Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-07 23:57
Misschien een domme vraag.. maar.

Mijn situatie: een klus woning op het oog. Heb eigen geld beschikbaar voor de verbouwing, laten we zeggen 100k in dit voorbeeld.

Mijn vraag: is het verstandiger om een bouwdepot te nemen en dan daaruit mijn verbouwing te financieren,(dan achteraf met me eigen geld de bouw depot af betalen) of juist verstandiger om mijn eigen geld gewoon te gebruiken?

En wat zijn de voor/nadelen van het nemen van een bouwdepot vs eigen geld gebruiken (volgens jullie)?

Zelf gevonden:
https://www.viisi.nl/bouw...-bouwdepot-of-eigen-geld/

https://www.freekhypothee...gen%20geld%20nodig%20hebt.

https://www.blgwonen.nl/h...-werkt-een-bouwdepot.html

[ Voor 33% gewijzigd door Son Gohan op 24-07-2024 21:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:53
Heb je genoeg eigen geld om verbouwing te betalen en eventuele financiële tegenvallers op te vangen?

Vanuit een economisch perspectief.
Stel je behaalt 8% rendement als je je geld kan beleggen en de rente op de hypotheek is 5%.
Dan is het voordeliger om te beleggen, omdat je dan per saldo 3% winst realiseert.

Echter met beleggen loop je ook risico's. De vraag is on hoeverre ben je bereidt die te nemen.
Als je beleggen te eng vindt zou je de bovengenoemde 5% moeten vergelijken met de rente op je spaarrekening en dan is economisch gezien geen bouwdepot nemen voordeliger.

Sommige mensen vinden het fijn om geen of weinig schulden te hebben, in dat geval betaal de verbouwing uit eigen middelen, maar zorg dat je altijd financiële tegenvallers kan opvangen.

Tenslotte om geld uit een bouwdepot te onttrekken zal je altijd een factuur moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
DVX73 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:56:
Heb je genoeg eigen geld om verbouwing te betalen en eventuele financiële tegenvallers op te vangen?
Yes zeker.

Thanks voor je input best waardevol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:23
Persoonlijk zou ik wel voor een bouwdepot kiezen uitgaande dat je deze extra hypotheek financieel kan dragen. Echter wel met één grote kanttekening. Namelijk dat de hypotheek het toestaat om zonder boete snel een groot deel af te lossen. En dat je na het aflossen je aanspraak kan maken op een rente verlaging.

Het bouwdepot kan je dan gebruiken om tegenvallers tijdens de verbouwing op te vangen of omdat jullie gedurende het proces bedenken dat je toch ook graag de keuken/badkamer wat luxer wilt uitvoeren. Ervaring is toch dat in de praktijk verbouwing altijd duurder uitvallen of langer duren dan geschat.

Mogelijk bijkomend voordeel is dat je, nadat je een groot deel van de hypotheek hebt afgelost, in de toekomst niet direct naar de notaris hoeft als je toch nog een extra verbouwing wilt uitvoeren en hier geldt voor nodig hebt.

Laat je in ieder geval goed adviseren door een hypotheek adviseur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-07 09:43
Een paar dingen waar je rekening mee moet houden met een bouwdepot (ik heb er op dit moment een):

Je moet aanleveren waar je het geld voor gaat gebruiken. Een taxateur moet ook het huis taxeren op de waarde van het huis na verbouwing. Vroeger deden sommige banken nog wel eens moeilijk:
Op de begroting staat: 20k voor het dak en 10k voor de muren. De daadwerkelijke prijs wordt: 15k voor het dak en 12k voor de muren. Mag niet! Je moet die 2k maar lekker zelf betalen. Sinds 2023 mogen ze dat niet meer. Verbetering is verbetering, dus gewoon betalen.

Ik heb ook zelf moeten inleggen om het gat tussen de taxatie en het bouwdepot te dichten. Mijn hypotheekadviseur en aankoopmakelaar zeiden beide: Ongeveer 70% van je verbouwing zie je terug in directe waardevermeerdering van het huis. Dus simpelweg: Als je voor een ton wil verbouwen, dan gaat je huis 70k in waarde omhoog en moet je 30k zelf inleggen.

Je kan een gedeelte van je bouwdepot voor energiebesparing markeren. Hou hier alleen wel rekening mee dat alles op de rekening onder energiebesparing moet vallen. Anders betalen ze hem niet. Onder energiebesparing vallen dingen als: Isoleren, warmtepomp, zonnepanelen, vloerverwarming aanbrengen (werd bij mij tenminste wel geaccepteerd). Je kan ook energiebesparende rekeningen van je gewone potje betalen, maar niet andersom.

Je betaalt (of tenminste ik betaal) geen rente over het bouwdepot zolang ik het nog niet gebruikt heb. Het geld is namelijk nog in hun beheer, dus ik betaal nu een paar honderd euro minder hypotheek (aflossing betaal ik al wel).

Het bouwdepot is 2 jaar geldig (je kan het 1x verlengen met 6 maanden) daarna wordt het restant direct als "aflossing" gebruikt op je hypotheek.
1107972 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:14:
En dat je na het aflossen je aanspraak kan maken op een rente verlaging.
Rente verlaging heeft trouwens alleen zin als je geen NHG hebt. Met de NHG heb je altijd al de goedkoopste rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Joe28965 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:48:
Een paar dingen waar je rekening mee moet houden met een bouwdepot (ik heb er op dit moment een):

Je moet aanleveren waar je het geld voor gaat gebruiken. Een taxateur moet ook het huis taxeren op de waarde van het huis na verbouwing. Vroeger deden sommige banken nog wel eens moeilijk:
Op de begroting staat: 20k voor het dak en 10k voor de muren. De daadwerkelijke prijs wordt: 15k voor het dak en 12k voor de muren. Mag niet! Je moet die 2k maar lekker zelf betalen. Sinds 2023 mogen ze dat niet meer. Verbetering is verbetering, dus gewoon betalen.
Ik kan je uit eigen (zeer) recente ervaring vertellen dat dit dus per hypotheek verstrekker verschilt. Ik heb namelijk al tweemaal een bouwdepot gehad voor 2 verschillende huizen bij twee verschillende verstrekkers. En bij beiden is er nooit op de Euro precies gekeken. Keukens die wat duurder uitvielen geen probleem, idem met vloeren en badkamer. Allemaal vanuit depot betaald zonder verdere vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-07 09:43
NACrat schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:04:
[...]

Ik kan je uit eigen (zeer) recente ervaring vertellen dat dit dus per hypotheek verstrekker verschilt. Ik heb namelijk al tweemaal een bouwdepot gehad voor 2 verschillende huizen bij twee verschillende verstrekkers. En bij beiden is er nooit op de Euro precies gekeken. Keukens die wat duurder uitvielen geen probleem, idem met vloeren en badkamer. Allemaal vanuit depot betaald zonder verdere vragen.
Klopt, ik zit bij Centraal Beheer en die deed daar vroeger moeilijk over (volgens mijn hypotheekadviseur). De regels zijn alleen sinds 2023 veranderd en nu mogen ze er niet meer moeilijk over doen. Mijn punt was meer een beetje "als je zoiets op internet lees, hou er rekening mee dat de regels veranderd zijn in 2023"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Ik zou het altijd via een bouwdepot doen, om de simpele reden dat het je opties geeft.

Een verbouwing is altijd duurder dan je denkt (en duurt altijd langer dan je denkt), en door het bouwdepot weet je zeker dat je het kunt blijven betalen.

Het bouwdepot aflossen kan altijd nog, maar achteraf bij moeten gaan lenen is een hoop gedoe en kost weer een paar duizend euro aan hypotheekadviseurs, notarissen, etc.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:41
DVX73 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:56:

Vanuit een economisch perspectief.
Stel je behaalt 8% rendement als je je geld kan beleggen en de rente op de hypotheek is 5%.
Dan is het voordeliger om te beleggen, omdat je dan per saldo 3% winst realiseert.

Echter met beleggen loop je ook risico's. De vraag is on hoeverre ben je bereidt die te nemen.
Als je beleggen te eng vindt zou je de bovengenoemde 5% moeten vergelijken met de rente op je spaarrekening en dan is economisch gezien geen bouwdepot nemen voordeliger.

Sommige mensen vinden het fijn om geen of weinig schulden te hebben, in dat geval betaal de verbouwing uit eigen middelen, maar zorg dat je altijd financiële tegenvallers kan opvangen.

Tenslotte om geld uit een bouwdepot te onttrekken zal je altijd een factuur moeten hebben.
Beetje kort door de bocht: Rendement op beleggen is belast (VRH), rente op hypotheek is (meestal) nog aftrekbaar. Het sommetje is echt wel iets complexer dan 8 - 5 = 3.

@Son Gohan Ik denk dat je insteek: Bouwdepot nemen en gebruiken financieel verstandig is. Je houdt dan je eigen kapitaal achter de hand voor tegenvallers en als die er niet komen kun je het bouwdepot zoveel mogelijk aflossen. Een en ander natuurlijk wel met inacht name van je draagkracht etc.

Zie voor de fiscale kant ook: https://www.belastingdien...kken-met-verbouwingsdepot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-07 16:00
Ik heb zelf binnenkort een afspraak bij de bank voor het financieren van een verbouwing. Hoe past het plaatje van een bouwdepot in het hebben van overwaarden van je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Paul schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:09:
Ik zou het altijd via een bouwdepot doen, om de simpele reden dat het je opties geeft.

Een verbouwing is altijd duurder dan je denkt (en duurt altijd langer dan je denkt), en door het bouwdepot weet je zeker dat je het kunt blijven betalen.

Het bouwdepot aflossen kan altijd nog, maar achteraf bij moeten gaan lenen is een hoop gedoe en kost weer een paar duizend euro aan hypotheekadviseurs, notarissen, etc.
Klopt. Wij hadden dit ook, nadien moeten bijlenen maar natuurlijk wel omdat de eigen middelen ook al in de verbouwing zaten. Bouwdepot van 80k genomen o.b.v. schattingen en offertes vooraf, bleek in totaal uiteindelijk 100k te zijn dus 20k uit eigen middelen bijgelegd. Zo was vloerverwarming toch wel handig, en bleek dat ene kozijn toch rot te zijn, waren de prijzen overal gestegen enzovoorts. We wilden eerst de keuken doen en in een later stadium de badkamer. Daar bleek echter lekkage te zitten én de badkamermuur moest open voor de aanleg van de vloerverwarming (koof met alle leidingen liep daar doorheen). Toch maar besloten de badkamer ook te doen, zit je ook maar 1x in de zooi. Afijn, nog 20k moeten bijlenen via een doorlopend krediet waarvan die rente (toen laag) nu 8% doet. Bouwdepot doen en geld achter de hand houden. Inderdaad kan je altijd weer boetevrij aflossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:59
Sla het eens even plat, want je vindt een bouwdepot schijnbaar bijzonder. Dat is het niet.

Een bouwdepot is gewoon een hypotheek. Dus als je meer bouwdepot hebt en gebruikt, heb je een hogeren hypotheek. En dus ook hogere rentekosten.

Dus heel simpel beantwoord je deze vragen:

- hoe hoog wil jij je maandlasten hebben?
- als je spaargeld gebruikt, is het ok dat je dat vastzet in je huis?
- heb je andere doelen met het spaargeld, waarmee je méér rendement haalt dan de hypotheekrente?

Er zijn allerlei mitsen en maren, maar dit is het belangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-07 21:24
Als je toch een hypotheek nodig bent voor die woning, vraag dan direct geld extra voor verbouwing (als bouwdepot). Het is veel makkelijker om dat direct te regelen, dan er achteraf achter te komen dat je toch nog een 20k extra nodig bent. Obv. de gemiddelde huizenprijzen gok ik dat je een kluswoning van rond de 400k wilt verbouwen voor 100k. Dan heb je de meeste aanbieder de mogelijkheid om elk jaar 10 tot 15% boetevrij af te lossen. Dus ben je klaar met de hele verbouwing, dan los je op 31 december even 50k af, en op 1 januari nog een keer. Dan is je 100k in het huis gegaan, en heb je ondertussen een extra 100k buffer gehad voor de verbouwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Als een deel van je verbouwing ook een verduurzaming is van de woning, kun je ook kiezen voor een SVn lening. Deze hebben een zeer gunstig rente tarief (~1,6% momenteel) en dan kan het eigen vermogen op een spaarrekening (deposito of vrij opneembaar) zeker interessant zijn over de looptijd van 15 jaar. Zo'n lening loopt via de gemeente en ook hier moet je wel aantonen waar je het geld voor gaat gebruiken, zelfde als bij een bouwdepot.

Mocht het zo zijn dat de rente gaat zakken op de spaarrekening, heb je de optie om de lening als nog af te lossen. Dan heb je er aan verdient zolang de rente hoger is dan 1,6% en loop je nagenoeg geen risico.

Meer informatie over deze duurzame leningen en voorwaarden kun je hier vinden:
https://www.svn.nl/partic...een-toewijzing-aanvragen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bertsjuhn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:54:
Ik heb zelf binnenkort een afspraak bij de bank voor het financieren van een verbouwing. Hoe past het plaatje van een bouwdepot in het hebben van overwaarden van je huis?
Overwaarde kan dan heel handig zijn. Stel je hebt een hypotheek van 200K. Je wilt 50K bouwdepot. De getaxeerde woningwaarde is 250K.
Dan zal het weinig problemen geven om die 50K te krijgen, want de hypotheekverstrekker heeft jouw huis dan gewoon als onderpand, en dat is die waard.

Heb je een hypotheek van 200K, wil je 50K bouwdepot, maar je huis is geen 250K waard, dan kan het wel eens wat lastiger worden om dat geld te krijgen. Niet onmogelijk, want als een taxateur je huis taxeert op 250K of meer na verbouwing is er vaak wel wat mogelijk, je hebt alleen wat minder ruimte.

Voor de TS is dat ook wat om rekening mee te houden. Als je huis 100K meer waard is na verbouwing, dan is dat waarschijnlijk wel in een bouwdepot te regelen.
Maar geen enkele hypotheekverstrekker gaat je 100K geven als je huis maar 25K meer waard wordt.

En het is natuurlijk niet het een of het ander. Je kunt prima de helft uit eigen vermogen halen en de rest uit een bouwdepot. Geeft je ook wat meer flexibiliteit als zaker wellicht niet uit het bouwdepot te halen zijn die je wel graag wil hebben.

Voor mijn verbouwing gaat ongeveer 2/3 uit een bouwdepot, 1/3 uit eigen zak. Dat maakt dat ik veel kleine dingetjes gewoon betaal van m'n eigen rekenen, en niet ieder bonnetje van een paar tientjes hoef in te dienen. Maar de grote bedragen zoals de keuken, badkamer, kosten van de aannemer komen lekker uit het bouwdepot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33

FreakNL

Well do ya punk?

Persoonlijk zou ik wel voor een bouwdepot kiezen uitgaande dat je deze extra hypotheek financieel kan dragen. Echter wel met één grote kanttekening. Namelijk dat de hypotheek het toestaat om zonder boete snel een groot deel af te lossen. En dat je na het aflossen je aanspraak kan maken op een rente verlaging.

Het bouwdepot kan je dan gebruiken om tegenvallers tijdens de verbouwing op te vangen of omdat jullie gedurende het proces bedenken dat je toch ook graag de keuken/badkamer wat luxer wilt uitvoeren. Ervaring is toch dat in de praktijk verbouwing altijd duurder uitvallen of langer duren dan geschat.

Mogelijk bijkomend voordeel is dat je, nadat je een groot deel van de hypotheek hebt afgelost, in de toekomst niet direct naar de notaris hoeft als je toch nog een extra verbouwing wilt uitvoeren en hier geldt voor nodig hebt.

Ik ben juist van de andere school.

Geld lenen kost geld.

Tevens; Als het je eigen geld is ben je veel kritischer op aankopen.

De reden dat verbouwen zo duur is tegenwoordig komt door het “gratis” geld van de afgelopen jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

FreakNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:51:
Tevens; Als het je eigen geld is ben je veel kritischer op aankopen.
Dat is inderdaad waar, je geeft geld wel makkelijker uit als je weet dat je op een berg geld zit.
Maar het geeft me nu de mogelijkheid om het wel in 1 keer goed te doen, zonder me druk te hoeven maken dat ik 't niet kan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

NACrat schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:04:
[...]

Dit^,

Heb het nu meermaals meegemaakt 3+ keren in de afgelopen 5 jaren. Niet alleen bij mijzelf. Maar er is me alleen gevraagd het standaard formulier in te vullen en ik heb nog nooit een rekening over te hoeven leggen (Rabo).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:47
Wij hebben deze vraag ook gehad en met onze hypotheekadviseur besproken. Zij gaf aan dat als je uit eigen middelen kan verbouwen dat dit altijd voordeliger is dan vanuit de hypotheek of bouwdepot. Het is de vraag of jij je prettig voelt bij de extra lasten die een bouwdepot met zich meebrengt.

Wij konden de verbouwing ruim uit eigen middelen doen dus voor ons was de keuze makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-07 16:00
Je kunt altijd een bouwdepot afsluiten en naderhand wat je 'over' hebt aan spaargeld gebruiken om eerder/meer af te lossen (afhankelijk van de voorwaarden natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb voor vriendin het contact met de hypotheekadviseur gedaan. Maar goed ook, heb aangegeven het werk over te doen, en toen was de rente geen 2,8% maar 1,8%. Met bouwdepot. Zoveel mogelijk bouwdepot. Wat je niet gebruikt gaat aan het eind vanzelf van de hypotheek af. (meer was hier zelfs gewenst)
Hier al een aantal keer verlengt door o.a. covid en de huidige onmogelijkheid de geschikte vakmensen te vinden. Al een aantal keer een extra half jaar. Volgens de voorwaarden maar 1x mogelijk, maar bij navraag wegens een lopende klus die te laat klaar dreigde te zijn gewoon iedere keer tijdig vragen. Geen garantie. Maar is nu al 3 of 4 keer verlengt. En is zeker nog een keer nodig.
Wat natuurlijk helpt is dat na de initiële termijn je wel al rente betaald over het volle bedrag, ook het deel dat nog niet is uitgekeerd.

Wat ik ook een grote aanrader vind is geen annuïteiten hypotheek te nemen maar een lineaire.
Als je de iets hogere begin lasten kunt dragen ben je veel voordeliger uit omdat je iedere maand minder gaat betalen omdat je meteen echt gaat aflossen en er dus minder rente over de steeds lagere hoofdsom is. Vooral bij uitzicht op een inkomens verlaging zoals bij pensioen of minder werken een groot voordeel. Zeker met de mogelijkheid om extra af te lossen. Geeft gewoon in iedere situatie meer zekerheid.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

onetime schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:08:
Wat ik ook een grote aanrader vind is geen annuïteiten hypotheek te nemen maar een lineaire.
Als je de iets hogere begin lasten kunt dragen ben je veel voordeliger uit omdat je iedere maand minder gaat betalen omdat je meteen echt gaat aflossen en er dus minder rente over de steeds lagere hoofdsom is. Vooral bij uitzicht op een inkomens verlaging zoals bij pensioen of minder werken een groot voordeel. Zeker met de mogelijkheid om extra af te lossen. Geeft gewoon in iedere situatie meer zekerheid.
Je kunt bij een annuitaire hypotheek er ook voor kiezen om extra af te lossen (zodat je gelijke maandbedragen hebt als bij lineair), dan heb je wat meer flexibiliteit. Maar je moet het dan wel opbrengen om daadwerkelijk af te lossen, wil je dat profijt hebben.

In geval van een bouwdepot denk ik dat het sowieso handig is om dat sneller af te lossen dan de 30 jaar looptijd, al is het maar zodat je over bijv 20 jaar de ruimte hebt voor weer een nieuwe keuken/badkamer etc, omdat je de bespaarde kosten daar dan mooi voor kan gebruiken. Maar dat is de insteek die ik nu hanteer. Bouwdepot wil ik eigenlijk in 10 jaar afgelost hebben als het een beetje meezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Joe28965 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:48:

Ik heb ook zelf moeten inleggen om het gat tussen de taxatie en het bouwdepot te dichten. Mijn hypotheekadviseur en aankoopmakelaar zeiden beide: Ongeveer 70% van je verbouwing zie je terug in directe waardevermeerdering van het huis. Dus simpelweg: Als je voor een ton wil verbouwen, dan gaat je huis 70k in waarde omhoog en moet je 30k zelf inleggen.

Je kan een gedeelte van je bouwdepot voor energiebesparing markeren. Hou hier alleen wel rekening mee dat alles op de rekening onder energiebesparing moet vallen. Anders betalen ze hem niet. Onder energiebesparing vallen dingen als: Isoleren, warmtepomp, zonnepanelen, vloerverwarming aanbrengen (werd bij mij tenminste wel geaccepteerd). Je kan ook energiebesparende rekeningen van je gewone potje betalen, maar niet andersom.

Je betaalt (of tenminste ik betaal) geen rente over het bouwdepot zolang ik het nog niet gebruikt heb. Het geld is namelijk nog in hun beheer, dus ik betaal nu een paar honderd euro minder hypotheek (aflossing betaal ik al wel).

Het bouwdepot is 2 jaar geldig (je kan het 1x verlengen met 6 maanden) daarna wordt het restant direct als "aflossing" gebruikt op je hypotheek.

[...]

Rente verlaging heeft trouwens alleen zin als je geen NHG hebt. Met de NHG heb je altijd al de goedkoopste rente.
Dat niet rente betalen over het niet uitgekeerde deel is meestal alleen over de eerste termijn zonder verlenging. Maar ik dacht dat het na 2jaar wegens belasting redenen wel rentedragend is. De betaalde rente mag namelijk wel worden afgetrokken, het is gewoon zo dat de rente vergoeding voor het niet uitgekeerde deel stopt.

Ben blij met het bold stukje, dat is nieuw voor mij. Kan nog van pas komen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:33:
[...] Je kunt bij een annuitaire hypotheek er ook voor kiezen om extra af te lossen (zodat je gelijke maandbedragen hebt als bij lineair), dan heb je wat meer flexibiliteit. Maar je moet het dan wel opbrengen om daadwerkelijk af te lossen, wil je dat profijt hebben.

In geval van een bouwdepot denk ik dat het sowieso handig is om dat sneller af te lossen dan de 30 jaar looptijd, al is het maar zodat je over bijv 20 jaar de ruimte hebt voor weer een nieuwe keuken/badkamer etc, omdat je de bespaarde kosten daar dan mooi voor kan gebruiken. Maar dat is de insteek die ik nu hanteer. Bouwdepot wil ik eigenlijk in 10 jaar afgelost hebben als het een beetje meezit.
Om te doen wat jij voorstelt moet je dat en maar even uit zien te rekenen, en de discipline zien op te brengen om het ook echt te doen.
Doe lineair en eventueel extra als je dat wilt. Heb je een hypotheek deel waar je de rente niet van af kan trekken? Dan dat deel eerst.

Annuïtair lijkt wel bedacht om de te betalen rente te maximaliseren.
(ook goed voor de belasting aftrek... mogen we allemaal samen betalen)
Lineair geeft meer zekerheid voor de toekomst door de continu afnemende lasten in plaats van dat ze gelijk blijven. Geeft steeds meer ruimte in de toekomst. Wat je dan nog extra wilt doen kan natuurlijk ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topictitel duidelijker gemaakt en financieringsvragen horen in PFSL :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan

Mijn hypotheek adviseur zegt maak gebruik van een bouwdepot en je je eigen geld kan je als back-up gebruiken als het aangevuld moet worden.
Paul schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:09:

Maar als je een verbouwing gaat doen hou je toch altijd rekening met een buffer/uitloop qua kosten? Stel ik heb 50K gespaard dan weet ik toch dat ik voldoende heb voor een uitbouw die (mogelijk) 30K gaat kosten + eventuele onkosten die nog 20K kosten kan ik alsnog bij springen?

En omdat een verbouwing langer duurt neemt het toch niet weg dat een bouwdepot ervoor zorgt dat het niet langer duurt? Of vat ik dat verkeerd op?
DjoeC schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:54:
[...]

@Son Gohan Ik denk dat je insteek: Bouwdepot nemen en gebruiken financieel verstandig is. Je houdt dan je eigen kapitaal achter de hand voor tegenvallers en als die er niet komen kun je het bouwdepot zoveel mogelijk aflossen. Een en ander natuurlijk wel met inacht name van je draagkracht etc.
En precies dit is volgens mij wat mijn hypotheek adviseur bedoeld.
coazter schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:55:
[...]
Bouwdepot doen en geld achter de hand houden. Inderdaad kan je altijd weer boetevrij aflossen.
Kan je een bouwdepot overal boetevrij aflossen of verschilt dat per hypotheekverstrekker?
t14wo schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:59:
Sla het eens even plat, want je vindt een bouwdepot schijnbaar bijzonder. Dat is het niet.

Een bouwdepot is gewoon een hypotheek. Dus als je meer bouwdepot hebt en gebruikt, heb je een hogeren hypotheek. En dus ook hogere rentekosten.

Dus heel simpel beantwoord je deze vragen:

- hoe hoog wil jij je maandlasten hebben?
- als je spaargeld gebruikt, is het ok dat je dat vastzet in je huis?
- heb je andere doelen met het spaargeld, waarmee je méér rendement haalt dan de hypotheekrente?

Er zijn allerlei mitsen en maren, maar dit is het belangrijkste.
Ik vind het niet zo zeer bijzonder alleen heb er nog nooit gebruik van gemaakt.

- hoe hoog wil jij je maandlasten hebben? / Maakt niet uit zolang ik maar mijn droom verbouwing kan realiseren.
- als je spaargeld gebruikt, is het ok dat je dat vastzet in je huis? / Ja
- heb je andere doelen met het spaargeld, waarmee je méér rendement haalt dan de hypotheekrente? / Nee dit spaargeld is specifiek voor het verbouwen van de woning.
El Capitan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:37:
Wij hebben deze vraag ook gehad en met onze hypotheekadviseur besproken. Zij gaf aan dat als je uit eigen middelen kan verbouwen dat dit altijd voordeliger is dan vanuit de hypotheek of bouwdepot. Het is de vraag of jij je prettig voelt bij de extra lasten die een bouwdepot met zich meebrengt.

Wij konden de verbouwing ruim uit eigen middelen doen dus voor ons was de keuze makkelijk.
Maar dat heb ik dus ook.. Ik vind dat ik de verbouwing ruim met mijn eigen middelen kan bekostigen maar alsnog adviseert de hypotheekadviseur voor een bouwdepot..
tweakduke schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:57:
[mbr]Topictitel duidelijker gemaakt en financieringsvragen horen in PFSL :)[/]
Thanks en excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:52
Er is geen goed of fout in deze. Als jij het geld hebt en je vind het niet erg om dat te investeren in je huis dan heb je geen bouwdepot nodig. Wat andere zeggen is dat je met een bouwdepot flexibeler bent in geval van budgetoverschrijdingen. Je houdt ook spaargeld over voor andere zaken, stel dat je morgen een nieuwe auto nodig hebt bijvoorbeeld. Dat is een afweging die je zelf toch wel zou moeten kunnen maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Son Gohan Aan het eind van de looptijd van een bouwdepot wordt het niet uitgekeerde automatisch op de hypotheek afgelost. (tenzij ze je laten verlengen als je dat vraagt) Verder / daarna is een bouwdepot een gewoon hypotheek deel. En valt onder dezelfde voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Son Gohan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:47:
Maar als je een verbouwing gaat doen hou je toch altijd rekening met een buffer/uitloop qua kosten? Stel ik heb 50K gespaard dan weet ik toch dat ik voldoende heb voor een uitbouw die (mogelijk) 30K gaat kosten + eventuele onkosten die nog 20K kosten kan ik alsnog bij springen?
Ik verwijs terug naar mijn zin: Het kost altijd meer dan je denkt :+ ls je 50K hebt dan zul je zien dat die uitbouw 60K gaat kosten...
En omdat een verbouwing langer duurt neemt het toch niet weg dat een bouwdepot ervoor zorgt dat het niet langer duurt?
Huh, wat? Een bouwdepot zorgt er voor dat het niet langer duurt? Nu ja, door bouwdepot + eigen middelen heb je iig geld genoeg zodat dat geen belemmering is, maar het staat niet voor niets tussen haakjes :)

Een verbouwing kost altijd meer dan je denkt, en duurt altijd langer dan je denkt. En in dit topic hebben we het vooral / alleen over de kosten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Son Gohan
Helder @Ramon @onetime @Paul . Dank voor de input!
Pagina: 1