Geldigheid noodpaspoort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 19:59
Afgelopen zondag waren we wat spulletjes aan het inpakken voor een zakenreis naar Denemarken. Mijn vrouw was haar paspoort kwijt. We hebben een noodpaspoort gekregen voor deze reis naar Denemarken die duurde tot en met gisteren. Bij alle officiële websites staat dat het noodpaspoort geldig is voor de reis waar deze voor is aangevraagd. Het noodpaspoort zou dus nu niet meer geldig zijn.

Nu zouden we volgende week op vakantie gaan naar Slovenië. Het lijkt voor de vakantie wat onwaarschijnlijk dat we een noodpaspoort kunnen krijgen omdat we geen reserveringen hebben, één van de voorwaarden voor een noodpaspoort.

Nu bekeken we het noodpaspoort en daar staat nergens een einddatum op van geldigheid. Ook is dit paspoort niet gechipt, denk ik? De enige datum die erop staat is die van het originele paspoort, namelijk ergens in februari 2025.

Nu komt de vraag natuurlijk: kunnen we met het noodpaspoort alsnog op vakantie?

Het lijkt er namelijk op dat men, begrijpelijkerwijs, niet wil dat je maanden of jaren met een noodpaspoort rondloopt maar dat het feitelijk geen vervaldatum heeft en dus in principe langer gebruikt kan worden. Of is het noodpaspoort toch gechipt met een datum?

We willen zo snel mogelijk een gewoon paspoort. Maar het is voor de reis niet mogelijk om een gewoon paspoort aan te vragen. Er is bij onze gemeente een wachttijd van weken.

Iemand die hier ervaring of kennis over heeft?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:12

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Geen antwoord op je vraag, maar het is vaak mogelijk om via een spoedprocedure sneller een nieuw paspoort te krijgen. Kost waarschijnlijk wel extra, maar dan heb je zeker geen gedoe.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:30
Ik heb hier geen onderbouwde ervaring mee, maar als ik een beetje logisch ernaar kijk:

Slovenie valt onder Schengen.
De kans dat je je moet legitimeren op de grens is dus wat minder groot.

Dan zou ik het persoonlijk wel aandurven hoor, uitleggen wat er aan de hand is indien nodig, je hebt een geldig - noodpaspoort, de kmar / politie zien niet dat hij is aangevraagd voor een ander reisje paar dagen geleden. Ik denk niet dat je hier enorme risico;s loopt.

behalve dan dat het heel officieel niet mag.
heeft je vrouw ook een rijbewijs ? die zou ik zeker ook meenemen.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je niet standaard een identiteitskaart, net zoals in België? In dat geval heb je geen paspoort nodig om naar Slovenië te reizen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:22
Er staat echt enkel die reis en 1 jaar. Ook in de wettekst.

Naar denemarken en slovenië mag je ook met een id-kaart, hebben die ook onmogelijke wachttijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Ook een legitimatiebewijs is niet mogelijk. Een spoedprocedure ook niet. De eerste afspraak inplannen kan pas over enkele weken en dan kan je pas aangeven dat je spoed wil. Beetje vreemd.

Mijn vrouw heeft een rijbewijs, maar dat telt internationaal niet als identiteitsbewijs. Ik ben niet erg bang voor controles, maar als er iets gebeurd is het fijn als je je paspoort hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
jeroen3 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:49:
Er staat echt enkel die reis en 1 jaar. Ook in de wettekst.

Naar denemarken en slovenië mag je ook met een id-kaart, hebben die ook onmogelijke wachttijden?
Ik lees juist overal dat de geldigheid is voor één reis van maximaal één jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Admiral Freebee schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:49:
Heb je niet standaard een identiteitskaart, net zoals in België? In dat geval heb je geen paspoort nodig om naar Slovenië te reizen lijkt me?
Aangezien een rijbewijs binnen Nederland voor vrijwel alles geldig is waarbij een ID kaart ook geldig is, kiezen veel mensen er voor simpelweg geen ID kaart te halen als ze toch al een rijbewijs hebben. Scheelt een extra pasje, daarnaast is een paspoort 2x zo lang geldig dan dat een ID kaart is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjano
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-05 14:30
Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:52:
Ook een legitimatiebewijs is niet mogelijk. Een spoedprocedure ook niet. De eerste afspraak inplannen kan pas over enkele weken en dan kan je pas aangeven dat je spoed wil. Beetje vreemd.

Mijn vrouw heeft een rijbewijs, maar dat telt internationaal niet als identiteitsbewijs. Ik ben niet erg bang voor controles, maar als er iets gebeurd is het fijn als je je paspoort hebt.
Ook al geprobeerd om te bellen om een afspraak te maken? Vaak is er meer mogelijk als je dan direct aangeeft dat het spoed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Gwindorian schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:48:
Ik heb hier geen onderbouwde ervaring mee, maar als ik een beetje logisch ernaar kijk:

Slovenie valt onder Schengen.
De kans dat je je moet legitimeren op de grens is dus wat minder groot.

Dan zou ik het persoonlijk wel aandurven hoor, uitleggen wat er aan de hand is indien nodig, je hebt een geldig - noodpaspoort, de douane / politie zien niet dat hij is aangevraagd voor een ander reisje paar dagen geleden. Ik denk niet dat je hier enorme risico;s loopt.

behalve dan dat het heel officieel niet mag.
heeft je vrouw ook een rijbewijs ? die zou ik zeker ook meenemen.
Je schrijft ´je hebt een geldig noodpaspoort´, maar dat is nu juist de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:19

dragonhaertt

@_'.'

D4NG3R schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Aangezien een rijbewijs binnen Nederland voor vrijwel alles geldig is waarbij een ID kaart ook geldig is, kiezen veel mensen er voor simpelweg geen ID kaart te halen als ze toch al een rijbewijs hebben. Scheelt een extra pasje, daarnaast is een paspoort 2x zo lang geldig dan dat een ID kaart is.
Paspoort en ID kaart zijn beide 10 jaar geldig.

Overigens zou ik wel zorgen dat mijn paspoort op een goede plek ligt opgeborgen als ik alléén een paspoort en rijbewijs zou hebben.

ID kaart is daarnaast ook wel fijn binnen de EU (geen groot paspoort mee hoeven nemen, past gewoon in je portemonnee)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:56

Reptile209

- gers -

Voor een chip hoef je niet bang te zijn:
(...) Mensen met een Nederlands noodpaspoort kunnen dus niet meer naar of via de VS reizen zonder visum, want Nederlandse noodpaspoorten zijn chiploos. (...)
Maar waarschijnlijk worden noodpaspoorten alleen afgegeven op Schiphol vlak voor vertrek, dus als je een week later aankomt met een noodpaspoort om te vertrekken, weten ze al dat het niet is afgegeven voor die reis maar voor een eerdere.
Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:53:
[...]
Ik lees juist overal dat de geldigheid is voor één reis van maximaal één jaar.
Dat zal dus zijn: één reis die maximaal een duur van één jaar mag hebben. Maar als je na twee dagen terug bent, dan was het dus twee dagen. Wel bijzonder dat er dan geen referentie naar die ene reis lijkt te zijn zodat ze dat niet kunnen controleren (of zoals ik boven aangaf).

Ik lees tussen de regels door dat je met de auto naar Slovenië gaat? Dan zou je naïef kunnen doen en gewoon gaan. Bij een vliegveld loop je sowieso vast denk ik. En een minimale kans op een hoop gedoe in je vakantie ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik lees trouwens dat je je noodpaspoort weer moet afgeven na de reis, bij de marechaussee of bij de gemeente.
Wat is hierover afgesproken tijdens de afgifte?

Als jij de duur van de reis hebt opgegeven tijdens de aanvraag van het noodpaspoort dan is hij per einde reis gewoon verlopen volgens het systeem.
Als het land in kwestie dan aanvraag doet bij de Nederlandse database voor de geldigheid van het noodpaspoort zullen zij ook te zien krijgen dat dat document verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:00:
Ik lees trouwens dat je je noodpaspoort weer moet afgeven na de reis, bij de marechaussee of bij de gemeente.
Wat is hierover afgesproken tijdens de afgifte?

Als jij de duur van de reis hebt opgegeven tijdens de aanvraag van het noodpaspoort dan is hij per einde reis gewoon verlopen volgens het systeem.
Als het land in kwestie dan aanvraag doet bij de Nederlandse database voor de geldigheid van het noodpaspoort zullen zij ook te zien krijgen dat dat document verlopen is.
Dat vermoeden heb ik ook, maar het paspoort is dus niet gechipt. Je kunt het noodpaspoort direct afgeven na de reis, maar het mag ook bij het aanvragen van een nieuw paspoort bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36

bonzz.netninja

Niente baffi

D4NG3R schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Mjah alleen is een rijbewijs geen legitimatiebewijs in het buitenland
"Uw Nederlandse rijbewijs is in het buitenland niet geldig als identiteitsbewijs. Buiten Nederland kunt u zich alleen identificeren met een geldig paspoort of een geldige ID-kaart."

Laat maar, ik lees je reactie niet goed :o

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 25-07-2024 10:07 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Overigens zou ik wel zorgen dat mijn paspoort op een goede plek ligt opgeborgen als ik alléén een paspoort en rijbewijs zou hebben.

ID kaart is daarnaast ook wel fijn binnen de EU (geen groot paspoort mee hoeven nemen, past gewoon in je portemonnee)
Ah, sinds 2014 is ook een ID kaart 10 jaar geldig zie ik, toen ik m'n rijbewijs haalde was dat nog niet het geval. Een paspoort koste toen een tientje meer, maar was 2x zo lang geldig. Daarna nooit meer in verdiept. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Dat vermoeden heb ik ook, maar het paspoort is dus niet gechipt. Je kunt het noodpaspoort direct afgeven na de reis, maar het mag ook bij het aanvragen van een nieuw paspoort bij de gemeente.
Misschien niet gechipt, maar er staat toch een documentnummer op?
Is deze identiek aan het originele paspoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:06:
[...]

De aanvraagdatum van het noodpaspoort en ook verloopdatum in januari 2025. Het verwarrende is dus dat deze verloopdatum erop staat, terwijl er wordt aangegeven dat het noodpaspoort alleen dient voor de ene reis van afgelopen dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat ik nog mis in de vraag is hoe je naar Slovenie wilt reizen? Auto of vliegtuig (of anders)? Als auto, dan zou ik het gewoon aandurven. Als vliegtuig is de kans (lijkt mij) het grootst dat je al niet door de douane komt ivm de datum van afgifte op het document.

Wat voor narigheid verwacht je als je binnen Schengen reist zonder geldig paspoort? Rijbewijs en noodpaspoort tesamen zal imho wel genoeg zijn, hoogstens krijg je een boete omdat je geen geldig reisdocument hebt, maar dat risico zou ik persoonlijk wel aandurven.
Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:08:
[...]

De aanvraagdatum van het noodpaspoort en ook verloopdatum in januari 2025. Het verwarrende is dus dat deze verloopdatum erop staat, terwijl er wordt aangegeven dat het noodpaspoort alleen dient voor de ene reis van afgelopen dagen.
Zo verwarrend is dat toch niet? Je document is alleen voor die ene reis geldig, en die ene reis mag niet langer dan de verloopdatum duren.

[ Voor 32% gewijzigd door naitsoezn op 25-07-2024 10:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:08:
[...]

En het documentnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Ja, er staat een documentnummer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:11:
[...]

Ja, er staat een documentnummer op.
En is dat hetzelfde als het originele paspoort?
dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:06:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:12:
[...]

En is dat hetzelfde als het originele paspoort?
[...]
Dat vind ik lastig te zeggen. Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Ik heb mijn paspoort gewoon altijd in mijn tas zitten, en dus meestal gewoon bij me, kan ik het ook niet kwijtraken :+

@Carracio88 Ik zou het noodpaspoort meenemen voor de zekerheid, maar me er niet te druk om maken. Er is me nog nooit door een overheidsdienaar in enig Schengenland om mijn ID gevraagd.

@Reptile209 ook vliegend binnen Schengen loop je doorgaans niet vast zonder paspoort/ID. Zelf een paar jaar geleden zonder paspoort naar München gevlogen, zonder problemen. Ik raad het niemand aan om te doen hoor, maar meestal loopt het niet zo'n vaart...

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-05 13:08

Grannd

da Granndest

Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Dat vind ik lastig te zeggen. Ik denk het niet.
Het documentnummer van het originele paspoort kan je zien als je met DigID inlogt in MijnOverheid -> Identiteit -> Persoonsgegevens -> Paspoort en ID kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Wild Chocolate schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:14:
[...]

Ik heb mijn paspoort gewoon altijd in mijn tas zitten, en dus meestal gewoon bij me, kan ik het ook niet kwijtraken :+

@Carracio88 Ik zou het noodpaspoort meenemen voor de zekerheid, maar me er niet te druk om maken. Er is me nog nooit door een overheidsdienaar in enig Schengenland om mijn ID gevraagd.

@Reptile209 ook vliegend binnen Schengen loop je doorgaans niet vast zonder paspoort/ID. Zelf een paar jaar geleden zonder paspoort naar München gevlogen, zonder problemen. Ik raad het niemand aan om te doen hoor, maar meestal loopt het niet zo'n vaart...
Ons paspoort zit altijd op een vaste plaats. Maar mijn vrouw is zwanger en raakt tegenwoordig wat meer kwijt O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-05 19:25
Ik zou het zelf wel aandurven om zowel het noodpaspoort als een rijbewijs mee te nemen. Genoeg mogelijkheden om je identiteit te laten zien en het bevestigt elkaar. Kleine kans dat je het uberhaupt nodig hebt.

Of het 100% legaal is en voldoet, durf ik niet te zeggen. Maar risico = kans * effect. Kans lijkt me klein en potentieel effect lijkt me ook niet zo groot met beide documenten erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08

FreakNL

Well do ya punk?

m-vw schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:47:
Geen antwoord op je vraag, maar het is vaak mogelijk om via een spoedprocedure sneller een nieuw paspoort te krijgen. Kost waarschijnlijk wel extra, maar dan heb je zeker geen gedoe.
Dat had de TS natuurlijk meteen moeten regelen toen het paspoort kwijt was. Noodpaspoort en meteen een afspraak bij gemeente regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:52:
Ja dat klopt maar als je belt is er vaak ook een spoedprocedure voor de afspraak :)

Recentelijk aan de hand gehad want moest met spoed een 2e (zaken)paspoort. Op de site vd gemeente pas 3 weken later een afspraak mogelijk. Gebeld en kon direct langskomen. Met spoed aangevraagd en volgende dag ophalen.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 14:38
Slovenië is gewoon EU en Schengen - dus een geldig identiteitsbewijs is gewoon voldoende, dus met de auto lijkt een rijbewijs me al voldoende.
Belangrijkste is: officieel document, naam en foto.

Als je moet vliegen dan ga je er met je rijbewijs niet komen, alhoewel, paspoortcontrole komt daar ook niet altijd voor als je binnen Schengen blijft.
Aan de gate zelf ga je er met je rijbewijs en noodpas wel doorkomen.

Ah als de oude pas enkel maar geldig is tot 2/2025 - dan zit je daar sowieso wel met een issue voor internationaal vliegen, want elk land verwacht een paspoort dat minstens 6 maanden geldig is als je toekomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

chime schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:22:

Ah als de oude pas enkel maar geldig is tot 2/2025 - dan zit je daar sowieso wel met een issue voor internationaal vliegen, want elk land verwacht een paspoort dat minstens 6 maanden geldig is als je toekomt.
Dat is ook onzin. Naar verre bestemmingen is dat soms zo maar genoeg bestemmingen waar het niet boeit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Slovenië is gewoon EU en Schengen - dus een geldig identiteitsbewijs is gewoon voldoende, dus met de auto lijkt een rijbewijs me al voldoende.
Voor reizen in de EU heb je nog altijd een geldi identiteitsbewijs nodig. Een rijbewijs is niet voldoende. Zie ook: https://europa.eu/youreur...t/eu-citizen/index_en.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
naitsoezn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:09:
…Als vliegtuig is de kans (lijkt mij) het grootst dat je al niet door de douane komt ivm de datum van afgifte op het document…
Je komt niet door de ‘douane’ als je binnen Schengen vliegt. Je komt ook niet langs de paspoortcontrole.

Wel kan er bij het boarden gevraagd worden naar je ID. Het noodpaspoort is dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

mitalp schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:26:
[...]

Je komt niet door de ‘douane’ als je binnen Schengen vliegt. Je komt ook niet langs de paspoortcontrole.

Wel kan er bij het boarden gevraagd worden naar je ID. Het noodpaspoort is dan prima.
Douane wel maar alleen bij aankomst.

Inderdaad geen paspoortcontrole.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Nee dus. https://www.nederlandwere...tenland/identiteitsbewijs
Een rijbewijs kan in het buitenland niet dienen als identiteits/legitimatiebewijs.

Zelfs in Nederland kan niet overal een rijbewijs worden gebruikt. https://www.rijksoverheid...-kan-ik-mij-identificeren

[ Voor 0% gewijzigd door Pat911 op 25-07-2024 10:48 . Reden: correctie nav opmerking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

FreakNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:29:
[...]

Douane wel maar alleen bij aankomst.
Dat ligt aan het vliegveld, sommige vliegvelden hebben geen aparte aankomsthal voor EU-vluchten, maar wat grotere vliegvelden hebben dat meestal wel en dan hoef je nooit langs een controle.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carracio88
FreakNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Ja dat klopt maar als je belt is er vaak ook een spoedprocedure voor de afspraak :)

Recentelijk aan de hand gehad want moest met spoed een 2e (zaken)paspoort. Op de site vd gemeente pas 3 weken later een afspraak mogelijk. Gebeld en kon direct langskomen. Met spoed aangevraagd en volgende dag ophalen.
Daar komen we nu inderdaad ook achter. Mijn vrouw zit al bij het gemeentehuis. Als ik op een website zie staan dat iets weken kan duren dan ga ik daar altijd vanuit. Pas later ga ik denken dat er meer mogelijk is.

Het paspoort wordt dus nu geregeld en kan maandag opgehaald. Dus sorry voor alle onnodige discussie :X Toch vind ik het onderwerp nog wel interessant en wie weet heeft iemand anders er nog wat aan.

We gaan met de auto naar Slovenië. Ik ben dan ook niet bang voor grenscontroles en dergelijke, maar het geeft wel een prettig gevoel als je je kan identificeren. Er kan natuurlijk ook wat gestolen worden waardoor je even naar de politie moet. Daarnaast is mijn vrouw zwanger en ook dan is het prettig als je je kan identificeren mocht er iets aan de hand zijn.

In ieder geval bednakt voor alle reacties. We gaan in ieder geval volgende week op vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

mitalp schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:26:
[...]

Mijn mening verandert er niet door :) Vliegen zou ik niet doen / aandurven, auto wel. Iets met risico = kans * effect. Maar goed, het is sowieso allemaal niet toegestaan (want noodpaspoort is niet meer geldig) dus feitelijk hebben we in dit topic een hele thread over hoe groot de kans is dat je illegale acties uitkomen :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

<knip> "Wat zei XX toen je belde?" is geen reactie die we willen zien. Zeker niet met een sneer er achteraan.

[ Voor 62% gewijzigd door Ardana op 25-07-2024 15:27 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carracio88
<knip> Svp slechte posts rapporteren ipv zelf reageren.

[ Voor 41% gewijzigd door Ardana op 25-07-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Grannd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Dat ligt aan het vliegveld, sommige vliegvelden hebben geen aparte aankomsthal voor EU-vluchten, maar wat grotere vliegvelden hebben dat meestal wel en dan hoef je nooit langs een controle.
Schiphol is enorm groot en toch moet je daar langs de douane als je binnen Schengen aankomt. Ik ken ook geen vliegveld waar er geen douane is bij aankomst, ook niet binnen Schengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:42

Bob Popcorn

Plop!

FreakNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Schiphol is enorm groot en toch moet je daar langs de douane als je binnen Schengen aankomt. Ik ken ook geen vliegveld waar er geen douane is bij aankomst, ook niet binnen Schengen.
Douane ja, maar geen paspoortcontrole. In dit topic worden douane en kmar (hinderlijk) door elkaar heen gebruikt.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:14

Aganim

I have a cunning plan..

Pat911 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Een rijbewijs kan in het buitenland niet dienen als identiteits/legitimatiebewijs.
offtopic:
In de volksmond worden legitimatiebewijs en identiteitsbewijs op 1 hoop gegooid, maar aantonen dat je gerechtigd bent een actie uit te mogen voeren en het vaststellen van je identiteit zijn wel twee verschillende handelingen.

Je kan, in ieder geval binnen de EU, met je rijbewijs aantonen dat je een auto mag besturen. Het is dus gewoon een geldig legitimatiebewijs. Je kan er niet je identiteit mee bewijzen, dus het is inderdaad geen identiteitsbewijs.

[ Voor 2% gewijzigd door Aganim op 25-07-2024 10:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

<knip>

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 25-07-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bob Popcorn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Douane ja, maar geen paspoortcontrole. In dit topic worden douane en kmar (hinderlijk) door elkaar heen gebruikt.
Ik reageer op iemand die zegt dat er bij aankomst soms geen douane is en ik weerspreek dat.

Ik kan er ook niet aan doen als mensen de verkeerde terminologie gebruiken.

Security = persoonscontrole. Dus waar ze je tas controleren (vertrek)
Kmar = paspoortcontrole (alleen buiten Schengen) (vertrek)
Douane = controle goederen (aankomst)

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

FreakNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Ik reageer op iemand die zegt dat er bij aankomst soms geen douane is en ik weerspreek dat.

Ik kam er ook niet aan doen als mensen de verkeerde terminologie gebruiken.

Security = waar ze je tas controleren (vertrek)
Kmar = paspoortcontrole (alleen buiten Schengen) (vertrek)
Douane = controle goederen (aankomst)
Je heb gelijk, ik bedoel paspoortcontrole (want daar gaat het sowieso over in dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 16:16

Blokker_1999

Full steam ahead

Slovenie is sinds 21 December 2007 lid van de Shengen zone. Er zal, zelfs met het vliegtuig, op geen enkel moment een identiteitscontrole plaatsvinden vanuit politie of migratie. Als je met het vliegtuig gaat kan het wel zijn dat er een controle is bij ofwel het inchecken danwel het boarden, afhankelijk van maatschapij en luchthaven. Sommige landen en maatschapijen vereisen namelijk een controle om zeker te zijn dat de naam op het ticket overeenkomt met de persoon die vliegt.

Maar sowieso moet een volwassen persoon zich in de meeste EU lidstaten op verzoek van politiediensten wel kunnen legitimeren met een identiteitsbewijs afgeleverd door je eigen overheid. Hoewel ik het zelf ook nog nooit heb meegemaakt, zou ik daarvoor zelf toch ook altijd in orde willen zijn. Binnen de EU heb ik altijd mijn identiteitskaart op zak, buiten de EU altijd mijn paspoort.

Al wil ik niet weten hoeveel Nederlanders bijvoorbeeld eens snel de grens met Belgie of Duitsland oversteken zonder dat ze een geldig bewijs van identiteit bijhebben.

Voor de Belgen onder ons, in Belgie is het mogelijk om een volwaardig paspoort te krijgen binnen 1 dag. Als je in de voormiddag een aanvraag indient kan je het na 1600 in Brussel gaan afhalen, als je na de middag de aanvraag indient een dag later. Kost je meestal wel bijna 200 euro voor dat paspoort.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Op JFK kon ik zo doorlopen nadat ik mij in Dublin al had gemeld bij US Customs. En met mij de hele vlucht. Was twee jaar geleden.

Dus er zijn wel degelijk vliegvelden waarbij je niet langs de douane hoeft na binnenkomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Kurkentrekker op 25-07-2024 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
Kurkentrekker schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Op JFK kon ik zo doorlopen nadat ik mij in Dublin al had gemeld bij US Customs. En met mij de hele vlucht. Was twee jaar geleden.

Dus er zijn wel degelijk vliegvelden waarbij je niet langs de douane hoeft na binnenkomst.
Dan heb je dus alsnog customs gehad, maar niet bij aankomst.
Hoe scheiden zij passsagiers die dit wel of niet hebben gedaan? Lijkt mij dat je dan toch ergens moet melden/bewijzen in JFK dat je het process al hebt doorlopen?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Christoxz schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:56:
[...]

Hoe scheiden zij passsagiers die dit wel of niet hebben gedaan? Lijkt mij dat je dan toch ergens moet melden/bewijzen in JFK dat je het process al hebt doorlopen?
Ik zei ook niet dat ik niet door customs was gegaan, ik zei alleen dat dat niet plaatsvindt op het vliegveld van aankomst. En daarmee ontkrachtte ik de stelling die zei dat ieder vliegveld bij aankomst douane had en daar geen uitzonderingen op waren.

En hoe maakte men dat onderscheid? Heel simpel: je komt de vlucht niet in zonder dat proces te doorlopen en mensen met hele grote pistolen en boze blikken zorgden dat dat gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Dat doen ze doordat dergelijke pre-clearance vluchten bij aankomst behandeld worden als domestic. En dat geldt dan natuurlijk voor de hele vlucht, dus je bent samen met iedereen in je vliegtuig óf pre-cleared (en dan loop je direct naar buiten of je volgende vlucht) óf niet (en dan moet je eerst CBP bezoeken.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
[...]

Eindhoven kan je gewoon doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Men was enkele jaren terug van plan dit ook in Brussel te gaan doen, en dan krijg je gewoon enkele gates die achter een extra beveiligingspermiter liggen. Administratief wandel je dan zo de grens over met de VS voordat je kunt inschepen zodat de vlucht in de VS landt als een binnenlandse vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Dat klopt, en je moet hier opletten. Shengen gaat over vrij verkeer van personen, zonder identiteitscontroles aan de grenzen. Douane gaat over controle van goederen die de grens overkomen. Bij een vlucht binnen de shengenzone kom je geen migratie tegen.

Er zal op geen enkel moment een beamte van de overheid vragen om je identiteit. De douane is een andere zaak en zit op de meeste luchthavens achter de bagageband. Dit omdat wanneer je bijvoorbeeld vanuit China komt en overstapt in Frankfurt om zo thuis te geraken, je koffer doorreist naar Amsterdam zonder dat jij in Frankfurt de douane kunt passeren (al passeer je wel weer security, vergeet die 100ml vloeistof limiet niet!).

Je koffer pik je pas op in Amsterdam en als je dus iets aan te geven hebt kan je dus gewoon daar naar de douane gaan. En dat is dus waarom ook passagiers van intercommunale vluchten alsnog langs de douane passeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Blokker_1999 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:41:
[...]
Er zal op geen enkel moment een beamte van de overheid vragen om je identiteit.
Tenzij je in Frankrijk aankomt waar ze jarenlang paspoortcontrole hadden binnen Schengen omdat ze daar blijkbaar vinden dat er altijd een terroristische dreiging uitgaat van intra-Schengen aankomsten. Behalve op CDG want daar zijn er te veel mensen en zou het opstoppingen veroorzaken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 18-05 08:23

Dentheman

Zie signature

Met de auto zou ik het er gewoon op wagen, indien je met het vliegtuig naar Slovenië wilt gaan zou ik de gok niet nemen.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-05 17:35
Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Daarnaast is mijn vrouw zwanger en ook dan is het prettig als je je kan identificeren mocht er iets aan de hand zijn.

In ieder geval bednakt voor alle reacties. We gaan in ieder geval volgende week op vakantie!
Dan nog een tip: zorg voor een fysiek verzekeringspasje, of print in ieder geval je digitale pasje even uit. In andere landen worden ze niet blij als ze niet eenvoudig een kopie kunnen maken mocht je bij een arts terecht moeten. Zelf meegemaakt in Duitsland, die assistente probeerde de smartphone op het kopieerapparaat te leggen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Carracio88 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:34:
[...]

We gaan met de auto naar Slovenië. Ik ben dan ook niet bang voor grenscontroles en dergelijke, maar het geeft wel een prettig gevoel als je je kan identificeren. Er kan natuurlijk ook wat gestolen worden waardoor je even naar de politie moet. Daarnaast is mijn vrouw zwanger en ook dan is het prettig als je je kan identificeren mocht er iets aan de hand zijn.
Mooi dat het geregeld is en veel plezier op reis (waarschijnlijk een van de laatste zonder koters de komende 20 jaar- geniet ervan :+ )

Maar mbt 'niet bang voor grenscontroles' - onderschat dat niet. We zijn naar Italie geweest recentelijk en hebben zowel op Zwitserse grens bij Basel als bij Milan (dus niet eens bij de grens), en op terugweg op Franse grens bij Menton onze paspoorten mogen tonen. Fransen zijn nerveus mbt Olympische Spelen, geen idee wat de Zwitsers en Italianen bezielde, maar het komt dus nog wel voor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carracio88
Nog even als update:

Mijn vrouw heeft het noodpaspoort ingeleverd bij de gemeente en een paspoort aangevraagd met spoed. Bij het inleveren kwam naar voren dat de Marechaussee waarschijnlijk een fout heeft gemaakt. De baliemedewerker had dit nog nooit eerder gezien. Bij de expiry date had de einddatum van de reis moeten staan. In plaats daarvan hadden ze de einddatum van het paspoort overgenomen. Waarschijnlijk was het noodpaspoort dus gewoon nog bruikbaar. Maar goed, we hebben liever het reguliere paspoort.

Het geeft wel wat duidelijkheid over de verwarring die bij ons ontstond over het eventueel nog een keer gebruiken van het noodpaspoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:15:
Slovenie is sinds 21 December 2007 lid van de Shengen zone. Er zal, zelfs met het vliegtuig, op geen enkel moment een identiteitscontrole plaatsvinden vanuit politie of migratie.
Dit is te stellig en daarmee onwaar. Binnen Schengen kunnen tijdelijk wél grenscontroles plaatsvinden (Frankrijk deed dat bijvoorbeeld een aantal jaar geleden, ik ben meerdere keren gecontroleerd op vluchten van Nederland naar Frankrijk). Recentelijk nog waren er grenscontroles in Duitsland i.v.m. het EK. Oh en zie @dion_b's comment.

Daarbij dat je niet verplicht wordt om bij de grensovergang je paspoort te laten zien en je vrij mag reizen binnen de EU niet hetzelfde al dat je niet (elders) om je identificatie kan worden gevraagd.

https://home-affairs.ec.e...duction-border-control_en

Tijdelijke grenscontroles zijn geen uitzondering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UePLkZxNrGqwu2C82Fw5JZrfD2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8hjt6RnazQpp6Qj2fKxFPlH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door PolarBear op 25-07-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carracio88
PolarBear schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Dit is te stellig en daarmee onwaar. Binnen Schengen kunnen tijdelijk wél grenscontroles plaatsvinden (Frankrijk deed dat bijvoorbeeld een aantal jaar geleden, ik ben meerdere keren gecontroleerd op vluchten van Nederland naar Frankrijk). Recentelijk nog waren er grenscontroles in Duitsland i.v.m. het EK. Oh en zie @dion_b's comment.

Daarbij dat je niet verplicht wordt om bij de grensovergang je paspoort te laten zien en je vrij mag reizen binnen de EU niet hetzelfde al dat je niet (elders) om je identificatie kan worden gevraagd.

https://home-affairs.ec.e...duction-border-control_en

Tijdelijke grenscontroles zijn geen uitzondering:
[Afbeelding]
Niet alleen tijdelijk. Ik kom al ruim 20 jaar in Denemarken en daar zijn constant controles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:30
kun je je noodpasspoort niet aanvragen dan op de ambassade van Slovenië?

https://www.nederlandwere...venie/ambassade-ljubljana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:56

Reptile209

- gers -

Dirtyrockers schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:07:
kun je je noodpasspoort niet aanvragen dan op de ambassade van Slovenië?

https://www.nederlandwere...venie/ambassade-ljubljana
Mocht je het gemist hebben: TS heeft het al opgelost ;).
Bovendien denk ik dat je in het buitenland bij de ambassade alleen een noodpaspoort krijgt, als je ter plaatse aangifte hebt gedaan van verlies of diefstal. En dat is dan feitelijk een valse aangifte, want je weet donders goed dat je hem niet in dat land verloren bent. En zonder paspoort kon je niet in dat land zijn gekomen, toch? O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 25-07-2024 15:23 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Boerenlater schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Eindhoven kan je gewoon doorlopen.
Nope, ook op Eindhoven Airport moet je bij aankomst (ook vanuit Schengen) door de douane.

Zou een aardig verdienmodel worden anders; met vier koffers voor 200-300 euro naar Polen heen en weer en dan met de koffers vol sigaretten (die hier pakweg 4x duurder zijn) terug.

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2024 21:00 ]

Pagina: 1