Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-05 06:37

jdwrist

En het antwoord is koekje

Topicstarter
Wij wonen in een Hoekwoning bouwjaar 2008 wat redelijk (10cm) tot goed geïsoleerd is met een plat dak waar 9 zonnepanelen liggen met een piekvermogen van 3,15 kWp. De Warmtepomp zou op een vrij stuk van het platte dak (zonder dat dit ten koste gaat van de zonnepanelen) geplaatst kunnen worden

Het historisch gasverbruik ligt rond de 865 m³/jaar (september '22/23?). De ketel is in een eerder stadium vervangen door een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A CW 5.
Afgiftesysteem:
- 45 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open
- 1 grote radiator woonkamer, 6 kleine radiatoren (die bijna altijd uitstaan) in de rest van de woning totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter
Warmtepompvoorkeur:
L/W : stil, zuinig, goedkoop, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie

Adlar Castra Aurora II 6KW
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Het gasverbruik is aan de lage kant. Om die reden ook aan het onderzoeken of dat een warmtepomp (hybride) al dan niet zinvol is. Als je dit aan de eerste de beste installateur of verkoper vraagt blijft het antwoord gewoon doen meneertje!!

[ Voor 5% gewijzigd door jdwrist op 24-07-2024 16:11 ]

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Hoeveel stroom hou je over op jaarbasis?
Hoeveel stroom hou je over in winter?

Gebruik je straks nog gas? (ja, want hybride)

Meestal is het enkel nuttig als je heel de gasaansluiting weg kan doen, zodat het vastrecht wegvalt.

Wat is je doel van de warmtepomp? zichzelf terugverdienen? Dat gaat niet lukken met hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:14:
Hoeveel stroom hou je over op jaarbasis?
Hoeveel stroom hou je over in winter?

Gebruik je straks nog gas? (ja, want hybride)

Meestal is het enkel nuttig als je heel de gasaansluiting weg kan doen, zodat het vastrecht wegvalt.

Wat is je doel van de warmtepomp? zichzelf terugverdienen? Dat gaat niet lukken met hybride.
de laatste afrekening was het stroomverbruik -2000 kWh. Daar houden we vooralsnog aardig wat aan over dus. In de nabije toekomst mogelijk nog een goede thuisaccu voor de winter maanden.

Alleen de cv gebruikt nog gas. De Adlar WP 6 KW kan uiteindelijk omgezet worden naar full electric. Het plan is om dit in stadia te voltooien….. iets met geen geldboom in de tuin en lage temperatuur radiatoren zijn niet goedkoop.

Doel om voor nu het gasverbruik zo laag mogelijk te krijgen en in de toekomst gasloos te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:36
jdwrist schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:10:
Wij wonen in een Hoekwoning bouwjaar 2008 wat redelijk (10cm) tot goed geïsoleerd is met een plat dak waar 9 zonnepanelen liggen met een piekvermogen van 3,15 kWp. De Warmtepomp zou op een vrij stuk van het platte dak (zonder dat dit ten koste gaat van de zonnepanelen) geplaatst kunnen worden

Het historisch gasverbruik ligt rond de 865 m³/jaar (september '22/23?). De ketel is in een eerder stadium vervangen door een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A CW 5.
Afgiftesysteem:
- 45 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open
- 1 grote radiator woonkamer, 6 kleine radiatoren (die bijna altijd uitstaan) in de rest van de woning totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter
Warmtepompvoorkeur:
L/W : stil, zuinig, goedkoop, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie

Adlar Castra Aurora II 6KW
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Het gasverbruik is aan de lage kant. Om die reden ook aan het onderzoeken of dat een warmtepomp (hybride) al dan niet zinvol is. Als je dit aan de eerste de beste installateur of verkoper vraagt blijft het antwoord gewoon doen meneertje!!
Gezien je gasverbruik lijkt een 6kW warmtepomp wat fors bemeten. Weet je wat z'n minimale output is?
Overigens is je ketel ook nogal een knaap!

Mijn eigen ervaring (zie signature) is met een all-electric warmtepomp waarbij er een flink (230l) boilervat in de garage geplaatst is. Dit is cruciaal: kan je een flink boilervat kwijt ergens in je huis? Je kan dan nog kiezen voor een boilervat aangesloten aan de warmtepomp, of een los boilervat met eigen warmtepomp.

Wat blijft is dat je gasverbruik niet heel erg hoog is, je kan daar zelf vrij makkelijk een berekening op loslaten: bereken de kosten van een all-electric installatie, ga uit van COP=3,5 (niet te optimistisch zijn) en kijk wat je per jaar minder uitgeeft - dan weet je hoe lang het storingsvrij moet draaien om het verschil terug te verdienen.
Jouw ketel is waarschijnlijk nog relatief nieuw, dus daarin zit een afschrijvingsnadeel - bij ons was 'ie versleten en moest ik hoe dan ook iets nieuws kopen.

Over de radiatorpanelen kan ik je nog zeggen dat ik die bij ons nergens vervangen heb, op de bovenverdieping hangen simpele T10 platen die theoretisch ongeveer niets doen, maar toch ging de temperatuur in de koudste dagen van dit jaar niet onder de 18 graden op de bovenverdieping. On huis is van 2004 en goed geïsoleerd volgens de normen van toen, jouw huis is mogelijk nog wat beter. Oh ja, onze vloerverwarming heeft HoH 20cm en was aangelegd als bijverwarming, maar als e.e.a. op temperatuur is blijft het prima warm.

Edit: ik zie dat die Adlar een monoblock is? Dan wel even opletten of je die zomaar op je dak kan zetten, en hou er rekening mee dat hoog plaatsen nogal een klus is voor die zware jongens!
Zelf wilde ik een split-unit om nooit het risico van bevroren leidingen te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 24-07-2024 18:08 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
mawashigeri schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:04:
[...]

Gezien je gasverbruik lijkt een 6kW warmtepomp wat fors bemeten. Weet je wat z'n minimale output is?
Overigens is je ketel ook nogal een knaap!

Mijn eigen ervaring (zie signature) is met een all-electric warmtepomp waarbij er een flink (230l) boilervat in de garage geplaatst is. Dit is cruciaal: kan je een flink boilervat kwijt ergens in je huis? Je kan dan nog kiezen voor een boilervat aangesloten aan de warmtepomp, of een los boilervat met eigen warmtepomp.

Wat blijft is dat je gasverbruik niet heel erg hoog is, je kan daar zelf vrij makkelijk een berekening op loslaten: bereken de kosten van een all-electric installatie, ga uit van COP=3,5 (niet te optimistisch zijn) en kijk wat je per jaar minder uitgeeft - dan weet je hoe lang het storingsvrij moet draaien om het verschil terug te verdienen.
Jouw ketel is waarschijnlijk nog relatief nieuw, dus daarin zit een afschrijvingsnadeel - bij ons was 'ie versleten en moest ik hoe dan ook iets nieuws kopen.

Over de radiatorpanelen kan ik je nog zeggen dat ik die bij ons nergens vervangen heb, op de bovenverdieping hangen simpele T10 platen die theoretisch ongeveer niets doen, maar toch ging de temperatuur in de koudste dagen van dit jaar niet onder de 18 graden op de bovenverdieping. On huis is van 2004 en goed geïsoleerd volgens de normen van toen, jouw huis is mogelijk nog wat beter. Oh ja, onze vloerverwarming heeft HoH 20cm en was aangelegd als bijverwarming, maar als e.e.a. op temperatuur is blijft het prima warm.

Edit: ik zie dat die Adlar een monoblock is? Dan wel even opletten of je die zomaar op je dak kan zetten, en hou er rekening mee dat hoog plaatsen nogal een klus is voor die zware jongens!
Zelf wilde ik een split-unit om nooit het risico van bevroren leidingen te hebben.
Ik heb naast het platte dak nog een soort van ophoging waar de cv pijp door het dak heen gaat hier is ruimte om een mono boel te plaatsen qua gewicht weegt dat ding een kleine 100kg. Plaatsing zou gebeuren dmv een kraan?!? De af en toevoer zou dan onder de WP binnen 2 meter van de cv uitkomen. Dit lijkt mij dat bevriezen dan weer een verminderde kans heeft.

De 4KW van Adlar is iets goedkoper dan de 6KW maar heeft geen mogelijkheid om tzt all electric te worden. Iets wat de 6 KW wel heeft.

Adlar had berekend dat de besparing ongeveer €855 per jaar zou zijn. Mijns inziens aan de ietwat optimistische kant gok ik. Maar goed zou dit verhaal kloppen dan zou de terugverdientijd ongeveer 5,2 jaar bedragen.

Het tapwater zou dan volledig door de WP geregeld gaan worden en op te koude dagen door de CV.

Echt een goede ruimte voor een boilervat heb ik niet waar de cv hangt staat ook gelijk onze wasmachine nl.

Daarom ook rustig aan het onderzoeken wat de (on) mogelijkheden zijn en of het rendabel is.

VWB het uiteindelijke gasverbruik met de huidige cv moet nog gaan blijken aangezien die net hangt en het historische verbruik nog van de oude intergas hre ketel (bj 2008) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:59
Hybride met een pure zou kunnen en je nog redelijk snel kunnen terugverdienen.
Een split en de leidingen zijn mooi compact.
De unit kun je wat zwaarder nemen zodat je altijd nog all-electric over kunt mocht gas ineens nog rare sprongen maken.

Nieuwe cv ketel, binnendeel met ingebouwde BUH en 3 wegklep. En buitendeel moet je incl montage voor 8,5K kunnen krijgen en -3K subsidie betaal je 5K

[ Voor 23% gewijzigd door Technician- op 24-07-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
jdwrist schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Ik heb naast het platte dak nog een soort van ophoging waar de cv pijp door het dak heen gaat hier is ruimte om een mono boel te plaatsen qua gewicht weegt dat ding een kleine 100kg. Plaatsing zou gebeuren dmv een kraan?!? De af en toevoer zou dan onder de WP binnen 2 meter van de cv uitkomen. Dit lijkt mij dat bevriezen dan weer een verminderde kans heeft.

De 4KW van Adlar is iets goedkoper dan de 6KW maar heeft geen mogelijkheid om tzt all electric te worden. Iets wat de 6 KW wel heeft.

Adlar had berekend dat de besparing ongeveer €855 per jaar zou zijn. Mijns inziens aan de ietwat optimistische kant gok ik. Maar goed zou dit verhaal kloppen dan zou de terugverdientijd ongeveer 5,2 jaar bedragen.

Het tapwater zou dan volledig door de WP geregeld gaan worden en op te koude dagen door de CV.

Echt een goede ruimte voor een boilervat heb ik niet waar de cv hangt staat ook gelijk onze wasmachine nl.

Daarom ook rustig aan het onderzoeken wat de (on) mogelijkheden zijn en of het rendabel is.

VWB het uiteindelijke gasverbruik met de huidige cv moet nog gaan blijken aangezien die net hangt en het historische verbruik nog van de oude intergas hre ketel (bj 2008) is.
een ketel van 2 jaar geleden of van 20 jaar geleden.
die gebruiken grofweg even veel gas (alleen de elektra gebruik is vaak eens stuk lager, stand-by van oude apparatuur kan wel 20W zijn, mag nu niet meer als 1,5W zijn, ook de dynamische pomp bespaart in huizen nog een stuk als in gebruik. er is in al die tijd niet veel verandert om echt eerlijk te zijn.).

ik zou zeggen ga niet hybride, een 5 a 6kW warmtepomp krijgt het huis vast wel warm als ik dat zo lees.
maar bereken wel even je radiatoren, vooral die open staan.
een HT radiator is ook een LT radiator, de HT waarde delen door 4 = de LT waarde.
(als je niet weet hoe je dat opzoekt en berekend, vraag. en vul je gegevens aan in de start post.)

een warmtepomp heeft eigenlijk geen enkel probleem een huis warm te houden.
snel je huis verwarmen is alleen wat moeilijker.
een gas ketel die je nu hebt kan ongeveer 30kW aan warmte leveren, en daar mee heb je je huis in 15 minuten warm, een warmtepomp van 5kW doet daar eerder 1,5uur over.
dit verschil is heel simpel op te lossen, door een warmtepomp gewoon 24x7 het huis warm te houden.
nacht verlaging, nop beter van niet met warmtepomp.
naar het werk temperatuur lager, nop beter van niet met een warmtepomp.
(niet vreemd staan te kijken als je 24x7 verwarmt dat je je huis dan gewoon met 3kW of zelfs minder je huis gewoon warm houd. ik doe dit met 1,4kW + <100m3 gas per jaar (of te wel hybride is eigenlijk gewoon weg k.. met peren.).).

belangrijkste wat ik wil vertellen: wees niet bang, een +/-5kW warmtepomp die kan met gemak je huis verwarmen. ;)

edit:
ik zou het al redden met een 5kW warmtepomp.
40m2 vloerverwarming (niet nodig met warmtepomp, maar is wel toffer met warmtepomp) en een huis label C.
gebouwd in 87, dus maar 6cm glaswol isolatie in de muren, en een dak van maar 2cm pir. vloer van 5cm EPS(kon ik makkelijk 15cm van maken).
jouw huis is veel beter dus wees niet bang. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 25-07-2024 10:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:29:
[...]

een ketel van 2 jaar geleden of van 20 jaar geleden.
die gebruiken grofweg even veel gas (alleen de elektra gebruik is vaak eens stuk lager, stand-by van oude apparatuur kan wel 20W zijn, mag nu niet meer als 1,5W zijn, ook de dynamische pomp bespaart in huizen nog een stuk als in gebruik. er is in al die tijd niet veel verandert om echt eerlijk te zijn.).

ik zou zeggen ga niet hybride, een 5 a 6kW warmtepomp krijgt het huis vast wel warm als ik dat zo lees.
maar bereken wel even je radiatoren, vooral die open staan.
een HT radiator is ook een LT radiator, de HT waarde delen door 4 = de LT waarde.
(als je niet weet hoe je dat opzoekt en berekend, vraag. en vul je gegevens aan in de start post.)

een warmtepomp heeft eigenlijk geen enkel probleem een huis warm te houden.
snel je huis verwarmen is alleen wat moeilijker.
een gas ketel die je nu hebt kan ongeveer 30kW aan warmte leveren, en daar mee heb je je huis in 15 minuten warm, een warmtepomp van 5kW doet daar eerder 1,5uur over.
dit verschil is heel simpel op te lossen, door een warmtepomp gewoon 24x7 het huis warm te houden.
nacht verlaging, nop beter van niet met warmtepomp.
naar het werk temperatuur lager, nop beter van niet met een warmtepomp.
(niet vreemd staan te kijken als je 24x7 verwarmt dat je je huis dan gewoon met 3kW of zelfs minder je huis gewoon warm houd. ik doe dit met 1,4kW + <100m3 gas per jaar (of te wel hybride is eigenlijk gewoon weg k.. met peren.).).

belangrijkste wat ik wil vertellen: wees niet bang, een +/-5kW warmtepomp die kan met gemak je huis verwarmen. ;)

edit:
40m2 vloerverwarming (niet nodig met warmtepomp, maar is wel toffer met warmtepomp) en een huis label C.
gebouwd in 87, dus maar 6cm glaswol isolatie in de muren, en een dak van maar 2cm pir. vloer van 5cm EPS(kon ik makkelijk 15cm van maken).
De waarde berekenen is dat hetzelfde als de cv op 40 / 50 graden zetten en dan kijken hoe lang het duurt er het warm is?

En als ik je dus goed begrijp kan ik dus de hybride beter laten voor wat het is en dan nog maar even doorsparen voor een Full Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:36
migjes schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:29:
[...]

edit:
Eens dat de warmtevoorziening waarschijnlijk geen probleem is in een relatief modern huis met vloerverwarming. Zoals jij ook al aangeeft: niet zomaar paneeltjes gaan wisselen, ook die suffe onderbemeten paneeltjes kan je 24/7 mee laten pruttelen en daar kom je een heel eind mee.

Probleem voor @jdwrist is de SWW voorziening: weinig/geen ruimte voor een boiler. Je zou nog kunnen denken aan een kleine boiler + elektrische naverwarmer, maar dat is wel weer een hoop extra apparatuur, kosten en ruimtegebruik.

Bij hybride blijft de gas-CV vastrecht kosten ook bij minimaal verbruik, al zijn er lagere tarieven voor <500m3.

Volgens mij heb je nu al best wat scenario's om een excel vol te plempen en eens uit te rekenen wat theoretisch het gunstigst is. Praktisch moet je ook altijd kijken naar onvoorzien onderhoud (meer apparaten = maar risico) en ruimtegebruik; ieder apparaat moet vrije ruimte hebben en bereikbaar blijven voor inspectie en werkzaamheden, dus het is niet alleen het kastje zelf.

Had je trouwens dit draadje over de Adlar al gevonden?

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
jdwrist schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:12:
[...]

De waarde berekenen is dat hetzelfde als de cv op 40 / 50 graden zetten en dan kijken hoe lang het duurt er het warm is?
nop, en echt berekenen is het ook niet.
het is meer gewoon opzoeken en dan optellen. (noteer het even los in de start post, dan rekenen we mee.)
ik geef een voorbeeld: de grote radiator in de huiskamer:
je meet de radiator op, b.v. 300mm hoog en 2000mm breed.
dan zoekt je het type op: zie ook https://www.radiatorpakhuis.nl/uitleg-radiatoren
een radiator met 1 paneel, is dan T10 heeft het paneel een extra ribbel er tegen aan, dan is het T11.
zijn het 2 panelen dan T20 met 2x een extra ribbel dan T22. etc etc...
dan zoek je het zelfde type en maat bij een verkopende webshop (radiatorpakhuis,warmteservice etc etc) en daar vind je het aantal W en dat is vaak bij +/-70graden of HT temperaturen.
wil je LT waarde weten dan delen door 4. (of soms heb je mazzel en kun je ook de LT waarde vinden van jouw type)
ik gok dat je grote huiskamer radiator 3000W HT is en die is dan 750W LT.
(niet zonder kennis, je ziet wel vaker een +/-3kW in de huiskamer hangen, dit is vrij standaard maar wisselt per huis wel.)

je vloerverwarming is HoH 15, ik weet zo snel ven niet welke waarde je dan moet nemen.
ik heb HoH 10, en kan 100W per m2 rekenen. (ach neem even 75W per m2, vinden vast wel eens beter cijfers, maar is denk ik al niet meer nodig)
en dat is al meteen een LT waarde. (vloerverwarming is LT)

(graag wel even de radiatoren die je eigenlijk altijd open hebt staan appart van alles wat je hebt in huis.
beide cijfers zijn tof voor ons te hebben, dan kunnen we beter rekenen.)
En als ik je dus goed begrijp kan ik dus de hybride beter laten voor wat het is en dan nog maar even doorsparen voor een Full Electric
jep, maar daar hoef je niet voor te sparen, hybride of full prijs verschil is helemaal niet groot.
de 6kW die je als hybride wil gebruiken, kun je gewoon als full gebruiken en is helemaal niet duurder.

maar zoals @mawashigeri ook zegt, je SWW of je tap water. (het warme water wat je gebruikt voor de douche/bad/keuken en zo.)
daar zit een stukje meerkosten, maar dat zou je ook later kunnen doen.
maar om het niet te moeilijk te maken, dit zoeken we later wel uit.
(kleine stapjes maakt het overzicht wat makkelijker. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 25-07-2024 14:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1