Locatie vloerverwarmingsverdeler tov toekomistige warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-04 04:34
Hallo Tweakers,

Een beetje gezocht maar ben dit "probleem" niet specifiek tegen gekomen.

Situatie:
Ik heb een huis uit 1983 gekocht wat ik langzaam wil gaan upgraden met als doel uiteindelijk een warmtepomp te gaan installeren.

Dat gaat echter niet gebeuren met de eerste verbouwing, deze verbouwing moet de woning wel "warmtepompklaar" maken. Nu is de beoogde plek van de warmtepomp verre van ideaal, helemaal achter aan de kavel, 25 meter van de voorkant van het huis. Hoe ik dit ga oplossen met warm water voor douchen weet ik nog niet, misschien toch een klein hokje links op de kavel bouwen, hoewel dat niet mijn voorkeur heeft.

Nu heb ik 2 plekken voor het verdelingskastje van de vloerverwamer, deze moet een flink oppervlak gaan verwarmen, ongeveer 190m2, in zones uiteraard. Capaciteitsberekeningen heb ik al gedaan, dat past, echter het transport is een probleem. Zoals je kunt zien op de plattegrond worden of heel veel vloerverwarmingsleidingen heel lang, of de leiding naar het kastje heel lang.

Ik lees af en toe dat de warmtepomp een eigen pomp heeft die het hele zaakje moet gaan verdelen in het huis. Eigenlijk wil ik dat de verdelerpomp dat blijft doen en dat de warmtepomp alleen naar de verdeler pompt. Is dat mogelijk?

En wat is de beste locatie voor de verdeler? Ik neig naar meterkast.

Voor warmteverlies over transport maak ik me geen zorgen, er komt 20cm isolatie om de water transport leiding heen (40cm in totaal dus) - overkill - maar ik kan er nu toch ingooien wat ik wil. Of is er een betere manier om dit aan te pakken?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Wedge23 op 03-08-2024 20:10)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:27
tapwaterboiler kan ergens anders, je zult met een driewegklep moeten werken en van daaruit kun je de boiler zetten waar je wilt. Je zou dus ook de driewegklep halverwege het huis kunnen plaatsen met wat kunst- en vliegwerk.

Ik heb een installatie gezien waar de wp (monoblock) 25 meter ver op het erf stond, en een 500L boiler op zolder. Dat werkt gewoon, mits je de goede leidingmaat kiest en de leidingen isoleert. Ook deze met een enkele pomp.

Als je je CV ketel dezelfde 35C water naar je pomploze verdelers laat pompen kan die ook prima alles verwarmen. Geen extra pompen benodigd.

Leidingdiameters kies je adhv te leveren warmte en leidinglengte. Zo te zien hoef je niet meer dan 10kW te leveren (?) en zal 25mm binnenmaat wel voldoen.

Als je de boiler achter je meterkast kwijt kun, prima :).
Het elektrisch element voor legionella kun je dan meteen in de meterkast aansluiten en op afstand schakelen vanuit de wp via een extra relais als dat makkelijker is met bekabeling.

[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 25-07-2024 21:31 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik zou er voor kiezen om 2 verdelers te plaatsen op allebei de locaties zoals deze nu ingetekend zijn. En de warmtepomp is meer dan krachtig genoeg om alles rond te kunnen pompen dus beide (open)verdelers pomploos uitvoeren met flowmeters erop zodat je elke groep goed kan inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Dat gaat helaas niet omdat ik eerst alles op de huidige CV (die op zolder staat) aan moet sluiten.

Dus dan zou ik een leiding van de CV naar de verdeler boven moeten leggen om vanuit daar te verdelen.

Is uiteraard theoretisch mogelijk, maar niet wensbaar. Is het mogelijk om de tapwaterboiler van de warmtepomp installatie ergens anders te plaatsen? Er is plek boven de meterkast (loze ruimte). Dan word het buffervat voor verwarmen/koelen in de opslag geplaatst, daar maakt het niet uit dat je een lange leiding naar de verdeelset hebt, en het tapwater circuit veel dichter bij de badkamer.

Dat moet toch van tijd tot tijd electrisch worden bijverwarmd tot 65 graden.

En in de zomer staat de warmtepomp alleen maar te koelen, met 40 panelen heb ik veel te veel stroom, electrisch verwarmen van het water voor te douchen is geen enkel probleem.

Zijn er warmtepomp systemen waar je het tapwatervat ver van de binnenunit kunt plaatsen?

Dan blijft natuurlijk de vraag van de benodigde leidingdiameters over...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
tapwaterboiler kan ergens anders, je zult met een driewegklep moeten werken en van daaruit kun je de boiler zetten waar je wilt. Je zou dus ook de driewegklep halverwege het huis kunnen plaatsen met wat kunst- en vliegwerk.

Ik heb een installatie gezien waar de wp (monoblock) 25 meter ver op het erf stond, en een 500L boiler op zolder. Dat werkt gewoon, mits je de goede leidingmaat kiest en de leidingen isoleert. Ook deze met een enkele pomp.

Als je je CV ketel dezelfde 35C water naar je pomploze verdelers laat pompen kan die ook prima alles verwarmen. Geen extra pompen benodigd.

Leidingdiameters kies je adhv te leveren warmte en leidinglengte. Zo te zien hoef je niet meer dan 10kW te leveren (?) en zal 25mm binnenmaat wel voldoen.

Als je de boiler achter je meterkast kwijt kun, prima :).
Het elektrisch element voor legionella kun je dan meteen in de meterkast aansluiten en op afstand schakelen vanuit de wp via een extra relais als dat makkelijker is met bekabeling.

[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 25-07-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Kijk, dat is inderdaad handig om te weten, dat de tapwaterboiler voor het douchen in principe overal kan worden geplaatst.

De grote vraag is, welke maximale leidingsnelheden moet ik aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:19
1 m/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je er meer over wilt lezen is dit een mooi artikel:
https://gidsduurzamegebou...om-drukverliezen-beperken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Super! Exact wat ik nodig heb. Ga het doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Voor welke leidingen - die door de vloer lopen of de toevoerleiding naar het verdeelpunt.
Pagina: 1