Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aantkijken
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-07-2024
Mijn vraag

Voor de belastingdienst moet ik gegevens uit mijn opgave 12 jaar lang bewaren als vermogen of inkomen uit het buitenland komt.

Gesteld het betreft inkomen uit het buitenland in 2019, dat ik dus in 2020 heb opgegeven.

Hoe bepaal ik dan die 12 jaar? Heeft ontvangst van de definitieve aanslag er nog iets mee te maken?

Bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
Is inkomen uit 2019, dus ik zou dan denken dat je het tot 2031 moet bewaren? Maar aangezien het tegenwoordig allemaal digitaal is of digitaal gemaakt kan worden (scan to pdf), gaat het toch weinig verschil maken? Even naar jezelf mailen als opslag + op een harde schijf zetten (en desnoods een backup schijf maken en die bij een familielid in huis leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aantkijken
Dank je. Maar al naar gelang hoe je rekent kan er een jaar tussen zitten, en langer als je uitgaat van ontvangst van de definitieve aanslag + 12 jaar. Ik wil het nauwkeurig kunnen uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Want? Of je die PDF nou 12 of 13 jaar gaat bewaren, wat maakt het uit? Sowieso is er (voor gewone burgers) geen bewaarplicht, alleen een advies, omdat de Belastingdienst tot een bepaald aantal jaar nog zaken kan navorderen of wijzigen (meestal 5 jaar).

De Belastingdienst kan tot 12 jaar na aangifte een navorderingsaanslag opleggen over bepaalde inkomsten of vermogen uit het buitenland. Als ik het voorbeeld hiervan interpreteer voor deze situatie, kom ik uit op 12 jaar na het jaar waarover je aangifte hebt gedaan (+ uitstel, als je dat had). Dus voor een aangifte over 2019 waarvoor je geen uitstel hebt aangevraagd/gekregen, zou ik verwachten 31 december 2031. Alvast veel plezier met het verwijderen van de gegevens om 0:00 op 1 januari 2032 :+
Voorbeeld
U krijgt van ons een navorderingsaanslag over belastingjaar 2016. U hebt van ons 5 maanden uitstel gekregen voor het doen van de aangifte over 2016.
Dan kunnen wij die navorderingsaanslag aan u opleggen: uiterlijk 31 mei 2022
(31 december 2016 + 5 maanden - uitstelperiode + 5 jaar - als voorbeeld, de standaardperiode waarbinnen we een navorderingsaanslag mogen opleggen).
Bron: https://www.belastingdien...ienst/navorderingsaanslag

[ Voor 42% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 25-07-2024 13:42 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aantkijken
Hartelijk dank voor de antwoorden, het is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Let wel op dat je in het voorbeeld van president dus moet bewaren tot EN MET 2031, dus 2032 pas weggooien.

Voordeel: je mag het gewoon digitaal bewaren.
Pagina: 1