Uitbreiden bestaand Solaredge systeem -> 1 fase naar 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
Hello,

Jaren geleden bij m'n ouders een solar installatie geplaatst:

Oost dak 21x275Wp = 5775Wp
SE5000H omvormer
21x P300 optimizers

Destijds enkel fase meterkast.

Vanwege warmtepomp zijn ze naar 3 fase gegaan, en hebben ze het westdak nog beschikbaar. De schoorsteen is inmiddels weg.

Aan de westkant zouden 12x435Wp icm P401 optimizers kunnen, volgens enphase zijn P300 compatible met P401's

Zou ik aan een SE8K voldoende hebben? En kan dit met 2 strings?

Dit lijkt me een mooiere oplossing dan een aparte omvormer voor het west dak te nemen, en die op een andere fase te zetten.

Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQxUIik39nNtSGI2jnr3pBibb1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jKMH3YMtYQ7HqVKvCJof0B4Y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcQKOu8DEC_q5Tu4FT6TtVp9jyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Nkr1MCB5dt5feu2PoJUAtXv.png?f=user_large

Members only: adres
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:10
Waarom niet gewoon volledig los systeem? Dan hoef je geen rekening te houden met wat er al ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Dan wordt er op 2 fases teruggeleverd, en een 3e fase blijft leeg. dat voelt niet lekker. Prijsverschil valt ook wel mee: 130 euro tussen een 8K 3fase en een 5K 1 fase omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door Cereal op 24-07-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-10 17:33
Ik zou het huidige systeem laten voor wat het is en een extra omvormer nemen en inderdaad maar op 2 fases terug leveren. In mijn geval wordt er van de 3 fases maar 2 'constant' gebruikt waarbij de 3e fase hooguit gebruikt wordt voor een incidentele hoge belaster zoals een inductiekookplaat en een infrarood sauna. Daarnaast heb je nog de flexibiliteit om de juiste fases te selecteren waarbij het voltage het laagst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:43

Smoke

Maverick Reploid

Als je voor de 3-fase gaat hou er dan wel rekening dat een string van 12 te kort is (Werkspanning van 750VDC, optimizers doen max 60VDC per stuk), deze moet minimaal 16 optimizers lang zijn. Je kan het wel als 1 lange string aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Als ik 2 omvomers gebruik, is dit wel in 1 installatie te zien in de app? En zou ik een 3 fase inline meter kunnen gebruiken om het verbruik te monitoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:43

Smoke

Maverick Reploid

Als je een inline meter plaatst is het sowieso de bedoeling om beide omvormers op 1 site te hebben, dan heb je een correct overzicht. Als je een aparte site zou maken dan raakt monitoring in de war omdat er meer productie wordt gemeten dan er omvormers op de site zitten. Er zit geen echte limiet aan hoeveel omvormers je op 1 site kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:04
Smoke schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:17:
Als je voor de 3-fase gaat hou er dan wel rekening dat een string van 12 te kort is (Werkspanning van 750VDC, optimizers doen max 60VDC per stuk), deze moet minimaal 16 optimizers lang zijn. Je kan het wel als 1 lange string aansluiten.
Je zou een short string omvormer kunnen nemen van SolarEdge, die zijn ook net in prijs verlaagd. Dan is 8x een s500B voldoende voor een string

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 14:36
Mocht je voor twee omvormers gaan én een inline meter, check dan even of je de 2e omvormer (via modbus) moet koppelen met de 1e.

Ik zou zelf meteen voor een hybride omvormer gaan.
Pagina: 1