Ik ben bezig met het bouwen van een krachtige AI server die ik wil gebruiken voor Ollama. Momenteel gebruik ik een server met een NVIDIA RTX 2060, maar ik heb gemerkt dat dit nogal problematisch is aangezien ik de server ook gebruik voor verschillende Docker containers en virtuele machines. Dit zorgt voor prestatieproblemen en ik krijg niet de gewenste performance voor mijn AI taken. Daarom overweeg ik om een dedicated server te bouwen die specifiek is gericht op AI workloads. Een belangrijk aspect is dat Ollama ondersteuning biedt voor meerdere GPU's, wat mijn mogelijkheden aanzienlijk zou kunnen vergroten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ollama (en open-webui) voor het gebruik van lokale AI. Voornamelijk voor pair-programming, code review (grote context) en andere zaken en familieleden die af en toe ook eens gebruik maken van AI. Ook af en toe, bij geen gebruik van Ollama, zal BOINC draaien via geautomatiseerde scripts bij lage server load. 's nachts het systeem automatisch uit om stroom rust te gunnen
.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximum is EUR 5000 maar hopelijk zou het iets naar beneden kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten of randapparaatuur die wil meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee. Volgens mij is mijn huidige wensenlijst redelijk compleet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen (merk)voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen eisen/wensen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag het volgende willen vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ollama (en open-webui) voor het gebruik van lokale AI. Voornamelijk voor pair-programming, code review (grote context) en andere zaken en familieleden die af en toe ook eens gebruik maken van AI. Ook af en toe, bij geen gebruik van Ollama, zal BOINC draaien via geautomatiseerde scripts bij lage server load. 's nachts het systeem automatisch uit om stroom rust te gunnen
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximum is EUR 5000 maar hopelijk zou het iets naar beneden kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten of randapparaatuur die wil meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee. Volgens mij is mijn huidige wensenlijst redelijk compleet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen (merk)voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen eisen/wensen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag het volgende willen vragen:
- Kan ik besparen op een aantal zaken? Ollama gebruikt ook bij een aantal modellen naast de GPU's ook de CPU en kan daar volgens mij niet op gaan zitten besparen voor een paar knaken. Welke andere onderdelen zouden goedkoper kunnen die wel bang-voor-buck zijn?
- Is een voeding van 1600 watt nodig en zou ik eventueel lager kunnen gaan?
- Ik vond zelf de koeling wat mager en volgens mij zitten er geen ventalitoren bij deze kast inbegrepen. Een andere kast zou ik eventueel ook voor open staan als het maar niet priegelwerk wordt met mijn grote worsten vingers.
- Het gekozen geheugen is volgens mij 6000MT terwijl het moederbord 8000MT ondersteund. Is dat heel erg of moet ik gelijk kiezen voor 8000MT? Het doel is eigenlijk om een paar maanden later twee extra reepjes te kopen en die erbij te stoppen. De reden daarvan is dat het anders in een keer best wel veel geld is.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed | € 527,99 | € 527,99 |
1 | Moederborden | ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | € 449,99 | € 449,99 |
2 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 24GB GDDR6X OG OC Edition | € 1.773,99 | € 3.547,98 |
1 | Behuizingen | Phanteks Enthoo Pro 2 Server Edition Closed | € 152,39 | € 152,39 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S chromax.black | € 104,89 | € 104,89 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Dark Power Pro 13 1600W | € 425,60 | € 425,60 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 170,62 | € 170,62 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 5.499,36 |
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!