omdat een combinatieapparaat vrijwel altijd een vervelende compromis is, hoewel er ook een FortiWiFi bestaat (Fortigate met ingebouwde WiFi), maar die zijn niet heel bijzonder.

Als je al een Asus router hebt kan die prima als AP inzetten, sluit hem dan ook LAN to LAN aan, dus de WAN poort van de Asus niet aansluiten, zo voorkom je dat een verkeerd geconfigureerde Asus router IP adressen gaat uitdelen en je in de weg gaat zitten. Als het ding een aparte AP modus heeft, nog beter :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
nelizmastr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:10:
Als je al een Asus router hebt kan die prima als AP inzetten, sluit hem dan ook LAN to LAN aan, dus de WAN poort van de Asus niet aansluiten, zo voorkom je dat een verkeerd geconfigureerde Asus router IP adressen gaat uitdelen en je in de weg gaat zitten.
Als je de LAN van de Asus op de LAN van de Fortinet aansluit zit je opeens met twee actieve DHCP-servers en dan krijg juist wat je niet wil hebben.
Dus eerst de DHCP-server uitzetten op de Asus, dan kan de LAN-poorten van beide apparaten onderling verbinden/

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

FredvZ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Als je de LAN van de Asus op de LAN van de Fortinet aansluit zit je opeens met twee actieve DHCP-servers en dan krijg juist wat je niet wil hebben.
Dus eerst de DHCP-server uitzetten op de Asus, dan kan de LAN-poorten van beide apparaten onderling verbinden/
Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden. Dat doe ik impliciet maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1