Nieuwe CV-installatie en rookafvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-08 15:10
Beste Tweakers,
Ik ga binnenkort een klein appartement van 55m2 verbouwen en ben aan het bedenken hoe ik e.e.a. wil (laten) aanleggen. Momenteel is alleen nog een moderhaard aanwezig. Ik dacht om een intergas kombi kompakt hre 24/18 te laten plaatsen met een muurdoorvoer. De ketel hangt op 3m uit de muur en ik wil de afvoer onder een verlaagd plafond plaatsen. Is 150mm afschot (50mm/m1) een verplichting? Is 75mm voldoende? Mag de afvoer in een plafond?

Moet ik twee separate enkelwandige buizen aanbrengen of is een concentrische buis beter?

Alvast bedankt voor jullie advies.
gr. David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:14

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ben je op de hoogte van de gasketelwet? Die schrijft ondermeer voor dat de afvoer van een gasgestookte installatie alleen door gecertificeerde installateurs mag worden aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biron
Jan Workum schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:28:
Ben je op de hoogte van de gasketelwet? Die schrijft ondermeer voor dat de afvoer van een gasgestookte installatie alleen door gecertificeerde installateurs mag worden aangelegd.
Ga ik zeker laten doen. Ik wil zeker ook geen gedoe met de VvE. Ik mag toch zelf het ontwerp bedenken? Een de spullen zelf kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
En waar bevindt zich in jouw ogen de afvoer? Bij de meeste appartementen is geen voorziening aanwezig om de rookgassen naar het dak af te voeren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Mag je van de vve wel een muurdoorvoer maken?
Voldoet de opstellingsruimte aan de eisen?
De afvoer mag in een plafond, echter als je niet voldoende afschot kan geven zal een gecertificeerd monteur dit niet willen maken.
Je mag de spullen zelf kopen, de meeste bedrijven plaatsen alleen wat ze zelf leveren.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
edsandje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:41:
Mag je van de vve wel een muurdoorvoer maken?
Voldoet de opstellingsruimte aan de eisen?
De afvoer mag in een plafond, echter als je niet voldoende afschot kan geven zal een gecertificeerd monteur dit niet willen maken.
Je mag de spullen zelf kopen, de meeste bedrijven plaatsen alleen wat ze zelf leveren.
De twee andere leden van de VvE zijn al akkoord en ik wil een ruimte voor de wasmachine en CV maken. Voldoet wel aan de eisen uit de handleiding. Ik moet dus uitgaand van 50mm/m1 afschot en minder mag niet?

Is een Burgerhout Twinsafe Concentrisch buis 60/100 met een lengte van 3m met één bocht boven de CV een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nee volgens voorschrift fabrikant.
Burgerhout is prima, hou wel rekening met de uitmonding dat die niet te dicht bij een raam/deur/ventilatierooster zit.
En ik zou een andere ketel nemen met een lager minimaal vermogen.
Zo'n appartement vraagt maar weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
edsandje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 06:59:
Nee volgens voorschrift fabrikant.
Burgerhout is prima, hou wel rekening met de uitmonding dat die niet te dicht bij een raam/deur/ventilatierooster zit.
En ik zou een andere ketel nemen met een lager minimaal vermogen.
Zo'n appartement vraagt maar weinig vermogen.
Een Intergas kombi kompakt hre 24/18 met 17,8kW is toch de kleinste CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De Intergas heeft een minimum vermogen van 5,4 kw en de Remeha Ace-matic 24C 3 kw.
Een appartement heeft maar weinig vermogen nodig en de kans op pendelen is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
Dank voor het meedenken. Lijkt een mooie kleine inderdaad CV-ketel.
Ik ga met vloerverwarming verwarmen (infrezen in Fermacell platen). Kan ik een verdelen zonder pomp gebruiken en de temperatuur van de ketel voldoende verlagen? Of met een verdelen mer pomp beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:13
sorry @Biron dat ik je topic kaap, maar zo te lezen was je redelijk geholpen? Mijn vraag heeft betrekking op hetzelfde onderwerp dus wilde geen nieuw topic starten, vandaar. Zie foto. Ik moet op het balkon van mijn appartement een nieuwe cv-ketel plaatsen. Nu schijnt het dat vanwege nieuwe nen-normen zo'n afvoer niet meer mag, maar verplicht met pijp naar dak moet? Dat is wel gedoe. Sowieso qua vve en bovenburen, maar lijkt me ook kostbaar. Eventueel kan ik dan net zo goed een airco gaan plaatsen voor verwarming. Nu zie ik wel dat buurman naast me al een pijp heeft. Nu zit ik creatief te denken: mag ik met mijn afvoer wellicht daarop? Of vindt de NEN dat geen goed idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6kjGwP18fQPywcm2q-9f4Z9uV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xtukgw5lePclackNxVdYRrw.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1