Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Ik heb een Arduino en 3 LCD-schermpjes. Eén scherm doet het naar verwachting, de andere twee niet.

Ik heb een scannertje gevonden om het geheugenadres van de I2C module te achterhalen. Alle drie is dat 0x27. Bij alle drie werkt de backlight, maar bij 2 komt er geen tekst in beeld. De bibliotheek die ik gebruik is LiquidCrystal_I2C. Eén van de schermen is 20x4, de andere 16x2.

Is er iets wat ik over het hoofd zie, waarom twee van de drie schermen niet werken? Of heb ik gewoon de pech 2x op rij een defect scherm te krijgen?

Edit: van een ander forum, dit plaatje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGBcRbGTeDXzVo3xdQXASn_5LBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MkRBoqvlkmCskWqlBiOOxgKl.jpg?f=user_large

Dat zie ik wel voor de werkende LCD, niet voor de andere twee.

[ Voor 33% gewijzigd door pegagus op 25-07-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Om dat zelf ook maar het juiste antwoord te geven: het zat het in het contrast. Op de achterzijde zit een potmetertje. Zie je niets, dat is het contrast te laag. Zet je die vol open, zie je de witte blokjes. En een beetje terug schroeven, je ziet de tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:00
pegagus schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:45:
Om dat zelf ook maar het juiste antwoord te geven: het zat het in het contrast.
Dat was inderdaad het eerste wat ik wilde gaan zeggen. ;)

Merk ook op dat het contrast varieert met de voedingsspanning. Als je de LCD gebruikt met 3.3V (met Arduino heb je daar niet echt reden toe, maar andere bordjes werken vaak met 3,3V i.p.v. 5V), dan moet je opnieuw de potmeter instellen, vaak zelfs bijna tot tegen de uiterste waarde aan. Met 5V heb je wat instelruimte.