Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral het spelen van games op 1440p/144hz. PUBG, Battlefield, met name shooters. Triple-A games compleet maxed-out op die resolutie en fps is natuurlijk niet haalbaar met mijn gekozen systeem. Maar op redelijk high settings vooral stabiel hoge FPS kunnen behouden is de wens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De absolute max is wel €1500. Alle randapparatuur heb ik al, het gaat puur om de PC. Daarbij is de huidige PC dermate verouderd (4770k) dat ik daar niks van mee neem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hierboven al beschrijven. Ik neem geen componenten mee en de randapparatuur heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb twee lijsten samengesteld (zie onderaan). Een in een wat lager budget gebaseerd op AM4 samen met een RTX 4060 ti. En een met een wat hoger budget gebaseerd op AM5 samen met een RTX 4070.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb totaal geen voorkeur voor merk. Na zelf veel te hebben vergeleken lijkt mij in de huidige generaties een Ryzen voordeliger dan Intel, en een Nvidia gunstiger dan AMD. Maar dat is dus puur prijs technisch.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben vooral op zoek naar een gebalanceerd systeem. Hoe groot de PC is maakt niet uit, ik heb ruimte. Geluid is geen issue en ik jaag geen energie zuinig systeem na.
Ga je overklokken?
Nope. Vandaar de non-X versie.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik vind vooral de knoop doorhakken lastig, het is de eerste keer dat ik een PC bouw. Ik heb onderzoek gedaan, maar voel dat ik niet genoeg kennis/overzicht heb om te vertrouwen dat ik niks over het hoofd zie.
- Is voor mijn budget en gamen op 1440p/144hz dit een gebalanceerd systeem?
- Valt een van de onderdelen uit te toon? (veel te laag of juist te hoog gespecced)
- Zijn de 2 meegeleverde case-fans en de stock cpu-cooler genoeg, of is daar meer in nodig?
- Ik heb een AM4 en AM5 lijst samengesteld. Ik neig naar de AM5 (meer future proof lijkt me ook). Maar is de AM4 misschien al "overkill" en future-proof genoeg?
Dit is mijn samengesteld AM4-systeem:
En dit is mijn samengesteld AM5 syteem:
Vooral het spelen van games op 1440p/144hz. PUBG, Battlefield, met name shooters. Triple-A games compleet maxed-out op die resolutie en fps is natuurlijk niet haalbaar met mijn gekozen systeem. Maar op redelijk high settings vooral stabiel hoge FPS kunnen behouden is de wens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De absolute max is wel €1500. Alle randapparatuur heb ik al, het gaat puur om de PC. Daarbij is de huidige PC dermate verouderd (4770k) dat ik daar niks van mee neem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hierboven al beschrijven. Ik neem geen componenten mee en de randapparatuur heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb twee lijsten samengesteld (zie onderaan). Een in een wat lager budget gebaseerd op AM4 samen met een RTX 4060 ti. En een met een wat hoger budget gebaseerd op AM5 samen met een RTX 4070.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb totaal geen voorkeur voor merk. Na zelf veel te hebben vergeleken lijkt mij in de huidige generaties een Ryzen voordeliger dan Intel, en een Nvidia gunstiger dan AMD. Maar dat is dus puur prijs technisch.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben vooral op zoek naar een gebalanceerd systeem. Hoe groot de PC is maakt niet uit, ik heb ruimte. Geluid is geen issue en ik jaag geen energie zuinig systeem na.
Ga je overklokken?
Nope. Vandaar de non-X versie.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik vind vooral de knoop doorhakken lastig, het is de eerste keer dat ik een PC bouw. Ik heb onderzoek gedaan, maar voel dat ik niet genoeg kennis/overzicht heb om te vertrouwen dat ik niks over het hoofd zie.
- Is voor mijn budget en gamen op 1440p/144hz dit een gebalanceerd systeem?
- Valt een van de onderdelen uit te toon? (veel te laag of juist te hoog gespecced)
- Zijn de 2 meegeleverde case-fans en de stock cpu-cooler genoeg, of is daar meer in nodig?
- Ik heb een AM4 en AM5 lijst samengesteld. Ik neig naar de AM5 (meer future proof lijkt me ook). Maar is de AM4 misschien al "overkill" en future-proof genoeg?
Dit is mijn samengesteld AM4-systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 107,99 | € 107,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 88,- | € 88,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4060 Ti VENTUS 2X BLACK 8G OC | € 379,- | € 379,- |
1 | Behuizingen | NZXT H5 Flow Zwart | € 84,89 | € 84,89 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 63,90 | € 63,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2023) | € 84,20 | € 84,20 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 109,- | € 109,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 916,98 |
En dit is mijn samengesteld AM5 syteem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 193,- | € 193,- |
1 | Moederborden | ASRock B650M-HDV/M.2 | € 125,98 | € 125,98 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC | € 540,- | € 540,- |
1 | Behuizingen | NZXT H5 Flow Zwart | € 84,89 | € 84,89 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 122,90 | € 122,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2023) | € 84,20 | € 84,20 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 109,- | € 109,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.259,97 |