Netwerkverbinding in berging appartement realiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAndereJurre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-09 22:33
Ik ben recentelijk de toekomstig eigenaar geworden van een nieuwbouwappartement op de 8e verdieping, inclusief een berging in de kelder. In de technische documentatie van het project staat het volgende: "De bergingen worden voorzien van een lichtpunt met schakelaar en een dubbele wandcontactdoos. Deze elektra-onderdelen zijn aangesloten op de installatie van het betreffende appartement."

Nu wil ik in de toekomst graag een netwerkverbinding naar mijn berging realiseren, omdat ik van plan ben om daar een NAS en mogelijk een camera te plaatsen. Aangezien de bouw nog moet beginnen, heb ik de mogelijkheid om meerwerk aan te geven.

Ik heb echter een aantal vragen en hoop dat iemand hier ervaring of advies kan bieden:
  • Heeft iemand ervaring met het verzoek om een netwerkkabel of glasvezelkabel van de meterkast naar de berging aan te laten leggen?
  • De afstand tussen de meterkast en de berging is meer dan 100 meter. Ik begrijp dat een Cat6-netwerkkabel dan waarschijnlijk geen goede oplossing meer is vanwege de lengtebeperkingen. Heeft iemand hier ervaring mee?
  • Zou een powerline-adapter een haalbare oplossing zijn als ik in mijn meterkast een stopcontact laat realiseren dat op dezelfde kabel zit die naar de berging loopt? Wat zijn realistische snelheden die ik over zo'n grote afstand kan verwachten?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Je zou kunnen vragen of ze een Loze leiding willen leggen voor je naar de berging. Deze wil je dan in vaste buis als het even kan en zo groot mogelijk.

als het meer als 100M is ga je het indd met een cat kabel niet redden en zal je dus gelijk over moeten op glasvezel. Totaal niet erg natuurlijk maar dan moet je even goed uitzoeken welke fibers / trancievers je nodig hebt.

Gezien je WCD in je berging in je eigen MK uitkomt zou allicht powerline kunnen deze kunnen tot 300 meter als ik het even snel google. DIt moet je natuurlijk wel controleren met het setje dat je daad werkelijk koopt. Het zal iig niet de snelste verbinding worden maar het zal dus wel werken :)

(afhankelijk van de grote van de bestanden die je naar je nas wilt zeulen kan dit nadelig zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22
Heb je überhaupt nagedacht over brandveiligheid?
Mocht er wat in de berging gebeuren met je apparatuur, dan kan het flink uit de hand lopen.....

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 11:21

StarWing

Huh ?!?

Als het pakweg 110-120m is, gaat een gewone kwalitatieve netwerkkabel heus nog wel werken. Zeker in een omgeving met weinig interferentie. De kabel stopt niet ineens met werken op 100m.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:58

dragonhaertt

@_'.'

Heel eerlijk, ik denk niet dat ze zo'n kabel voor je gaan aanleggen én ik denk niet dat een NAS in een berging een goed idee is.

Is er een (goede) reden waarom je die nas liever in je berging hebt dan in je appartement?
Lijkt me nogal veel moeite voor iets wat je ook met een plankje of kastje kan oplossen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:58

Videopac

Rommelt wat aan.

DaRk PoIsOn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:26:
Mocht er wat in de berging gebeuren met je apparatuur, dan kan het flink uit de hand lopen.....
Zal dat niet een beetje loslopen, zeker vergeleken met elektrische fietsen die in bergingen opgeladen worden?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Heb je al een meerwerk lijst gekregen?

Ik zou altijd voor een loze buis gaan.
Zou heb je zelf controle welke kwaliteit netwerkkabel of glasvezel kabel je erin legt.

Want als ze dit bij de bouw al voor je gaan doen dan weet je niet welke netwerk kabel ze erin gaan leggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:36

mb1

joke_name schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:24:
Heb je al een meerwerk lijst gekregen?

Ik zou altijd voor een loze buis gaan.
Zou heb je zelf controle welke kwaliteit netwerkkabel of glasvezel kabel je erin legt.

Want als ze dit bij de bouw al voor je gaan doen dan weet je niet welke netwerk kabel ze erin gaan leggen.
Een loze buis....
Zeker zelf nog nooit kabels getrokken!
Totaal kansloos als je denkt >100 meter nog even nadien in een buis te trekken, met wat voor een trekveer?
Je zult door de schacht moeten en op elke verdieping of om de verdieping een opening moeten hebben in de buis om een lus te kunnen trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 15:57
Een loze buis is inderdaad geen optie, draad trekken door een buis van 20-30 meter kan al een uitdaging zijn. Een cat6A kabel laten aanleggen tijdens de bouw is de beste oplossing, langer dan 100 meter is geen probleem.
Het overwegen van de positie van de NAS lijkt mij wel de moeite waard. Waarom niet in de meterkast? Of in de techniek ruimte?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@DieAndereJurre
Ga er maar vanuit dat het niet mogelijk is om een netwerkkabel in je berging te krijgen. Logitiek best al een uitdaging om vanuit alle bergingen een kabel te krijgen naar elk appartement.

Een powerline adapter is denk ik je beste optie aangezien er 1 kabel direct naar je berging zal lopen. Maar daar zou ik niet snel een NAS op willen aansluiten. Die zou ik lekker naast je modem zetten in de meterkast.
Een camera erop aansluiten zal wel prima gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
DieAndereJurre schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:50:
[list]
• Heeft iemand ervaring met het verzoek om een netwerkkabel of glasvezelkabel van de meterkast naar de berging aan te laten leggen?
Een koperkabel gaat nog wel lukken, maar glas gaat te complex zijn vermoed. Ik persoonlijk zou ik altijd gaan voor de optie "loze leiding".
• De afstand tussen de meterkast en de berging is meer dan 100 meter. Ik begrijp dat een Cat6-netwerkkabel dan waarschijnlijk geen goede oplossing meer is vanwege de lengtebeperkingen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo'n afstand is idd erg lang voor koper. Dan is glasvezel eigenlijk de enige keus.

Die 100m is trouwens ook erg lang voor een 230V koperkabel. Met een standaard 2,5mm[sup2[/sup] aders verlies je onderweg makkelijk 10% van de spanning. Het kan denk ik geen kwaad om aan de bouwer te vragen hoeveel spanningsverlies je mag verwachten in je berging.
• Zou een powerline-adapter een haalbare oplossing zijn als ik in mijn meterkast een stopcontact laat realiseren dat op dezelfde kabel zit die naar de berging loopt? Wat zijn realistische snelheden die ik over zo'n grote afstand kan verwachten?
[/list]
Ik verwacht niet dat je daar iets bruikbaars uit gaat halen.

Al met al denk ik niet dat het een haalbaar plan is.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 15:56
Idd vragen of ze vast een cat6 kabel er in kunnen trekken voor je,

Mocht die kabel niet werken, heb je iig een trekdraad voor glasvezel

Met dat gezegd hebbende, ik zou meteen vragen om 3 buizen aan te leggen, die eerste is vol voor je het weet

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vragen kan altijd, maar lijkt mij dat de kans dat ze drie buizen van meer dan honderd meter gaan aanleggen (wat moet je ermee? Waar zouden ze vol mee raken?) zo goed als nul.

Voor TS zou ik ook gewoon NAS ergens in zijn appartement neerzetten. En beveiligingscamera? Tja je kan altijd eens checken of powerline adapter werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Camera op Powerline en een andere locatie voor je NAS zoeken.

Powerline direct op de WCD in de berging en op de andere vrije “poort” een stekkerdoos (mits nodig). In de meterkast een WCD laten maken direct op binnenkomende kabel vanuit de berging en daar de andere Powerline op.

Loze leiding is kansloos , die gaan ze niet eens voor je aanleggen. En als ze dat al doen krijg je er geen kabel door. Ik verwacht zelfs dat de kabel (vanuit berging) die in je meterkast uitkomt gewoon 3x4mm YMVK is en niet eens in een loze leiding zit.

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2024 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

FredvZ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:54:
[...]

[...]

Ik verwacht niet dat je daar iets bruikbaars uit gaat halen.

Al met al denk ik niet dat het een haalbaar plan is.
Ik verwacht juist wel dat dat prima gaat werken. Ononderbroken pad en weinig interferentie. Je zal geen Gbit halen maar een cameraatje doet misschien 10mbit, max. Dat moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:36

mb1

Die berging zit waarschijnlijk op een algemene groep net als de galerij verlichting en de lift enz.
Er zal in je koopovereenkomst waarschijnlijk staan dat je geen koelkast en of vriezer in de berging mag aansluiten.
Ze gaan echt niet vanuit elke woning een 100 meter kabel trekken.
Dus een poweline netwerk adapter is maar zeer de vraag of dat werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door mb1 op 25-07-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Stel iedere verdieping is 3m
Een bg 5m en een kelder ook 5m
Dan zit ik in rechtelijn op 34m.

Stel je appartement is 15m diep en ze bouwen er 2 achter elkaar is 30m.

En je berging zit ook weer aan andere kant a 30m.
Zir ik nog binnen de 100m.
Weet je zeker dat je het niet red met 100m?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAndereJurre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-09 22:33
DaRk PoIsOn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:26:
Ik heb het over een netwerkcamera en een kleine nas als backup. Ik denk dat het brandgevaar daarvan wel mee zal vallen. Er zitten niet echt brandgevaarlijke dingen in zoals bijvoorbeeld een accu van een fiets / step.
dragonhaertt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:55:
Is er een (goede) reden waarom je die nas liever in je berging hebt dan in je appartement?
Lijkt me nogal veel moeite voor iets wat je ook met een plankje of kastje kan oplossen.
Als ik de camera neerzet op een kast of plankje, heb ik nog steeds geen zicht op mijn berging ;) .

Het zou gaan om een backup NAS, die 1x per dag een backup maakt van foto's en documenten op mijn primaire nas. Momenteel heb ik deze in de schuur staan.
FredvZ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:54:
Die 100m is trouwens ook erg lang voor een 230V koperkabel. Met een standaard 2,5mm[sup2[/sup] aders verlies je onderweg makkelijk 10% van de spanning. Het kan denk ik geen kwaad om aan de bouwer te vragen hoeveel spanningsverlies je mag verwachten in je berging.
Ik zal het is navragen.
mb1 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:57:
Die berging zit waarschijnlijk op een algemene groep net als de galerij verlichting en de lift enz.
Er zal in je koopovereenkomst waarschijnlijk staan dat je geen koelkast en of vriezer in de berging mag aansluiten.
Ze gaan echt niet vanuit elke woning een 100 meter kabel trekken.
Dus een poweline netwerk adapter is maar zeer de vraag of dat werkt.
In de technische documentatie staat het volgende: "De bergingen worden voorzien van een lichtpunt met schakelaar en een dubbele wandcontactdoos. Deze elektra-onderdelen zijn aangesloten op de installatie van het betreffende appartement."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:58

dragonhaertt

@_'.'

DieAndereJurre schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:19:

[...]

Als ik de camera neerzet op een kast of plankje, heb ik nog steeds geen zicht op mijn berging ;) .

Het zou gaan om een backup NAS, die 1x per dag een backup maakt van foto's en documenten op mijn primaire nas. Momenteel heb ik deze in de schuur staan.
Ik zou persoonlijk de NAS bij een vriend neerzetten als het niet (makkelijk) lukt om een netwerkverbinding naar de berging te realiseren.

De enige weg die je kan bewandelen is contact opnemen, maar verwacht er niet te veel van. Dit is nogal een unieke wens en daarvoor een buis aanleggen, die ook nog eens direct naar jouw appartement moet lopen, lijkt me onbegonnen werk.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
DieAndereJurre schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:19:
[...]
In de technische documentatie staat het volgende: "De bergingen worden voorzien van een lichtpunt met schakelaar en een dubbele wandcontactdoos. Deze elektra-onderdelen zijn aangesloten op de installatie van het betreffende appartement."
Dat is gewoon wat ze tegenwoordig eigenlijk altijd doen...... geen gedoe met stoppen die afslaan en niemand die weet waar te zoeken of grote gebruikers op de VVE rekening.

Maar het is allemaal al wel een beetje gezegd. Een loze leiding klinkt leuk maar dan moet het wel een buis zijn met een ruime diameter en zal je waarschijnlijk niet veel meer dan 1 draad kunnen trekken. Ook weet je bij dit soort afstanden eigenlijk wel zeker dat er flink wat bochten in gaan zitten. Wat je verder bij bekabelingen naar bergingen vaak ziet is dat er voor hele delen gewoon grote kabelgoten gebruikt worden.

Standaard UTP voor een beetje betrouwbare en snelle verbinding met een NAS zal ook niet persé ideaal gaan worden. Hou je over een glasvezel kabel. Op zich geen groot issue maar zelf aanleggen en afmonteren is wel een dingetje.

Zet het ding gewoon in je meterkast of ergens anders in je appartement :-).

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker_BE op 26-07-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:46
vormulier schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:56:
Je zou kunnen vragen of ze een Loze leiding willen leggen voor je naar de berging. Deze wil je dan in vaste buis als het even kan en zo groot mogelijk.
Dat doet de aannemer met alle plezier voor je uitvoeren. Kijk er niet gek van op dat dit verzoekje een offerte van €1750-€2000 oplevert. Meerwerk is altijd al schofterig duur geweest en dat is er de laatste jaren niet beter op geworden.
Als je zoiets daadwerkelijk laat uitvoeren dan ook een trekdraad erin laten leggen. Je zou de eerste niet zijn die bedrogen uitkomt met buizen die niet op elkaar aansluiten "bochtje vergeten....."

Woon zelf ook in een koopappartement. En ik breng met een powerline adapter weer een netwerkaansluiting de kelder in. Werkt prima, 100mb verbinding wat snel zat is met nu nog ADSL 40mb. Maar berging is in de kelder en appartement is eerste verdieping en ik zit ook nog recht boven de berging. Afstand zijn niet heel groot dus, zeker <50 meter.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon 73 op 26-07-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Ramon 73 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:26:
[...]
Als je zoiets daadwerkelijk laat uitvoeren dan ook een trekdraad erin laten leggen. Je zou de eerste niet zijn die bedrogen uitkomt met buizen die niet op elkaar aansluiten "bochtje vergeten....."
Ik heb in meerdere recente appartementen gewoond en overal was een deel van de leiding naar de bergingen gewoon een gedeelde kabelgoot. Die dan natuurlijk ook nog eens eigendom is van de VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Tweaker_BE schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Ik heb in meerdere recente appartementen gewoond en overal was een deel van de leiding naar de bergingen gewoon een gedeelde kabelgoot. Die dan natuurlijk ook nog eens eigendom is van de VVE.
Bij ons is het drie buizen naar het appartement:
  1. Voeding
  2. ADSL
  3. Coax
  4. En het is allemaal zo krap aangelegd dat er niks meer bij kan. Kabelgoot/kanaal naar appartement zou erg fijn geweest zijn, maar dat is er niet. Momenteel dubt Circet/Fibertel over de aanleg van glasvezel naar de appartementen. Weten niet zo goed hoe heet aangepakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Ramon 73 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:02:
[...]
Bij ons is het drie buizen naar het appartement:
Ik noemde de kabelgoten voor het gezamenlijk gebruik van electra naar een grote groep bergingen.... er komt dan eigenlijk altijd wel een punt waar je toch gewoon in een separate buis naar je meterkast in of bij je appartement komt.

Probleem is dat die kabelgoten formeel van de VVE zijn en meestal vol liggen met een tiental kabels voor electriciteit. Daar leg je dan niet zomaar een UTP kabeltje tussen. UTP in bergingen komt zelden voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Ramon 73 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:02:
[...]
En het is allemaal zo krap aangelegd dat er niks meer bij kan.
Slechte aanleg dan helaas.... meestal gebruiken ze buizen van een redelijke diameter zodat je er best wel wat doorheen krijgt. In een eerdere situatie ging er bij mij probleemloos glas langs de oude "telefoon" kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Tweaker_BE schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Slechte aanleg dan helaas.... meestal gebruiken ze buizen van een redelijke diameter zodat je er best wel wat doorheen krijgt. In een eerdere situatie ging er bij mij probleemloos glas langs de oude "telefoon" kabel.
25 jaar oud, aannemer is al drie keer overgenomen. En wij zitten ermee. Nou heb ik niet direct behoefte aan glasvezel, ADSL is momenteel nog snel genoeg, maar er komt spoedig een tijdstip dat ik wel over wil.
Circet was laatst op bezoek, wisten totaal niet wat ODF achtergelaten had (hebben FTTH proberen aan te leggen, niet verder dan ieders meterkastje). Die heren dachten misschien een oplossing te bereiken door de telefoonkabel als trekdraad te gebruiken en UTP of glasvezel (kunststof) erin te trekken. Wordt vervolgd....
Pagina: 1